Kai Krause

ILS Back Course lähestyminen?

18 viestiä aiheessa

Osaisiko joku pilotti tai asiaa tunteva kertoa miten käyttökelpoinen lähestymismenetelmä ILS Back Course on? Esim. Pirkkalassa ei tietääkseni koskaan käytetä sitä vaan kiitotielle 06 koneet selvitetään aina VOR/DME lähestymiseen, jos näkölähestyminen ei ole mahdollista. Ymmärtääkseni ILS BC olisi tarkempi ja se on tarkalleen kiitotien suuntainen. Kentillä, joissa ei ole VORia kuten kemi ja seinäjoki se olisi 2 NDB lähestymistä selvästi parempi menetelmä, jos esim. kova takatuuli estää tavanomaisen ILSn käytön. Pirkkalassa mittarilähestymisiä paljon harjoittelevat koulukoneet ja ilmavoimien koneetkaaan ei koskaan harjoittele sitä. Miksi näin? Luin Antti Tervasmaan kirjan ja hän käytti kemissä ILS BC lähestymistä 60-luvulla Aeron DC-3:lla. Miten nykyää finnairilla ja Blue1:lla, onko se ollenkaan käytössä ja onko sen käyttö edes sallittua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä on hyväksyttyjä ILS BC lähestymisiä, ja muutaman aikoinaan siellä lensin kun 1991-1993 olin siellä töissä. ILS BC lähestymisessä on käytössä ILS:stä vain sivusuuntanäyttö, ei korkeusnäyttö. Erityispiirtenä on se että ILS BC:tä lennettäessä viisarinäyttö ei ole käskevä kuten normaalissa ILS:ssä tai VOR:ssa vaan jos viisari näyttää vasemmalle, sinun pitää korjata oikealle. Saattaa aiheuttaa epäselvyyttä jos ei pysy kirkkaasti mielessä.

 

Suomessa ei ole hyväksyttyjä ILS BC lähestymisiä ja oliko niin että JAR:t ei sitä edes tunnista? Jouni L tai joku muu- löytyy varmaan tästä faktaa eli onko JAR maailmassa ollenkaan hyväksytty?

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei ole hyväksyttyjä ILS BC lähestymisiä ja oliko niin että JAR:t ei sitä edes tunnista? Jouni L tai joku muu- löytyy varmaan tästä faktaa eli onko JAR maailmassa ollenkaan hyväksytty?

 

Norjassa kyllä on muistaakseni ainakin yksi BC lähestyminen, kenttä ei kyllä tähän hätään tule mieleen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että meikäläisittäin (ILL) ei BC-menetelmää ole otettu käyttöön sen etusätenn laatua heikentävän vaikutuksen takia. Vaikka normaalissa laitteistossa syntyy ILS:n taakse säteilykuvio, vaatii BC-menetelmä omat antenninsa. Ja näiden säätäminen etusäteen kanssa tekee homman vaikeaksi, net kun vaikuttavat toisiinsa.

 

Siksi meikäläisittäin on pitäydytty pelkästään taatun tarkassa etusäteessä ja turvauduttu tarvittaessa PARriin. Joka tietenkään ei ole Oulusa. Eikä Turuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No saataisiin tänne Ouluun edes se tutka....... Olis todella tarvetta kun n. 46 reittilentoa (laskevaa+nousevaa) päivässä ja Ilmavoimat about joka toinen viikko harjoituksissa. Nytkin HN:t ovat ajaneet koko viikon yölentoja. Kone määrästä en toki valita, mutta lennonjohdolle ja liikenteelle olisi todella apua tutkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista, en tiennytkään, että ILS BC vaatisi kunnolla toimiakseen erillisen antennin. On totta, että BC:tä käytettäessä kyseessä on peilikuva ja mittarinäyttö "nurinpäin" ja arvelin sen aiheuttavan sekaannusmahdollisuuden olevan syy olla yleisesti käyttämättä ILS BC:tä. Onko joku kokeillut koskaan ko. menetelmää suomessa? PAR käyttö on siviilipuolella todella vähäistä, tosin seurasin pirkkalassa Blue1 Saabin laskeutumista 06:lle PAR:n avulla tänä vuonna. Silloin oli aivan nollanäkyvyys ja ILS lähestymistä ei voinut käyttää liian kovan takatuulen vuoksi.

 

Kai Krause

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No saataisiin tänne Ouluun edes se tutka....... Olis todella tarvetta kun n. 46 reittilentoa (laskevaa+nousevaa) päivässä ja Ilmavoimat about joka toinen viikko harjoituksissa. Nytkin HN:t ovat ajaneet koko viikon yölentoja. Kone määrästä en toki valita, mutta lennonjohdolle ja liikenteelle olisi todella apua tutkasta.

 

Mutta sehän maksaisi rahaa! Voisi kuvitella että IL:lla on ennemminkin mielessä siitäkin AFIS-kentän tekeminen... :P :P :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On totta, että BC:tä käytettäessä kyseessä on peilikuva ja mittarinäyttö "nurinpäin" ja arvelin sen aiheuttavan sekaannusmahdollisuuden olevan syy olla yleisesti käyttämättä ILS BC:tä.

 

On osittain totta...Riippuu koneen avioniikasta..."Amerikka henkisissä" ratkaisuissa koneesta löytyy ns. "BC" -nappula, jolla signaali "käännetään" oikein päin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kyseltiin onko BC:tä kukaan Suomessa kokeillut, niin eihän sitä kokeilla voi, kun ei ole menetelmiä julkaistu. Toisaalta, onhan sitä tullut aikoinaan (kun ei vielä ollut GPS:ää) monitoorattua etenkin NDB lähestymisissä. Erityisesti muistuu mieleen Kokkola-Pietarsaari-Jakobstad-Karlebyn 01, jossa 19: BC on ainakin tarkempi kuin ADF:ien näyttö. ;D But for information only, of coarse 8) - nykyään siis monitorataan GLS:llä - siinä on liukukin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No saataisiin tänne Ouluun edes se tutka....... Olis todella tarvetta kun n. 46 reittilentoa (laskevaa+nousevaa) päivässä ja Ilmavoimat about joka toinen viikko harjoituksissa. Nytkin HN:t ovat ajaneet koko viikon yölentoja. Kone määrästä en toki valita, mutta lennonjohdolle ja liikenteelle olisi todella apua tutkasta.

Kaikista hupaisintahan on että niillä on jo tutka siellä tornissa muttei saa käyttää sitä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... Erityispiirtenä on se että ILS BC:tä lennettäessä viisarinäyttö ei ole käskevä kuten normaalissa ILS:ssä tai VOR:ssa vaan jos viisari näyttää vasemmalle, sinun pitää korjata oikealle. Saattaa aiheuttaa epäselvyyttä jos ei pysy kirkkaasti mielessä.

Perttu

 

 

Niinpäs .. tuo oli ongelma lähinnä harrastajasarjassa eli koneissa joista puuttuu HSI. Kokeilkaapas simulaatoreillanne ajaa vaikka improvisoitu EFJY ILS BC lähestyminen RWY 12:lle sellaisella paneelilla jossa on HSI eikä "tikku-VOR/ILS:iä.

 

ILS-vastaanottimeen ILS RWY 30:n taajuuss, ja laittakaa Course Selector (OBS) eli HSI:n nuolen kärki osoittamaan ILS:n front coursen:n mukaan (eli kuten tekisitte lähestymistä ILS 30) ja a vot - edelleenkin neula on käskevä kun ajatte back course-lähestymistä 12:lle.

 

Peter

 

PS Ja kuten Jukka Hovi kertoi, niin monissa autopiloteissa on erillinen ILS BC-moodi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....kun jenkeissä lentelin töikseni niin kaikki firman koneet oli näköjään harrastajasarjaa eli eipä ollut ko. vermeitä koneessa joten "väärinpäin" piti neulalla lentää, mutta siitä on jo aikaa yli 10 vuotta ja kehitystä avioniikassa on tapahtunut huimasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta jopas. Sitten meillä on syytä tyytyväisyyteen tällä puolella Atlanttia, koska HSI lienee ollut vakiotavaraa jo useimmissa mäntäkoneissakin (MEP) jo 90-luvulla saati turbiinikalustossa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei ole menetelmiä julkaistu ja tarkoitin juuri monitorointia eli miten hyvin BC toimii todellisuudessa ja onko siitä apua käytännössä muiden menetelmien tukena. Kääntääkö autopilotin BC-nappula välttämättä mittarinäyttöä "oikeinpäin"?, muistelen ainakin simulaattoreilla näytön pysyvän kokeilemillani koneilla autopiloti BC-nappulaa käytettäessäkin "nurinpäin", mutta en mene vannomaan asian olevan niin. :P

 

Kai Krause

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään