Petri Lehtovirta

Sotilasilmailuun liittyvää luettavaa

65 viestiä aiheessa

11/6/2020 at 13.56, Jorma Kosonen kirjoitti:

Tuohan on vain positiivista, että tulee useampaan säikeeseen. Mitään vahinkoahan se tuskin aiheuttaa.

 

11/5/2020 at 15.46, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Tekniikka&Talouus -lehdessä juttu 60-luvun signaalitiedustelusta, jolla taklattiin neuvostoliittolainen SA-2 (S-75 Dvina) ilmatorjuntaohjus

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6fc1c5c0-56e3-4ba2-976c-f4a164dc93ce

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka & Taloudessa on pari tarinaa miten Jenkit osasivat ampua itsensä alas.

Rodney :cool:

"Hävittäjät, jotka ampuivat itsensä alas: Toinen törmäsi omiin luoteihinsa, toisen poltti ohjus

Kuuluisin tarina sijoittuu 50-luvulle, jolloin yliäänikoneet olivat vasta tekemässä tuloaan eri maiden asevoimiin."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9d6bfa2b-00f3-4cfb-a497-ad8703a82dc9?ref=newsletter:8d85&utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

https://www.flightjournal.com/wp-content/uploads/2011/12/F-14-SHOOTDOWN.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Jälleen hyviä huonoja esimerkkejä käänneltyjen tekstien virheistä.

Valitettavan useinhan niitä löytyy, mutta siksi alkuperäinen teksti on aina paikallaan, jos sen viitsii etsiä. Tässä tietenkin tuo Clyde Tuomelan sotilasarvo on tyyppiesimerkki. Captain (USN) ei ole kapteeni, vaan kommodori. Vastaavia esimerkkejä on esimerkiksi RAF:n Flight Lieutenant, joka turhan usein käännetään luutnantiksi. Marsalkoista puhumattakaan Follow Me-auton ratissa.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 hours ago, Jorma Kosonen said:

Valitettavan useinhan niitä löytyy, mutta siksi alkuperäinen teksti on aina paikallaan, jos sen viitsii etsiä. Tässä tietenkin tuo Clyde Tuomelan sotilasarvo on tyyppiesimerkki. Captain (USN) ei ole kapteeni, vaan kommodori. Vastaavia esimerkkejä on esimerkiksi RAF:n Flight Lieutenant, joka turhan usein käännetään luutnantiksi. Marsalkoista puhumattakaan Follow Me-auton ratissa.

Rodney :cool:

Eri maiden ja aselajien sotilasarvot ovat melkoinen viidakko, periaatteessa vastaavan arvoisillakin henkilöillä voi olla vähän erilainen toimenkuva ja eri maissa joitakin arvoja puuttuu kokonaan tai on jotain omiaan. Sinänsä ei ole siis mikään ihme, että joku laiskempi toimittaja tähän kompastuu. 

Eipä tässä ole pitkä aika siitäkään kun Suomeenkin leivottiin uudet arvot, prikaatinkenraali ja lippueamiraali, osittain näidenkin asioiden yhdenmukaistamiseksi NATOn kanssa.

NATOssa upseerien arvonarvioinnin helpottamiseksi on kehitetty OF- ja WF WO-koodit. Niinpä esimerkiksi kommodori/captain/kapitän zur See on yksikäsitteisesti OF-5, ja Tanskalaiset kommandöritkin (OF-5) saavat arvonsa mukaisen kohtelun, kun heitä ei sotketa komentajien (commander, OF-4) rupusakkiin :)

Tuossapa NATOn laivastoarvojen vertailutaulukko: https://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_insignia_of_NATO_navies'_officers

Ja kun Flightforumilla ollaan, niin vastaava NATOn ilmavoimille: https://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_insignia_of_NATO_air_forces_officers

PS. Onko Tasavallan tähtilaivaston R2-D2 OF-2, vai annetaanko droideille mitään arvoa?? :hmm:

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Warrant officer - WO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun hankkii oman viivakoodinlukijan, niin ei tarvitse laivastonkaan arvomerkkien kanssa pähkäillä.

OJ

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Sinänsä ei ole siis mikään ihme, että joku laiskempi toimittaja tähän kompastuu.

Näinhän se on, mutta jos toimittaja kirjoittaa jatkuvasti sotilasaiheista, niin voisi olettaa, että perusasiat olisivat hallussa. Ei ehkä voida olettaa, että Waffen-SS:n sotilasarvot tulisivat kuitenkaan ulkomuistista, kun niitä nykyään harvemmin tarvii työelämässä.

Rodney :cool:

P.S. Ohessa muistinvirkistystä. Minulle tuo kapiaiskersun merkki on viimeisin tuttavuus, jota oikein piti kysyä merkin haltijalta viime kesänä EFHN:ssa.

https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2258496/PEVIESTOS-Sotilaspuvussa-ja-virkapuvussa-kannettavat-merkit-ja-tunnukset.pdf/449efb5b-7f0e-4919-bf9c-cdbd6b06293f/PEVIESTOS-Sotilaspuvussa-ja-virkapuvussa-kannettavat-merkit-ja-tunnukset.pdf

https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2258496/PEVIESTOS-SOTILASPUVUSSA-JA-VIRKAPUVUSSA-KANNETTAVAT-MERKIT-JA-TUNNUKSET-TEKSTIOSA.pdf/fd986b60-87fc-400a-b0d0-ebe723297d64/PEVIESTOS-SOTILASPUVUSSA-JA-VIRKAPUVUSSA-KANNETTAVAT-MERKIT-JA-TUNNUKSET-TEKSTIOSA.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjä on esittelemässä uutta yksimoottorista "kevyttä" häivehävittäjää ensi viikolla alkavassa MAKS-ilmailunäyttelyssä. Työnimenä länsimaissa sille käytetään nimitystä Suhoi LTS.

Oheiseen The Driven artikkeliin on koottu toistaiseksi saatavilla olevat kuvat ja tiedot, jota koneesta tähän mennessä tiedetään. Ensi viikolla epäilemättä tietoja tihkuu lisää.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/41576/now-we-know-russias-mysterious-new-fighter-is-a-single-engine-design

-----

Edit: video teaser jossa lupaillaan julkistusta huomenna

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhoi LTS "Checkmate" on julkistettu MAKS-ilmailumessuilla.

Muutama poiminta esille tulleista asioista:


- Venäjä asemoi koneen F-35:n vastustajaksi

- ensilento tapahtuisi 2023 ja tuotanto alkaisi 2026

- tuotantomääräksi arvioidaan 300 konetta 15 vuoden kuluessa tuotannon käynnistymisestä (itseasisssa yllättävän pieni tavoite!)

- yksikkökustannus olisi vain 25 - 30 miljoonaa dollaria per yksikkö.

- markkinointi suuntautuisi ensisijaisesti alueille Middle East, Asia Pacific region and Latin America.

 

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/russia-expected-unveil-stealth-fighter-jet-air-show-attended-by-putin-2021-07-20/

https://www.thedrive.com/the-war-zone/41618/russias-checkmate-light-tactical-fighter-is-officially-unveiled

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka & Talous-lehdessä on hyvä artikkeli USAF:n Operaatio Bolosta Vienamin sodassa. Kyseisessä operaatiossa eversti Robin Oldsin johtamat F-4 Phantom II koneet pudottivat useita MiG-21 hävittäjiä.

Jutussa on myös linkki uutiseen viikko sitten paljastetusta Robin Oldsia ja F-4 Phantomia esittävästä patsaasta USAF Academyssa Coloradossa.

Rodney

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/09393491-556f-413d-a066-f07194dec6ab?ref=newsletter:e123&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

https://www.usafa.af.mil/News/News-Display/Article/2800443/academy-honors-air-power-ace-pilot-robin-olds-with-memorial/

https://www.dvidshub.net/video/732435/operation-bolo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka & Talous-lehdessä toimittaja Mikko Pulliainen jatkaa mielenkiintoisten sotilasilmailusta kertovien artikkeleidensa sarjaa. Tällä kertaa aiheena on MiG-29.

Rodney

"MiG-29:n raaka voima häikäisi länsilentäjän: ”Kuin enkelit olisivat työntäneet ylöspäin”

MiG-29 Fulcrum on poikkeuksellinen neuvostohävittäjä siinä mielessä, että sillä operoi Natokin."
 
"Mielenkiinto MiG-29:tä kohtaan pysyi korkealla tasolla, ja kun konetyyppi esiintyi ensimmäistä kertaa lännessä laivuevierailulla Kuopion Rissalan lentoasemalla vuonna 1986, paikalle oli saapunut satoja ulkomaisten “paikallislehtien” toimittajia.
VUONNA 1988 MiG-29:t tulivat Farnboroughin lentonäytökseen Britanniassa ja seuraavana vuonna ne nähtiin mm. Pariisin lentonäytöksessä."
 
Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden toimittaja Lauri Nurmi on vieraillut Norjassa Ørlandin tukikohdassa.

Rodney

"Kriisissä Venäjä haluaisi kontrollin Pohjois-Lapissakin – norjalaisten kartat paljastavat, mikä on pelin henki Pohjolassa

Iltalehti vieraili Norjan F-35-tukikohdassa. Ørlandissa kirkastui syy sille, miksi Suomi ja Norja kehittävät pohjoisessa yhteistä taistelukykyä.
  • Norjalaisten arvion mukaan jännitteen kiristyessä Venäjä saattaisi pyrkiä miehittämään osia Suomen Lapista ja Pohjois-Norjasta sekä Norjalle kuuluvat Huippuvuoret kaukana Jäämerellä.
  • Norjalaisten mukaan maa valitsi F-35 -hävittäjän pystyäkseen toimimaan alueella, jolla Venäjä haluaa ohjuksillaan, sensoreillaan ja hävittäjillään estää kaikkien muiden valtioiden toiminnan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/32d24975-2510-43c6-b6d8-125c9c17869e

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika vähän uutta asiaa artikkelissa. Ainakin jo 70 luvulla ja myöhemminkin norjalaiset valittivat liian monista ja hyvistä poikittaisteistä Lapissa, joita pitkin neukkujen olisi ollut liian helppoa ajella suoraan Norjaan, ilmeisesti ilman vastarintaa. Lapissa tosin oltiin tässäkin asiassa kaikissa kohdin jostain syystä toista mieltä :cool:

Iltalehden valinta hx-hankkeen voittajaksikin on tainnut jo jonkin aikaa olla selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka & Talous-lehdessä on artikkeli Israelin ilmavoimien 40 vuotta sitten tekemästä iskusta Irakiin. Ilmaiskussa tuhottiin rakenteilla oleva Osirakin (Tammuz) ydinreaktori.

Rodney

"Israelin F-16-hävittäjät lensivät uhkarohkeassa operaatiossa Irakiin 1981 ja pommittivat Saddamin ydinreaktorin 80 sekunnissa maan tasalle – Koko matka 30 m korkeudessa"

"Itse isku kesti 80 sekuntia, jonka aikana neljätoista pommia kuudestatoista osui kymmenen metrin sisälle tähtäyspisteestä. Osirakin reaktori tuhottiin täydellisesti ja aivan suunnitelmien mukaan.

Pääosa reaktorin ilmatorjuntajoukoista oli iskun alkaessa päivällisellä, ja poistuvien koneiden perään ammuttiin joitakin hyödyttömiä sarjoja. Iskussa kuoli kymmenen irakilaista sekä yksi ranskalainen teknikko, mahdollisesti ainakin osin omien joukkojen tulituksen seurauksena.

Epäsuorasti uhriluku kasvoi myöhemmin, kun Saddam Hussein teloitutti kaikki alueen ilmapuolustuksesta vastanneet majuria korkea-arvoisemmat upseerit".

"Jos jäätte joskus bonuksia vaille, kannattaa lohduttautua sillä, että Saddam Husseinin henkilöstöhallinnolliset menetelmät olisivat todennäköisesti olleet vielä jyrkempiä."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/62d7024d-7a34-4aae-a694-e847f9b6a47c?ref=newsletter:2510&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Opera

https://www.youtube.com/watch?v=yBx0s2bi8hc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lääkärilehden numerossa 47/2021 on artikkeli "Valtion leivissä". Yhtenä haastateltavista on Ilmavoimien ylilääkäri lääkintäeversti Tuomo Leino.

Rodney

"Puvun väri kertoo työpäivästä"

"Jos virkapuku on sininen, päivään kuuluu hallintotehtäviä Ilmavoimien esikunnassa. Valkoinen takki puolestaan tarkoittaa ilmailulääkärin työtä.

Jos Leino pukee lentohaalarit, silloin hän työskentelee lentokoneen päällikkönä taivaalla. Maastopuku on tarpeen, mikäli tiedossa on sotaharjoitus."

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/valtion-leivissa/

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vähän valtion leivistä ja puvuista. Meillä oli vuonna 1983-1984 Pääskyvuoressa vain pikkukengät ja tanssikengät käytössä palvelusaikana. Jopa kovillla pakkasilla talvisin.

Sai laittaa manttelin päälle, jos halusi...  Kesäisin ja talvisin oli normaali hyvä harmaa palveluspuku. Arkisin oli peltipaita alla ja ylin nappi oli auki. Iltalomille menkein joka päivä piti laittaa pyhäpuku harmaan sinisellä kauluspaidalla kravatin kanssa. Kylmillä ilmoilla oli se hyvä villapaita palvelustakin alla.

Minulla oli moottoripyörä kasarmilla ja vain oma kypärä sai olla päällä lomatarkastuksessa!  Eräällä tupakaverilla, joka oli kasarmin kirjuri, oli lupa käyttää omaa nahkapukua lomatarkastuksessa. 

Muistan erään tarkastuksen, kun joku vieras upseeri teki tarkastuksen ja ihmetteli rivissä eräällä viestimiehellä erikoista asua! Hienoja aikoja! :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minutes ago, Tarmo Kallio said:

Tämä vähän valtion leivistä ja puvuista. Meillä oli vuonna 1983-1984 Pääskyvuoressa vain pikkukengät ja tanssikengät käytössä palvelusaikana. Jopa kovillla pakkasilla talvisin.

Vahvaa off topicia. 2.ErVK:ssa Pääskyvuoressa oli vuosina 1978-79 tarjolla nahkasaappaat (yleensä käytössä), kumisaappaat, pikkukengät lomille ja lenkkitossut. Maihinnousukenkiä sai käyttää lomilla jos osti ne itse. Sama päti kauluspaitaan ja kravattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Vahvaa off topicia. 2.ErVK:ssa Pääskyvuoressa oli vuosina 1978-79 tarjolla nahkasaappaat (yleensä käytössä), kumisaappaat, pikkukengät lomille ja lenkkitossut. Maihinnousukenkiä sai käyttää lomilla jos osti ne itse. Sama päti kauluspaitaan ja kravattiin.

Ajat varmaan muuttuivat. Meillä oli tosiaan palvelus- ja lomakenkinä pikkukengät. (1983-1984). Kravati piti ostaa sotkusta. En muista mistä ostin kauluspaidan. 

Vartiolenkillä ja portilla täydellä lippaalla aseen kanssa piti käyttää nahkasaappaita. Maihinnousukenkiä käytettiin muistaakseni pari kertaa joissain paraatissa marssiessa. Porttivartiomiehellä oli myös maiharit.

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minutes ago, Tarmo Kallio said:

Vartiolenkillä ja portilla täydellä lippaalla aseen kanssa piti käyttää nahkasaappaita.

Muistaakseni porttia vartioneen varusmiehen rynnäkkökiväärin lipas ei ollut täysi vaan ladattu 20 patruunalla. Koska samaa lipasta kierrätettiin vahdinvaihdossa aina eteenpäin, täydessä lippaassa jousi olisi ennen pitkää kuoleentunut - näin ainakin meille selitettiin. Eipä nykyään varusmiestä laitettaisi portille tuollaisella aseistuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään