Kai-Petri Gustafsson

Finnair ja Convair Metropolitanin korvaaja ehdokkaat

48 viestiä aiheessa

Ja vaikka taas itse sorrun OT:iin, niin haluan (pakko) kysyä Olavilta:

 

Perustuuko nuo reverssien puutteiden takia hylkäämiset johonkin "viralliseen" dokumenttiin, kuulopuheisiin, arvailuihin vai omiin päätelmiin (ja siis tämä kysymys ehdottomasti ilman sarvia ja hampaita).

 

 

Kusti

 

Dokumenteista en kyllä enää muista. Asia oli lähinnä operatiivinen, josta myös tekniikassa keskusteltiin; sekä lentäjien kanssa että tekniikan sisälläkin.

Moottorit sinänsä ovat lentokoneiden kalleimpia laitteita, ja se, että Caravellessa ja DC-9:ssä oli Pratt&Whitneyn JT-8D:t, oli sellaisenaan taloudellisestikin positiivinen asia. Reverssitkin olivat mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, moottorit taisivat loppupelissä ratkaista eniten, asia "huokuu" myös Wegg:in tekstissä. Ilmeisimmin lähimmäksi Ysiä kisassa pääsi B-737-200 juurikin P&W:n moottoreiden ansiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen aikaisemmissa keskusteluissa mainitun, että Finnairilla jäi Boeingista jotain 'hampaan koloon' jo pitkänmatkan koneiden hankinnan yhteydessä, mikä sitten vaikutti myös myöhemmissä hankinnoissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen aikaisemmissa keskusteluissa mainitun, että Finnairilla jäi Boeingista jotain 'hampaan koloon' jo pitkänmatkan koneiden hankinnan yhteydessä, mikä sitten vaikutti myös myöhemmissä hankinnoissa. 

 

Olen kuullut sellaisen jutun, että kun Finnair halusi pitkänmatkankoneita, Boeing olisi sanonut, että myyvät koneita vain 10 kpl erissä. Finnair tarvitsi aluksi kaksi, joten jatkoivat matkaa etelään...kohti Long Beachia. Douglas möi ilomielin "vain" kaksikin DC-8-konetta. Totta vai tarinaa...voisi olla tottakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mitä muistelin, oli luultavasti tämä Finnair MD11 hankinnat -keskustelussa ollut teksti:

 

Aika lentää-Finnair 75 vuotta -juhlakirjassa (1998) Gunnar Korhonen kertoo seuraavaa s.65:"Sen uskollisuuden kanssa on ollut nyt vähän niin ja näin. Kyllähän me käytiin vieraissa. Ennen kuin DC-8-kauppa tehtiin, meillä oli esisopimus Boeingin kanssa. Boeing uskoi, että me olimme nielleet syötin. Yhtiö kuitenkin muutti esisopimuksen ehtoja - ja sen pituinen se."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mitä muistelin, oli luultavasti tämä Finnair MD11 hankinnat -keskustelussa ollut teksti:

 

 

Tarjottiinhan Finnairille myos A340-koneita.

 

Sitten seuraavan kerran Finnairille tarjotiin 737 ja 767 -laivastoja kevaalla 1993. Finnairin hallituksen jasen Aatos Erkko oli yhtena puuhamienena, ja sitten kun hanke kariutui, han erosi hallituksesta. Boeing oli valmis ottamaan Finnairin MD-80 ja MD-11 -laivastot vaihtokaupassa, mutta olisi hyvittanyt viela toimittamattomasta OH-LGD:sta vahemman kuin Finnair olisi joutunut maksamaan Boeing 767-300-yksilosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjottiinhan Finnairille myos A340-koneita.

 

Toki, kuten tuossa linkitetyssä ketjussakin oli mainittu, mutta se ei nyt liity tähän DC-9/B737-200 valintaan juurikaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilläänpä tarkemmin mitä Korhonen kertoilee TuppiYsikaupoista tuossa "Aika lentää-Finnair 75 vuotta"-kirjassa: Hän oli käynyt tiukkoja, tuloksettomia neuvotteluja DC-10:tä. Kun tulosta ei ollut syntynyt, oli hän kysynyt olisko sitten myytävänä n. 100 paikkaista konetta ja kun Amerikkalainen oli kysynyt onko tarve yksi vai kaksi konetta oli Korhonen todennut että kahdeksan....ja kuten tiedämme kaupat syntyi

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilläänpä tarkemmin mitä Korhonen kertoilee TuppiYsikaupoista tuossa "Aika lentää-Finnair 75 vuotta"-kirjassa: Hän oli käynyt tiukkoja, tuloksettomia neuvotteluja DC-10:tä. Kun tulosta ei ollut syntynyt, oli hän kysynyt olisko sitten myytävänä n. 100 paikkaista konetta ja kun Amerikkalainen oli kysynyt onko tarve yksi vai kaksi konetta oli Korhonen todennut että kahdeksan....ja kuten tiedämme kaupat syntyi

Markku

 

Tuohon aikaan, monet jenkkifirmat vaihtoivat DC-9-10-sarjan koneitaan vähän pitempiin 30-sarjan koneisiin, ja näin jäi tehtaalle käteen koko joukko tumppiysejä. Niille oli vähemmän ostajia, joten niitä oli helppo saada edullisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon aikaan, monet jenkkifirmat vaihtoivat DC-9-10-sarjan koneitaan vähän pitempiin 30-sarjan koneisiin, ja näin jäi tehtaalle käteen koko joukko tumppiysejä. Niille oli vähemmän ostajia, joten niitä oli helppo saada edullisesti.

Korhonen kehuukin kirjassa kaupan edullisuutta: ostettiin 1,6-1,8. milj. taalalla kappale ja myytiin reilu 10 vuotta myöhemmin 3.milj.dollaria/kpl...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarl Arnkil kävi ainakin itänaapurissa kokeilemassa kalustoa Finnairille, katseleppa, jostain löytyy juttua tuosta koelentotapahtumasta, sainkin kuulla kun kyselin, Virtualpilotsien sivuilta löytyy kuulemma jotain juttua tuosta  kokeilusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarl Arnkil kävi ainakin itänaapurissa kokeilemassa kalustoa Finnairille, katseleppa, jostain löytyy juttua tuosta koelentotapahtumasta, sainkin kuulla kun kyselin, Virtualpilotsien sivuilta löytyy kuulemma jotain juttua tuosta  kokeilusta.

Tuotako tarkoitat:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-JarlArnkilEsitelma.html

"Aika lentää-Finnair 75 vuotta"-kirjassa kerrotaan myös kuinka Korhonen oli tuumannut neukuille, että Finnair menee konkerssiin jos noita koneita ostetaan...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotako tarkoitat:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-JarlArnkilEsitelma.html

"Aika lentää-Finnair 75 vuotta"-kirjassa kerrotaan myös kuinka Korhonen oli tuumannut neukuille, että Finnair menee konkerssiin jos noita koneita ostetaan...

Markku

 

 

No joo varmaankin, en tuota muistanut ennenkuin kyselin, tuon lisäksi löytyy jostain samaa juttua mutta tarkennettu kun piti päälliköille kertoa miksei tuota itäkonetta, en vaan muista missä.Oli kunnia tavata tuo herrasmies Arnkil moneenkin kertaan.

Varmaankin muistan tuon 75 kirjan juttua tuosta kun Markku laitoit esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "Aika lentää Finnair 75v" on mainio kirja, mm s. 63 Aarne Saarisen valinta kriteeri lentoyhtiön valinnassa. Sieltäkin haeskelin juttuja, mutta noista neljästä DC-9:n kanssa kilpailleesta konetyypistä en mainintoja löydä.

 

No selvisi ainakin se TU-134 koelento kokemus: se oli tuo Jarl Arnkil:in tekemä, muistin heti tuosta "sakkaus" kertomuksesta. Muistaisin lukeneeni muutaman rivin pidemmänkin jutun tuosta tapahtumasta, mutta muistini voi aivan hyvin pettää.

 

Nyt alkaa olemaan muista konetyypeistä jotain juttua vain Boeingista puuttuu. Eiköhän sitäkin koelennetty ja käyty mahdollisesti paikan päälläkin esittelemässä/kauppaamassa?

 

Markku:

 

Joko kokeilit skannata?

 

Wappua kaikille,

 

Kusti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Wappua vaan

Kustille tiedoksi, että skannaus on vaiheessa ja lähettelen kun/jos löydän lisäjuttuja, huomisiltaan menee...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno, meikäläisellä myöskin tarkoitus rakentaa ko. ja muutkin "kilpailijat" Finskin "kuviteltuina" versioina. Kukahan tuon taiteilijan näkemyksen takana lienee. Suotta lopettanut sinisen runkoraidan kesken ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konevalintaan liittyen Ylen uutista:

 

Niin kuin tuosdsa uutisjutussa mainittiin, A340-kuappojen kaatuminen taisi johtua ensisijaisesti moottorikysymyksistä.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin keskustelussa jo aikaisemmin lainatussa (silloin ilman A340 osuutta) ja linkitetyssä Korhosen kommentissa:

 

Aika lentää-Finnair 75 vuotta -juhlakirjassa (1998) Gunnar Korhonen kertoo seuraavaa s.65:""Sen uskollisuuden kanssa on ollut nyt vähän niin ja näin. Kyllähän me käytiin vieraissa. Ennen kuin DC-8-kauppa tehtiin, meillä oli esisopimus Boeingin kanssa. Boeing uskoi, että me olimme nielleet syötin. Yhtiö kuitenkin muutti esisopimuksen ehtoja - ja sen pituinen se."

Sama tapahtui, kun Finnair oli tilaamassa nykyistä lippulaivaansa, MD-11-laajarunkokonetta 80-luvun lopussa. Korhonen oli neuvotellut seuraajansa Antti Potilan kanssa yhteistuumin kauppaa isosta, nelimoottorisesta Airbus A-340-laajarunkokoneesta. Finnairille tarjottiinkin sellaista A-340-tyyppiä, jossa oli yhtä sukupolvea vanhemmat moottorit kuin oli alunperin puhuttu.

"No, eihän me niitä huolittu!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään