Alex Lund

Concorde

38 viestiä aiheessa

Moikka. Kuinka moni foorumilainen on ollut concorden kyydissä? Mielenkiinnosta kysyisin muutaman kyssärin.

Mitä lentolippu maksoi?

Oliko concorden kyydissä erilaisempaa kuin perinteisen matkustajakoneen kyydissä?

Tuntuiko lentoonlähtö kivalta? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka. Kuinka moni foorumilainen on ollut concorden kyydissä? Mielenkiinnosta kysyisin muutaman kyssärin.

Mitä lentolippu maksoi?

Oliko concorden kyydissä erilaisempaa kuin perinteisen matkustajakoneen kyydissä?

Tuntuiko lentoonlähtö kivalta? ;D

 

Jep, 8.3.2002, BA001 LHR-JFK. Lentolippu HEL-JFK-HEL maksoi silloisen D-lipun hinnan, joka sisalsi yhdensuuntaisen Concorde-lennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingistä piti lähteä joku yleisölennätys Concordella kauan sitten. Isä oli viemässä minua siihen, mutta jostain syystä peruuntui.

 

Ei se mikään kallis piletti ollut, mutta ei mitään muuta muistikuvaa aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun yliäänilennot alkoivat uudestaan Pariisin onnettomuuden jälkeen, lipun hinta oli tilapäisesti alennettu melkein businessluokan tasoon, jolloin minulla oli varaa lentää British Airwaysin lennolla BA-001 Lontoosta New Yorkiin 10.4.2002.  Kabiini 2-2 oli normaalia kapeampi mutta pituus-suunnassa oli yltäkyllin tilaa. Tarjoilu oli erinomainen (ranskalaiset perustivat koneelle oman viinikellarin jo koelentovaiheessa) mutta ei näytetty elokuvaa (Sir, this is a Concorde flight, when crossing the Atlantic we really do not have time for inflight entertainment..). Äänivallin läpi vasta Irlannin meren päällä ja kaksinkertainen äänen nopeus huomasi vain kabiinin Mach mittarista. Flight level oli aivan hurja ja ikkunat lämpenivät lennon aikana. Taivas oli musta eikä sininen. Alapuolella lentävät jumbot jäi aina taakse, hitaammin tai nopeammin riippuen jos tulossa tai menossa. Lähtökiito oli jo mahtava mutta jarrrutus perillä melkein pelottava koneen kulman takia. Ainoa Concorde lentoni on jäänyt pysyvästi mieleen samalla tavalla kuten ensimmäinen yksinlento. Sitten halvalla paluulennolla BA upgradasi säälistä turistiluokan lippuni businessluokkaan, jotta tason pudotus ei olisi ollut niin rankka ... t. Max

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävimme tammikuussa pojan kanssa New Yorkissa, jossa Intrepid Sea, Air, and Space -museossa on nähtävillä British Airwaysin Concorde G-BOAD. Lisämaksusta koneeseen pääsee sisälle opastetulle 'kierrokselle' - oppaat sanoivat että on ainoa museo-Concorde johon pääsee myös ohjaamoon. G-BOAD on kone joka lensi New Yorkista Lontooseen alle kolmessa tunnissa, osallistui kuningatar Elisabethin Jubilee-juhlallisuuksiin, ja jonka käytävällä on tehty maailman pisin golf-putti - pallo liikkui putin aikana noin 17 kilometriä... Ohessa muutama kuva koneesta. Penkit johon sai istua on päällystetty muovilla kulumisen vähentämiseksi. Jalkatila minulle (193 cm) juuri riittävä. Matkatavarahyllylle mahtuu normaalikokoinen läppärilaukku, mutta ei mitään isompaa.

 

t. ML

 

g-boad_1.jpg.314c7c0c8c9f0e9da522ef2184a03b09.jpg

 

 

 

 

g-boad_3.jpg.bb8eca68ef62580e4123fdc876b9a393.jpg

 

 

p> 

 

g-boad_5.jpg.be232e386761380efb3f2aa918e3d5f1.jpg

 

 

p> 

 

g-boad_7.jpg.25baad96bf8c7f0db4f6e5e1f419a40d.jpg

 

 

>g-boad_2.jpg.afef676e8dd8b871c15d65b039a1b6df.jpg>g-boad_4.jpg.ee6ff0f695b66a1ad4caee117294dfd3.jpg>g-boad_6.jpg.e3c59dc4cc7a6c44b0ba518f6a5461d4.jpg>g-boad_8.jpg.9cb49d0631c3455c35f8595ed56b4681.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli joku vuosi sitten käytyä tuossa samassa Concordessa New Yorkissa pojan kanssa. Oli melko kapea sukkula, mutta itse lento on varmaan ollut kokemus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toulousessa on Aeroscopiassa kaksin kappalein concordeja. Sisällä hallissa olevassa on testilentolaitteistot asennettuna vielä koneessa kiinni. Ulkona olevaan ei tainnut päästä sisälle käymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia Concordesta "visiiri" kiinni täydellä lentonopeudella ;)

 

Oliko joku lippa, joka tuli ohjaamon ikkunoitten eteen isolla nopeudella?

 

Olen nähnyt Concorden Turun lentokentällä.  Olin  silloin kentän toisessa päässä korkealla ja katsojia oli paljon. Helikopteri  teki jonkun tarkistuskierroksen ja Concorde kääntyi ja neljä moottoria jälkipoltolla käynnistyi......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concorden täyttäessä 50 vuotta tänä vuonna Bristolin museossa sijaitsevan koneyksilön nokka aiotaan saada sellaiseen kuntoon, että sitä pystytään nostamaan yläasentoon ja laskemaan ala-asentoon. Ensinnäkin tarvitaan 28 voltin sähkönsyöttö ja toiseksi hydraulipaine, joka liikuttaa nokkaa. Aikaa ei ole kovin paljon, British Airwaysin Concorden ensilento tapahtui 9.huhtikuuta 1969.

Lainaa

This year marks 50 years since Concorde’s maiden flight – from Toulouse on 2nd March 1969, with the first British flight taking place from Filton on 9th April 1969 – and Aerospace Bristol will celebrating this incredible milestone with special activities throughout the year.

To celebrate the 50 years since Concorde’s maiden flight Aerospace Bristol aim to have the droop nose working by 9th April 2019: the 50th anniversary of the first British Concorde flight.

To make this special project a reality, they need to establish a method of energising the hydraulic system for the droop nose without affecting any other systems on the aircraft. And they also need to activate some of the original aircraft electrical system to be able to select the nose up and down.”

To do this, they have laid new cables under the aircraft floor to supply a transformer, which will take the voltage to 28 volts. This is compatible with the aircraft, allowing them to use the original aircraft selectors.

The next issue to overcome is to supply 3000psi of hydraulic pressure to the droop nose system. Zeus Hydratech have kindly agreed to supply them with a bespoke motor and pump unit (power pack).

https://www.aviation24.be/airlines/iag/british-airways/concorde-droop-nose-fully-functional-for-50th-anniversary/

http://aerospacebristol.org/concorde50

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Concorden täyttäessä 50 vuotta tänä vuonna Bristolin museossa sijaitsevan koneyksilön nokka aiotaan saada sellaiseen kuntoon, että sitä pystytään nostamaan yläasentoon ja laskemaan ala-asentoon. Ensinnäkin tarvitaan 28 voltin sähkönsyöttö ja toiseksi hydraulipaine, joka liikuttaa nokkaa. Aikaa ei ole kovin paljon, British Airwaysin Concorden ensilento tapahtui 9.huhtikuuta 1969.

http://aerospacebristol.org/concorde50

Kävin viime kesänä katsastamassa tuon Bristolin Filtonissa olevan tuoreehkon museon, pienen mutta ihan kivasti järjestellyn. Concorde on siellä luonnollisesti pääosissa.
Erikoisuutena tuolla on multimediaesitys, joka heijastetaan Concorden runkoon, jossa kuvastetaan Concorden historiaa, rakentamista ja myös tekniikkaa.

Bristol_Conc.PNG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn osittain raflaava juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-10664671?fbclid=IwAR20wuXzdeuLI3c-PUAySg5TZ_1p3sfKco-y1XFHztd3o3ZVoj_kJkF5Xt0

"Tämän piti olla maailman turvallisin lentokone – loistelias taru päättyi, kun koneen kaikki matkustajat kuolivat tuhoisassa lento-onnettomuudessa

Concorden ensilennosta on tänään lauantaina kulunut tasan 50 vuotta. Kaksinkertaisella äänen nopeudella lentäneen matkustajakoneen tarina on vertaansa vailla."

Aérospatiale / BAC ei koskaan ole varmaan rummuttanut tuotettaan turvallisuus argumenteilla ja eivätkä muutkaan lentokonevalmistajat. 
En usko, että 100% takuuta olisi turvallisuuteen liittyen koneiden valmistajilla ja niillä operoivilla yhtiöillä myyntisapluunassa.

 -JK

Muokattu: , käyttäjä: Johannes Koskela

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minutes ago, Johannes Koskela said:

YLEn osittain raflaava juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-10664671?fbclid=IwAR20wuXzdeuLI3c-PUAySg5TZ_1p3sfKco-y1XFHztd3o3ZVoj_kJkF5Xt0

"Tämän piti olla maailman turvallisin lentokone – loistelias taru päättyi, kun koneen kaikki matkustajat kuolivat tuhoisassa lento-onnettomuudessa

Concorden ensilennosta on tänään lauantaina kulunut tasan 50 vuotta. Kaksinkertaisella äänen nopeudella lentäneen matkustajakoneen tarina on vertaansa vailla."

Aérospatiale / BAC ei koskaan ole varmaan rummuttanut tuotettaan turvallisuus argumenteilla ja eivätkä muutkaan lentokonevalmistajat. 
En usko, että 100% takuuta olisi turvallisuuteen liittyen koneiden valmistajilla ja niillä operoivilla yhtiöillä myyntisapluunassa.

Hiukan hämäävä otsikko, mutta tekstistä löytyy myös selitys sille mitä tuolla oikeasti tarkoitetaan:

"Concordea oli pidetty maailman turvallisimpana lentokoneena kesään 2000 asti. Koneelle ei siihen mennessä ollut sattunut ainuttakaan onnettomuutta."

Eli kone oli ennen onnettomuutta maailman turvallisin jos mitataan kuolemia per lennetty matka. Toimittaja varmaan törmännyt jossain lähteessä tuohon mainintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli jo mennä ohi tuo Concorden 2. prototyypin ensilennon 50-vuotispäivä, 9. huhtikuuta 1969

Oheisessa kuvassa tämä Concorde 002, G-BSST, joka on ollut sijoitettuna vuodesta 1976 alkaen Iso-Britannian laivaston ilmavoimien museoon, Yeovilton Fleet Air Arm Museum

_D706136.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kaikissa koneissa tuollainen visiiri, kuin Concorde 002, G-BSST koneessa? Koneen nokka näyttää aika sulavalta. Ohjaamosta ei ehkä näe hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Tarmo Kallio said:

Oliko kaikissa koneissa tuollainen visiiri, kuin Concorde 002, G-BSST koneessa? Koneen nokka näyttää aika sulavalta. Ohjaamosta ei ehkä näe hyvin.

Oli. Tuotantoversioissa visiiri oli hiukan toisennäköinen, koska ikkunoita oli muokattu. Tuotantovisiiri näkyy matkalentoasussa Petrin kuvassa tuossa ylempänä.

Tuotantovisiiri näkyy avattuna mm. tässä Wikipedian kuvassa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Concorde#/media/File:G-BOAB_Concorde_102_British_Aws_MAN_26MAY99_(6929902363).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Johannes Kaikkonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen videopätkö Concorden historiasta: Siniseksi maalattuna kone pystyi "vain" Mach 1,7 nopeuteen.

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19/04/2016 at 13.06, Markus Leinonen kirjoitti:

Kävimme tammikuussa pojan kanssa New Yorkissa, jossa Intrepid Sea, Air, and Space -museossa on nähtävillä British Airwaysin Concorde G-BOAD. Lisämaksusta koneeseen pääsee sisälle opastetulle 'kierrokselle' - oppaat sanoivat että on ainoa museo-Concorde johon pääsee myös ohjaamoon. G-BOAD on kone joka lensi New Yorkista Lontooseen alle kolmessa tunnissa, osallistui kuningatar Elisabethin Jubilee-juhlallisuuksiin, ja jonka käytävällä on tehty maailman pisin golf-putti - pallo liikkui putin aikana noin 17 kilometriä... Ohessa muutama kuva koneesta. Penkit johon sai istua on päällystetty muovilla kulumisen vähentämiseksi. Jalkatila minulle (193 cm) juuri riittävä. Matkatavarahyllylle mahtuu normaalikokoinen läppärilaukku, mutta ei mitään isompaa.

 

t. ML

 

g-boad_1.jpg.314c7c0c8c9f0e9da522ef2184a03b09.jpg

 

Tämä Concorde-yksilö on päässyt hetkiseksi uudelleen ilmaan siten, että kone nostettiin eilen lauttaan joka kuljetti koneen Hudson-jokea alas 3 kk kestävälle restauroinnille.

Lainaa

A former British Airways Concorde was on the move again on Wednesday - but not as you might imagine.

The supersonic jet, once the fastest commercial aircraft in the world, was craned out of the Intrepid Sea, Air and Space Museum in New York for restoration, in front of a crowd of eager aviation fans.

It took approximately two hours to crane the aircraft from Pier 86 on to a barge, which then transported it down the Hudson River to the Brooklyn Navy Yard, where it will undergo a three-month restoration project.

https://www.yahoo.com/news/pictured-british-airways-concorde-move-185407145.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään