Jani Hottola

Trafi: Uusi LAPL(A)/PPL(A) kysymyspankki on julkaistu

20 viestiä aiheessa

LAPL(A) ja PPL(A) teoriakokeiden uusi kysymyspankki on julkaistu Trafin nettisivuilla

osoitteessa http://www.trafi.fi/ilmailu/henkiloluvat/lentajat/teoriakokeet. Uudet

kysymyspankit ovat sekä suomeksi että englanniksi ja kumpikin sisältää yhteensä

noin 1200 kysymystä.

 

Kysymyspankki otetaan käyttöön 13.6.2016

 

Uusi kysymyspankki otetaan käyttöön ilmailun viranomaiskokeissa 13. kesäkuuta

2016. Kysymyspankkia tullaan päivittämään myös jatkossa ja kysymysmäärää

kasvatetaan entisestään.

Uuden pankin myötä pystymme tarjoamaan myös LAPL(A) ja PPL(A) kokeista ns.

koontisivun automaattisesti kaikkiin hylättyihin osakokeisiin. Kaikki kysymykset on

yhdistetty EASA Part-AMC1 mukaiseen oppimäärään (syllabus), jonka mukaan

koejärjestelmä koostaa osaamisesta yhteenvedon. Nämä koontisivut lähetetään

suoraan oppilaan sähköpostiin jokaisesta hylätystä osakokeesta.

 

Kiitos käännöstyöstä!

 

Kysymyksien suomentamiseen osallistuivat seuraavat tahot:

 

• BF-Lento Oy

• Blue Skies Aviation Oy

• Lentokoulu Pirkanmaa Oy

• Patria Pilot Training Oy

• Salpauslento Oy

• Suomen Ilmailuopisto Oy

• Suomen Urheiluilmailuopisto Oy

 

Suuret kiitokset teille kaikille tärkeästä työstä!

 

Jani Hottola

 

Yleisilmailukoordinaattori

Trafi

@Yleisilmailija

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko viranomaisessa pohdittu järjestelyä, jossa tietokone kävisi läpi väärin vastatut kysymykset, sekä oikeat vastaukset niihin? Vastaava järjestely on käytössä (muistaakseni) tieliikenteen ajokorttikokeessa. Kokonaisosaamisen kannalta olisi hyvä, jos kokelas saisi paitsi välittömän tarkan palautteen, myös oikean tiedon asiasta. "Kokeenpalautus" on tapahtumana olennainen osa oppimista.

 

Vastaava järjestely olisi tervetullut myös ECQB:n kysymysten osalta "korkeampien lupakirjojen / kelpuutusten" kokeisiin, varsinkin, kun niissä oikeusturvakin tuntuu jossain määrin olevan uhattuna kysymysten laadun ja eniten oikeiksi vastauksiksi valittujen väärien vastausten vuoksi, mutta se on varmaan EASA:n vuoksi aikalailla kiven takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko viranomaisessa pohdittu järjestelyä, jossa tietokone kävisi läpi väärin vastatut kysymykset, sekä oikeat vastaukset niihin? Vastaava järjestely on käytössä (muistaakseni) tieliikenteen ajokorttikokeessa. Kokonaisosaamisen kannalta olisi hyvä, jos kokelas saisi paitsi välittömän tarkan palautteen, myös oikean tiedon asiasta. "Kokeenpalautus" on tapahtumana olennainen osa oppimista.

 

Vastaava järjestely olisi tervetullut myös ECQB:n kysymysten osalta "korkeampien lupakirjojen / kelpuutusten" kokeisiin, varsinkin, kun niissä oikeusturvakin tuntuu jossain määrin olevan uhattuna kysymysten laadun ja eniten oikeiksi vastauksiksi valittujen väärien vastausten vuoksi, mutta se on varmaan EASA:n vuoksi aikalailla kiven takana.

 

ECQB:n osalta ongelma on kuten varmaan arvelitkin, EASA:n ehdoton salassapitovaatimus. Nuo kokeenpalautus asiat ovat herättäneet keskustelua meilläkin. Tällä hetkellä menetelmä on se että palaute tulee osakokeiden oppimisalueittain. Katsotaan miten näiden julkisten kysymyksien käyttö lähtee sujumaan ja arvioidaan sitten tilannetta uudestaan.

 

Jani Hottola

 

Yleisilmailukoordinaattori

Trafi

@Yleisilmailija

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan nämä on oikein suomentanut? Google?

 

"Mikäli koneeseesi, jolla on kallistuskytkentä taipumus, tulee viipotus häiriö. Mitä koneen lentoradalle tapahtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kysymykset on Serbian suunnalta (kovasti ainakin muistuttavat Serbian viranomaisen julkaisemia kysymyssarjoja), jotka on taas alunperin haalittu jostain. Osassa kysymyksissä näyttää olevan lähtökohtaisesti se ongelma, että tieto on vanhentunut (kysymys tai vastausvaihtoehdot ristiriidassa voimassaolevien viranomaismääräysten ja ICAO SARPsin kanssa). Toinen ongelma liittyy ihan selkeästi siihen, että osa kysymyksistä vaikuttaa olevan sellaisia, että ne edellyttävät käytännössä lupakirjaluokkaan kuulumatonta menetelmätuntemusta, esimerkiksi radiopuhelinliikenteen kysymyksissä IR-kelpuutus auttaa monessa. Kuinka moni täällä tietää, että voit sanoa olevasi finaalissa kun olet 4 mailin päässä, tai pitkässä finaalissa kun olet suorassa lähestymisessä 8 mailin päässä? Muistakaapa vaan kun Malmilla seuraavan kerran teitä käsketään pitkälle loppuosalle 36, onko matkaa jäljellä Nokan jälkeen yli 4 mailia?-)

 

Joitain kokeen kysymyksiä löytyy ainakin ECQB:n versiosta 01 (perustuen AE:n tietokantaan). Ilmeisesti yhteisiä juuria kuitenkin on.

 

Hyvä tuosta varmaan tulee kun vähän vielä viilataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kysymykset on Serbian suunnalta (kovasti ainakin muistuttavat Serbian viranomaisen julkaisemia kysymyssarjoja), jotka on taas alunperin haalittu jostain. Osassa kysymyksissä näyttää olevan lähtökohtaisesti se ongelma, että tieto on vanhentunut (kysymys tai vastausvaihtoehdot ristiriidassa voimassaolevien viranomaismääräysten ja ICAO SARPsin kanssa). Toinen ongelma liittyy ihan selkeästi siihen, että osa kysymyksistä vaikuttaa olevan sellaisia, että ne edellyttävät käytännössä lupakirjaluokkaan kuulumatonta menetelmätuntemusta, esimerkiksi radiopuhelinliikenteen kysymyksissä IR-kelpuutus auttaa monessa. Kuinka moni täällä tietää, että voit sanoa olevasi finaalissa kun olet 4 mailin päässä, tai pitkässä finaalissa kun olet suorassa lähestymisessä 8 mailin päässä? Muistakaapa vaan kun Malmilla seuraavan kerran teitä käsketään pitkälle loppuosalle 36, onko matkaa jäljellä Nokan jälkeen yli 4 mailia?-)

 

Mitä lähtökohtaisesti tarkoittaa, jos kysymyksissä on lähtökohtaisesti se ongelma?

Lähtökohtaisesti sanaa "lähtökohtaisesti" näyttävät käyttävän lähinnä oikeusoppineet.

Jossakin määrin myös itseoppineet jotka toivovat olevansa oikeusoppineita tai ainakin lähtökohtaisesti antavansa sellaisen vaikutelman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lähtökohtaisesti tarkoittaa, jos kysymyksissä on lähtökohtaisesti se ongelma?

Lähtökohtaisesti sanaa "lähtökohtaisesti" näyttävät käyttävän lähinnä oikeusoppineet.

Jossakin määrin myös itseoppineet jotka toivovat olevansa oikeusoppineita tai ainakin lähtökohtaisesti antavansa sellaisen vaikutelman.

 

H.V. Peter

 

Se tarkoittaa sitä, että samoissa kysymyksissä on myös muita ongelmallisuuksia. Olisin voinut muotoilla myös vaikkapa että "näyttää olevan perusongelmana", tai jotenkin muuten. En tiennyt sanan olevan lähtökohtaisesti olleen varattu esimerkiksi oikeusoppineiden tai Sinun käyttöösi. Kuriositeetina mainittakoon, että päätin tututua sanan yleisyyteen kohtaamassani viestinnässä, ja totesin esimerkiksi sähköpostilaatikossani olevan joitain satoja viestejä, joissa sanaa on käytetty, mutta jotka eivät ole oikeusoppineiden tai sellaiseksi itseään toivovien lähettämiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa,

 

Englanninkieliset kysymykset on tosiaan saatu käyttöön Serbian viranomaisilta. Mielestämme ne olivat hyvä lähtökohta ja kun kauniisti pyysimme, niin saimme luvan käyttää niitä. Kiitokset siitä heille. Kysymysten ja käännösten tasossa on toki vaihtelua, mutta niin kuin tuossa jo mainittiinkin kehitämme ja korjaamme niitä saamamme palautteen perusteella. Ja sitä on jo tullutkin.. :-D

 

Yksi olennainen osa tätä konseptia on se että huonot kysymykset havaitaan, haastetaan ja joko korjataan tai poistetaan.

 

Jani Hottola

 

Yleisilmailukoordinaattori

Trafi

@Yleisilmailija

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkun pitäisi kyllä käydä tuo pankki läpi ihan ajatuksen kanssa.

 

Siellä on hitosti ongelmia, lähtien kysymyksistä joissa mikään vastaus ei ole oikein:

 

Detonaatio on:

[A] Räjähdys, joka tapahtuu ennen normaalia sytytyskohtaa.

Epätasaista palamista.

[C] Ilmiö, joka tapahtuu tavallisesti rikkaalla seoksella ja korkealla sylinterinpään lämmöllä.

[D] Ilmiö, joka tapahtuu tavallisesti laihalla seoksella ja alhaisellla sylinterinpään lämmöllä.

 

Epäolennaisia:

 

Miehillä suositeltu maksimi alkoholinkulutus viikossa on ____ yksikköä ja

naisilla ____ yksikköä:

[A] 25/25

16/24

[C] 24/16

[D] 30/20

 

Täysin epäolennaisia:

 

Kuinka paljon aikaa kuluu siihen, että aurinko kulkee taivaalla 27 asteen kaaren?

[A] 108 minuuttia

30 minuuttia

[C] 90 minuuttia

[D] 153 minuuttia

 

Täysin käsittämätöntä roskaa:

 

 

Mikäli koneeseesi, jolla on kallistuskytkentä taipumus, tulee viipotus häiriö. Mitä

koneen lentoradalle tapahtuu?

[A] Se menee spiraaliin.

Siihen syntyy samanaikaisia viipotus ja kallistus oskillaatioita.

[C] Siihen syntyy pystypoikkeama oskillaatioita.

[D] Siihen syntyy kallistuspoikkeama.

 

 

Irrelevantteja kysymysaiheeseen (radiopuhelinliikenne:)

 

Lennon vaiheet: Nousu, lähtö, liuku, käynnistys, lähestyminen, matkalento,

loppulähestyminen, rullaus, nousukiito, kosketus ja rullaus kiitotielle. Näiden

järjestys on:

[A] Rullaus kiitotielle, lähtökiito, lähtö, nousu, matkalento, liuku, lähestyminen, käynnistys,

rullaus, loppulähestyminen, kosketus.

Käynnistys, rullaus, rullaus kiitotielle, lähtökiito, lähtö, nousu, matkalento, liuku,

lähestyminen, loppulähestyminen, kosketus.

[C] Rullaus, rullaus kiitotielle, lähtökiito, käynnistys, lähtö, nousu, matkalento, liuku, kosketus,

lähestyminen, loppulähestyminen.

[D] Rullaus, rullaus kiitotielle, lähtökiito, l

 

Ja sitten on näitä jotka menee oikein vain tuurilla:

 

Suoralla lähestymisellä, ilmoitus "PITKÄ LOPPUOSA" voidaan tehdä, kun matkaa

kosketuskohtaan on enimmillään:

[A] 2 nm.

8 nm.

[C] 4 nm.

[D] 25 nm.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisellä lentoturvaluennolla sanottiin että niin sanottu virallinen tai korjattu testisarja ilmestyy vasta 13.6.-16. Jospa ne sitten olisi ymmärrettäviä.  Nykyiset taitavat olla käännöksiä Englanti-Serbokroatia-Suomi. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta,

 

Ensimmäinen revisio tulee ulos piakkoin, ehkä jo tällä viikolla. Havaintoja voi lähettää osoitteeseen teoriakokeet@trafi.fi

 

Jani Hottola

 

Yleisilmailukoordinaattori

Trafi

@Yleisilmailija

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tää PPL syllabuksessa:

 

142 RNAV-moodissa CDI-neulan vaakasuuntainen poikkeama indikoi:

[A] Merimaileja vasemmalla tai oikealla kurssista.

Asteita vasemmalla tai oikealla kurssista.

[C] Statute maileja vasemmalla tai oikealla kurssista.

[D] Kilometrejä vasemmalla tai oikealla kurssista.

 

Muuten näkyy olevan hyviä korjauksia, iso osa aiemmin närää herättäneistä on näemmä poistettu, peukku siitä!  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tää PPL syllabuksessa:

142 RNAV-moodissa CDI-neulan vaakasuuntainen poikkeama indikoi:

 

Muuten näkyy olevan hyviä korjauksia, iso osa aiemmin närää herättäneistä on näemmä poistettu, peukku siitä!  :thmbup:

 

 

 

Kysymys on muuten akateemisesti hyvinkin ongelmallinen vastaajan tasosta riippumatta. ICAO on nimittäin määritellyt näyttämän alueet ja poikkeamat kilometreinä, vaikka lentäjät puhuvat niistä merimaileina. Sama koskee tietysti muitakin lentomenetelmiä. Jompi kumpi vastausvaihtoehto (km tai NM) pitää poistaa vastausvaihtoehdoista, muuten ei voi valita oikeaa. Hihavakio kyllä sanoisi että tässä haetaan merimaileja, mutta määritelmä puhuu ensisijaisesti kilometreistä.

 

Vastausvaihtoehdot voisivat vaikkapa olla, jos nyt äkkiä pitää jotain rakentavaa keksiä:

 

[A] Merimaileja vasemmalle tai oikealle kurssista.

Asteita vasemmalle tai oikealle kurssista.

[C] Suuntakulmavirhettä vasemmalle tai oikealle kurssista.

[D] Ilmanopeudesta riippuvaa poikkeamaa kurssista vasemmalle tai oikealle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon on korjattu (tai poistettu), mutta esimerkiksi nämä jäivät kummittelemaan:

 

46 Mikä koodi vastaa suhteellista korkeutta lentokentän pinnasta mitattuna?

[A] QBA.

ELT.

[C] QNH.

[D] QFE.

 

47 Mikä koodi vastaa suhteellista korkeutta meren pinnasta mitattuna?

[A] QNE.

QFF.

[C] QNH.

[D] QFE.

 

46 oikea vastaus on AGL ja 47 oikea vastaus AMSL. QFE ja QNH ovat ilmanpaineita, eivätkä vastaa mitään korkeutta. Vastausvaihtoehdot ovat ristiriidassa ICAO DOC 8400 kanssa. Tässä varmaan toimii joku käsittämätön "eniten oikea" tai "vähiten väärä" -logiikka, mutta tuohon ajatusmalliin perustuvat kysymykset (EASA-CQB esimerkiksi...) ovat suoraan sanottuna perseestä. Ei yksityislentäjän koetta voi olla niin vaikea laatia asiallisilla, selkeillä kysymyksillä, vaikka tietysti näyttääkin olevan niin, ettei asiallisuus tai selkeys onnistu Eurooppalaiselta viranomaiselta korkeampien lupakirjojen/kelpuutusten kysymyspankissa yleisesti ottaen.

 

 

86 Lupa rullata lentoonlähtöpaikalle sanotaan:

[A] SELVÄ LENTOONLÄHTÖPAIKALLE, ODOTA.

SIIRRY LÄHTÖPAIKALLE.

[C] SELVÄ KIITOTIELLE, ODOTA.

[D] SIIRRY KIITOTIELLE.

 

Mitä vastaisitte tähän? Oikea vastaus on mielestäni B. Kyseinen tilanne (lupa rullata lentoonlähtöpaikalle) voi tulla esiin esimerkiksi Helsinki-Vantaalla, jos lentoonlähtöä tehdään kiitotieltä 15 lähtöpaikalta V. Kone voi olla jo selvitetty kiitotielle toisen koneen perään, mutta sen voidaan edellyttää siirtyvän nimenomaisesti lähtöpaikalle V ennen lentoonlähdön aloittamista. Viranomainen taitaa hakea tässä kuitenkin "siirry kiitotielle" -fraasia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin, että oikea vastaus on AAL, ei AGL.

 

-T

 

Totta. Tästä tulee tosin se ongelma seuraavaksi, että voidaanko tuon tietämistä vaatia LAPL- tai PPL-lupakirjaa suorittavalta. Minä varmaan kohdentaisin fokuksen johonkin muualle, ja tosiaan helpoiten tuo järkevöityisi muotoilemalla kysymykset niin, että kysyttäisiin paineasetusta, jolla saadaan tieto korkeudesta suhteessa lentopaikkaan tai keskimääräiseen merenpintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ongelma on edelleen vain tuo suomennos, joka on mennyt pieleen.

 

Olisi siis parempi kysyä paineasetusta, jolloin vaihtoehdoissa olisi järkeä ja kohderyhmä huomioonottaen itse kysymyskin olisi järkevämpi.

 

-T

Jotenkin TAAS tuntuu että tehtävän tarkoitus on nimenomaan kokelaan reputus eikä lentoturvallisuuden parantaminen. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin TAAS tuntuu että tehtävän tarkoitus on nimenomaan kokelaan reputus eikä lentoturvallisuuden parantaminen. >:(

 

Pikavastauksena: Voin vakuuttaa että tavoitteena ei varmasti ole kokelaan reputus. Kyse on ihan tavallisista käännös ja muotoiluhaasteista.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään