Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Teini-ikäisenä keräsin kuva- ja leikekirjaa matkustajakoneista 1960- ja 70-lukujen vaihteessa. Eniten kuvia (postikorteista, lehtileikkeistä, aikatauluista, jne) löytyy DC-8:sta, sen alatyypeistä ja sitä käyttäneistä lentoyhtiöistä. Jouduin karsimaan kuvia aika raskaalla kädellä, ja tässä ovat nyt parhaat palat. p> p> p> p> p> p> p> p> p> p> p> > p> p> p> p> p> p> p> p> p> p> p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Hienoja kuvia todella hienoista koneista. Ei sattuis löytymään Karairin DC-8:sta kuvia. Menimme sellaisella joskus Larnacaan YK-hommiin ja paluu taisi olla samalla koneella. Niissä oli vielä hyvät jalkatilat. Tai sitten olin laihempi. Tosin pari senttiä pitempi kuin nyt. Vuosi oli 1975. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Ei sattuis löytymään Karairin DC-8:sta kuvia. Menimme sellaisella joskus Larnacaan YK-hommiin ja paluu taisi olla samalla koneella. Terve Vesa, Mukavaa, kun pidit kuvista. Minulla on hyvin lämmin paikka sydämessä DC-8:lle. Kar-Airin viirupyrstöstä ei mulla valitettavasti ole kuvia. Airliners.net-sivustolta kyllä niitä löytyy. Valokuvien hakukohtaan voi kirjoittaa esim. OH-KDM, niin sieltä alkaa kuvia pukata t. Matti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Mikähän tuossa alemmassa KLM:n piiiiitkässä kasissa on, kun etuosassa on kaksi exitiä melkein peräkkäin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Hieno setti yhdestä siviili-ilmailu historian komeimmasta koneesta. Oi noita aikoja... Laita Matti vaan niitä "ylijäämä" kuviakin jossain vaiheessa, kyllä kasia aina kelpaa katsella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Mikähän tuossa alemmassa KLM:n piiiiitkässä kasissa on, kun etuosassa on kaksi exitiä melkein peräkkäin? Terve Erkki, Kävin katsomassa kuvia tuosta konetyypistä ja useimmissa näytti olevan rungon oikealla kyljellä nuo exitit lähekkäin. En kyllä tiedä, mikä niiden perimmäinen tarkoitus on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Laita Matti vaan niitä "ylijäämä" kuviakin jossain vaiheessa, kyllä kasia aina kelpaa katsella. Huomenta Kusti, ne ylijäämäkuvat eivät olleet hyvänlaatuisia. Jahka ehdin, niin laitan seuraavaksi kuvia DC-9:stä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Mikähän tuossa alemmassa KLM:n piiiiitkässä kasissa on, kun etuosassa on kaksi exitiä melkein peräkkäin? KLM lienee yksi niistä yhtiöistä jotka tilatessa pitkän kasinsa siirsivät etukeittiön koneen keulasta siiven eteen joten tuo etummainen ovi on exit ja taaempi on keittiön huolto-ovi. Muita näin koneen tilanneita yhtiöitä ovat olleet ainakin SAS ja Viasa Venezuelasta. En löytänyt tähän hätään KLM:n istuinkarttaa DC-8-63 koneesta, mutta nettikeskustelujen mukaan siinä on ollut suuri keittiöalue. Tästä linkistä näkee Scanairin version joka lienee samankaltainen KLM:n kanssa (scrollaa vähän linkistä aukeavaa sivua alas niin löydät pitkän kasin istuinkartan). http://hjak.se/scanair/html/fpl/dc8.htm DC-8 esitteessä versio esitellään näin ja tämä lienee ollut standardivaihtoehto. p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Huomenta Kusti, ne ylijäämäkuvat eivät olleet hyvänlaatuisia. Jahka ehdin, niin laitan seuraavaksi kuvia DC-9:stä Nekin kelpaavat Edit: Lainaus tageihin / IP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2016 Nämä Viirupyrstön kuvat on täällä nähty aikaisemminkin mutta ovat jo bittitaivaassa joten pieni kertaus sallittaneen: Mustavalkoiset: ="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.v.jpg.d45d9f099d475bf7af35bb0b1e024f95.jpg" /> [atta]416129_oh-kdm.8.77.2.jpg[/atta] [atta]416130_oh-kdm.8.77.3.jpg[/atta] [atta]416131_oh-kdm.8.77.4.jpg[/atta] Värikuvat [atta]416132_oh-kdm.8.77.pvd3.jpg[/atta] [atta]416133_oh-kdm.8.77.v.jpg[/atta] EFOU elokuu 1977. Markku /monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.1..jpg.5793f61155d45cff529da4364549b7a5.jpg" data-fileid="38793" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.1..jpg.5793f61155d45cff529da4364549b7a5.jpg" /> /monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.2.jpg.787039534517e3d967ac5205ab4084c6.jpg" data-fileid="38794" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.2.jpg.787039534517e3d967ac5205ab4084c6.jpg" /> /monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.3.jpg.c78a883c0c6acd57c55d72ab57811ab4.jpg" data-fileid="38795" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.3.jpg.c78a883c0c6acd57c55d72ab57811ab4.jpg" /> /monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.4.jpg.1d78bf9c79111922d4f4c577e3193aba.jpg" data-fileid="38796" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.4.jpg.1d78bf9c79111922d4f4c577e3193aba.jpg" /> /monthly_2016_04/oh-kdm.8_77_pvd3.jpg.43f77fc5876da9db431b9a0eac7a5a8b.jpg" data-fileid="38797" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77_pvd3.jpg.43f77fc5876da9db431b9a0eac7a5a8b.jpg" /> /monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.v.jpg.d45d9f099d475bf7af35bb0b1e024f95.jpg" data-fileid="38798" class Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2016 "... joten pieni kertaus sallittaneen" Kyllä sallitaan, mahtavat kuvat ja samalla hyviä referenssejä "mallarille". Kiitokset Markulle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2016 Hämmästyttää noissa Schipolin kuvissa koneiden pysäköinti poikittain putkien eteen ja varsikin tuo, jossa putki on takaovella. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2016 Hämmästyttää noissa Schipolin kuvissa koneiden pysäköinti poikittain putkien eteen ja varsikin tuo, jossa putki on takaovella. ??? Olet oikeassa, tuntuu aika omituiselta. Ei kyllä nykyisin tuluisi kuuloonkaan. Silloin taisi olla tilaa laittaa koneet miten päin tahansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2016 Kiitos tuosta exit-vastauksesta! Katselin tuota kuvaa, missä putki menee vain takaovelle. Näyttää olevan rungossa rahtiovi edessä. Kaiketi näitä "sekajunia" mikä Finnairillakin oli, eli etuosa rahtia ja perässä pieni matkustamo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2016 Terve Vesa, Mukavaa, kun pidit kuvista. Minulla on hyvin lämmin paikka sydämessä DC-8:lle. Kar-Airin viirupyrstöstä ei mulla valitettavasti ole kuvia. Airliners.net-sivustolta kyllä niitä löytyy. Valokuvien hakukohtaan voi kirjoittaa esim. OH-KDM, niin sieltä alkaa kuvia pukata t. Matti Sieltähän se oikea DC-8 löytyi. Mieleen jäi mennessä perämiehen kuulutus: Tunnette kohta jonkinlaista tärinää mutta se johtuu vain siitä että meillä on hieman liikaa vauhtia ja jarrut aiheuttavat värinää. Lähestymme Larnakaa ja valmistaudumme laskuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2016 Tunnette kohta jonkinlaista tärinää mutta se johtuu vain siitä että meillä on hieman liikaa vauhtia ja jarrut aiheuttavat värinää. Koneesta kai puuttuivat jotkin spoilerit ja käytettiin joskus sisempien moottorien reverssejä (eli moottorijarrutusta) ilmassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2016 Hienoja kuvia tässä ketjussa. Enoni kuvasi joitain nykyään hieman himmenneitä kuvia USA:ssa vuonna 1960. Easten Air Lines DC-8-21 rekisterinro N8605 (toimitettu 9.4. 1960): Aeronaves de Mexico DC-8: Muuta vanhaa kalustoa: p> > p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2016 Koneesta kai puuttuivat jotkin spoilerit ja käytettiin joskus sisempien moottorien reverssejä (eli moottorijarrutusta) ilmassa. Sisempien moottoreiden reverssiluukut avattiin, kun tarvittiin ilmajarruja. Moottorit olivat tyhjäkäynnillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla