Sami Puro

MD-11 myöhästymiset

2 324 viestiä aiheessa

Ja taas on huominen AY5/6 peruttu. Mitähän on meneillään...? :o

 

Sitä, että A340:t kehiin hoitamaan hommat takuuvarmemmin kuin nämä tri-jetit  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän varauksia ja halvempaa lennättää muilla firmoilla? ;)

 

Vakavasti puhuen, 299eur taas JFK:ta tarjolla, ei vaan härmässä näytä jenkkilä kiinnostavan, taalakin taas todella heikkona, mutta kun ei niin ei...

 

 

 

Meinasin ottaa AY:n JFK:n Viikkotarjouksen. Mutta EFHK:lle aikataulun mukaisena saapumispäivänä

pitää lentää muualle Eurooppaan, niin en riskeeraa, jos lento on esim peruttu tms.

Harmi Finnairille, että kaukoliikenteen takkuaminen toistuu tällä periodilla paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin ottaa AY:n JFK:n Viikkotarjouksen. Mutta EFHK:lle aikataulun mukaisena saapumispäivänä

pitää lentää muualle Eurooppaan, niin en riskeeraa, jos lento on esim peruttu tms.

Harmi Finnairille, että kaukoliikenteen takkuaminen toistuu tällä periodilla paljon.

 

Harmitti eilen todella paljon, kun jouduin lahtemaan jo 9.15 koneella Frankfurtiin, josta lahteva jatkolento oli perilla JFK:lla vasta 16.05... Finnairilla olisin paassyt nopeammin. Mutta, eipa harmita nyt enaa... ilmankos ei F-pyrstoa sitten nakynytkaan Terminaali 8:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm. Pekingistä saapuva näyttää olevan arvion mukaan yli 10 tuntia myöhässä.

 

Ja näillä siis pitäisi lentää vuoteen 2012 asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm. Pekingistä saapuva näyttää olevan arvion mukaan yli 10 tuntia myöhässä.

 

Ja näillä siis pitäisi lentää vuoteen 2012 asti?

 

Kait se beijingiläinen on myöhässä kun se lähtikin 14 h myöhässä.

 

Miksei lennettäisi vuoteen 2012 saakka?

 

Vai pitääkö heti teknikaalista laittaa kone Mojaveen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Moottoriongelmat viivästyttivät Finnairin lentoja

Julkaistu: 16:10

 

 

 

Vantaa. Yksi Finnairin lento myöhästyi roimasti ja toinen jouduttiin perumaan kokonaan torstaina moottorivikojen takia.

 

Espanjan Teneriffalle lähdössä olleen Boeing 757 -tyyppisen koneen  lento viivästyi aamulla seitsemän ja puoli tuntia. Kone pääsi matkaan, kun moottoriongelmat oli korjattu.

 

 

New Yorkin -reitin MD-11 taas ei päässyt ilmaan lainkaan. Koneeseen joudutaan vaihtamaan moottori. Torstaina ja juhannusaattona New Yorkiin matkustavat lennätetään muun muassa Lontoon ja Frankfurtin kautta.

 

Kahden koneen moottoriongelmat myöhästyttivät hieman myös muita Finnairin lentoja.

STT

 

Eli huominenkin New York peruttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan siellä koneita lepovuorossa ja/tai vitosen peruuntumisen takia muutoin reserviä, jossei niin, saattanee taas yön Aasia-startti tehdä ajallaan tiukkaa...?

 

Viisi on tällä hetkellä reitillä ja kaksi Helsinki-Vantaalla, toinen pukeilla ja toinen torstain lepotauolla. Jos lepotauko sallii lähdön illalla niin ei tarvitse Bangkokiin lähtevien odottaa 01:00 saapuvaa konetta. Jos ei salli niin lähtöaika BKK noin 03:00.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kait se beijingiläinen on myöhässä kun se lähtikin 14 h myöhässä.

 

 

Ja tämänkö siis pitäisi lohduttaa kumpaankin suuntaan lentäneitä matkustajia?

 

No, niillä koneilla mitä löytyy, ne lennot on kai pakko lentää, mutta maine menee näistä myöhästymisistä.

 

Vaikka markkinointi muumeineen ja pukkeineen ja Aasian gatewayineen onnistuisi hyvin, niin jos ei ole konetta laittaa reiteille, niin työ valuu hukkaan. Eikä 2 Nykin koneen peruutusta peräkkäisinä päivinäkään tee hyvää.

 

Tosiaan, jos MD-11:t leviävät jo vuonna 2006 käsiin tätä tahtia, niin paraneeko tilanne vuoteen 2012 mennessä? Enpä usko.

 

Ihan kertauksen vuoksi kannattanee lukea, mitä mieltä on jo viime vuosisadan puolella oltu MD-11-konetyypin tekniikasta:

 

http://airlinesafety.com/faq/faq9.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi MD-11 -juttu on kyllä, sorry vaan, NIIIN jenkkityyliin tehty, ja mielestäni pelkkää panettelua.... Ihan niinku millekään muulle konetyypille ei sattuisi onnettomuuksia, tai annettaisi AD:itä. Huhhuh.

Ainoa mikä siitä puuttuu, on salaliittoteoria...semmoinen kun yleensä näissä jenkki-kotkotuksissa on mukana. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämänkö siis pitäisi lohduttaa kumpaankin suuntaan lentäneitä matkustajia?

 

No, niillä koneilla mitä löytyy, ne lennot on kai pakko lentää, mutta maine menee näistä myöhästymisistä.

 

Vaikka markkinointi muumeineen ja pukkeineen ja Aasian gatewayineen onnistuisi hyvin, niin jos ei ole konetta laittaa reiteille, niin työ valuu hukkaan. Eikä 2 Nykin koneen peruutusta peräkkäisinä päivinäkään tee hyvää.

 

Tosiaan, jos MD-11:t leviävät jo vuonna 2006 käsiin tätä tahtia, niin paraneeko tilanne vuoteen 2012 mennessä? Enpä usko.

 

Ihan kertauksen vuoksi kannattanee lukea, mitä mieltä on jo viime vuosisadan puolella oltu MD-11-konetyypin tekniikasta:

 

http://airlinesafety.com/faq/faq9.htm

 

Minkä vuoksi matkustajia Beijingiin tai Beijingistä pitäisi jotenkin lohdutella? Totuus oli se, että ei ollut konetta laittaa aikataulun mukaisesti reitille ja seuraavaa konetta piti odotella niin ei se siitä muutu lohduttelemalla suuntaan eikä toiseen.

 

Kirjoitat hieman dramatisoiden että koneet leviävät käsiin. Suoraan sanottuna vähän Suomi24:n tai iltapäivälehtien mukainen dramatisointi. ;)

MD-11 -koneita on Finnairilla 7 kappaletta joista käsitykseni mukaan yksi on nyt moottorirempassa. Muut koneet hoitavat omat reittinsä. Miten tämän asian saa väännettyä niin, että koneet leviävät käsiin vuonna 2006? Varsinkin kun jokainen konetyyppi ja jokainen lentoyhtiö kohtaa myöhästymisiä joskus.

 

N. 140 lähtöä kuukaudessa ko. konetyypillä ja nyt viikon ajan on ollut 3 peruutusta New Yorkiin ja joillain reiteillä myöhästymisiä niin on jo maine menossa ja kaikki markkinoitioperaatiot Aasiassa ovat muka turhaa. Aika dramaattista ja historialista ilmailun kannalta....pitäisikö nyt soittaa Iltasanomiin?

 

Ei voi mitään, mutta näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, että onko toisaan näin että Suomen ilmailussa suurin asia on kun Finnairin MD-11 on myöhässä tai peruutettu. Koneet ovat aina rikki, liian vanhoja, maine menee ja kaikki on pielessä kun tuli pari peruutusta.

Ehkäpä tekisi hyvää käydä jossain suuremmassa maailmassa katselemassa meneekö se maine ja oliko kaikki turhaa kun tulee mannertenvälisiin lentoihin joitain peruutuksia ja käydä samalla katsomassa onko MD-11 ainoa kone maailmassa joissa ilmenee teknikaalit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toi MD-11 -juttu on kyllä, sorry vaan, NIIIN jenkkityyliin tehty, ja mielestäni pelkkää panettelua...

 

Yliampuvahan se on, mutta jäi mietityttämään, että miksi kone ei ole menestynyt? "Less than 190 MD-11s have been built, making it a commercial failure." Mitä ovat kilpailevat tyypit ja miksi ne ovat menestyneet paremmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta yhdentoista menestymättömyydestä avaa joku lähes joka viikko uuden topicin a.netissä.

 

Perussyitä oli, oli että kone ei vastannut luvattuja arvoja kulutuksen ja rangen suhteen matkustajakäytössä. Sen lisäksi moni tilauksen tehnyt firma perui tilauksensa tai meni nurin.

 

Kilpailijoita olivat A340 ja Boeingin 777.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä vuoksi matkustajia Beijingiin tai Beijingistä pitäisi jotenkin lohdutella? Totuus oli se, että ei ollut konetta laittaa aikataulun mukaisesti reitille ja seuraavaa konetta piti odotella niin ei se siitä muutu lohduttelemalla suuntaan eikä toiseen.

 

Kirjoitat hieman dramatisoiden että koneet leviävät käsiin. Suoraan sanottuna vähän Suomi24:n tai iltapäivälehtien mukainen dramatisointi. ;)

MD-11 -koneita on Finnairilla 7 kappaletta joista käsitykseni mukaan yksi on nyt moottorirempassa. Muut koneet hoitavat omat reittinsä. Miten tämän asian saa väännettyä niin, että koneet leviävät käsiin vuonna 2006? Varsinkin kun jokainen konetyyppi ja jokainen lentoyhtiö kohtaa myöhästymisiä joskus.

 

N. 140 lähtöä kuukaudessa ko. konetyypillä ja nyt viikon ajan on ollut 3 peruutusta New Yorkiin ja joillain reiteillä myöhästymisiä niin on jo maine menossa ja kaikki markkinoitioperaatiot Aasiassa ovat muka turhaa. Aika dramaattista ja historialista ilmailun kannalta....pitäisikö nyt soittaa Iltasanomiin?

 

Ei voi mitään, mutta näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, että onko toisaan näin että Suomen ilmailussa suurin asia on kun Finnairin MD-11 on myöhässä tai peruutettu. Koneet ovat aina rikki, liian vanhoja, maine menee ja kaikki on pielessä kun tuli pari peruutusta.

Ehkäpä tekisi hyvää käydä jossain suuremmassa maailmassa katselemassa meneekö se maine ja oliko kaikki turhaa kun tulee mannertenvälisiin lentoihin joitain peruutuksia ja käydä samalla katsomassa onko MD-11 ainoa kone maailmassa joissa ilmenee teknikaalit.

 

 

:) Vahvasti samaa mieltä!!

Tosiaan teknisiä vikoja ilmestyy ihmisten rakentamiin laitteisiin. Ei Finnair ja MD-11 ole ainoat konetyypit, joille niitä sattuu.

 

Miksi MD-11 ei menestynyt? Syynä tuskin on se, mitä tuossa artikkelissa vihjattiin, että se on "epäturvallinen, sitä ei olisi ikinä pitänyt rakentaa". Jos kone tosiaan on sellainen, olisiko sitä ostanut kukaan??!? Ja kuinka silti tuhansia matkustajia saapuu kohteisiinsa turvallisesti joka päivä? Syitä menestymättömyyteen pitäisi varmaan hakea muista markkinatekijöistä, kuten artikkelissakin mainittu 3- vs 2-moottorinen, luvattua huonompi polttoainetalous, ym, ym. Se ei tee vielä MD-11stä epäturvallista, tai romua vuonna 2006.

Taitaa Finnairillakin olla koneen käyttö suunniteltu niin tiukaksi, että se ei sallisi mitään isompia teknisiä huolia. Mistä tämä kertoo? Yhtiön luottamuksesta siihen, että kone on tehty kestämään.

 

BTW Douglasin tuotteet on muuten oikeasti tehty kestämään, ks DC-3, DC-8 (vrt B707), DC-9,.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos se nyt 3. päivä putkeen? Kyllä on JFK:n reitti lapsipuolen asemassa...ei voi muuta sanoa...en ihmettelisi lainkaan, jos se kohta jonkun pohjois-intialaisen kylän kustannuksella lopetettaisiin kokonaan....taitaa vaan olla julkisuusprofiilin takia tärkeä roikottaa sitä mukana...

 

 

Tämän aamun hesari muuten sivuaa aihetta:

 

Jyri raivio kirjoittaa BA:n kartelliepäilys-uutisessan, että Finnair olisi lyömässä pyyhettä kehään Atlantin reitin kanssa eli Finnairin matkustajamäärät Kennedyn reitillä olisivat laskussa, organisaatiota USA:ssa purettu ja muistaa Raivio vielä mainita, että Finnairin käyttämä Americanin terminal 8 muistuttaa pula-ajan bussiasemaa :D eikä kyllä ole yhtään väärässä tässä asiassa.

 

Saattaahan se olla, että tulemme lähiaikoina tai lähivuosina näkemään sen, että Finnair siirtyy totaaliseen code-shareen BA:n ja AA:n kanssa Nycin liikenteessä tai että Finnair supistaa lennot siihen pakolliseen kolmeen/viikko ja siirtää kaluston tästäkin Aasian autuaimmille lenkeille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolle JFK-reitille sopisi hyvin joku pienempi kone. Toivotaan, että Airbusin A320E-höpinöihin sisältyy A322E :) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä vuoksi matkustajia Beijingiin tai Beijingistä pitäisi jotenkin lohdutella? Totuus oli se, että ei ollut konetta laittaa aikataulun mukaisesti reitille ja seuraavaa konetta piti odotella niin ei se siitä muutu lohduttelemalla suuntaan eikä toiseen.

 

Juu, ihan totta. Ja se tuntuikin olevan asenne.  Ei paljon lohduteltu, eikä selitelty.  Pakko sanoa et ei hirveästi eilen naurattanut Pekingissä.  Erityisesti jatkomatkustajat eivät osanneet iloita ylimääräisestä päivästä Kiinassa, koska heillä viive luonnollisesti piteni tuosta 12h mikä nyt jäi omaksi harmikseni.  Tietysti se että tämän piti osua juuri Juhannuksen toi monelle v-käyrän nousuun lisää jyrkkyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ihan totta. Ja se tuntuikin olevan asenne.  Ei paljon lohduteltu, eikä selitelty.  Pakko sanoa et ei hirveästi eilen naurattanut Pekingissä.  Erityisesti jatkomatkustajat eivät osanneet iloita ylimääräisestä päivästä Kiinassa, koska heillä viive luonnollisesti piteni tuosta 12h mikä nyt jäi omaksi harmikseni.  Tietysti se että tämän piti osua juuri Juhannuksen toi monelle v-käyrän nousuun lisää jyrkkyyttä.

 

No ao. lennolla olleena matkustajana voitkin varmaan kertoa miten olisi pitänyt lohduttaa ja selitellä ja olisiko ne lohduttelut tuoneet jostain koneen nopeammin Pekingiin?

 

Kaikilla varmaan se v-käyrä nousi ja kaikki olisivat halunneet matkan edistyvän aikataulujen mukaan mutta vähänkään enemmän matkustaneet kyllä osaavat varautua ja osaavat käsitellä nämä tilanteet ja sitten vähemmän matkustaneet huutavat oikeuksiaan ja huonoa oloansa tiskillä, niinkun se jotain auttaisi.

 

Miten tilanne yleisesti ottaen hoidettiin Pekingin kentällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ao. lennolla olleena matkustajana voitkin varmaan kertoa miten olisi pitänyt lohduttaa ja selitellä ja olisiko ne lohduttelut tuoneet jostain koneen nopeammin Pekingiin?

 

Jotenkin odotinkin sinulta tätä kommenttia.  Mitä tulee tuohon varautumiseen, niin selitätkö ihan tosissasi että matkustajien tulisi varatua 12h viivytyksiin?!?  Ei tämä nyt ihan meikäläisenkään ensinmäinen lento ollut.  Ei tänä vuonna, eikä edes tässä kuussa.  Ehkä sitten pitää olettaa, että jos aikoo Finnairia käyttää niin tuollaiseen pitää varautua.  Jos kone myöhästyy 12h, niin sellaista sattuu, niinkö?  Menolento lauantaina myöhästyi myös.  Mutta viive oli vain puolituntia (odotettiin jatkomatkustajia),  joka otettiin vielä lennolla helposti kiinni joten tuollaiset maksimissaan about 2h viiveet on sellaisia joihin saa tänä päivänä varautua.  Tosin ole tänä vuonne joutunut kuin Lufthansan Johannesburg - Frankfurt lennolla about 1h viiveestä kärsimään.  Ja silläkään ei ollut mitään tekemistä koneen kanssa vaan Lufthansan pienen kokeilun...

 

Mitä tulee tilanteeseen Pekingissä, en itse sen kummemmin muutamia kovempiäänisiä puheenvuoroja/kommentteja (tyyliin "tämä on normaalia Finnairia, kalleimmat liput ja paskin palvelu") lukuunottamatta mitää huutamista ja riehumista havainnut sen paremmin aamulla kun illallakaan.  Eiköhän se reaktio ollut suurimmaksi osaksi hillitön turhautuminen, joka näkyi siis erityisesti niiden puolelta jotka eivät olleet Helsinkiin jäämässä.  Esim. joku Portugalista kotoisin olevan pariskunta oli lievästi sanottuna kypsähtänyt, kun olivat jo tulleessa joutuneet kärsimään myöhästymisistä. En tiedä kuinka pitkästä ja nyt tästä.  Purkivat turhautumistaan virkailijaan jota ei asia voinut vähempää kiinnostaa.  Tosin sekin oli mielestäni ihan normaali kiinalainen reaktio...

 

Tiedottaminen lähtöajasta ja ylipäätänsä siitä onko kone edes lähtenyt Kiinaan kohti olisi voinut olla paljon tehokkaampaa.  Esim. en itse voinut lähteä toimistolle tekemään töitä, kun vasta iltapäivällä alkoi selvitä missä mennään.  Ja oli siinä kaikkea muutakin, mut mitä se näistä asioista vaahtomainen täällä auttaa.  Mielummin vaahtoaa duunissa, niin ainakin kolleegat voivat alkaa miettiä mitä yhtiötä käyttävät.  Finnairin maine tälläisissä kokee kolauksen, ihan samoin kun meillä duunissa leviää kai edelleenkin näkemys Blue1 luotetavuudesta eräällä kotimaan reitillä.  Ja siksi sitä ei mielellään kyseisellä reitillä käytetä.

 

Se mikä itseäni alkoi kiinnostamaan näitä juttuja lueskellessa, että mistähän saisi tilaston siitä kuinka luotettavasti nämä Finnairin MD-11 lennot loppujen lopuksi ovat ajoissa lähteneet. Ja mikä on ollut mahdollisen viiveen syy.  Onko kyse oikeasti ongelmasta näiden MD-11:ta suhteen vai vain muutamasta yhteensattumasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viiveen syyhän on niin yksinkertainen kuin OH-LGE:n kakkosmotti. Peking:n kone joka tuli 10h myöhässä alas noin 01 aikoihin yöllä oli OH-LGD jonka alunperin piti tulla lepovuoroon/huoltoon aamulla 08 alkaen kunhan kentällä porukat olisi eka tyhjännyt sen. Noh se lähti sitten paikkaamaan uupuvia koneita.

 

Omaa toimintaa se haittasi sen verran, että klo: 17 alkavaksi suunniteltu työvuoro alkoikin klo: 02.00 aikoihin ja yks finskin kone on sitten puolta paskaisempi kuin sen oikeasti pitäisi mun jäljiltä olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään