Jan-Erik Andelin

Helikopteri yötä päivää Porvoossa

14 viestiä aiheessa

Meiltä paikallislehdessä kysytään mikä helikopteri pyörii Porvoon Söderveckoskella yötä päivää ja miksi. Onko tämä se paikka missä Raja joskus ruttasi jonkun Agusta-Bellin joitakin vuosia sitten kovassa laskussa? Sama taho taas treenaamassa?

Tässä näyttää olevan viitteitä samasta maastosta: http://bit.ly/rajaporvoo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo Jan-Erikin kuva nyt kuitenkin ole krenatöörikomppanian NH eli puolustuslaitoksen vehje, kuvanlaatu vaikeuttaa kieltämättä tunnistusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En jaksa googlata kuvia tunnistuksen avuksi, mutta minulle hahmosta tulee vahvasti mieleen Super Puma. Näyttää meinaan vähän järeämmältä vehkeeltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En jaksa googlata kuvia tunnistuksen avuksi, mutta minulle hahmosta tulee vahvasti mieleen Super Puma. Näyttää meinaan vähän järeämmältä vehkeeltä.

eikös ne uudet super puumat ole vielä koulutusvaiheessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eikös ne uudet super puumat ole vielä koulutusvaiheessa?

Kesäkuussa piti uusien Puumien tulla toimintakäyttöön, joten saattaa olla Puumakoulutus menossa. Tosin Rajan tiedotusväki sanoi tänään toimituksellemme, ettei Porvoossa treenailla.

Eikös tuossa kuvassa ole peräroottori styrpuurin puolella niin kuin Puumassa, kun se taas NH:ssa on vasemmalla puolella...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä sanoisin, että toi on rajan super puma, kun tarkkaan katsoo niin perämoottorin alapuolella on ns alaspäin menevää siiveke. Mutta mutta, suosittelen kuiteskin soittamaan Utin tiedotukseen ja kysymään että jospa kuiteskin oli heidän kopteri.  Jos harjoittelevat niin myöntävät, jos oli operatiivinen juttu niin tulee emme kommentoi linjaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Se on toinen Rajan uusista Super Pumista. Nokan alla oleva tutkakupu, päälaskutelineiden muotosuojat ja vasemmalla puolella oleva pyrstön vakaaja kertovat kaiken oleellisen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko hekoissa joku sellainen vastaavanlainen auto-spoilertoiminto, nosteentappaja, kuin lentokoneissa kun härveli "istahtaa" niin kuin tuossa 2:30+ ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko hekoissa joku sellainen vastaavanlainen auto-spoilertoiminto, nosteentappaja, kuin lentokoneissa kun härveli "istahtaa" niin kuin tuossa 2:30+ ?

Ei. Kollektiivi lattiaan, niin nostovoimakin pienenee kyllä riittävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo "istahtaminen" on normaali laskutelineen toiminta, eli paino siirtyy roottorilta laskutelineille. Kun ilmassa iskarit eivät kanna painoa, niin laskussa jos siihen istuu vaikkapa +5tkg helikopteria menee laskuteline jonkun verran kasaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Se on toinen Rajan uusista Super Pumista. Nokan alla oleva tutkakupu, päälaskutelineiden muotosuojat ja vasemmalla puolella oleva pyrstön vakaaja kertovat kaiken oleellisen...

Sinulla on erittäin hyvät silmät  :P kun näet Jan-Erik Andelin kuvasta tunnistuksen. Minä olen nähnyt omilla pienillä silmillä uuden Rajavartiolaitoksen OH-HVP ja en kyseisestä kuvasta voi tunnistaa samaksi helikopteriksi. Sinulla on tietenkin parempi tuntemus ilma-aluksiin.....

Cat *-*

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään