Simeon Phil

Ansiolentäjä?

10 viestiä aiheessa

Saattaapi olla että kyselen vähän tyhmiä, mutta kun ei tiedä niin ei tiedä...

 

Kun on suorittanut CPL:n niin sillähän ei saa lennättää maksavia asiakkaita pisteestä A to B, mutta saa lennättää A to A, eikö vain?

 

Mutta mitä pitää olla suoritettuna jotta saa lennättää pisteestä A to B, ja mitä muuta taustalla pitää olla että tällainen lentotoiminta, esim "lentotaksi", voisi onnistua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaapi olla että kyselen vähän tyhmiä, mutta kun ei tiedä niin ei tiedä...

 

Kun on suorittanut CPL:n niin sillähän ei saa lennättää maksavia asiakkaita pisteestä A to B, mutta saa lennättää A to A, eikö vain?

 

Ei kai se noin mene! Trafin sivulta lainattuna: "Ansiolentäjän lupakirjan haltija voi toimia päällikkönä sellaisissa ilma-aluksissa, joihin lentokäsikirjan mukaan vaaditaan vain yksi ohjaaja. Ilma-aluksissa, joihin lentokäsikirjan tai lentotoimintamuodon perusteella vaaditaan useampi ohjaaja, ansiolentäjän lupakirjan haltija voi toimia perämiehenä." A to A ja A to B ei ymmärtääkseni liity lupakirjoihin mitenkään.

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/henkiloluvat/lentajat

 

Mutta mitä pitää olla suoritettuna jotta saa lennättää pisteestä A to B, ja mitä muuta taustalla pitää olla että tällainen lentotoiminta, esim "lentotaksi", voisi onnistua?

 

Tarvitset lentotoimintaluvan (A to A) ja lisäksi liikenneluvan (A to B).

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/lentotoiminta/lentotoimintaluvan_hakeminen

http://www.trafi.fi/ilmailu/lentotoiminta/liikenneluvan_hakeminen

 

Ei ihan helppo nakki, esim. muuan Nordicflite on melko huonolla menestyksellä yrittänyt pitää voimassa pelkkää lentotoimintalupaa A to A yleisölennätyksiin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein saanut selville tuota "polkua" että miten se nyt kaavamaisesti menee, mutta katselen parammalla ajalla kun tuota ajatuksella lukee. Tuntuu nopeasti ajatellen aika hurjalta byrokratilalta jos sitä vertaa esim jänkhällä toimivan vesitaso taxikoneen liiketoimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
En oikein saanut selville tuota "polkua" että miten se nyt kaavamaisesti menee, mutta katselen parammalla ajalla kun tuota ajatuksella lukee. Tuntuu nopeasti ajatellen aika hurjalta byrokratilalta jos sitä vertaa esim jänkhällä toimivan vesitaso taxikoneen liiketoimintaa.

 

Tosiaan kuten Tauno jo kommentoi, ei CPL kelpaa mihinkään kaupalliseen ilmakuljetukseen sellaisenaan. Lupajärjestelykään ei niin hirveästi poikkea esimerkiksi tavaraliikenteen liikenneluvista (byrokratiaa, jotta voi pistää paketteja autoon ja ottaa niitä jakopaikassa pois), vaikkakin organisaatiolle on riskiperusteisesti asetettu paljon suuremmat vaatimukset kuin mitä tieliikennepuolella on.

 

Luvat ovat kalliita, ja myös vastuuhenkilöt, joita organisaatioon tarvitaan, tuntevat yleensä oman arvonsa hyvin ja eivät sitä alihintaan lähde tekemään. Liikenneluvan 100 000 euron nettovarallisuusvaatimus asettaa myös joitain rajoitteita, ellei rahoituspohja ole poikkeuksellisen vahva.

 

ja mitä muuta taustalla pitää olla että tällainen lentotoiminta, esim "lentotaksi", voisi onnistua?

 

Kokemusta vastaavasta toiminnasta, rautainen alan säädösten tuntemus (CPL-kurssi antaa tiedot joita lentäjä tarvitsee, mutta kurssilla ei opeteta perustamaan lentotoimintaorganisaatiota) ja riittävästi rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, tässä oli enemmänkin pohdintana se mitä pilotti tarvitsee CPL:n lisäksi? Eli CPL siis riittää "lentotaksi" toimintaan lupakirjana, vai pitääkö olla sitten taustalla jotakin muuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupakirjan puolesta ei tarvitse muuta, mutta se lupakirjan hankkiminen on koko prosessin helpoimpia osia. Kaikki muu onkin sitten vaikeampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein saanut selville tuota "polkua" että miten se nyt kaavamaisesti menee, mutta katselen parammalla ajalla kun tuota ajatuksella lukee. Tuntuu nopeasti ajatellen aika hurjalta byrokratilalta jos sitä vertaa esim jänkhällä toimivan vesitaso taxikoneen liiketoimintaa.

Tuohon voin kyselijälle vastata sen verran, että täällä ns. jänkhällä toimi vielä viimekesänä ns. operaattori ilman minkäänlaisia lupia ja hoiti lentoja kerholentoina jäsenilleen. :thmbdn:

Todellisuus kuitenkin tänäpäivänä on, että Lapissa toimii yksi kaupallinen vesikoneoperaattori Kilpisjärvellä ja yksi Inari / Sevettijärvi alueella.

Tässä lista kaikissa luvan haltioista Suomessa:

https://www.facebook.com/lentopalvelut/?ref=bookmarks

 

Terveisin Jouni Aslak Asteljoki / Lapin Lentopalvelut Oy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lista kaikissa luvan haltioista Suomessa:

https://www.facebook.com/lentopalvelut/?ref=bookmarks

 

Ei kyllä ihan äkkiseltään osu tuolta facebook-sivulta mitään listaa silmiin, mutta pöhkölän sivuilta se toki löytyy.

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1457089909/32fda6a723df61a22d547c986aab8c9a/19382-Luettelo_lentotoimintaluvan_liikenneluvan_ja_lentotyoluvan_haltijoista_Suomessa.pdf

 

Kiinnitinpä huomiota muuten siihen, että ALMT ei ole tällä n. kuukauden vanhalla listalla mukana. Ainakin Nordic Avian ja Goodflightin lentotoiminta perustui aiemmin ALMT:n toimilupaan?

edit: olikin juuri mainittu toisaalla http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,111725.msg1535422.html#msg1535422

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topic, mutta..

 

GoodFlight Aviation:in sivulla http://www.lennatys.fi/ kerrotaan tälläkin hetkellä "Lentojen operaattorina toimii ALMT Oy" ja samalla tarjotaan varattavaksi elämyslentoja ensi perjantaista (15.4.2016) alkaen. Olisikohan ALMT saanut jo lupansa takaisin? Facebook:issa GoodFlight Aviation:in runsaan viikontakainen päivitys tosin salamyhkäisesti kertoo kauden aloituksen viivästymisestä sanoin "Valitettavasti asiassa on monta muuttujaa ja yksi palapelin palanen ei meinaa asettua kohdalleen" ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä ihan äkkiseltään osu tuolta facebook-sivulta mitään listaa silmiin, mutta pöhkölän sivuilta se toki löytyy.

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1457089909/32fda6a723df61a22d547c986aab8c9a/19382-Luettelo_lentotoimintaluvan_liikenneluvan_ja_lentotyoluvan_haltijoista_Suomessa.pdf

 

Kiinnitinpä huomiota muuten siihen, että ALMT ei ole tällä n. kuukauden vanhalla listalla mukana. Ainakin Nordic Avian ja Goodflightin lentotoiminta perustui aiemmin ALMT:n toimilupaan?

edit: olikin juuri mainittu toisaalla http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,111725.msg1535422.html#msg1535422

 

Nordic Avian sivujen mukaan heidän lentojensa operaattori on JS Aviation, AOC FI-042. JS Aviation löytyy aputoiminimenä (?) Joen Service Oy:n kohdalta ylläolevasta operaattoriluettelosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään