Matti Sallamaa

Kuvia DC-8-alatyypeistä 1960-luvun lopulta

18 viestiä aiheessa

Teini-ikäisenä keräsin kuva- ja leikekirjaa matkustajakoneista 1960- ja 70-lukujen vaihteessa. Eniten kuvia (postikorteista, lehtileikkeistä, aikatauluista, jne) löytyy DC-8:sta, sen alatyypeistä ja sitä käyttäneistä lentoyhtiöistä. Jouduin karsimaan kuvia aika raskaalla kädellä, ja tässä ovat nyt parhaat palat.

 

1.jpg.d932efe41015a85d4dc70fc59a8b686a.jpg

 

 

 

 

3.jpg.0803aefd50aad2315d450ed134339f49.jpg

 

 

p> 

 

5.jpg.249408e525d7fc8ebe074d3c70f8cb50.jpg

 

 

p> 

 

7.jpg.be3ae6586078e9bca38ddd456de88d6a.jpg

 

 

p> 

 

9.jpg.1af92a2f87e982aac8c15bf46538cfa8.jpg

 

 

p> 

 

12.jpg.c8eced829764da38d3acadcb2e2a09c5.jpg

 

 

p> 

 

14.jpg.3863d08996042541281f19dfa0ccc46a.jpg

 

 

p> 

 

img001__kopio_3.jpg.0c6acbf761310d35c8b93470f679f422.jpg

 

 

p> 

 

img004__kopio.jpg.c13b820f0d04570f656333fcb4a6bf3e.jpg

 

 

p> 

 

img005__kopio_2.jpg.4798eee8a9a1560fff8bf313eef37426.jpg

 

 

p> 

 

img006__kopio_8.jpg.3f5900c0dfb99468bb411e9b45a791f3.jpg

 

 

p> 

 

img007__kopio_2.jpg.f9901446ba057bcee35531aff3902ca3.jpg

 

 

p> 

 

img015.jpg.69c5e5191444cb887150f59e2f4f1c27.jpg

>2.jpg.96be2515c5fa5e9a6d2d63f8d3baed22.jpg

p>4.jpg.0cf144dc5f95a6966a4df61346ca48fa.jpg

p>6.jpg.6036d66a2c5891ec6e9096a88a4b1077.jpg

p>8.jpg.16a22cca815ecdb491cb4664098e2173.jpg

p>10.jpg.a1c2c5d036942cc8b00e38160dd144b7.jpg

p>13.jpg.2164f1d928cc668b7620219bf728e621.jpg

p>15.jpg.1fb981352cb3ed57863ddfe7ab935c34.jpg

p>img003__kopio.jpg.ff8ec29db357f9dbf892848dac608e8e.jpg

p>img004.jpg.925c2b21af007e5f83a7f72e7ff046a6.jpg

p>img005__kopio.jpg.586964c5458c6e93890b085c4cfd1acc.jpg

p>img006__kopio.jpg.2214286876d2557b919eece1ba5265bd.jpg

p>img008__kopio_2.jpg.3819a6af7a2337ce1fd9e55d933495f9.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia todella hienoista koneista. Ei sattuis löytymään Karairin DC-8:sta kuvia. Menimme sellaisella joskus Larnacaan YK-hommiin ja paluu taisi olla samalla koneella. Niissä oli vielä hyvät jalkatilat. Tai sitten olin laihempi. Tosin pari senttiä pitempi kuin nyt. Vuosi oli 1975. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sattuis löytymään Karairin DC-8:sta kuvia. Menimme sellaisella joskus Larnacaan YK-hommiin ja paluu taisi olla samalla koneella.

 

Terve Vesa,

 

Mukavaa, kun pidit kuvista. Minulla on hyvin lämmin paikka sydämessä DC-8:lle. Kar-Airin viirupyrstöstä ei mulla valitettavasti ole kuvia. Airliners.net-sivustolta kyllä niitä löytyy. Valokuvien hakukohtaan voi kirjoittaa esim. OH-KDM, niin sieltä alkaa kuvia pukata ;D

 

t. Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti yhdestä siviili-ilmailu historian komeimmasta koneesta. Oi noita aikoja...

 

Laita Matti vaan niitä "ylijäämä" kuviakin jossain vaiheessa, kyllä kasia aina kelpaa katsella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän tuossa alemmassa KLM:n piiiiitkässä kasissa on, kun etuosassa on kaksi exitiä melkein peräkkäin?

 

Terve Erkki,

 

Kävin katsomassa kuvia tuosta konetyypistä ja useimmissa näytti olevan rungon oikealla kyljellä nuo exitit lähekkäin. En kyllä tiedä, mikä niiden perimmäinen tarkoitus on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita Matti vaan niitä "ylijäämä" kuviakin jossain vaiheessa, kyllä kasia aina kelpaa katsella.

 

Huomenta Kusti, ne ylijäämäkuvat eivät olleet hyvänlaatuisia. Jahka ehdin, niin laitan seuraavaksi kuvia DC-9:stä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän tuossa alemmassa KLM:n piiiiitkässä kasissa on, kun etuosassa on kaksi exitiä melkein peräkkäin?

 

KLM lienee yksi niistä yhtiöistä jotka tilatessa pitkän kasinsa siirsivät etukeittiön koneen keulasta siiven eteen joten tuo etummainen ovi on exit ja taaempi on keittiön huolto-ovi. Muita näin koneen tilanneita yhtiöitä ovat olleet ainakin SAS ja Viasa Venezuelasta. En löytänyt tähän hätään KLM:n istuinkarttaa DC-8-63 koneesta, mutta nettikeskustelujen mukaan siinä on ollut suuri keittiöalue.

 

Tästä linkistä näkee Scanairin version joka lienee samankaltainen KLM:n kanssa (scrollaa vähän linkistä aukeavaa sivua alas niin löydät pitkän kasin istuinkartan).

http://hjak.se/scanair/html/fpl/dc8.htm

 

DC-8 esitteessä versio esitellään näin ja tämä lienee ollut standardivaihtoehto.

dc86163_800.jpg.102850bbb90f6a1bc6a86d82d68c7a48.jpg

p>dc86163_800.jpg.5a50777a0a42ec12a4cd0963cdaf5481.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta Kusti, ne ylijäämäkuvat eivät olleet hyvänlaatuisia. Jahka ehdin, niin laitan seuraavaksi kuvia DC-9:stä

Nekin kelpaavat ;)

 

Edit: Lainaus tageihin / IP

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä Viirupyrstön kuvat on täällä nähty aikaisemminkin mutta ovat jo bittitaivaassa joten pieni kertaus sallittaneen:

Mustavalkoiset:

="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.v.jpg.d45d9f099d475bf7af35bb0b1e024f95.jpg" />

[atta]416129_oh-kdm.8.77.2.jpg[/atta]

[atta]416130_oh-kdm.8.77.3.jpg[/atta]

[atta]416131_oh-kdm.8.77.4.jpg[/atta]

Värikuvat

[atta]416132_oh-kdm.8.77.pvd3.jpg[/atta]

[atta]416133_oh-kdm.8.77.v.jpg[/atta]

EFOU elokuu 1977.

Markku

 

/monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.1..jpg.5793f61155d45cff529da4364549b7a5.jpg" data-fileid="38793" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.1..jpg.5793f61155d45cff529da4364549b7a5.jpg" />

/monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.2.jpg.787039534517e3d967ac5205ab4084c6.jpg" data-fileid="38794" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.2.jpg.787039534517e3d967ac5205ab4084c6.jpg" />

/monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.3.jpg.c78a883c0c6acd57c55d72ab57811ab4.jpg" data-fileid="38795" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.3.jpg.c78a883c0c6acd57c55d72ab57811ab4.jpg" />

/monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.4.jpg.1d78bf9c79111922d4f4c577e3193aba.jpg" data-fileid="38796" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77.4.jpg.1d78bf9c79111922d4f4c577e3193aba.jpg" />

/monthly_2016_04/oh-kdm.8_77_pvd3.jpg.43f77fc5876da9db431b9a0eac7a5a8b.jpg" data-fileid="38797" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-kdm.8_77_pvd3.jpg.43f77fc5876da9db431b9a0eac7a5a8b.jpg" />

/monthly_2016_04/oh-kdm.8_77.v.jpg.d45d9f099d475bf7af35bb0b1e024f95.jpg" data-fileid="38798" class

Hämmästyttää noissa Schipolin kuvissa koneiden pysäköinti poikittain putkien eteen ja varsikin tuo, jossa putki on takaovella. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmästyttää noissa Schipolin kuvissa koneiden pysäköinti poikittain putkien eteen ja varsikin tuo, jossa putki on takaovella. ???

 

Olet oikeassa, tuntuu aika omituiselta. Ei kyllä nykyisin tuluisi kuuloonkaan. Silloin taisi olla tilaa laittaa koneet miten päin tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuosta exit-vastauksesta!

 

Katselin tuota kuvaa, missä putki menee vain takaovelle. Näyttää olevan rungossa rahtiovi edessä. Kaiketi näitä "sekajunia" mikä Finnairillakin oli, eli etuosa rahtia ja perässä pieni matkustamo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Vesa,

 

Mukavaa, kun pidit kuvista. Minulla on hyvin lämmin paikka sydämessä DC-8:lle. Kar-Airin viirupyrstöstä ei mulla valitettavasti ole kuvia. Airliners.net-sivustolta kyllä niitä löytyy. Valokuvien hakukohtaan voi kirjoittaa esim. OH-KDM, niin sieltä alkaa kuvia pukata ;D

 

t. Matti

Sieltähän se oikea DC-8 löytyi. Mieleen jäi mennessä perämiehen kuulutus: Tunnette kohta jonkinlaista tärinää mutta se johtuu vain siitä että meillä on hieman liikaa vauhtia ja jarrut aiheuttavat värinää. Lähestymme Larnakaa ja valmistaudumme laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnette kohta jonkinlaista tärinää mutta se johtuu vain siitä että meillä on hieman liikaa vauhtia ja jarrut aiheuttavat värinää.

 

Koneesta kai puuttuivat jotkin spoilerit ja käytettiin joskus sisempien moottorien reverssejä (eli moottorijarrutusta) ilmassa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia tässä ketjussa.  Enoni kuvasi joitain nykyään hieman himmenneitä kuvia USA:ssa vuonna 1960.

 

Easten Air Lines DC-8-21 rekisterinro N8605 (toimitettu 9.4. 1960):

 

img169.jpg.2002083669f2693b6c2c6f8593c94df9.jpg

 

 

 

Aeronaves de Mexico DC-8:

 

img161.jpg.7199c23131a04080a8b6a0733201f919.jpg

 

Muuta vanhaa kalustoa:

p> 

img168.jpg.c33786bb02dbac46db73d1c3fc4313e8.jpg

>img163.jpg.ce2fddd64683fc2f83d2a3013784e557.jpg

p>img165.jpg.42a7078fb0cf0461e2b97c5a829e897a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneesta kai puuttuivat jotkin spoilerit ja käytettiin joskus sisempien moottorien reverssejä (eli moottorijarrutusta) ilmassa.

 

 

Sisempien moottoreiden reverssiluukut avattiin, kun tarvittiin ilmajarruja. Moottorit olivat tyhjäkäynnillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla