Kirjoitettu Helmikuu 17, 2022 5 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: Eikös koneen lääkelaukussa ole vaikka mitä ja ennen niiden käyttöä otetaan yhteys Lifeflightin lääkäriin joka ottaa vastuun lääkkeiden käytöstä? Ei lentohenkilökunta anna lääkkeitä ilman lupaa paitsi Buranaa yms reseptivapaita lääkkeitä. Muissa ollaan yhteydessä lääkäripalveluun joka lentoyhtiöllä on ja taitavatpa olla yhteydessä myöskin vaikka olisi lääkäri koneessa (kui tarkistat, luotat sanaan ?). Näin itse olen asian ymmärtänyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2022 7 minutes ago, Juhani Hämäläinen said: Ei lentohenkilökunta anna lääkkeitä ilman lupaa paitsi Buranaa yms reseptivapaita lääkkeitä. Muissa ollaan yhteydessä lääkäripalveluun joka lentoyhtiöllä on ja taitavatpa olla yhteydessä myöskin vaikka olisi lääkäri koneessa (kui tarkistat, luotat sanaan ?). Näin itse olen asian ymmärtänyt. Niin. Enkö juuri sitä viestissäni tarkoittanut???? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2022 6 minuuttia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: Niin. Enkö juuri sitä viestissäni tarkoittanut???? Jep. Vaan ei ollu tota lääkärin mukana (matkustajana) oloa. Sorry jos loukkas sua, oli ehkä väärin muotoiltu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2022 (muokattu) 8 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: Eikös koneen lääkelaukussa ole vaikka mitä ja ennen niiden käyttöä otetaan yhteys Lifeflightin lääkäriin joka ottaa vastuun lääkkeiden käytöstä? No vähän niinkuin tässä käsityksessä minäkin olen. Ei ehkä samanlaista arsenaalia löydy kuin laivojen lääkintävarustuksesta, mutta kuitenkin... Muokattu: Helmikuu 17, 2022, käyttäjä: Juri Pelkonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2022 Tässä artikkelissa on luettelo FAA:n edellyttämästä lääkelaukun minimisisällöstä, ja lisäksi puhetta sellaisista tarvikkeista mitä lentoyhtiöt hankkivat minimilistan täydennykseksi (mm. EpiPen). EASA:lla lienee omalistansa. Lainaa It’s a “no go” item: if your aircraft does not have it, you will not push back from the gate. It’s the emergency medical kit, which along with the automatic emergency defibrillator (AED) is a mandatory item, and with good reason. https://thepointsguy.com/news/whats-inside-an-airplanes-emergency-medical-kit/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2022 (muokattu) 16 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: Eikös koneen lääkelaukussa ole vaikka mitä Riippuu yhtiöstä ja koneesta. EASA Air Opsin perusvaatimus on riittävä määrä ensiapulaukkuja (first-aid kit) penkkimäärän mukaan ja siinä lääkkeinä on lähinnä jotain pahoinvointilääkettä, buranaa, nasolinia ja zyrtecciä. Mikäli koneella lennetään niin, että se ei normaalilla matkalentonopeudella ole vähintään tunnin päässä sopivasta kentästä, josta lääketieteellistä apua olisi saatavilla, koneessa pitää olla hätälääkintäpakkaus (emergency medical kit). Sitten tapaus epipeniin: ei ole vaadittu varuste/lääke, vaikka saattaakin joistain hätälääkintäpakkauksista löytyä ylimääräisenä. Hätälääkintäpakkauksesta pitää löytyä injektiona annettavaa adrenaliina, jos koneessa on jonkinlainen EKG:n tutkimiseen tarvittava laitteisto, mutta ei tarkoita epipeniä vaan annosteltavissa olevaa lääkettä. AED itsessään ei myöskään ole pakollinen varuste hätälääkintäpakkauksessa, vaikka se suositeltava varuste onkin. 16 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: ennen niiden käyttöä otetaan yhteys Lifeflightin lääkäriin joka ottaa vastuun lääkkeiden käytöstä? Lifeflightin tai muunkaan maaorganisaation lääkäri ei ota vastuuta lääkkeiden käytöstä lennolla. Mikäli koneessa on joku, jolla on pätevyys antaa em. hätälääkintäpakkauksen lääkkeitä ja tilanne on yhtään kiireinen, niin tietenkään ei ensin yhteyttä maahan vaan kyllä se hoito alkaa oireiden mukaisena siellä koneessa (toki samaan aikaan otetaan yhteyttä maahan ja ryhdytään valmistautumaan diversioon). Jos koneessa ei ole pätevää henkilöstä, niin maahan soittaminen ei pätevöitä koneessa olijoita antamaan mitään sellaista, jota eivät voisi antaa ilman soittoa. Ohjeita voi tietysti saada. Lisäksi on erikseen säädetty, että koneen päällikkön on varmistettava, että lääkkeitä antavat vain henkilöt, joilla on siihen asianmukainen pätevyys. Tätä on tarkennettu AMC:lla sen verran, että alan opiskelijat voivat antaa lääkkeitä, jos pätevämpiä ei satu olemaan lennolla. Hätälääkintäpakkauksen suun kautta annettavia lääkkeitä saa antaa kadun mieskin hätätilanteessa. Muokattu: Helmikuu 18, 2022, käyttäjä: Tatu Koiranen 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2022 Jonkin verran aihetta seuranneena tuon vielä yhden sivujuonteen keskusteluun eli sen, kuinka tilanne on muuttunut parin-kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana. On normaalia, että lääkelaukussa oli sellaista tavaraa, jota ilman sairaanhoitokoulutusta oleva koneen henkilökuntaan kuuluva voi antaa matkustajalle. Sitten on sellaista, jota saa antaa vain koulutuksen saanut. Siksi kuulutetaan tarpeen vaatiessa lennolla mahdollisesti matkustavaa lääkäriä tai sairaanhoitaa. Maassa radioyhteyden päässä olevat konsultoinnin yhteistyökumppanit ovat vielä lisänä. Olen kuullut, että lääkärit eivät ole enää niin innokkaita ilmoittautumaan kuulutuksen jälkeen. Eikä vika ole lääkäreissä, vaan lähinna USA:n juristikikkailussa. Jos lennolla sairastunut amerikkalainen matkustaja menehtyy, vaikka matkustajana ollut lääkäri onkin tehnyt kaiken parhaansa mukaan ja vielä kaiken oikein, palkaavat amerikkalaiset omaiset juristilauman vaatimaan miljoonakorvauksia keksimällä syitä, miksi menehtynyttä matkustajaa ei kuitenkaan olisi hoidettu tai lääkitty oikein. Pointtini on se, että lääkäri tekee aivan varmasti parhaansa, mutta eihän lentokoneessa ole mitään sairaalatason diagnosointilaitteistoa. Käytännössä potilas makaa viltin päällä lattialla ja lääkäri yrittää vajaalla välineistöllä ja elämänkokemuksellaan selvittää sitä, mikä olisi potilaalle parasta. Ja jos lääkäri on sitä mieltä, että tarvitaan nopeaa sairaalahoito, silloin tehdään ylimääräinen välilasku ja tehdään muutenkin se mitä voidaan. On hyvin turhauttavaa, että kehitys on joissakin tapauksissa mennyt huonompaan suuntaan. Seppo 7 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2022 No toisaalta ei varmasti ole kauhean kaukaa haettu sellainenkaan skenario, jossa lennolla ollut lääkäri haastetaan oikeuteen kun ei ilmoittautunut kysyttäessä... Tiedä sitten kuinka vakavasti lääkärit lääkärinvalansa ottavat, ja vannovatko edes sellaista ameriikoissa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2022 Niin, onko lääkärinvala moraalinen vai juridinen kysymys? On varmasti eettisesti väärin olla ilmoittautumatta, mutta onko se rikoslaissa kriminalisoitu ja rangaistavaksi määrätty? Oikeuteen haastamiseenhan on joko rikosperuste tai riitaperuste. Jos ilmoittautumattomuutta ei ole laissa kriminalisoitu ja riitaa on vaikea todentaa, niin epäselväksi jää sitten, että mistäköhän lääkäri käräjille haastetaan ja kenen toimesta? En tiedä itsekään näihin vastausta, mutta varmaan joku forumilainen on viisaampi. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2022 (muokattu) 31 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti: Niin, onko lääkärinvala moraalinen vai juridinen kysymys? On varmasti eettisesti väärin olla ilmoittautumatta, mutta onko se rikoslaissa kriminalisoitu ja rangaistavaksi määrätty? Oikeuteen haastamiseenhan on joko rikosperuste tai riitaperuste. Jos ilmoittautumattomuutta ei ole laissa kriminalisoitu ja riitaa on vaikea todentaa, niin epäselväksi jää sitten, että mistäköhän lääkäri käräjille haastetaan ja kenen toimesta? En tiedä itsekään näihin vastausta, mutta varmaan joku forumilainen on viisaampi. Seppo Jos siirrytään Yhdysvaltojen ilmailusta tai heidän kansalaisistaan Suomen ilmailuun, niin asiasta on säädetty laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä seuraavasti: 3:15.3 §: Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee aina antaa kiireellisen hoidon tarpeessa olevalle apua. Seurauksena velvollisuuden rikkomisesta voi olla ymmärtääkseni Valviran hallinnollinen toimenpide, mutta en pitäisi täysin poissuljettuna sitä, etteikö kuolemantapauksessa voisi saada joissain olosuhteissa rikossyytettä esimerkiksi kuolemantuottamuksesta tai taposta niin sanottuna epävarsinaisena laiminlyöntirikoksena (vrt. Aarnion murhasyyte, teosta oli syyttäjän mukaan ennakkotieto, mutta Aarnio ei estänyt tekoa vaikka olisi voinut ja viran puolesta olisi pitänyt). Toki se, että koneessa vain kuulutetaan lääkäriä, ei tarkoita eksplisiittisesti suoraa, että pitäisi olettaa jonkun olevan kiireellisen hoidon tarpeessa. Jos lennetään vaikka HEL-SIN, niin täytyy plärätä kotimaan lakikirjan lisäksi läpi muutaman muun maan säädökset pysyäkseen kartalla siitä, mitä velvollisuuksia laissa tarkalleen on säädetty minkäkin maan ilmatilan osalta. Muokattu: Helmikuu 18, 2022, käyttäjä: Tatu Koiranen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2022 USA:ssa American Airlinesin ~ 900:ssa koneesta löytyy nyt EpiPenin kanssa kilpaileva tuote, Auvi-Q autoinjektori. Auvi-Q injektorit löytyy myös Alaska Airlinesin ja Hawaiian Airlinesin koneista. Muiden isojen yhtiöiden kanssa neuvotellaan asiasta. Lainaa The recent collab between Kaléo, AA and emergency medical kit distributors HealthFirst and MedAire means the airlines’ almost-900 planes will have Auvi-Q 0.3 mg and Auvi-Q 0.15 mg auto-injectors. Along with AA, Alaska Airlines and Hawaiian Airlines also carry Auvi-Q auto-injectors. https://tinybeans.com/american-airlines-emergency-medical-kits-auvi-q-epinepherine-injectors/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2022 Kahden injektorin Api-Q-paketti näyttää kustantavan jenkkilässä ~$ 600 ja EpiPen vastaavasti ~$ 700. Molemmat ovat ihan samaa ainetta, eli epinefriiniä, joka on toinen nimitys adrenaliinille. Soppari lentoyhtiiöden kanssa on toki hyvä tapa saada näkyvyyttä tavaramerkille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2022 United Airlinesin lento 3.9. San Franciscosta Singaporeen, mikä kestää aikataulun mukaan yli 16 tuntia, teki reippaan koukkauksen takaisinpäin Tyynen valtameren päällä päästäkseen laskeutumaan Honoluluun siitä syystä, että matkustaja, jolla on pähkinäallergia, oli saanut vakavan kohtauksen joka vaati hoitoa. Välilasku Havaijille tiesi myös sitä, että miehistön tunnit tulivat täyteen ja lentoa päästiin jatkamaan vasta 18 tuntia myöhemmin. Oletettavassti matkustajille järjestettiin hotellihuoneet. Jutussa ja sen kommenteissa on lisää luettavaa pähkinäallergioista lentokoneissa, mm. siitä, olisiko matkustajan allergiakohtaus voitu välttää mikäli ympärille olisi muodostettu "pähkinävapaa" vyöhyke lennon ajaksi. Lainaa A United Airlines Boeing 787 scheduled to fly from San Francisco to Singapore had to divert to Honolulu, after a passenger had a severe allergic reaction. The plane had to make a roughly 2.5 hour detour to reach Honolulu, and due to the long flight time, the crew timed out. As a result, passengers spent the better part of a day in Hawaii, before eventually continuing to Singapore. It seems to me like incidents like this should at least be a bit more avoidable than they are, as airlines like United make almost no effort to accommodate passengers with severe allergies. -------------------------------- It’s interesting to note that Canada is the only country (at least that I know of) that has laws requiring airlines to create buffer zones around passengers with nut allergies. There’s nothing stopping an airline from voluntarily having a similar policy on all routes, but obviously most airlines just don’t care enough to do it. Along those lines, I suppose it’s only fair that United foots the bill when someone has a severe allergic reaction that causes a diversion. I imagine this cost United a massive sum of money when all was said and done. https://onemileatatime.com/news/united-787-diverts-hawaii-nut-allergy/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2023 Nainen valittaa, että vaikka United Airlinesilla on sellainen käytäntö, että pähkinäallergikon pyytäessä henkilökunta varoittaa ko. henkilön lähellä istuvia olemaan syömättä pähkinöitä, niin tällä lennolla henkilökunta ei suostunut sitä tekemään. Kyse oli naisen allergisesta pojasta. Lainaa A United Airlines passenger says she was left "humiliated" after a cabin crew member refused to inform other travelers of her son's life-threatening peanut allergy. Lianne Mandelbaum boarded a flight from Houston to Newark in March with her husband and son, Joshua, according to a complaint to the Department of Transportation. She said she asked a flight attendant to inform passengers located in her immediate vicinity of her son's peanut allergy. After some confusion over the request, Mandelbaum told the crew member she had made the same request on another United flight two days earlier. Before takeoff, Mandelbaum says she was summoned to the front plane by a United supervisor, who said her request had been denied. According to United's website, passengers with a severe food allergy are encouraged to inform a flight attendant and to request an "allergy buffer zone" by alerting nearby passengers. However, it says it can't stop passengers from eating allergen-containing products. Mandelbaum showed the supervisor the guidance on the United website, but says she was met with a hand being put up to her face. "Ma'am, I don't care what you are trying to say, I am telling you this will not happen on this flight so what do you want to do now," Mandelbaum said she was told, adding she "truly felt threatened" by the supervisor's tone and body language. Mandelbaum told Insider in a Twitter direct message that she gave up as she was afraid of being removed from the flight. https://www.yahoo.com/news/united-passenger-says-she-humiliated-135000986.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 Tuoreessa pähkinäallergiatapauksessa nainen oli matkustajana Delta Air Linesin kotimaan lennolla ja pyysi miehistöä olemaan tarjoilematta pähkinöitä. Kuitenkin lähellä istuville matkustajille tarjottiin manteleita. Nainen kertoo saaneensa pahat oireet ja joutuneensa käyttämään kaksi Epipeniä kohtauksen hillitsemiseen. Delta ei kuitenkaan tehnyt hätälaskua koska koneessa oli joku sydänlääkäriksi itsensä esitellyt matkustaja joka sanoi ettei tarvitse, vaikka maanpinnalla ollut lääkintähenkilökunta oli kehoittanut tekemään hätälaskun. Nainen on kirjelmöinyt liikenneministeriöön ja vaatii että Deltaa rangaistaan sakottamalla "vammaisten syrjinnästä johtuen". Lainaa Metzger wants Delta to be fined for disability discrimination. https://www.yahoo.com/news/woman-says-she-had-anaphylaxis-080000227.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Tuoreessa pähkinäallergiatapauksessa nainen oli matkustajana Delta Air Linesin kotimaan lennolla ja pyysi miehistöä olemaan tarjoilematta pähkinöitä. Kuitenkin lähellä istuville matkustajille tarjottiin manteleita. Nainen kertoo saaneensa pahat oireet ja joutuneensa käyttämään kaksi Epipeniä kohtauksen hillitsemiseen. Delta ei kuitenkaan tehnyt hätälaskua koska koneessa oli joku sydänlääkäriksi itsensä esitellyt matkustaja joka sanoi ettei tarvitse, vaikka maanpinnalla ollut lääkintähenkilökunta oli kehoittanut tekemään hätälaskun. Nainen on kirjelmöinyt liikenneministeriöön ja vaatii että Deltaa rangaistaan sakottamalla "vammaisten syrjinnästä johtuen". https://www.yahoo.com/news/woman-says-she-had-anaphylaxis-080000227.html Mikään lääkäri missään ei voi pakottaa konetta tekemään välilaskua. Ehdotuksia voi tietysti tehdä, mutta koneen päällikkö tekee sen ratkaisun, jos näkee tarpeelliseksi ja sopivaksi. Ihmettelen todella jos tuollainen kanne saa mitään menestystä oikeudessa. 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2023 11 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti: Mikään lääkäri missään ei voi pakottaa konetta tekemään välilaskua. Ehdotuksia voi tietysti tehdä, mutta koneen päällikkö tekee sen ratkaisun, jos näkee tarpeelliseksi ja sopivaksi. Ihmettelen todella jos tuollainen kanne saa mitään menestystä oikeudessa. Ei tässä kukaan ole puhunut mistään pakottamisesta. Deltan lentäjät olivat itse ottaneet yhteyttä ja keskustelleet maanpinnalla olevan lääkintähenkilökunnan kanssa, jotka neuvoivat tekemään välilaskun. Eikä kyseessä ole kanne, vaan valitus liikenneministeriöön. Joka ei ole tuomioistuin mutta voi määrätä rangaistuksia. Nainen ei ole vaatimassa itselleen senttiäkään, vaan haluaa että Delta Air Linesia rangaistaan sakoilla. Syy tähån on jo mainittu edellä. Lainaa Metzger administered an EpiPen in a bathroom and then told crew members that the plane needed to make an emergency landing. Another passenger who said he was a cardiologist examined her and advised her to wait and see if her symptoms improved. Because her symptoms persisted, she said she gave herself a second EpiPen injection. "At this point, none of the staff is really talking to me. They're all talking through this doctor," Metzger told Insider. Metzger said the passenger's advice contradicted what Delta pilots were told by medical staff on the ground, who suggested that the plane make an emergency landing. Despite Ms. Metzger's medical peril and the directive of medical services on the ground, the pilot followed the preferences of the cardiologist/passenger rather than the obvious medical needs of Ms. Metzger or the directive from medical services on the ground," the complaint to the Department of Transportation says. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2023 Jutusta puuttuu niin paljon tietoa ettei sen perusteella voi kyllä sanoa juuta/jaata että miten tilanne on hanskattu. Jokaisella firmalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä lääkäriin, MedLink esim hoitaa tämän. Käytännössä konetyypistä riippuen joko soitetaan dispatchiin satcomilla jos koneessa on sellainen, tai ihan perinteisellä VHF yhteydellä maassa olevan verkon avulla, tai sitten ihan ACARS viesteillä. Päätöksen tekee koneen päällikkö, mutta mukana päätöksenteossa on aina myös koneen dispatcher. Jos kone oli esim 2h päässä Oregonista niin jossain Wyomingin päällä ei ole montaa paikkaa jonne jollain 767 voi laskeutua ja saada matkustaja ulos koneesta ja vielä asiallisen sairaanhoidon pariin. MedLinkin päivystävä lääkäri tosiaan antaa vain suosituksen, mutta ko. lääkärillä ei ole mitään operatiivista tietoa siitä, että miten lähellä on mahdollisia varakenttiä jne. Lisäksi lähtökohtaisesti koneessa olevan lääkärin sanalle annetaan isompi painoarvo, koska hänellä on aina paras tieto potilaan kunnosta. Keskustelu kabiinihenkilökunnan kanssa käydään puhelinta pitkin ja siinä on aina ihan pirunmoinen rikkinäinen puhelin-ilmiö, kun sama tieto sitten välitetään MedLinkille. MedLinkillä on vielä taipumus olla äärimmäisen konservatiivinen arvioissaan. Jos tässä tapauksessa esimerkiksi koneessa ollut lääkäri on sanonut, että potilaan tila on vakaa, ja dispatchista on ilmoitettu että lähin sopiva varakenttä on 1.5 tunnin päässä ja määränpää 2 tunnin päässä, niin silloin jatketaan kyllä sinne määränpäähän. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2023 3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Ei tässä kukaan ole puhunut mistään pakottamisesta. Deltan lentäjät olivat itse ottaneet yhteyttä ja keskustelleet maanpinnalla olevan lääkintähenkilökunnan kanssa, jotka neuvoivat tekemään välilaskun. Eikä kyseessä ole kanne, vaan valitus liikenneministeriöön. Joka ei ole tuomioistuin mutta voi määrätä rangaistuksia. Nainen ei ole vaatimassa itselleen senttiäkään, vaan haluaa että Delta Air Linesia rangaistaan sakoilla. Syy tähån on jo mainittu edellä. Olisi ehkä pitänyt mainita, että puhuin enemmän yleisellä tasolla kuin vain tästä tapauksesta. Lopullinen vastuu koneesta ja sitä myötä ylin päätäntävalta koneessa on sen päälliköllä. Suomessa päällikön vastuista ja velvollisuuksista voi lukea esimerkiksi ilmailulaista. Kukaan ei voi antaa miehistölle kuin suosituksia, muuten puhutaan käytännössä laittomasta puuttumisesta ilma-aluksen kulkuun. Tästä syystä ihmettelen suuresti, jos Delta saa tästä sakkoja ja pidän Jenkkejä jatkossa ilmailun kehitysmaana jota johtavat lakimiehet. On esimerkiksi paljon maita, joiden yli lennetään, mutta niihin ei ikinä mentäisi laskuun sairastapauksen vuoksi. Lääkäri voi antaa suosituksen välilaskusta, mutta koneen päällikkö voi päättää ettei se ole järkevää tai turvallista. Päätöstä tehdessä hänen täytyy ottaa huomioon esimerkiksi muiden matkustajien ja miehistön turvallisuus sekä muut käytännön syyt. 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla