Petri Lehtovirta

Sotilasilmailuun liittyvää luettavaa

65 viestiä aiheessa

22 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Muistaakseni porttia vartioneen varusmiehen rynnäkkökiväärin lipas ei ollut täysi vaan ladattu 20 patruunalla. Koska samaa lipasta kierrätettiin vahdinvaihdossa aina eteenpäin, täydessä lippaassa jousi olisi ennen pitkää kuoleentunut - näin ainakin meille selitettiin. Eipä nykyään varusmiestä laitettaisi portille tuollaisella aseistuksella.

Jos muistan oiken, niin meidän aikaan minäkin vaihdonjohtajana latasin täydet 30 patruunaa varusmiehen omaan lippaaseen! Eli sitä täyttä lipasta ei kierrätetty lainkaan. 

Vaikea muistaa. Vartiotuvan kaapissa oli 2-3 täyttä lipasta kiertovartion ja portin lisäksi.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan lyhyesti ohi aiheen. :)

Oltiin jälleen kerran vartiotuvassa. Meidän aikaan linkkitornissa oli valvontakamerat ja monitorit olivat vartiotuvassa. Nähtiin jonkun tulevan yöllä linkkitornin portista pitkän yrittämisen jälkeen ja menevän tornille ja ovesta sisään.

Esimieheni soitti muistaakseni päivystävälle upseerille, mutta en muista saatinko häntä kiinni!  Esimieheni ja minä lähdettiin pikapikaa tornille ja meillä oli molemmilla yksi täysi lipas kiinni aseessa ja toinen täysi lipas taskussa. 

Päästiin tornille ja ovi oli auki. Ketään ei näkynyt missään. Päätettiin nopeasti että toinen menee kierreportaikkoon hieman edellä ja toinen suojaa takaa. Ja valmiina ampumaan...

Tilanne oli kuin jostain seikkailuelokuvasta, mutta silloin se oli varsin todellinen. Olimme saaneet hyvän koulutuksen . Tiesimme milloin saa ja pitää ampua.

Kerron joskus miten kävi. ;)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
07/12/2021 at 21.57, Tarmo Kallio kirjoitti:

Tilanne oli kuin jostain seikkailuelokuvasta, mutta silloin se oli varsin todellinen. Olimme saaneet hyvän koulutuksen . Tiesimme milloin saa ja pitää ampua.

Kerron joskus miten kävi. ;)

Näinkö  https://www.deviantart.com/tuomaskoivurinne/art/PsjK-Comic-26-189906793

PS. Aseet poistettiin varuskuntien porttivahdeilta 1.1.1985 alkaen.Itse olin vielä joulukuussa -84 Hyrylän varuskunnan portilla aseen kanssa mutta tammikuusta alkaen oli vahdeilla vain pamput. Varuskunnan sisällä kuljettiin edelleen aseen kanssa.

Miten lie nykyään, kun näkyy vartijoitakin näkyy olevan aina kaksi.

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Linkki korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eräässä entisessä neuvostotukikohdassa on alueen eteläpäässä arkkitehtonisesti mielenkiintoinen sauna jossa kai edelleen järkkäillään kaikenlaisia edustus- ja kokkaretilaisuuksia. Sieltä oli aikoinaan about kaksi reittiä pois, ei suositeltu suora ja sallittu vähemmän suora. Suora "oikopolkuineen" veti tukikohdan hallinnon korkea-arvoisimpia kenties coriolis voiman seurauksena puoleensa kuin hunaja mehiläisiä... ennen virve/kannettava radiopuhelinaikaa siinä sitten mahdollisesti ilman henkilöpapereita liikkeellä ollut henkilö parhaimmillaan marssi vartiomiehen seurana muutama metri hepun edellä sen jäljellä olleen vartiotunnin tai pari ympäri varastoja kunnes PU:n UAZ Cabriolet kurvasi paikalle tuomaan vaihtomiestä. Raitis ilma varmaankin helpotti mahdollista tulevaa ohimopäänsärkyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Twitterissä jo muutaman päivän ajan liikkuneen kuvan herättämää suomalaiskeskustelua Su-57 Felon koneiden työn laadusta. Valitettavasti ei ole tietoa mistä koneyksilöstä kuva on peräisin, onko kyseessä jokin varhainen prototyyppi vai nyt valmistuksessa olevaa esituotantosarjaa. Ruoville kuitenkin näyttää kun vertaa vaikka "höyry-Hornetin" pintaan, F-35 puhumattakaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan laivaston hävittäjäksi tarkoitetusta Shenyang J-35 häivehävittäjästä analyysiä hiljattain julkaistun parempiresoluutioisen kuvan perusteella The Drive-nettijulkaisussa.

Joiltain osin vaikuttaa ratkaisut hyvin samanlaisille kuin Lockheed Martin F-35:ssä, mutta toisaalta joissakin ratkaisuissa on tehty kompromisseja. Merkittävää on, että koneen pinnat näyttävät hyvin saumattomille ja sileille. Kone tultanee  esittelemään julkisesti marraskuussa pidettävillä Zhuhain ilmailumessuilla.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/our-best-look-yet-at-chinas-j-35-carrier-capable-stealth-fighter

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Brittiläinen hävittäjälentokonepodcast, Aircrew Interview , on uudessa jaksossaan tavallistakin kiintoisamman aiheen äärellä.

Haastateltavana on Intian ilmavoimien eteläisen sotilaspiirin entinen komentaja , marsalkka Sumit Mukerji ja aiheena hänen kokemuksensa Mikojan-Gurevitsh MiG-25:n – tarkemmin sanottuna Intian ilmavoimien operoiman tiedusteluversio MiG-25R:n – ohjaimissa.

 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/talta-tuntuu-kun-saa-lentaa-maailman-nopeinta-havittajaa-mig-25-pilotti-raakaa-raakaa-voimaa/f04672f7-5087-481d-bd02-d53e552483a0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka & Talous -lehdessä vapaasti luettava artikkeli Boeing EA-18G Growler koneisiin tulevista Raytheonin AN/ALQ-249(V)1 Next Generation Jammer Mid-Band (NGJ-MB) -häirintäsäiliöistä. Jutussa ei lopulta paljon päästä pintaa syvemmälle, muuta kuin todetaan uuden olevan aiempia merkittävästi parempi.


https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/erikoiskone-ea-18g-growler-sai-uuden-elso-aseen-kuin-rakennettu-venajan-s-400-jarjestelmaa-ajatellen/dfbb588b-7d49-4ef6-87d0-a03b0c922c20

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60-luvun huikean mach-3 kykyisen North American XB-70 Valkyrie pommittajan ensilennosta tuli tällä viikolla kuluneeksi 60 vuotta.
 

Vaikka se jäin vain kahden prototyypin sarjaksi, se samalla toi mukanaan paljon uutta kokemusta todella suurissa nopeuksissa havaittavista haasteista.

XB-70:n suunniteltu matkanopeus oli Mach 3 ja toimintakorkeus 70 000 jalkaa, ja sen avulla XB-70:n luvattiin olevan nopeampi ja ohittamaan Neuvostoliiton puolustus. Vuonna 1961, ennen kuin ensimmäinen prototyyppi oli edes valmistunut, pommikoneohjelma kuitenkin peruttiin budjettirajoitusten ja pommikoneen haavoittuvuuden vuoksi neuvostoliittolaisille torjuntaohjuksille, joiden suorituskyky oli nopeasti kehittynyt.

Yksi XB-70:n merkittävimmistä ominaisuuksista oli sen kyky ”ratsastaa” omalla iskuaallollaan, mikä oli suunnittelun innovaatio, jonka ansiosta se pystyi säilyttämään vakauden ja suorituskyvyn yliääninopeuksissa.

Toinen prototyypeistä tuhoutui törmäyksessä F-104N Starfighter -koneen kanssa.

 

https://theaviationist.com/2024/09/16/60-years-xb-70-first-flight/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Pressure lift” :). Silläpä moottorikoppa olikin muotoiltu kiilamaiseksi ja alaslasketut siivenkärjet ottivat paineet kainaloonsa ;)

Onnettomuudessa menehtyivät Starfighterin kuski, koelentäjä Joseph Walker ja pommarin försti Carl Cross, jonka pakokapseli muistaakseni ei toiminut. :( 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USS Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy, USS Enterprise ja USS Doris Miller. Yhdysvaltojen uusimmilla tai rakenteilla olevilla Gerald R. Ford -luokan ydinkäyttöisillä lentotukialuksilla on jo nimet viimeistä, ensi vuosikymmenellä valmistuvaa alusta lukuun ottamatta. Siitä on tulossa Doris Miller.

Nimen takaa löytyy tarina päivältä, jona Japani hyökkäsi Pearl Harboriin. Taistelulaiva West Virginialla messipoikana palvellut Doris Miller oli aamiaista tarjoiltuaan keräilemässä pyykkiä joulukuun 7. päivänä 1941, kun japanilaiselta lentotukialus Akagilta nousseet torpedokoneet iskivät taistelulaivaan.

Miller auttoi pelastamaan aluksen kuolettavasti haavoittuneen kapteenin komentosillalta. Hetkeä myöhemmin hän tarttui ilmatorjuntakonekivääriin, jonka käyttöön hänellä ei ollut koulutusta ja onnistui pudottamaan kaksi japanilaiskonetta. Sen jälkeen hän pelasti vielä useita merisotilaita hukkumiskuolemalta.


Vapaasti luettavissa oleva artikkeli
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/yhdysvaltojen-tuleva-lentotukialus-saa-mustan-laivakokin-nimen-taustalla-huima-tarina/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukemisen sijaan tällä kertaa hieman sotapor*oa;

Turkki juhli hiljattain puolta vuosisataa legendaarisen F-4E Phantom -hävittäjän kanssa tapahtumassa, jossa esitelltiin kanjonilentoa ja ”norsukävelyä”. Vaikka turkkilaisen ”sarvikuonon” päivät ovat olleet luetut jo jonkin aikaa, niin nämä koneet ovat osoittaneet huomattavaa pitkäikäisyyttä ja ovat edelleen tärkeitä etulinjan voimavaroja.

Turkin ilmavoimien F-4E:n 50-vuotisjuhlatapahtuma järjestettiin Eskişehirissä Luoteis-Turkissa, jonka lentotukikohdassa toimii Phantomilla lentävä laivue - 111 Filo ”Panter”.

https://www.twz.com/air/f-4-phantoms-tear-through-turkey-to-mark-50-years-of-service

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään