Vesa Lääkkö

Almaty - Astana - Bishkek - Dushanbe

7 viestiä aiheessa

Taas on kotiuduttu maailmalta ja olisi tarkoitus antaa hieman esimerkkiä millaista tämän päivän ilmailu on linjalla Kazakstan - Kirgistan - Tajikistan. Viimeaikoina on tullut reissattua melko kiivaalla tahdilla, johtuen lähinnä siitä että oma tavoite on ollut aivan käden ulottuvilla ja nyt se vihdoin täyttyi, eli yhteensä 100 maata. Joten pidemmittä puheitta lähdetään "juhlakiertueelle"  8) Lennot Keski-Aasiaan hoiti tällä kertaa Turkish ja IST-ALA hoitui B737-900 kyydillä ja paluu DYU-IST puolestaan A321.

 

 

Alkuun muutama kuva Istanbulista kun laittoivat tavaraa näytille, Qatarilaisten uusi B747-8 BBJ Brunein sulttaanin B747-400

img_5630.jpg.5b4db44a8204696f58c3150e6e0debb9.jpg

 

Indonesian hallitus ja B737 BBJ

p> 

Burkina Fason hallitus ja B727-200

img_5632.jpg.d4b39c6320aebeb9e5bcf7c183606083.jpg

 

Afgaanihallitus ja Ariana A310-300

p> 

Gambian hallitus ja IL-62M

img_5639.jpg.b91cf1f25de0dc7dd9cf8dddc19363f1.jpg

 

Iranin hallitus ja A340

p> 

Isännät ja A319

img_5646.jpg.5c0a1f0a2d36c86f98fcfec258fa924a.jpg

 

Sitten ollaankin jo Almatyssa odottamassa lentoa Astanaan

p> 

Ikkunateippaukset on kivoja mutta joskus haitallisia, kalustoa riittää kuten Kazaviaspas TU-154M ja hallinnon Mil MI-172

img_5648.jpg.3fea773e013045499cd98e2da3d661b4.jpg

 

Kazaviaspas-laivastoa, eli Kazakstanin hätätilaministeriö

p> 

Taustalla ilmavoimien uutta Casa-laivastoa

img_5652.jpg.7b56d51c2e9a46aa728228da9acffa91.jpg

 

Ilmavoimien AN-72

p> 

Varastossa on isot määrät neuvostokonetta

img_5656.jpg.58520791f10f5c0a6776ae3f51c0df62.jpg

 

Air Astana B767-300

p> 

Englanninkielisten lempifirma SCAT ja CRJ-200

img_5659.jpg.d7b5a8b86b1bd557fe2c29f3f3d888d6.jpg

 

Vastaava SCAT B737-300 hoiti Astanan päiväreissun

p> 

Bek Air F100

img_5661.jpg.54cf4e5d092924c6479d48ba573cf734.jpg

 

Excellent Glide YAK-42 VIP taitaa olla vähemmällä käytöllä

p> 

Sunday Airlines B757

img_5663.jpg.205543f48dac2fd9030bb990beff4438.jpg

 

Jet Airlines TU-134

p> 

Hallituksen B757

img_5670.jpg.f6ac0e90ccfb09ec18492048f1aae2a7.jpg

 

Hallituksen vanha TU-154B ja AN-12

p> 

International Jet Tour sekä SCAT YAK-42 ja kumppanit

img_5673.jpg.520842514b9add9750e94ca50dd1bae0.jpg

 

Lennon lunchbox sisälsi täytetyn croissantin ja leivoksen

p> 

Astanan ramppia jossa Southern Sky AN-24 pari

img_5676.jpg.8095d53f4e9d87507a6707b935639922.jpg

 

Ramppia ja terminaali

p> 

Odottamassa paluuta takaisin Almatyyn klo 19 lennolla

img_5683.jpg.c723249e21c5bd67477c102a781e5383.jpg

 

Air Astana E190 laivastoa

p> 

Kaz Air Jet YAK-40 saapuu

img_5687.jpg.fd99f0e96774161615a8cd9ebad8554f.jpg

 

AJ - Avia Jaynar AN-24

p> 

Taas Almatyssa ja nyt odottamassa lähtöä Bishkekiin

img_5693.jpg.0277af1f1ddb8c6b3ae69797f548e6cb.jpg

 

Bank of Utah A340 N322AK odottamassa tulevaa sekä Kokshetau IL-62M

p> 

Bussista on hyvä kuvailla, Qazaq Q400

img_5696.jpg.8508405361d6c2203904f83e8123ccc3.jpg

 

Caspiy F100 Cross tunnuksilla

p> 

7th Sky CRJ-100

img_5700.jpg.4dd782515ff63f5ddbe9208d1ef359b3.jpg

 

Sunday Airlines B757 pari

p> 

Sunkar Air B737-300

img_5703.jpg.0b49697ca3403a90c7995172efaa1a65.jpg

 

Comlux Kazakhstan ja Bombardier Challenger 850

p> 

YAK-40 alkaa näilläkin seuduilla olla tutumpi näky nurmikolla kuin taivaalla, vasemmalla Berkut Air ja oikealla Euro Asia Air

img_5707.jpg.c4cb3366e121020d13271c3d2b6cf6b4.jpg

 

Vanha nelikko heittää vielä hyvästit Almatysta

p> 

Air Astana E190 oli kyyti lyhyelle hypylle naapuriin Kirgistaniin

img_5711.jpg.573b4feddf3d8396df570f9732fe2ee5.jpg

 

Laskussa Bishkekiin jossa myös kaikenlaista kalustoa

p> 

Bishkekin terminaali

img_5714.jpg.388416adfbffc8615dd44b936497c247.jpg

 

Avia Traffic B737-300 joka lipun mukaan kyydittäisi myöhemmin seuraavan etapin Dushanbehen, sekä BAe-146

p> 

Air Manas B737-800

img_5718.jpg.80d4e8473e16065663b3654dc996b1c9.jpg

 

Pakollinen MiG tällä kertaa Bishkekissä

p> 

Lähdössä sitten muutaman päivän jälkeen kohti Dushanbeta

img_5719.jpg.e2263869bed2ff70a7b86ee638d7fe01.jpg

 

China Southern B737-700 Urumqiin

p> 

Air Kyrgystan B737-300

wp_20160424_09_19_22_pro.jpg.6fd4082918a2bdd168d47e61a163880f.jpg

 

Ei sitten ollutkaan B737 vaan Tezjet putte, BAe-146-200

p> 

Puten tunnelmia

wp_20160424_11_02_09_pro.jpg.0e280227dbe2b9693eecf8d1e0345a70.jpg

 

Bishkek-Manas nousun jälkeen käännyttyämme kohti Tajikistania. Nousukiito oli pitkä ja noustiin todella loivasti

p> 

Reilu tunti vuorten ylitystä ja Dushanbe näkyi alla

wp_20160424_12_35_52_pro.jpg.8d13ae9824936d2612973a6e62d9ee17.jpg

 

Parkkiin ja bussiin Qatarilaisten vieressä

p> 

Tajik Airin neuvostokalusto nurmikolla, näköjään myös Kam Air YAK-40

wp_20160424_12_57_20_pro.jpg.5b5933572039006df732fdcb0a6d56f5.jpg

 

Dushanbe International

p> 

Kotiin on hyvä palailla täysin jumalattomaan aikaan. Täälläkin kenttä on vilkkain yöllä

wp_20160428_04_22_06_pro.jpg.68365cb77aa15e276ea78747c013aae0.jpg

 

Somon Air B737-900

p> 

Loppuun vielä Tajik Air B737, AN-28 ja valtion MI-8 laivastoa

wp_20160428_05_27_11_pro.jpg.9179320fbccebca45d886f9eb19c39e8.jpg

 

 

Vielä pienenä vinkkinä jos on Istanbulissa paljon vaihtoaikaa, niin hyvä vaihtoehto on ottaa taksi kentän vieressä rannalla olevaan Agua Florya ostoskeskukseen. Koneet laskeutuvat aivan vierestä ja matalalla, rantapromenadia voi kävellä suoraan linjan alla olevaan puistoon tai istuskella rannan penkeillä. Itsellä oli tullessa 6 tuntia vaihtoaikaa joten vietin muutaman tunnin tuolla istuskellen penkillä koneita ja merta katsoen. Ostari on myös aika hyvätasoinen ja monella ravintolalla varustettu, taksi kentältä tuonne maksaa noin 25 liiraa.

p>img_5631.jpg.acd7363f8eda7f83771ad4f186fd7ad7.jpg

p>img_5634.jpg.e05086a8242dc4fb34e6a96d844d156c.jpg

p>img_5641.jpg.e9a448c55a9e6ef3d082f71f09b7e406.jpg

p>img_5647.jpg.f93a0955d2b8ec7c18e0a1c8f1bb011d.jpg

p>img_5650.jpg.9643895954b53b2e0e6cc1f6ddd702dd.jpg

p>img_5654.jpg.a115d6c85c5c30dafdd49dea9f21a5c4.jpg

p>img_5658.jpg.57f118e8a0c033ebd984f5ed9bf98fa7.jpg

p>img_5660.jpg.196329243546aba1d53b2cd6e6dc5176.jpg

p>img_5662.jpg.08ec68e8418892bb3b9d2c746968eabb.jpg

p>img_5668.jpg.528c6aae2c34b27e51e1fe8ea043de85.jpg

p>img_5672.jpg.0b6478caa1ef6328774fb334dc458e31.jpg

p>img_5675.jpg.d6a48f75fb1ebc755175239f1ca09ad5.jpg

p>img_5677.jpg.e423fd5a073c387a3075de8dd69789b1.jpg

p>img_5684.jpg.c8698abcdaf606f9109c44c8fce56d96.jpg

p>img_5688.jpg.0e4362ddff8d94d2c635d75b7e5239e2.jpg

p>img_5694.jpg.e9b2d6273c5a2cc006a24af92163bbeb.jpg

p>img_5697.jpg.318b7efcdde9b2263e620131302d11fd.jpg

p>img_5702.jpg.a080459b6032f036c2c9b3d54dfb6207.jpg

p>img_5706.jpg.b3ac60865477a89d562febf53cf9bc97.jpg

p>img_5709.jpg.38844424134a99a4c6cbde1b13bcf452.jpg

p>img_5712.jpg.9b6e0eee889882ba5f2670eca911e020.jpg

p>img_5716.jpg.715657a1a94041fe44ca32a64b486cef.jpg

p>wp_20160422_13_21_24_pro_2.jpg.aeef8a2b11d97a119def24a54736a29a.jpg

p>wp_20160424_09_15_44_pro.jpg.e11e41d912d478d694af660e62402c1f.jpg

p>wp_20160424_10_53_40_pro.jpg.9eefa1267ae6b8cea9d6175671978763.jpg

p>wp_20160424_11_17_11_pro.jpg.5b180f0e907c5abe05aa44d4aad3e46d.jpg

p>wp_20160424_12_56_33_pro.jpg.dab32fa9a65b919c6e7c73ca72c802fb.jpg

p>wp_20160426_11_46_56_pro.jpg.0639e13701770159ab69989a6a93eb5e.jpg

p>wp_20160428_05_21_29_pro.jpg.0b6c6ee839fc14d718cbec0f42f9b462.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vähän on mennyt  tekstit ja kuvat sekaisin kun ekassa kuvassa on kylläkin Brunein sulttaanin V8-ALI  ;D

 

Näin muuten olikin, muistutti omaan silmään liikaa Qatarilaisten uutta väritystä. Ehkä vaikutti sekin että tuli valvottua melkein vuorokausi putkeen...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on hienoja kuvia.

Mitähän koneita on tämän kuvan oikeassa alalaidassa?

 

 

Kiitoksia. Siinä on muutama Tajik Air TU-154 ja niiden vieressä useampi saman firman YAK-40 sekä TU-134 siisteissä riveissä ja suurin osa oli ilman moottoreita kun niitä laskeutuessa tihrusti. Tuon merkityn alueen vasemmalla puolella erottuu pieninä pisteinä useita AN-28 koneita joista suurin osa oli vanhoissa Aeroflot väreissä. Mitä myös ennätin sivuun työnnettynä huomata oli Tajik Air MA-60 ilman moottoreita.

 

Edit: Kuvalainaus pois / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, hienoja ja erikoisia kuvia!

Näistä paikoista harvemmin näkee kuvia.

 

Aika erikoisia lentoyhtiöitä ja hauskoja nimiä niille:

Sunday Airlines, Berkut Air, Euro Asia Air, Bek Air, Excellent Glide...  ;D

 

Montakohan Jet Airia maailmassa on?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla