Jarmo Kohtanen

Malmi Fly in 2016 ja Mathias Rust

7 viestiä aiheessa

Iltasanomat kertoo mm. seuraavaa:

Hyvösen tietämän mukaan Rust ei ole itse lentänyt enää vuosiin.

Helsinki-Vantaa on Rustille välilasku. Hänet haetaan sieltä Cessna 172 -koneella ilmailuhistoriastaan rikkaalle Malmin kentälle, jonka kulttuuriperintöorganisaatio Europa Nostra valitsi juuri yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta.

– Lentoaika on kolmisen minuuttia, riippuu vähän siitä, mitä reittiä käytetään, Hyvönen kertoo. Rustin lennättäjä on joku malmilainen lennonopettaja.

Mahdollistaako tuo kuvio ("malmilainen lennonopettaja") sen, että Rust pääsee itsekin ohjaimiin, vaikkei hänellä siis enää lupakirjaa olekaan? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen keskustellut Ilmailu-lehden sisällöntuottajan kanssa asiasta ja lähettänyt hänelle seuraavanlaisen viestin:

Mielestäni olen lukenut, että Mathias Rustilta peruutettiin saksalainen lupakirja loppuiäksi. Mutta kuka tahansa saa istua koneen vasemmalla pallilla ja ohjata konetta, jos on lennonopettaja (= koneen päällikkö = Pilot-In-Command) koneessa ohjaimissa kiinni. Vaikkapa oikealla pallilla. Näinhän lentokoulutus tehdään.

Täältä löytynee viisaampia korjaamaan, jos olen väärässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Museossa olevan koneen sivuvakaajassa näkyy harmaa ovaali. Mathias Rust oli kiinnittänyt siihen tarran, joka esitti jonkinlaista ruskeaa ötökkää tai alienia. Sillä oli symboliikkaa. Muistaako kukaan mitä?

Tarraa on raaputettu pois Japanin aikana tai UV on sen hajoittanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään