Tero Tuominen

Maailman ympäri yksinlento: uusi ennätys

60 viestiä aiheessa

Miljonääri Steve Fosset yrittää lentää ensimmäisenä yksin maapallon ympäri. VirginAtlanticin sponsoroiman Global Flyerin starttia on kuitenkin siirretty, koska lennon onnistumiseen tarvittavat suihkuvirtaukset eivät ole olleet suosiolliset. Tällä hetkellä niitä seuraamalla ei olisi saavutettu pallon kiertämiseen vaadittavaa lentomatkaa.

 

Seuraava ikkuna aukeaa meteorologien mukaan 9. helmikuuta jälkeen. Jos startti onnistuu, Citation X -saattokone seuraa Burt Rutanin suunnittelemaa GlobalFlyeriä ja välittää siitä kuvaa neljältä kohtaamiselta.

 

http://www.virginatlanticglobalflyer.com/

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole tähän Fossetin yritykseen kovin tarkasti tutustunut, mutta voisikos joku kertoa miten ukko meinaa reissulla nukkua? Pistääkö vain tietskan ajamaan ja käy koisimaan?

 

Rahako ei muka tee onnelliseksi? Itse olisin ainakin onnellinen jos olisi niin paljon paalua, että voisi vain rikko ilmailuennätyksiä ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Steve Fossetin eväiksi 80 tuntia kestävälle lennolle pakataan pelkästään dieettipirtelöitä.

 

Olisiko siksi, ettei 80 tunnin lentoaikana tulisi löysät housuun? ;D

 

Ns. sorsa lienee kuitenkin mukana, muttei ilmeisesti toilettia.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone näyttäisi nyt olevan 43600 jalassa lähestymässä Afrikan rannikkoa, koordinaatit W36,01 N35,42.

 

Kovasti sivuja seurataan, latautuu hitaasti, mutta kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone näyttäisi nyt olevan 43600 jalassa lähestymässä Afrikan rannikkoa, koordinaatit W36,01 N35,42.

 

Kovasti sivuja seurataan, latautuu hitaasti, mutta kuitenkin.

 

Mikä tuossa on päivitystiheys?

 

Ja sitten kun oppii lukemaan, huomaa, että kartta päivittyy 5 minuutin välein ja sijaintitiedot minuutin välein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Illan viimeisen tarkistuksen perusteella Fosset on nyt kello kymmenen maissa edennyt syvälle Libyan ilmatilaan. Aikaisemmalla ilmapallolennollahan nimenomaan Libya aiheutti ongelmia lennon suunnittelulle, mutta nyt uuden avoimmuuden aikana maa suorastaan toivotti ennätyksenyrittäjän tervetulleeksi.

 

 

Tuo nettisivu näyttää sitkeästi Libyaa, mutta Maikkarin kymppiuutisissa sanottiin, että kone olisi jo Saudi-Arabian yllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nettisivu näyttää sitkeästi Libyaa, mutta Maikkarin kymppiuutisissa sanottiin, että kone olisi jo Saudi-Arabian yllä.

Ainakin live video stream samalla sivulla näyttää samaa paikkaa, kuin paikannuksen live seuranta. Taisi maikkari "vähän" ennakoida. No, MTV:n uutiset ovatkin "ajoissa", muuten olisivat myöhäsiä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fossetin koneessahan on tietokoneistettu kaikki mahdolliset hälyytykset liiallisista poikkeamista reitiltä, korkeudesta, moottorin säädöistä jne. eli hän voi välillä nukkuakin, no ainakin torkahdella. Eli jos suihkumoottori kestää, niin eiköhän äijä läpi pääse. Onhan moinen lento jo tehtykin, tosin silloin kahden hengen miehistöllä (=yksi nainen ja yksi mies).

 

Aikoinaan, kun Mr. Lindberg lensi Spirit of St. L.-koneellaan yli Atlantin, oli yksi mietittävä asia juuri hereillä pysyminen, hänellä kun nuo tietokonehälyytykset olivat hieman alkeellisemmat. Ja aivan oikein: vastalääke oli kahvi! Vrt. kahvikysely tuolla alempana vapaassa keskustelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi nyt olevan Japanin päällä.

 

Ja "sleep deprivation"-osastossa kerrotaan, että Fossett on treenannut mm. vuorille kiipeilemällä, oli 3 päivää kananmunadieetillä ennen lentoa, eikä nauti kahvia vaan pelkästään niitä dieettipirtelöitä, jotka ovat "low residue" eli eivät aiheuta vatsassa kiinteää jätettä, ts. p-kaa. Ja kyllä, sorsa näyttää olevan mukana, koska nestettä poistuu.

 

Ukko väittää pysyvänsä hereillä tahdonvoimalla, ja koska ei joudu rasittamaan elimistöään, ei myöskään unta tarvitse. Eikä kyllästyminen kuulemma iske vaikkei paljon tekemistä olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos loppumatkalla ei ole suotuisia tuulia, niin näyttää kuulema siltä, että polttoainetta puuttuu n. 1200 kg ja lento jää vajaaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yksi ongelma on, että hän on makaavassa (=rentouttavassa) asennossa koko matkan, eikä juuri pääse oikomaan jäseniään tai muutenkaan jumppaamaan. Voisihan se virkistää, jos avaisi ikkunan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fossetilla on aiempaa GlobalFlyer-tiimaa huimat 30 tuntia. Joten maailmanympärilento lähes nelinkertaistaa kokemuksen.

 

Jostain juuri luin että ko konetta ei kuitenkaan ole koskaan ennemmin lennetty, tai edes lähellekään, täydellä polttoainekuormalla. Tässä vaiheessa voidaan jo todeta että laskutikkua oli heiluttamassa oikea mies..

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain juuri luin että ko konetta ei kuitenkaan ole koskaan ennemmin lennetty, tai edes lähellekään, täydellä polttoainekuormalla. Tässä vaiheessa voidaan jo todeta että laskutikkua oli heiluttamassa oikea mies..

 

Janne

 

Mitä?! Eikö moottorin speksit pitänykkään paikkaansa? Esiteessä luki, että 10kg tunnissa, mutta todellisuudessa menikin tuplat ;D ;D ;D.

 

Nooh... antaahan tämä vielä mahkuja muille, jos ei onnistu.... itekkin olen jo virittelemässä jerrykannuista lisäkasolle paikkoja ja..... jetin kautta mailmanhistoriaa tekemään ;D ;D

 

 

 

--

 

 

- Jukka Juvankoski -

http://www.juvankoski.com

-----------------------------------------------------------

Tsiduu sittiä: http://www.juvankoski.com/omituiset/

-----------------------------------------------------------

VALOKUVIANI: http://www.juvankoski.com/valokuviani/

-----------------------------------------------------------

ILMAKUVIANI: http://www.ilmakuva.net

------------------------------------------------------------

Lentäjien verkkoloki: http://www.x-pilot.info/blog/

------------------------------------------------------------

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja matka jatkuu... Steve on parhaillaan 1015 mailia kalifornian rannikolla olevista catalinan saarista. Kuulema laskeutuisi lounasaikaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Nyt on taas kuivempaa alla ja Losista kohta pyyhkäisty ohi...

[ Attachment removed / expired ]

 

Salina häämöttää:

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Global Flyerin nettisaitti näyttää olevan pahasti ruuhkautunut: tuuppaa "operation timed out" -viestiä. Jos joku pääsee läpi, olisi mielenkiintoista kuulla tilanne.

 

"1700 UTC: Descending through FL437", kertoo Flight Exploreria seuraavat jenkit r.a.piloting-palstalla. Eli 1900 Suomen aikaa.

 

Aiemmin ennustettiin lasku aikaan 1:17pm paikallista eli 2117 suomen aikaa, ja että korkeutta aletaan vähentämään noin 300 mailia ennen Salinasin kenttää.

 

/Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestyy...

Matkaa jäljellä 149 NM ja laskuaika näillä näkymin 2125 Suomen aikaa. Korkeutta enää FL 257 ja nopeus on hidastunut 139 solmuun.

 

Sää näyttä hyvältä:

KSLN 031727Z 031818 29008KT P6SM SKC

FM2100 29008KT P6SM SCT080

FM0200 VRB04KT P6SM SKC

 

FBOwebin mukaan 30 IFR-konetta on juuri nyt lähestymässä tätä municipal-kenttää. Arvatenkin Fossettin lennon takia....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa, kiitos! Tämän mukaan laskettu ETA on 2100 Suomen aikaa.

Enpä tiennytkään että koneen kansallisuus on UK... ainakin tuon sivun mukaan.

 

Sehän on lento VIR101

eli Virgin Atlantic.

Branson kai sponssaa

kun antoi kellonsakin lainalle ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään