Guest B777

Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

8 891 viestiä aiheessa

Tuntuu vähän siltä, että aina kaikessa vanhemmassa ja menneessä on enemmän munaa ja muutenkin parempia ;)

No mutta sehän on tiedetty tosiasia, että ennen vanhaan kaikki oli paremmin. Ilma oli puhdasta ja seksi likaista, nyt on päinvastoin.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhoissa laitteissa on nostalgiaa.... :P

Ja meidän korvien välissä nostalgiankaipuuta! Toisillla enemmän, toisilla vähemmän. Ja usein sitä nostalgiaa tulee silloin aimo annos lisää, kun on kyseessä auto jota tuskin koskaan itse omistaa. Ja tietysti auto, jota ei myydä suuria määriä. Vai voiko kukaan kaivata 90-luvun nostalgista Vectraa?  ;D

TT:n suhteen on mielestäni erikoista hehkuttaa nostalgialla kun auto on vieläkin aika tuore tapaus.

Vanha on nätti omasta mielestäni, mutta ei se uusi häpeä yhtään. Usein kestää aikansa, kun tottuu uusiin muotoihin ja jo vuoden päästä vanha malli näyttääkin jo ehkä "oikeasti" vanhalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmastihan tuo uusi TT on teknisesti mennyt ison askeleen eteenpäin verrattuna vanhaan ja suorituskykykin lienee parantunut, mutta kun muistelee millaisen kohinan vanha aiheutti muotoilullaan tullessaan markkinoille, ei uusi ole pystynyt vastavaan. Vanha TT oli kuin suoraan tulevaisuudesta repäisty, oli se sen verran aikaansa edellä muodoiltaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
kun muistelee millaisen kohinan vanha aiheutti muotoilullaan tullessaan markkinoille, ei uusi ole pystynyt vastavaan. Vanha TT oli kuin suoraan tulevaisuudesta repäisty, oli se sen verran aikaansa edellä muodoiltaan.

Varmasti osaltaa sen takia, että sinä aikana ei niin paljon ollut ehkä tälläisiä futuristisia vetoja (mitä ihmeen futuristisia linjoja, kuplahan näytti ihan samalta jo vaikka kuinka paljon aikaisemmin) ja nykyään on huomattavasti radikkalimpiakin autoja markkinoilla jolloin samantyyppinen muotoilu uudessa TT:ssä ei enää säväytä koska homma on jo nähty :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tottahan Mikko turisee... Tässä yksi kuva Tampesterilaisesta yksilöstä:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se onpi silleenki, että noita etuveto-TT:tä on aika mopoilla koneilla ja ne on ajettavuudeltaankin ihan eri planeetalta kuin quattrot. Vanhassa Q:ssa oli vakiona 225 hp ja 6-vaihteinen loota + jollain tapaa jämympi alusta. Eihän ne tokikaan ole mitään maailmaa mullistavan tehokkaita, mutta toi neliveto tekee aika huikeita asioita varsinkin, kun se motari muuttuu lumiseksi mutkatieksi. Paljon enemmän minä semmosesta tykkäsn kuin noista vanhan polven 911:sta. Tuoreemmilla ei ole ollut tilaisuutta ajella. 3,2:sta quattroa ajoin A3:n vaatteissa ja se hyppäys 225-hepoisesta 1,8T:sta oli fun factorilla öpaut 7-kertainen siihen, mitä olisi voinut kuvitella  :P Semmoisen TT:n (vanhalla kopalla) meiksi kyllä ottaisi käyttöön ihan enitaim :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin pakkaskelillä kesää odotellessa kuvamuisto vuosien takaisesta harrastekulkineesta,

olisipa vielä joskus varaa hankkia uudestaan samanlainen:

linc1.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uudempaa ajopeliä =)

Vaihtu VW Golf vm. 87 Neoniin vm. 98

Onnittelut kaupoista.

Ystävä osti puolitoista vuotta sitten 2004 -mallisen Neonin ja on ollut tyytyväinen. Eikä ole ollut mitään asiaa pajalle normaalihuoltojen ohessa (ajettu +70tkm).

Muistaakseni joskun kritisoitiin tuota kolmiportaista automaattia, mutta ainakin tuon faceliftatun Neonin neliportainen on kuulemma ollut ihan hyvä.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, isäni innoittamana lähdin käymään Espoon Auto Jalosella katsomassa tätä uutta Corollaa, ohessa tuli sitten tuo Auriskin nähtyä. Kahvea juodessa kävi ilmi, että vaihtoauto-osastolta löytyi ensimmäinen Yarikseni odottamassa uutta omistajaa.  :o Piti kyllä rekkari katsoa muutaman kerran, että kyllä se sama laitos oli, jonka aikoinaan ostin itselleni. Tuli kyllä monet monet monet muistot mieleen....huhhuh  :)

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Itse tuon vaihdoin 2005 keväällä pois, jolloin mittarissa oli kutakuinkin 86 tuhatta kilometriä. Nyt autolla oli taitettu matkaa parin vuoden sisään noin 15 tuhatta ja ei kyllä käyttö näy ollenkaan, hienosti on tätä laitosta pidetty. Niin ja paljonko hintaa..... kyllä nämä 1999 vuoden Yarikset hintansa pitävät, erinomaisesti.

Enkä kyllä yhtään ihmettele miksi.

[ attachment removed ]

Tästä kun oli toivuttu ja kahvia hörppiessä Corollaa ja Aurista katsellessa kävi ilmi, että olisi mahdollisuus kokeilla ttuota uutta Aurista, automaattilootalla ja muutenkin tais olla kalleimmasta varustelutasosta kyse kun oli kauko-ohjattua lukitusta, riitti kun meni auton vierelle niin ovet oli auki ja käyntiin auto lähti startti nappulasta... hetkinen, tämähän on kuin jostain Bemarista...... :o mu mu mu mutta tämähän on Toyota... ???

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Kovasti tätä Corolla/Auris yhdistelmää on eri lehdissä kehuttu ja täytyy sanoa kyllä, että taas on menty isoja askeleita eteenpäin. Tämä Auris oli varsin loistava ajettava, vaikken pitkää lenkkiä tehnytkään. Ei kolise, ei rämise, hiljanen ja mukava, kevyt käännellä ja Toyotamaisen loistava ergonomia. Eniten kutkutti tuo automaatti laatikko, M-M vai mitskä sitä kutsutaan. Eli ihan automaattia löytyy, mutta myös M kohta eli + - vaihtoehto sekä ratin takana olleet viikset vaihtamis tapahtumaa varten. Ja olihan tuo kyllä makea, ei siitä mihinkään pääse, vaihtamista ei voi kyllä enää helpommaksi tehdä. Keppiä vaan ees taas tai ratin takaa, huh...namia  :P Jos rupesi kyllästyttämään, niin E-toimminnolle vaan ja sitten olikin täys automaatti kyseessä. Asiallista!

Se mitä jäi autosta mieleen, oli hiljasuus ja vankkuus, laatuvaikutelma oli hieno, taas on menty eteenpäin joka asiassa, jo edellinen Corolla oli sisältä täysin eri maailmasta kuin entinen, niin on myös Auriksenkin kohdalla. Kilpailijat sai kyllä kovan haastajan!

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Kun takasin päästiin niin puheena oli luonnollisesti tuo automaattilaatikko, ja niin sitä vaan päädyttiin sitten uuteen Yarikseen, saman tyyppisellä laatikolla varustettuna, mutta ei ihan samalla kuitenkaan. Täytyy kyllä sanoa, että taitaisin itse päätyä tuohon automaattilootaan, jos pitäisi uusi Yaris ostaa, kuitenkin lähes kilpa-automainen fiilis oli lataa pykäliä sisään..keppiä vaan taaksepäin...2...3.....4........5..... jaha jarruja...4...3.........2......  :thmbup:

Jokseenkin asiallisita, että tälläsiä kuitenkin ryöminnällä varustettuja automaatti + - askeja tehdään. Ei kyllä alaspäin vaihtoa voi enää nätimmin hoitaa, miten tämä aski sen hoiti, hyvä että huomasi vaihteen vaihtuneen moottorijarrutuksen aikana, jos esim. vaihtoi 3:selta 2:selle. Aivan loistavaa, lisää tällästä!  :P

Kaiken kukkuraksi, jos unohdit vaihteen kytkeä, niin hetken päästä tuo laatikko vaihtelee sopivampaa pykälää kehiin.  :)

[ attachment removed ]

Eli mitä reissusta jäi käteen? Uusi Auris on ehdottomasti luokkansa parhaita ilman muttia, automaatilla varustettuna erittäin mukavaa kyytiä. Kyllä kiitos!

Yariksen ostajalle, etenkin kaupungissa pyörivälle sellaselle ehdottomasti kannattava hankita tuo MM laatikko, ei paljoa tartte huolehtia pykälistä, riittää kun ajelee.

Kiitos Espoon Auto Jaloselle hienosta muutamasta tunnista!

Sekä herra flunssalle, ettei enää kiusaa meikäläistä!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ees ollu lumista eilen :laugh:

[ attachment removed ]

Niin ja Sami noista vaihdelaatikoista on saanut nauttia (?) jo kymmenen vuotta monen muun automerkin toimesta ;) Käy vaan ajamassa niitä muitakin niin yllätyt useimmin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin on varmaan voinut, jos on ollut pääomaa panostaa autoon reilusti enemmän kun tollanen Yaris tänään maksaa.  ;)

Ja muuten tosta hanurikuvasta, tosta tulee sakot, kun ei näy kilpeä.  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja muuten tosta hanurikuvasta, tosta tulee sakot, kun ei näy kilpeä.  :(

Ois voinut antaa 100 000 autoilijalle siis sakot eilen ::) Ehkei nyt sentään kun eilisessä kelissä 10min ajon jälkeen perä oli tossa kunnossa vaikka sen välillä putsasikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin on varmaan voinut, jos on ollut pääomaa panostaa autoon reilusti enemmän kun tollanen Yaris tänään maksaa.  ;)

Niin ja lähinnä viittasin koeajoihin, testeihin tms.. Niinkuin tässäkin sinun Toyota tapauksessasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja lähinnä viittasin koeajoihin, testeihin tms.. Niinkuin tässäkin sinun Toyota tapauksessasi.

Aaa joo juu joo :)

AIniin, tuli mieleen, että ajoinhan mä muutama vuos sitten sellasta S60 T5 Volvoa, jossa oli tollanen + - aski, se oli kyllä syvältä se. Vaihdot oli noin 1-1,5s myöhässä kun keppiin koski. Eli.... vaikkapa "jaaha laitetaas 3:nen.................ja näin se on päällä"...Ei näin.  :thmbdn:

Kyllähän tuo Volvo kulki mutta toi vaihteisto pilasi koko auton tolla järjettömällä viiveellä.

Toisin kun Auriksen tai Yariksen laatikot, koskit keppiin niin välittömästi tapahtui vaihto. Näin se pitää mennä.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
hetkinen, tämähän on kuin jostain Bemarista...... :o mu mu mu mutta tämähän on Toyota... ??? -clip-

Eli kun auto on bemarimainen, mutta Toyotan valmistama, se onkin yht'äkkiä hyvä, mutta kun se on bemarin valmistama niin "ei nappaa" ;) ?

Eniten kutkutti tuo automaatti laatikko, M-M vai mitskä sitä kutsutaan. Eli ihan automaattia löytyy, mutta myös M kohta eli + - vaihtoehto sekä ratin takana olleet viikset vaihtamis tapahtumaa varten. Ja olihan tuo kyllä makea, ei siitä mihinkään pääse, vaihtamista ei voi kyllä enää helpommaksi tehdä. Keppiä vaan ees taas tai ratin takaa, huh...namia  :P Jos rupesi kyllästyttämään, niin E-toimminnolle vaan ja sitten olikin täys automaatti kyseessä. Asiallista! -clip - Täytyy kyllä sanoa, että taitaisin itse päätyä tuohon automaattilootaan, jos pitäisi uusi Yaris ostaa, kuitenkin lähes kilpa-automainen fiilis oli lataa pykäliä sisään..keppiä vaan taaksepäin...2...3.....4........5..... jaha jarruja...4...3.........2......  :thmbup:

Jokseenkin asiallisita, että tälläsiä kuitenkin ryöminnällä varustettuja automaatti + - askeja tehdään. Ei kyllä alaspäin vaihtoa voi enää nätimmin hoitaa, miten tämä aski sen hoiti, hyvä että huomasi vaihteen vaihtuneen moottorijarrutuksen aikana, jos esim. vaihtoi 3:selta 2:selle. Aivan loistavaa, lisää tällästä!  :P

Kaiken kukkuraksi, jos unohdit vaihteen kytkeä, niin hetken päästä tuo laatikko vaihtelee sopivampaa pykälää kehiin.  :)

Niin ja aina tähän päivään saakka kaikki legendaarisuus ja vanhanaikaisuus on ollut in. Kuten esim uuden ja vanhan M5:n kanssa. Vanhassa oli kunnon manuaaliloota joka on ainoa oikea ja uusi M5 ei sytytä kun ihme vaihdelaatikko ja kaikki sähköiset vermeet ja apuvälineet, mutta hetkinen, tässä toyotassa onkin nyt samat asiat ja on niin "Asiallista" ja "loistavaa" ja "urheilullista" että.. Tajuat varmaan mitä ajan takaa. Taitaa vähän se merkki sokeuttaa sitä näkökenttää tässä elektroniikan automaailmassa.

Ja jos joku mainitsee, että itse jauhan bemarista eniten niin johtuu ehkä siitä, että mulla on niistä kokemusta eniten niin helppo perustella argumentit jne. BMW ei suinkaan ole minun lempiauto eikä merkki, ei todellakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tosiaan oon tästä tosimiehen kovasta laatikosta puhunutkin täällä, että uuteen M5:seen ei sovi se tietokoneohjattu laatikko, vaikka juuri sellasta kehuin taivaasta kattoon. Ja ei se siihen sovikkaan.

PERUSTELUT:

Toyota Auriksen laatikko sopii mainiosti tollaseen autoon, syystä, että se ei ole mikään sleeper urheilu auto, jossa on räjähtävä suorituskyky hiottuna uskomattoman tarkkaan ajonautintoon. Vaan se on arki auto, jokapäivänen auto, joka on tehty vaivattomaksi ajaa. Miksei siis perheen äiti tai isukki laittaisi vähän pääomaa kiinni ja hankkisi sitä tollasella helpolla laatikolla, jossa voi itse vaihtaa vähän mutta toisinaan antaa vaan mennä.

M5:seen mun mielestä oli virhe työntää tollanen laatikko, koska auto edustaa alansa kärkeä kaikessa. Se on sleeper, huokuu voimaa, 500+ hevosvoimaa räjähtävällä suorituskyvyllä, joka tarjoaa kuljettajalleen tusinan orkkuja joka ikinen matka. Vaikka se on suunniteltu jokapäiväiseen, jopa talviseen käyttöön, silti auton luonne sotii sataprosenttisesti tällästä sähkölaatikkoa vastaan. Tässä autossa pitää olla MUNAA. Ja sitä munaa löytyi edellisestä M5:sestä!

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan sitä mieltä, että tälläseen voimapesään, joka antaa kuljettajalleen märät kalsarit tarvittaessa, on oltava manuaali aski. Syystä, että vain puhtaalla kunnon kovalla manuaali askilla saa aikaan vielä enemmän housun pullistumaa saamalla aikaan tarkat, täsmälliset millilleen tapahtuvat vaihdot, jotka yhdistettynä ison V8 tai ison V10 tai isomman V12 rajuun taivasta repivään lauluun, saa aikaan monelle sydänkohtauksen puhaasti tämän yhdistelmän tuovasta lähestulkoon pervosta nautinnosta.

Siksi en urheiluautoon, mihinkään Ferrariin, Lamboon sun muuhun oikein suopealla katso, että sinne tungetaan tollanen sähkövaihteisto viemään terävimmän potkun, räjähtävimmän ihanan voiman tunteen aavistuksen pois. Ehkä se helpottaa kuljettajan arkea ja saa mummonkin kiihdyttämään F360 Modenan nollasta sataan samassa ajassa kun 25 vuotta kilpaa ajaneen kuljettajan, mutta tässähän joku asia nyt mättää. EI mummojen kuulu osata ajaa tollasia Ferrareita, niitä ajavat tosimiehet!

Olen katsonut noin 1000 kertaa yhden videon pätkän käsi ******, jossa Diabloa kiusattiin.... sitä en varmasti koskaan saa kokea, kun runttaa hanan tiskiin, vaihtaa raa-asti manuaalilla metallikehikkoisessa vaihdekaaviossa..... RRRRRRRRRRRRRRRRR..........kliikk...RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR......KILLIK....RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR......

KLIIK..RRR...KLIIKKK....(oho pieni oho missi no ei haittaa).....RRRRRRRR.......

Tätä fiilistä, jonka vanhat kunnon super autot, vanhat kunnon urheiluautot tarjosivat joka ikinen, ei vaan yksinkertaisesti tarjoa tämä sähköinen laatikko. Tätä mieltä minä olen, ajamatta metriäkään tälläsellä laatikolla varustettua urheiluautoa, olen silti tätä mieltä. Urheiluautoon kuuluu manuaali aski.

Yksi esimerkki..uusi legendaarisen Ford GT 40 seuraaja, Ford GT....autossa on manuaali aski. Ah ihana tämä kova H kaavioinen manuaali aski, ah miten ihanaa. Se yhdistettynä mekaanisesti ahdettuun 550 hevosvoimasen V8:sin raakaan ujeltavan räjähtävään räyhäntään....EI luistonesto järjestelmään..... ah...vanhat kunnon TOSIMIEHENMUNAKKAATURHEILUAUTO ajat ovat takaisin! Loistavaa FORD!

Uusi Chevyn Corvette............aaaahh Isolohko, tavallaan kröhöm onhan se pikkulohkosta duunattu tuo 7 litranen....7 litranen V8, siitä löytyy tarvittaessa puhaasti 500 hevosvoimaa, tottakai takavedolle ja manuaali....manuaali askille. Voe elämä mikä nautinto, saa täsmälleen juuri tarkalleen sillä hetkellä sen pykälän sisään kun sen tahtoo, kytkimellä tuhannesosamillintarkalleen suorittaen vaativan vaihto-operaation....yhdistettynä tämän julman pauhaavan jopa kilparadoilta juontavan moottorin räyhäntään........ saa aikaan yksinkertaisesti. Märät housut.

Jos tässä olisi sähköinen laatikko, olisi vähän sama tunne kuin janoon kuoleella voi kukalla. Jotain puuttuu...............

Tätä mieltä minä olen, TT cupeessa oli manuaali, se oli kivaa. Voimaa ja manuaali, tarkat vaihdot. Asiallista. Urheiluautossa PITÄÄ OLLA MANUAALIASKI. Piste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
M5:seen mun mielestä oli virhe työntää tollanen laatikko, koska auto edustaa alansa kärkeä kaikessa.

Ei ehtiny lukee loppuun ku kiire ( :P), mutta toi tyssähti tohon jo. Alan kärki kun on nykyään SMG vaihteisto, niin sen takia sillä bemarillakin on sellanen. Ferrarit ja muutkin niitä tekee kun ne on nopeempia. Esim 997 on 0-100 automaatilla 3.7s ja manuaalilla 3.9s eli kun ollaan nopeita niin se sun tosimiesloota on _hidas_. Jatketaan huomenna ;)->

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ehtiny lukee loppuun ku kiire ( :P), mutta toi tyssähti tohon jo. Alan kärki kun on nykyään SMG vaihteisto, niin sen takia sillä bemarillakin on sellanen. Ferrarit ja muutkin niitä tekee kun ne on nopeempia. Esim 997 on 0-100 automaatilla 3.7s ja manuaalilla 3.9s eli kun ollaan nopeita niin se sun tosimiesloota on _hidas_. Jatketaan huomenna ;)->

Ne on nopeempia vaihtaa, KYLLÄ. Totta varmasti. Mutta tähän ei varmasti saada koskaan vastausta aikaiseksi, että viekö nämä vaihteistot auton luonteesta jotain pois?

Jokainen varmasti on ajanut manuaalilla ja varmasti tietää kun oikeen moottori ujeltaa ja saa itse vaihtaa munaalilla ja vaikkapa lääh vähän välikaasulla väliin, jotta saa lisää fiilistä ja märkiä housuja aikaiseksi... Tota tunnetta ei kyllä ihan äkkiä tuollainen sähköloota tuo takasin... vai tuoko?

Se tosimiehen laatikko vaatii tottakai taitoa, kyllä ne autot ennenkin paikaltaan lähti vaihtojen kanssa rivakasti.

Ja jos Ferrarit sun muut ei noita tekis, ihmiset kysyisivät miksi eivät tee. Okei ne on varmasti myydyimpiä laatikoita mitä noihin saa, mutta silti oon sitä mieltä, että Ferrariin ja Lamboon manuaali kuuluu. Mielipidekymysys Tämä.

Mutta itse en kyllä mitään hienompaa tiedä kun tollanen, iso V8...manuaalilla.... tai V10..vai V12, tai jopa Bemarin suora-legendaarinen kutonen... .saa itse päättää kaiken, välikaasulla tai ei... herkutella, maiskutella....nauttia!  :P

Kerran kuultua:

Olin Vihdintien risteystä lähestymässä fillarilla...bongasin sieltä valoista erään paikallisen 325i Kupee Pemarin, tiesin siinä olevan putkistossa jotenkin avarampaa kuin yleensä ja kuljettajan tuntien, bensakulutus on toissijainen juttu...

No tämä sitten lähti Pähkiksestä päin kääntyen Vihtiinpäin...ja mitä Herra kuljettaja tekee!

Jumalavita....1 seltä 4 selle F-L-A-T  O-U-T....tappiin kiekkamittari.... tähän jumalaiseen ujellukseen kun yhdistetään manuaaliaskin tuomat ihanat..... katkot tässä ihanassa ujelluksessa...... Olin vahaa......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpas koleita autokuvia nyt vallan ollut. Laitanpas siis muutama viime kesäistä kuvaa, joissa on mielestäni varsin lämmin meininki. Kesää odotellessa...  :P

1. Upea auto, upea valo.

[ attachment removed ]

2. Yksi varmaan Suomen palkituimpia Golffeja...

[ attachment removed ]

3. Nätti on Mazdakin.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpas koleita autokuvia nyt vallan ollut. Laitanpas siis muutama viime kesäistä kuvaa, joissa on mielestäni varsin lämmin meininki. Kesää odotellessa...  :P

1. Upea auto, upea valo.

[ attachment removed / expired ]

Upea kertakaikkiaan upea Classic Chevy! Vuodelta 56!  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EVO, namnam :)

TopGear:issa sanottiin aika osuvasti EVO:sta. Se saattaa olla todella hyvä auto, mutta sillä vaan ei kehtaa ajaa, joka kerta kun ratintaakse istahtaa tuntee itsensä noloksi.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään