Mika Hämäläinen

EFLA 25 laskukierros oikeanpuoleiseksi

29 viestiä aiheessa

EFLAn eteläpuolen asujaimistossa on varmaankin tapahtunut sukupolven vaihdos. 80-luvulla pidimme siellä Pittsiämme, ja kävimme vuoronperään harjoittelemassa nimenomaan kentän eteläpuolella. Kun 25/7 oli jokseenkin tarkkaan kilometrin pituinen, oli radan päihin helppo kuvitella boxin sivurajat, ja itsensä pettäminen tyyliin "olenhan minä vielä boxissa" oli vaikeata. Yhdellä nousukaarrolla oli noin kahden minuutin kuluttua 4000 jalassa boxin reunassa valmiina aloittamaan sarjan, joten hukka-aikaa tuli erittäin vähän. Ainoastaan yhtenä kesäisenä iltana sinne tuli mieshenkilö autolla valittamaan aiheutuneesta metelistä. Totesimme heti, että hän oli rohkaissut itseään ennen valitusmatkalle lähtöään. Kiitimme häntä ilmoituksesta ja sanoimme, että kutsummekin tänne saman tien poliisit, niin hän saa tehdä heti valituksen suoraan heille. Valittaja kömpi autoonsa ja poistui saman tien paikalta. Muita valituksia ei tullut.

OJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että Finavia ei julkaise notamia tällaisesta asiasta korpikentällä. Minun kokemuksien mukaan he julkaisevat ainoastaan isommat tilapäiset asiat, kuten liikennöimisrajoitteet, kentän sulkeminen ja merkittävät tapahtumat (lentonäytökset, kilpailut jne). Muutoin katsovat, että lentopaikat-sivustolta pitää löytyä riittävät ja ajankohtaiset tiedot kentän tilanteesta ja siellä liikennöimisestä.

Minun mielestäni laskukierroksen muuttaminen oikeanpuoleiseksi ei ole mikään pieni asia, joka ei vaatisi NOTAMia.

Käytännössä muutos tarkoittaa, että tästä eteenpäin 07 laskukierroksessa lentävän täytyy ymmärtää tarkkailla mahdollisesti radiottomia 25:lle lähestyviä koneita yhteentörmäyksen välttämiseksi.

Päivittäkää nyt ainakin laskeutumiskartan alakulmassa oleva julkaisupäivä! Se on ainoa tieto, jota tulostamistani kartoista vertaan, kun lentoa suunnitellessani käyn tarkastamassa karttojen ajantasaisuuden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni laskukierroksen muuttaminen oikeanpuoleiseksi ei ole mikään pieni asia, joka ei vaatisi NOTAMia.

Käytännössä muutos tarkoittaa, että tästä eteenpäin 07 laskukierroksessa lentävän täytyy ymmärtää tarkkailla mahdollisesti radiottomia 25:lle lähestyviä koneita yhteentörmäyksen välttämiseksi.

Päivittäkää nyt ainakin laskeutumiskartan alakulmassa oleva julkaisupäivä! Se on ainoa tieto, jota tulostamistani kartoista vertaan, kun lentoa suunnitellessani käyn tarkastamassa karttojen ajantasaisuuden.

Hei, sen verran pitää varmuuden vuoksi tarkentaa, että minulla ei ole ko. kentän kanssa mitään tekemistä. Kerroin näkemykseni vain omista kokemuksista ja lähtökohdista, kun NOTAMin puuttumista ihmeteltiin. Virhehän se lopulta oli lähteä mitään kommentoimaan... En muistanut tätä viisauden määrää enkä kirjallisen ilmaisun laatuvaatimuksia tällä foorumilla. Kaikella loogillisuudella heidän, joita asia vaivaa, tulee ja kannattaa olla yhteydessä NOTAMeja julkaisevaan tahoon. Se selkiyttäisi asioita.

Edit: kirjoitusvirhe

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kaikella loogillisuudella heidän, joita asia vaivaa, tulee ja kannattaa olla yhteydessä NOTAMeja julkaisevaan tahoon. Se selkiyttäisi asioita.

Mistähän asiasta NOF:iin pitäisi nyt olla yhteydessä, ja miten se selkeyttää asioita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään