Tarmo Pöysti

"Kadonnut" kone

11 viestiä aiheessa

Piti oikein rekisteröityä että pääsin kysymään.... Sunnuntaina 10.4, n. klo 10:30 olin kävelemässä Ylöjärven keskustassa kun yli lensi iso kone erittäin hitaasti ja matalalla, arvioisin korkeudeksi n. 150-200m. Suunta kokolailla itään. En ole koskaan nähnyt noin suurta konetta noin matalalla ja Ylöjärven keskustan yllä. Näkemykseni mukaan tuolla vauhdilla ja nopeudella se ei voinut (?) olla laskeutumassa Pirkkalaan, joka siis on ihan eri suunnassa. En ainakaan nähnyt että olisi kaartanut sinnepäin takaisin. Kotona katsoin flightradar.24 sivulta ja löysinkin sieltä mahdollisuuden katsoa menneitä lentoja, ja löysin viimein tuon koneen, mutta haettuani tunnusta tuli "no callsign", mutta löysin tiedon että kyseessä Omega Air DC 10-40, joka ilmeisesti tuon jutun --> http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/board,75.0.html  mukaan onkin KDC 10. Niin tai näin, rekisteri numero N974VV ja joku s-code AD9470.

Se mikä minua tässä jutussa tuon reitin, korkeuden sekä nopeuden lisäksi kummastuttaa on se, että tuon flightradar sivun grafiikan mukaan kone hävisi tutkasta (?) vähän ennen kuin sen näin, UTC aikaa 07:25 ja kokolailla Googlen kartan koordinaateissa 61.6069, 23.4277, ja näin siis fyysisesti koneen vielä tuon jälkeen. Mutta en enää nähnyt sen reitin jatkuvan mihinkään flightradar sivulla. Ja kun katsoin koneen nopeus ja korkeus grafiikan, niin se oli aivan kummallinen. Löysin reittitiedoista että kyseinen kone olisi päivää aiemmin, 9.4, lentänyt reitin Moses Lake (MWH) -Tampere, mutta sunnuntailta ei löytynyt mitään. Koska uteliaisuuteni heräsi, niin varsinaiset kysymykseni ovatkin, miksi sen lentoreitti alkoi kuin tyhjästä Norjan rannikolta, mihin kummaan tuo kone "katosi", ja mihin se ylipäätään mahtoi olla menossa ???

Kiitos etukäteen. Tarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi suomalaista Hornetia lähtee (tai on juuri lähtenyt) lentäen Kaliforniaan, tämä todennäköisesti toimii niiden tankkerikoneena.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/kaksi_ilmavoimien_hornet_havittajaa_kaliforniaan_jassm_ilmasta_maahan_ohjuksen_testeihin

 

2 Pirkkalassa otettua kuvaa foorumilla eiliseltä:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106629.msg1535377.html#msg1535377

 

Flightradar24:n omituisuuksista saa joku muu kertoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska uteliaisuuteni heräsi, niin varsinaiset kysymykseni ovatkin, miksi sen lentoreitti alkoi kuin tyhjästä Norjan rannikolta, mihin kummaan tuo kone "katosi", ja mihin se ylipäätään mahtoi olla menossa ???

 

Valtamerien päällä ei ole edes ilmaliikennepalveluiden tuottajilla tai viranomaisilla tutkapeittoa, ja flightradarin käyttämillä vastaanottimilla on tätäkin heikompi maantieteellinen peitto. Matalalla olevat koneet jäävät katveeseen sekä siviilitutkilta, että flightradarin vastaanottimilta, ellei tutkaa/vastaanotinta satu olemaan juuri lähettyvillä. Tämän takia yksittäinen lento voi näkyä monena erillisenä pätkänä, ja varsinkin pienkoneiden lentoja puuttuu palvelusta tuon takia kokonaan. Toinen syy näkymättömyydelle on se, että kaikissa koneissa ei ole koneyksilön yksilöivää, uniikkia tunnusta lähettävää s-moodin toisiotutkavastainta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradar24:n omituisuuksista saa joku muu kertoa.

Yritetään jotain valaista omalla kokemuksella FR24:stä, ei mitään hienoa radioteknistä osaamista ole itsellä.  Huomasin kanssa koneen FR24:llä Hämeenkyrön kohdilla. Korkeutta taisi olla FL100 verran, joten TMP:n ajattelin kohteeksi. Tuosta FR24:n toiminnasta, pitää tietää/huomata 2 asiaa. Koneissa on erilaisia transpondereita, jotka lähettävät tietoa toisiotutkille. Osa niistä ei lähetä oikeaa ADS-B signaalia, jolloin koneiden paikka pitää laskea MLAT-tekniikalla, ja se vaatii ainakin 3(vai 4) eri vastaanotinta, joiden tiedoista saadaan koneen sijainti laskettua. Se vie hieman aikaa, joten paikkatieto on ehkä runsaan minuutin myöhässä ja tarkkuuskin on vaihtelevaa, myös selviä virheitä esiintyy usein. Ja menetelmästä johtuen, mitä alempana kone on, sitä epävarmemmin se näkyy ollenkaan. Jossain Vantaan lähellä nyt tuntuu näkyvän jo parista sadasta metristä, kun on paljon ja tiheässä vastaanottimia. Mutta TMP lähellä se taitaa jo olla runsaat 2km kun vasta näkyy. Se 6-merkkinen koodi on jokaisen koneen yksilöllinen tunnus, kun taas transponderi lähettää 4-numeroista SQUAWK-koodia, jonka lennonjohto aina eri lennoille antaa asetettavaksi.

 

Sitten "paremmat" transsut lähettää paikkatietonsa suoraan tutkille, jolloin riittää kun yksikin vastaanotin sen "näkee". Niinpä riittää usein/aina paljon pienempi korkeus tiedon saamiseen ja se on usein tarkempaa.  Tuon em. litanian huomaa koneen tietoikkunan vasemmasta alakulmasta, joko lukee MLAT (voi olla jotain muuta lisäksi), tai sitten useimmiten jonkun lentokentän koodi ja numero, esim EFTU-5, eli 5. Turun lähistölle ilmoitettu vastaanotin (nämä ovat yksityisten ihmisten kotilaitteita suurin osa ympäri maailman).  Tai sitten vielä Amerikassa oranssilla näkyvät koneet, joiden tieto on FAA:n systeemistä, mutta ne ovat 10min ? myöhästettyjä muistaakseni.

 

Se miksi tuo kone alkoi näkyä vasta Norjan rannikolla, oli että merellä ei ole mitään vastaanotinlaitteita, ja rannikoilla parhaat yltää jotain 400km päähän korkealla(10+km), mutta tämä MLAT-systeemi sai riittävästi infoa vasta ihan rannikolla.  Ja ko lennon päivämäärä Moses-TMP 9.4 johtui ihan siitä että se lähti sinä päivänä USA:sta, ja oli 10. päivä täällä.  Ja "katoaminen" johtui vaan tuon menetelmän heikkoudesta. Pirkkalaan se oli tosiaan mennyt, varmasti ihan loogisesti oikealla kierroksella laskuun RWY 24:lle.

 

Korkeus Ylöjärvellä on tod. näk ollut kyllä suurempi selvästi, muuten olisi ollut media täynnä juttuja, sanoisin että toista kilometriä on ollut korkeutta siinä kohdilla. Iso kone hämää koollaan äkkiä tottuneemmankin näkijän. Itse näin talvella Finnairin A330:n (USA:sta)menevän kodin läheltä 3km korkealta laskuun kohti Vantaata, kun yleensä tässä on korkeutta 7...7,5km. Näytti aika suurelta se kone jo ja naapuri minulle pian soitti ja asiaa kyselikin.

 

Tervetuloa vaan seuraamaan enemmänkin FR24-juttuja, siihen jää koukkuun helposti.

 

EDIT: Tatu jotain jo ehti pistämään, mutta lisänä rikka rokassa, jos jotain uutta osasin pistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitoksia kovin. Varmaan huomasitte että ei ihan niin asioista tietävä...Mutta kuten arvelinkin, täältä sai oikean tiedon. Siis ei mitään salaliittoja  :P

 

  terv. Tarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitoksia kovin. Varmaan huomasitte että ei ihan niin asioista tietävä...Mutta kuten arvelinkin, täältä sai oikean tiedon. Siis ei mitään salaliittoja  :P

Älä ole vaatimaton, aika paljon olit selville saanut asioita, ja oikeasta tiedostakaan aina niin ole varmuutta, mutta kyllä yleensä väärät asiat korjataan toisten toimesta. Eikä mitään salaliittoja ja foliohattuja (tutkalta) "kadonneissa" koneissa yleensä ole, ehkä sitä yhtä Malesialaista lukuun ottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi suomalaista Hornetia lähtee (tai on juuri lähtenyt) lentäen Kaliforniaan, tämä todennäköisesti toimii niiden tankkerikoneena.

 

Miksi tankkerikone lentäisi kimpassa lähtökentältä asti? Eikö olisi taloudellisempaa tankkerikoneen liittyä puljaan vasta ensimmäisen tankkauspaikan läheisyydessä? Tietenkin mikä nyt on koneiden reitti ja miten matkalla olisi tankkerille sopivaa kenttää.

 

Ja lentävätkö Hornetit koko matkan samalla nopeudella tankkerin kanssa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksi tankkerikone lentäisi kimpassa lähtökentältä asti? Eikö olisi taloudellisempaa tankkerikoneen liittyä puljaan vasta ensimmäisen tankkauspaikan läheisyydessä? Tietenkin mikä nyt on koneiden reitti ja miten matkalla olisi tankkerille sopivaa kenttää.

 

Ja lentävätkö Hornetit koko matkan samalla nopeudella tankkerin kanssa?

 

Ilmavoimat ei näytä tiedottaneen yksityiskohdista. Lentopostin uutisessa on kuitenkin asiaan liittyvää:

 

Osastossa lentää myös Omega Airin McDonnell Douglas DC-10-40 -rahtikone (N974VV).

 

Ilmavoimat ei ole julkistanut osaston tarkkaa aikataulua tai reittiä, mutta käytännön syistä matka kestää useita päiviä. Ensimmäinen luonteva tankkauspaikka voisi olla esimerkiksi Keflavik Islannissa. Mukana lentävällä Omega Airin DC-10:llä (tankkeriversion tunnus KDC-10) on tarvittaessa kyky myös tankata Horneteja ilmassa.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_hornetit_lahtivat_kohti_china_lakea_ja_jassm_integraatiota_osastossa_myos_dc_10

 

Miksikö DC-10 lentää mukana? Ainakin silloin on välilaskupaikoissa saatavilla Hornetille oikeaa polttoainelaatua, oli se sitten Jet A1 + lisäaineet tai "suoraan" JP-5 tai JP-8, mitä suomalainen Hornet syö. Mahdollisuus ilmatankkaukseen tuo lisää varmuutta matkaan. - Hornetien taloudellinen siirtolentonopeus lienee sovitettavissa DC-10:n normaaliin matkalentonopeuteen? Lisäksi, FR24:n mukaan N974VV on laskeutunut nimenomaan Keflavikiin tänään iltapäivällä paikallista aikaa.

 

Jos jotain meni nyt väärin, niin sopii korjata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankkeri lentää mukana paitsi siksi, että siitä voidaan luonnollisesti tankata Hornetteja matkalla, mutta se kuljettaa myös osaston kalustoa:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvelinkin tankkerin vievän kalustoa, mutta viekö se ne testattavat ohjuksetkin myös? Eikö ne ohjukset kannattaisi ostaa vasta paikanpäällä? Tai jotenkin lainata ne siellä ilmaiseksi testikäyttöön.  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään