Mika Hämäläinen

EFLA 25 laskukierros oikeanpuoleiseksi

29 viestiä aiheessa

Lentopaikat.fi sivuilta tuo löytyy.

 

Kahdella eri laitteella ja kolmella nettiselaimella kokeiltuna en saa lainkaan auki esimerkiksi LDG-karttaa. Pikkukuvasta ei myöskään näy mitään kylää. Muiden kenttien kartat toimivat. Notamia - jonka pitäisi olla se virallinen tie tiedottaa - ei ole julkaistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, nyt näyttäisi LDG-kartta aukeavan ainakin minun tabletilla.  :thmbup:

 

Luulenpa, että Finavia ei julkaise notamia tällaisesta asiasta korpikentällä. Minun kokemuksien mukaan he julkaisevat ainoastaan isommat tilapäiset asiat, kuten liikennöimisrajoitteet, kentän sulkeminen ja merkittävät tapahtumat (lentonäytökset, kilpailut jne). Muutoin katsovat, että lentopaikat-sivustolta pitää löytyä riittävät ja ajankohtaiset tiedot kentän tilanteesta ja siellä liikennöimisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, nyt näyttäisi LDG-kartta aukeavan ainakin minun tabletilla.  :thmbup:.

 

Aikaisemmin se ei toiminut. Kartan tiedostomuoto oli silloin .png, nyt se on .pdf niinkuin pitääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin se ei toiminut. Kartan tiedostomuoto oli silloin .png, nyt se on .pdf niinkuin pitääkin.

 

Se selittänee syyn osalla käyttäjistä. Ehkä siellä on ollut näppihäiriö uutta tiedostoa tallennettaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se selittänee syyn osalla käyttäjistä. Ehkä siellä on ollut näppihäiriö uutta tiedostoa tallennettaessa.

 

Ihan mielenkiinnosta, MILLÄ png ei aukea? Itse väsään nettisovelluksia ja käytän png:tä lähes kaikissa "ei-valokuvissa" eikä kovin ole valiteltu, ettei ne näkyisi.

 

Toki PDF on tuossa tarkoiituksessa varmaan parempi, kun sne zuumaaminen on helpompaa.

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellisuudessa laskeutumiskartta oli kokoajan pdf-muodossa lentopaikat.fi sivulla.

Laskeutumiskarttaan viittaavassa linkissä oli vaan kirjoitusvirhe ja oli .png, kun olisi pitänyt olla .pdf.

Nyt korjattu linkki ehjäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme, miten yllättäen tällainen muutos tehdään. Itselle tämä tuli tiedoksi tosiaan tänä aamuna fb:n kautta.

 

Vaikka kuinka olisikin kyse korpikentästä, voisi minun mielestä vähän aktiivisemmin tiedottaa varsinkin lennon valmisteluun tarkoitetuilla sivuilla. Tuskinpa kaikki lentoa valmistelevat saavat tätä tiedokseen. Riski on kuitenkin mahdollinen yhteentörmäyksen.

 

Vesivehmaan kylä jää jonkin verran etelämmäksi, eikä varsinaisen kylän päältä lennetä aikaisemmassakaan laskukierroksen myötätuulessa. En tiedä kenen keksintö tämä on? No nyt häiritään sitten mökkiläisten elämää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme, miten yllättäen tällainen muutos tehdään. Itselle tämä tuli tiedoksi tosiaan tänä aamuna fb:n kautta.

 

Vaikka kuinka olisikin kyse korpikentästä, voisi minun mielestä vähän aktiivisemmin tiedottaa varsinkin lennon valmisteluun tarkoitetuilla sivuilla. Tuskinpa kaikki lentoa valmistelevat saavat tätä tiedokseen. Riski on kuitenkin mahdollinen yhteentörmäyksen.

 

Vesivehmaan kylä jää jonkin verran etelämmäksi, eikä varsinaisen kylän päältä lennetä aikaisemmassakaan laskukierroksen myötätuulessa. En tiedä kenen keksintö tämä on? No nyt häiritään sitten mökkiläisten elämää...

Onhan se jo usein huomattu että kun joku edes näkee lentokoneen, se tuottaa meteliä. Seo on kai sitä visuaalista meteliä. Kuulin Porin torilla viime kesänä että lentokoneissa ei ole pakoputkissa äänenvaimentimia ja siitä johtuu se hirveä meteli. Niin kai sitten vissiin, juuh. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta, MILLÄ png ei aukea? Itse väsään nettisovelluksia ja käytän png:tä lähes kaikissa "ei-valokuvissa" eikä kovin ole valiteltu, ettei ne näkyisi.

 

Toki PDF on tuossa tarkoiituksessa varmaan parempi, kun sne zuumaaminen on helpompaa.

 

h

 

En minä tiedä millä ei aukeaisi. Arvailin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei notamois

 

https://ais.fi/ais/eaip/pdf/gen/EF_GEN_3_1_EN.pdf

 

ainakin näin tilanteen muuttuessa

 

t. Timo

 

Hyvä on jos julkaistaisiin NOTAM. Linkittämäsi dokumentin mukaan tällainen muutos voidaan tiedottaa. Kokemusperusteisesti ajattelin, että tällainen ei ehkä mene läpi. Voin olla väärässä ja toivottavasti näin on. Meillähän ei ole tietoa, onko tästä edes yritetty tehdä NOTAMia.

 

NOTAMin tekeminen on sinänsä yksinkertaista. Toimenpidettä varten löytyy kaavake, mutta minä olen tainnut käyttää puhelinta joka kerta. Tuleepahan kerralla oikein. Palvelu on ollut ystävällistä, nopeaa ja ammattitaitoista. Lisäksi, kun Kauhavan kentän talveksi sulkeva NOTAM oli paria päivää vaille loppumassa, soittivat ja kysyivät että mitäs nyt tehdään. Että jatketaanko vai annetaanko avautua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme, miten yllättäen tällainen muutos tehdään. Itselle tämä tuli tiedoksi tosiaan tänä aamuna fb:n kautta.

 

Vaikka kuinka olisikin kyse korpikentästä, voisi minun mielestä vähän aktiivisemmin tiedottaa varsinkin lennon valmisteluun tarkoitetuilla sivuilla. Tuskinpa kaikki lentoa valmistelevat saavat tätä tiedokseen. Riski on kuitenkin mahdollinen yhteentörmäyksen.

 

Vesivehmaan kylä jää jonkin verran etelämmäksi, eikä varsinaisen kylän päältä lennetä aikaisemmassakaan laskukierroksen myötätuulessa. En tiedä kenen keksintö tämä on? No nyt häiritään sitten mökkiläisten elämää...

 

Kieltämättä tieto tuli hieman yllättäen jopa minulle, vaikka käytän kenttää viikoittain.

 

Varsinaisesti kylä jää kyllä etelämmäksi kuin vanha 25:n myötätuuliosa, mutta asutusta on kentän eteläpuolella selvästi enemmän kuin pohjoispuolella. Pohjoispuolella on lähinnä metsää, joten mökkiläisten häirinnästä en huolestuisi tämän muutoksen osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että Finavia ei julkaise notamia tällaisesta asiasta korpikentällä. Minun kokemuksien mukaan he julkaisevat ainoastaan isommat tilapäiset asiat, kuten liikennöimisrajoitteet, kentän sulkeminen ja merkittävät tapahtumat (lentonäytökset, kilpailut jne). Muutoin katsovat, että lentopaikat-sivustolta pitää löytyä riittävät ja ajankohtaiset tiedot kentän tilanteesta ja siellä liikennöimisestä.

 

Luulenpa, että Finavia Oyj ei päätä tämänkään notamin tarpeellisuudesta oman tarveharkintansa perusteella koska se ei ole AIP:ssa ilmoittaunut tälläistä poikkeamaa Annex 15:sta, ja perustelu tarpeettomuudesta on muutenkin täysin käsittämätön, kun ottaa huomioon että lentopaikat.fi tuottaa vain epävirallista tietoa. Heitänpä vielä oheen pari notamia, jossa ei ole kyse "isommasta tilapäisestä asiasta":

 

+ TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 02/2016 WEF 31 MAR 2016. CHANGES TO AIRCRAFT STANDS

FROM: 31MAR16 0000 TO: 13APR16 2359 (A0385/16)

 

+ TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 02/2016 WEF 31 MAR 2016. INTRODUCTION OF TWY C

FROM: 31MAR16 0000 TO: 13APR16 2359 (C0050/16)

 

Tästäkin muutoksesta olisi ehdottomasti pitänyt laatia notam, varsinkin kun lentopaikat.fi:stä ei mitenkään näe edes karttojen tai muiden tietojen viimeistä muutospäivää. Nytkin julkaistun PDF:n alakulmassa lukee "Aki Suokas 20.4.2015" ja samalla kartassa on kuitenkin oikeanpuoleinen kierros 25:lle. Karttojen ajantasaisuutta ei voi siis oikeastaan millään varmistaa, paitsi vertaamalla tietoja pikseli pikseliltä ennen jokaisen lennon aloittamista. Normaalisti ilmailukarttoihin ja muuhun ilmailudataan merkitään hyvinkin selkeästi niiden revisioaste esimerkiksi päivämäärän perusteella:

 

malmi.png.bac4e2a7d2abd164244e10246e5312ad.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että Finavia Oyj ei päätä tämänkään notamin tarpeellisuudesta oman tarveharkintansa perusteella koska se ei ole AIP:ssa ilmoittaunut tälläistä poikkeamaa Annex 15:sta, ja perustelu tarpeettomuudesta on muutenkin täysin käsittämätön, kun ottaa huomioon että lentopaikat.fi tuottaa vain epävirallista tietoa. Heitänpä vielä oheen pari notamia, jossa ei ole kyse "isommasta tilapäisestä asiasta":

 

+ TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 02/2016 WEF 31 MAR 2016. CHANGES TO AIRCRAFT STANDS

FROM: 31MAR16 0000 TO: 13APR16 2359 (A0385/16)

 

+ TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 02/2016 WEF 31 MAR 2016. INTRODUCTION OF TWY C

FROM: 31MAR16 0000 TO: 13APR16 2359 (C0050/16)

 

Tästäkin muutoksesta olisi ehdottomasti pitänyt laatia notam, varsinkin kun lentopaikat.fi:stä ei mitenkään näe edes karttojen tai muiden tietojen viimeistä muutospäivää. Nytkin julkaistun PDF:n alakulmassa lukee "Aki Suokas 20.4.2015" ja samalla kartassa on kuitenkin oikeanpuoleinen kierros 25:lle. Karttojen ajantasaisuutta ei voi siis oikeastaan millään varmistaa, paitsi vertaamalla tietoja pikseli pikseliltä ennen jokaisen lennon aloittamista. Normaalisti ilmailukarttoihin ja muuhun ilmailudataan merkitään hyvinkin selkeästi niiden revisioaste esimerkiksi päivämäärän perusteella:

 

 

Kuten sanoin, on kysymys minun omista kokemusperäisistä ja minulle kerrotuista asioista, kun olen puhelimitse asioinut. Eikä sillä ole tässä merkitystä, koska olen samaa mieltä kanssasi. Lisäksi korpikentän päällikkö on vastuussa tietojen ajan tasalla olemisesta lentopaikat.fi-palvelussa. Linkki on ais.fi-sivulla näkyvästi, joten ainakin vastuuhenkilöiden tulee käsittää se virallisena. Samoin dokumentointi pitää päivätä ja revisoida aina. Perusasioita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopaikat.fi ei ole virallinen tiedotuskanava. Olkoon sinne linkki ihan mistä vaan. Korpikentällä operoidaan viime kädessä ilmailumäärysten ja Finavian julkaiseman informaation pohjalta. Kukaan ei joudu edesvastuuseen siitä, ettei noudata epävirallisella internetsivustolla julkaistua tietoa. Yksittäisen lentopaikan päällikkö ei liene myöskään missään vastuussa siitä, mitä lentopaikat.fi:ssä kirjoitetaan. Monilla korpikentillä on tapana keksiä pyörä uudestaan ja kuvitella satunnaisen vierailijan olevan jotenkin vastuullinen toimimaan hatusta vedettyjen meidänmielestäonkivatehdänäin -tyyppisten paikallissäännösten mukaan. Ei ole.

 

(EDIT: Kommentin tarkoitus ei ollut vähätellä lentopaikat.fi -sivustoa. Se on hieno ja informatiivinen. On myös viisasta perehtyä etukäteen siihen, miten toisilla lentopaikoilla toimitaan ja pyrkiä sopeutumaan joukkoon. Kyse on periaatteesta ja peräänkuulutetusta virallisuudesta.)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edes sivusto itse ei yritä väittää itseään viralliseksi. Tulostettavisssa PDF:ssäkin lukee "unofficial chart", eikä noista edes päätöksellä saisi virallisia, koska tietojen esitystapa ei nykyisellään täytä annex 4:n vaatimuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopaikat.fi ei ole virallinen tiedotuskanava. Olkoon sinne linkki ihan mistä vaan. Korpikentällä operoidaan viime kädessä ilmailumäärysten ja Finavian julkaiseman informaation pohjalta. Kukaan ei joudu edesvastuuseen siitä, ettei noudata epävirallisella internetsivustolla julkaistua tietoa. Yksittäisen lentopaikan päällikkö ei liene myöskään missään vastuussa siitä, mitä lentopaikat.fi:ssä kirjoitetaan. Monilla korpikentillä on tapana keksiä pyörä uudestaan ja kuvitella satunnaisen vierailijan olevan jotenkin vastuullinen toimimaan hatusta vedettyjen meidänmielestäonkivatehdänäin -tyyppisten paikallissäännösten mukaan. Ei ole.

 

(EDIT: Kommentin tarkoitus ei ollut vähätellä lentopaikat.fi -sivustoa. Se on hieno ja informatiivinen. On myös viisasta perehtyä etukäteen siihen, miten toisilla lentopaikoilla toimitaan ja pyrkiä sopeutumaan joukkoon. Kyse on periaatteesta ja peräänkuulutetusta virallisuudesta.)

 

-A-

 

Kyllä kai lentopaikan päällikkö on vastuussa siitä, minkälaisia tietoja on lentopaikat.fi-palveluun toimittanut. Vai onko se sittenkin julkaisijan vastuulla?

 

Onko antaa esimerkkiä hatusta vedetyistä paikallissäännöistä, jotka ovat ristiriidassa ilmailumääräysten kanssa?

 

Kukaan ei ole väittänyt, että sivusto olisi virallinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kyllä kai lentopaikan päällikkö on vastuussa siitä, minkälaisia tietoja on lentopaikat.fi-palveluun toimittanut. Vai onko se sittenkin julkaisijan vastuulla?

 

Voi lentopaikan päällikkö olla siitä vastuussa, mutta se ei ole nyt asian ydin. Asian ydin on se, että lentopaikat.fi ei ole ilmailutiedotuskanava, vaan niistä täysin irrallinen lisäarvopalvelu, jota voi verrata vaikka karttatoimittaja Jeppeseniin. Olennaiset muutokset on jo puhtaan järjenkäytön perusteella notamoitava, ja jos Finavian NOF kieltäytyy julkaisemasta tietoa joka ICAO:n SARPsin mukaan on julkaistava, lentopaikan päällikkö on käytännössä velvollinen tekemään tapauksesta raportin, koska lentoturvallisuus Finavian hölmöilyn seurauksena vaarantuu.

 

Lentopaikat.fi on toki tyhjää parempi, mutta hieman ihmettelen noita karttalehtien muotoja. Miksi siinäkin on pitänyt keksiä pyörä uudestaan esimekiksi sivuasettelun suhteen, kun annex 4 tarjoaisi varsin selkeän pohjan esimerkiksi otsikoinnille ja revisiopäivien sijoitukselle (appendix 1. marginal note layout), tai jos annex 4:n tai icao charting manualin (doc 8697) käyttö ei houkuttaisi, olisi voinut apinoida vaikkapa finavian julkaisemia ldg-karttoja ja asetella tiedot samalla tavalla, jolloin ne myös löytyisivät helposti (menee aika kauaksi EFLA:n laskukierroksen suunnasta, mutta...).

 

Onko antaa esimerkkiä hatusta vedetyistä paikallissäännöistä, jotka ovat ristiriidassa ilmailumääräysten kanssa?

 

Hatusta vedettyihin paikallissääntöihin kuuluvat myös ne, jotka eivät ole ristiriidassa ilmailumääräysten kanssa, mutta jotka asettavat ylimääräisiä rajoituksia tai vaatimuksia, joita ilmailumääräyksistä tai SARPsista ei lähtökohtaisesti aiheudu.

 

Esimerkiksi räyskälän paikallissäännöistä:

"laskukierrosalueella alle 1100 ft (330 m) maanpinnasta saa lentää vain laskukierroskuvion mukaista liikennettä" (oma sääntö, ei määräysperustaa)

"Risteävien kiitoteiden 08 (R ja L) ja 12 (R ja L) yhtäaikainen käyttö lentotoimintaan ei ole sallittua" (oma sääntö, ei määräysperustaa)

"Ilma-aluksen päällikkö on aina velvollinen varmistumaan siitä, ettei hän vaaranna lento- eikä yleistä turvallisuutta lentopaikalla." (yleisen turvallisuuden osuus)

"Termiikkikaarrot laskukierrosalueella 330m korkeudessa tai sen alla on kielletty." (oma sääntö, ei määräysperustaa)

"Lentoonlähdön jälkeinen oikea kaarto on ilmoitettava lentoonlähtöilmoituksen yhteydessä: ”OH-123, lentoonlähtö radalta 26 Right, oikea kaarto.”" (väärä rtf)

 

Hatusta vedetyt paikallisjutut toimivat tietysti hyvin paikallisille toimijoille. Muualta tulevien ei taas käytännössä voi olettaa niitä tuntevan.

 

Kukaan ei ole väittänyt, että sivusto olisi virallinen.

 

Miten tämä kirjoitus pitäisi oikein ymmärtää? "Lisäksi korpikentän päällikkö on vastuussa tietojen ajan tasalla olemisesta lentopaikat.fi-palvelussa. Linkki on ais.fi-sivulla näkyvästi, joten ainakin vastuuhenkilöiden tulee käsittää se virallisena."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi lentopaikan päällikkö olla siitä vastuussa, mutta se ei ole nyt asian ydin. Asian ydin on se, että lentopaikat.fi ei ole ilmailutiedotuskanava, vaan niistä täysin irrallinen lisäarvopalvelu, jota voi verrata vaikka karttatoimittaja Jeppeseniin. Olennaiset muutokset on jo puhtaan järjenkäytön perusteella notamoitava, ja jos Finavian NOF kieltäytyy julkaisemasta tietoa joka ICAO:n SARPsin mukaan on julkaistava, lentopaikan päällikkö on käytännössä velvollinen tekemään tapauksesta raportin, koska lentoturvallisuus Finavian hölmöilyn seurauksena vaarantuu.

 

Lentopaikat.fi on toki tyhjää parempi, mutta hieman ihmettelen noita karttalehtien muotoja. Miksi siinäkin on pitänyt keksiä pyörä uudestaan esimekiksi sivuasettelun suhteen, kun annex 4 tarjoaisi varsin selkeän pohjan esimerkiksi otsikoinnille ja revisiopäivien sijoitukselle (appendix 1. marginal note layout)

 

Hatusta vedettyihin paikallissääntöihin kuuluvat myös ne, jotka eivät ole ristiriidassa ilmailumääräysten kanssa, mutta jotka asettavat ylimääräisiä rajoituksia tai vaatimuksia, joita ilmailumääräyksistä tai SARPsista ei lähtökohtaisesti aiheudu.

 

Esimerkiksi räyskälän paikallissäännöistä:

"laskukierrosalueella alle 1100 ft (330 m) maanpinnasta saa lentää vain laskukierroskuvion mukaista liikennettä" (oma sääntö, ei määräysperustaa)

"Risteävien kiitoteiden 08 (R ja L) ja 12 (R ja L) yhtäaikainen käyttö lentotoimintaan ei ole sallittua" (oma sääntö, ei määräysperustaa)

"Ilma-aluksen päällikkö on aina velvollinen varmistumaan siitä, ettei hän vaaranna lento- eikä yleistä turvallisuutta lentopaikalla." (yleisen turvallisuuden osuus)

"Termiikkikaarrot laskukierrosalueella 330m korkeudessa tai sen alla on kielletty." (oma sääntö, ei määräysperustaa)

"Lentoonlähdön jälkeinen oikea kaarto on ilmoitettava lentoonlähtöilmoituksen yhteydessä: ”OH-123, lentoonlähtö radalta 26 Right, oikea kaarto.”" (väärä rtf)

 

Hatusta vedetyt paikallisjutut toimivat tietysti hyvin paikallisille toimijoille. Muualta tulevien ei taas käytännössä voi olettaa niitä tuntevan.

 

Miten tämä kirjoitus pitäisi oikein ymmärtää? "Lisäksi korpikentän päällikkö on vastuussa tietojen ajan tasalla olemisesta lentopaikat.fi-palvelussa. Linkki on ais.fi-sivulla näkyvästi, joten ainakin vastuuhenkilöiden tulee käsittää se virallisena."

 

 

Puhut varmasti ihan asiaa NOTAMien ja tiedottamisen osalta.

 

Paikallisille hatusta vedetyille säännöille löytyy luultavasti aina jonkinlaiset perusteet. Hatun lisäksi myös muut asiat saattavat vaikuttaa, kuten ympäristölupa. Esimerkiksi ELY-keskus on tunnollinen lausumaan ja pyytämään lisäselvityksiä muun muassa lentomeluun ja melunhallintaan liittyen. Lentopaikan pysyväismääräyksissä nämä sitten näkyvät lisäohjeina tai suosituksina. Mutta kyllä meillä Kauhavalla esimerkiksi on koitettu lähteä siitä, että mahdollisimman vähillä omilla lisäohjeilla toimitaan mitä lentämiseen tulee. Siinä äkkiä sotkeentuu omaan näppäryyteensä. Räyskälä on ehkä oma lukunsa, en tiedä. Siitä on kauan, kun olen siellä käynyt.

 

Viimeisellä kohdalla tarkoitan sitä mitä kirjoitin. Sen voi sitten ymmärtää miten kukin tahtoo. Vai vieläkö väännetään tästä aiheesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään