Timo Hyvönen

Englannissa PPL ei vaadi enää ilmailulääkäriä

19 viestiä aiheessa

Moi,

 

Mielenkiintoinen uutinen. Toteutuessaan myös Suomessa tällä olisi alentava vaikutus ilmailuharrastuksen kohonneeseen kustannustasoon: medikaalin ylläpitoon liittyvät maksut voitaisiin jättää pois. Nähtäväksi jää, lähteekö EASA mukaan tähän uudistukseen ja jos lähtee niin millä aikataululla.

 

  / Jari Mutikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ison-Britannian järjestelyssä ei laajemmin tarkasteltuna ole mitään kovin uutta tai järisyttävää suhteessa siihen, miten maassa aiemmin on vedetty. Paikallinen "omalääkärijärjestelmä" on ainakin historiassa johtanut siihen, että lääkärillä on ollut kohtuullinen tuntemus tarkastettavan terveydestä, eli kyse ei ainakaan lähtökohtaisesti ole sellaisesta järjestelystä, jossa ajokortin tai lupakirjan hakija kävisi ihan missä sattuu tarkastettavana. LAPL:n osalta tämä on huomioitu Part-FCL:ssä, mutta kansallisesti on päätettävissä, annetaanko yleislääkäreille oikeuksia tehdä tarkastusta LAPL-medikaalia varten vai ei. Esimerkiksi Suomessa järjestelyä ei ole otettu käyttöön.

 

Saapa nähdä, lähtevätkö britit lätkimään koko EU:sta muutenkin. Jos niin käy, adaptaatiota tuskin kovin nopeasti tapahtuu. Jos päätös kevyempien järjestelyjen käyttöönoton osalta jätetään paikallisille viranomaisille, eivät kevyemmät vaatimukset välttämättä yleisty, vaikka säädös sinänsä olisi EU-tasolla olemassa. Näinhän ei tämän yleislääkärihomman kanssakaan ole tapahtunut.

 

MED.D.035 Requirements for general medical practitioners

 

(a) GMPs shall act as AMEs for issuing LAPL medical certificates only:

(1) if they exercise their activity in a Member State where GMPs have appropriate access to the full

medical records of applicants; and

(2) in accordance with any additional requirements established under national law.

 

(b) In order to issue LAPL medical certificates, general medical practitioners (GMP) shall be fully qualified

and licensed for the practice of medicine in accordance with national law.

 

© GMPs acting as AMEs shall notify their activity to the competent authority.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä olen kuppilakeskusteluissa jatkuvasti pitänyt tärkeänä aiheena. Ei ole järkeä vaatia kallista erikoislääkärin tarkastusta tiheästi henkilöille, jotka ohjaavat alle 2000 kilon painoisia heppoisia ilma-aluksia. Samat hemmot mahdollisesti ajavat monen kymmenen tonnin painoista rekkaa kevyemmillä vaatimuksilla. Hätävarjelun kallista liioittelua, joka vakavasti haittaa harrasteilmailua. SIL:lle työnsarkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä olen kuppilakeskusteluissa jatkuvasti pitänyt tärkeänä aiheena. Ei ole järkeä vaatia kallista erikoislääkärin tarkastusta tiheästi henkilöille, jotka ohjaavat alle 2000 kilon painoisia heppoisia ilma-aluksia. Samat hemmot mahdollisesti ajavat monen kymmenen tonnin painoista rekkaa kevyemmillä vaatimuksilla. Hätävarjelun kallista liioittelua, joka vakavasti haittaa harrasteilmailua. SIL:lle työnsarkaa.

 

Sen monen kymmenen tonnin rekan toisaalta pysäyttää normaaleissa olosuhteissa alle minuutissa, melko monessa äkillisessäkin inkapasitaatiotilanteessa on mahdollisuus lyödä seisontajarru päälle, vaikka sitten vauhdista. Lentokone on huomattavasti vaikeampi pysäköidä taivaalle. Ehkä jonkinlainen välimallin kompromissi olisi harventaa tarkastusväliä ja/tai siirtää osa tarkastuksista yleislääkäreille niiden henkilöiden osalta, joilla ei ole terveydentilassa havaittu mitään olennaista poikkeavuutta aiemmin.

 

Enkä nyt ole ihan varma siitä, miten paljon se vaatimus LAPL-medikaalista haittaa harrasteilmailua, vakavasta haitasta ei ainakaan voi omasta mielestäni puhua. Köyhillä alle nelikymppisillä medikaali on voimassa 5 vuotta, eli lääkärintarkastuksen hinta / vuosi pyörii jossain 30-40 euron tietämillä. Toki neljäkymmenen ikävuoden jälkeen hintaa tulee lisää, kun tarkastuksessa on käytävä joka toinen vuosi. Yleisesti ottaen harrasteilmailun suurempana uhkana pidän sitä, ettei nuoria saada tarpeeksi paljon harrastuksen pariin, en sitä, että 40 ikävuoden jälkeen lääkärintarkastukseen menee satanen vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti ottaen harrasteilmailun suurempana uhkana pidän sitä, ettei nuoria saada tarpeeksi paljon harrastuksen pariin, en sitä, että 40 ikävuoden jälkeen lääkärintarkastukseen menee satanen vuodessa.

Satanen vuodessa,mitähän tarkoitat? Itselläni ja monella muulla kaltaisellani,pienituloisella mutta kuitenkin terveellä eläkeläisellä joka vuosi 350-400€ =labra+ilm.lääkäri+vielä trafi ,saa jo todella vakavasti pohtimaan jatkaako enää tätä järjetöntä rahastusrumbaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Satanen vuodessa,mitähän tarkoitat? Itselläni ja monella muulla kaltaisellani,pienituloisella mutta kuitenkin terveellä eläkeläisellä joka vuosi 350-400€ =labra+ilm.lääkäri+vielä trafi ,saa jo todella vakavasti pohtimaan jatkaako enää tätä järjetöntä rahastusrumbaa!

 

Jos lennät korkeintaan 4-paikkaisilla korkeintaan 2000-kiloisilla koneilla, miksi et vaihda luokan 2 medicalisia luokan LAPL medicaliin, ja lupakirjaasi niin ikään LAPL-lupakirjaan (ellei jo ole)? Viranomaismaksut tuskin pienenevät millään tavalla, vaikka tarkastuksen tekisi yleislääkäri, eikä viranomaismaksut ole lääkärintarkastuksen maksuja muutenkaan, eli en niitä laske mukaan. Tuosta mainitsemastasi 250 eurosta (tarkastuksen osuus) tulisi 125 euroa per vuosi, ja viranomaiskulujen kanssa yhteensä parisataa vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä kommentista tuli parikin kysymystä, joten vielä pari sanaa asiasta. LAPL-medikaalin kohdalla rahansäästö yli 50-vuotiailla johtuu siis siitä, että medicalia ei tarvitse uusia yhtä usein, kuin perinteistä luokan 2 medicalia, ja nuoremmillakin tulee säästöä, koska labrat ovat suppeammat (esim. EKG).

 

meda045.png.6fc9083bb2da3ebbf58759348d84d290.png

 

LAPL-medikaali riittää, jos käytössä oleva lupakirja on LAPL-lupakirja eli esimerkiksi LAPL(S) purjekoneille tai LAPL(A) lentokoneille, tai jokin kansallisista lupakirjoista, joille se on määritelty riittäväksi (esim. UPL). Kansallisten ilma-alusten osalta vaatimukset medicalista löytyvät OPS M1-20:sta http://www.trafi.fi/filebank/a/1365686153/703c7ab7249d6c5e08384faaaf42ed27/11978-OPS_M1-20_2013_fi.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittiläinen omalääkärijärjestelmä on käsittääkseni siinä mielessä hyvä, että siinä lääkäri yleensä tuntee potilaan pitemmältä ajalta. Tietenkin jos Suomessa käy samalla lentolääkärillä vuosittain, kuten varttuneempi väki joutuu tekemään, niin varmaan siinäkin tuntemus kehittyy.  Monet pitävät lääkärintarkastusta lähinnä kustannuksena ja tälläkin forumilla on vähän väliä kyselyjä: Mistä halvin ilmailulääkäri.  Harvoin näkee kysymyksiä: Mistä hyvä ilmailulääkäri?

 

Medikaaliin liittyvät viranomaismaksut ovat mielestäni niiden toimenpiteiden aiheuttamiin kustannuksiin nähden kohtuuttomia. Viimeki lääkäri (Oksanen) tulosti medikaalin ja allekirjoitti sen ja Trafin tehtävä oli vain päivitätä tietoa rekistereihinsä.  MInua myös harmittaa se, että koska joudun uusimaan auton ajokorttini kahden vuoden välein, niin kysyessäni Trafilta, että olisiko mahdollista, että he pitäisivät ajokorttikelpuutustani voimassa, jos minulla on voimassa oleva luokan 2 medikaali lentämiseen, niin minulle vastattiin, että koska se tieto kerätään eri lomakkeella, niin se ei ole mahdollista. Yritin perutella tätä byrokratiaa helpottavaa toivetta sillä, että on aivan tarpeetonta käyttää maan vähäisiä lääkäriresursseja tekemään samoja tarkastuksia ja keräämään tietoja eri lomakkeille, vain siksi, ettei trafi suostu kokomanaan tietoja rekistereistään. Vastaaja myönsi epäkohdan, mutta piti lomakeongelmaa suurempana kuin lääkärityövoiman väärinkäyttä.  Onneksi Pekka Oksanen suostuu (50 e lisäkorvausta vastaan) kirjoittamaan lentomedikaalin tarkastuksen jälkeen myös automedikaalin, jolloin selviän yhdellä lääkärikäynnillä. Jos haluan ylläpitää PPL tason medikaalia ja kuorma-auton (täysperiävaunu mukaan lukien) ajokorttia, niin tarvitsen lentomedikaalin joka toinen vuosi ja joka toinen vuosi sitten samalla kertaa saan myös autoiluun tarvittavan todistuksen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Medikaaliin liittyvät viranomaismaksut ovat mielestäni niiden toimenpiteiden aiheuttamiin kustannuksiin nähden kohtuuttomia. Viimeki lääkäri (Oksanen) tulosti medikaalin ja allekirjoitti sen ja Trafin tehtävä oli vain päivitätä tietoa rekistereihinsä. 

 

Toimenpiteiden aiheuttamiin kustannuksiin nähden ne ovat ehkä sinänsä linjassa, maksuilla katetaan se myös Oksasen käyttämä tietojärjestelmä (hankinta), sekä järjestelmän itsensä ylläpito ja niin edelleen. Lisäksi medicalit työllistävät Trafissa henkilöstöä varsinkin rajatapausten osalta, ja olisi kohtuutonta, että tälläisen hakijan täytyisi maksaa myös Trafin virkamiehen työajasta ko. virkamiehen palkkaa + muita kuluja vastaava kustannus. Maksuilla siis katetaan myös henkilöstökuluja viranomaisessa.

 

Ongelma ilmailijoiden kannalta on lähinnä se, että järjestelyä kokonaisuudessaan ei kustanneta verovaroista, vaan suoraa käyttäjiltä. Kokonaishinta ei ole mikään aivan älytön, haasteen aiheuttaa se, että järjestelmän käyttäjiä (lentäjiä) on niin vähän. Jos koko liikennelääketieteen kustannukset jaettaisiin tasaisesti Trafin eri toimialojen kesken asiakasmäärien suhteessa, ilmailijat hyötyisivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole pelkästään kustannuksista kysymys. Aika monta lentoveikkaa on maadoitettu sydämen sivuäänistä, näkökyvyn heikentymisestä ym. Kaikki toki saavat ajaa autoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei ole pelkästään kustannuksista kysymys. Aika monta lentoveikkaa on maadoitettu sydämen sivuäänistä, näkökyvyn heikentymisestä ym. Kaikki toki saavat ajaa autoa.

 

Eli pitäisikö lentotoiminnan lääketieteellisten kelpoisuusvaatimusten olla samat kuin auton kanssa? Vai pitäisikö niitä olla ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Brittiläinen omalääkärijärjestelmä on käsittääkseni siinä mielessä hyvä, että siinä lääkäri yleensä tuntee potilaan pitemmältä ajalta.

 

Riippuu kuinka usein siellä lääkärillä tulee käytyä (Itse olen runsaan seitsemän vuoden aikana ehkä käynyt kerran).  ;) Ja nykyään täällä Britanniassa on ongelmana se, ettei lääkäreitä saada sitoutumaan tuohon "omalääkäri" hommaan (siis GP:ksi), ja monella näistä toimipaikoista sitten usein pyörii sijaisia, jotka voivat vaihtua useinkin. Puhumattakaan ihmisten jatkuvasta valituksesta siitä, ettei aikoja saa koskaan varattua. Useamman kuin yhden kerran olen nähnyt potilaiden puuskahtavan kun on tullut sanottua, että se varfariini-resepti (tunnetaan Suomessa kauppanimellä Marevan) pitää mennä uusimaan sinne omalääkärille; "Ei sieltä koskaan saa aikoja."

 

Se off-topikista tällä kertaa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Riippuu kuinka usein siellä lääkärillä tulee käytyä (Itse olen runsaan seitsemän vuoden aikana ehkä käynyt kerran).  ;) Ja nykyään täällä Britanniassa on ongelmana se, ettei lääkäreitä saada sitoutumaan tuohon "omalääkäri" hommaan (siis GP:ksi), ja monella näistä toimipaikoista sitten usein pyörii sijaisia, jotka voivat vaihtua useinkin.

 

... ja vaikka lääkärikin saataisiin sitoutumaan GP:ksi, pitäisi myös saada se potilas sitoutumaan, mutta nekin pirulaiset muuttavat jatkuvasti niin alkaahan tuolta järjestelyltä pudota pohja pois yhä enemmän ja enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli pitäisikö lentotoiminnan lääketieteellisten kelpoisuusvaatimusten olla samat kuin auton kanssa? Vai pitäisikö niitä olla ollenkaan?

Ihan niin kuin ketjun ensimmäisessä viestissä kerrottiin. Ajokortti ja lelulupakirja samalla terveydellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleislääkäri riittää medikaalin uusimiseen USA:ssakin, kunhan FAA saa Obaman allekirjoittaman lain vuoden sisällä voimaan. Ilmailulääkärillä käydään vain ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen käydään yleislääkärillä neljän vuoden välein ja täytetään FAA:n laatima kaavake. Käynnistä tehdään merkintä lentopäiväkirjaan ja pidetään täytetty kaavake mukana. Viranomaiselle ei tarvitse ilmoittaa mitään. Lisäksi joka toinen vuosi käydään ilmailulääketiedettä käsittelevä nettikurssi.

Näin jatketulla medikaalilla voi kuljettaa enintään 5 matkustajaa alle 18 000 jalassa, mutta esim. IFR-lennot on sallittuja.

https://www.eaa.org/en/eaa/eaa-news-and-aviation-news/12-09-2015-pbor-faq?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään