Olavi Uotila

Trafin lamapolitiikkaa

29 viestiä aiheessa

Nastat ne urat kaivavat; on kait selvää, että piikit rouhivat asvalttia. Se, että urat eivät ole juuri henkilöauton raidevälin mukaiset, johtuu siitä, etteivät kaikki aja juuri samassa kohtaa kaikkialla, vaan hajontaa on. Se levittää uria. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että jotkut nastarenkailijat ovat sitä mieltä, että urat, pölyn nousu jne jne ovat kaiken muun paitsi nastarenkaiden syytä? Hätähuutoja? Asun sellaisessa paikassa, jossa on minimaalisesti raskasta liikennettä näillä paikallisteillä. Tiet ovat surkeassa kunnossa urien ja urapaikkausten takia. Kaarteet ovat sellaiset, joissa urat ovat syvimmillään. Nastojen aiheuttamaa.

 

Täsmälleen samaa mieltä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh,

Sainpas taas aikaan jotain  ;D

 

Deformaatio on ongelma lämpimällä, eli siis kesäisin. Siihen on iha sama mitä renkaan pinnalla on.

Urien mittaukseen ei tosiaankaan tarvitse mittalaitteita kunhan vain liikkuu tien päällä säännöllisesti. Olen ajanut melko paljon siellä sun täällä, nykyisin toki vähemmän, mutta vieläkin kilometrejä tulee noin satatuhatta vuodessa.

 

Mihin tutkijaspesialistit vetävät vaarallisen rajan?

Sen ilmeisesti voi mitata ja määrätä faktaksi.

 

Mitä sitten kun eri päivinä kitka on eri kuin toisena. Ilmeisesti on niin, että nastarenkaiden kitka riittää jokaisena päivänä ja jokaisessa paikassa, eli siis todella liukkaillakin keleillä. Kun samaa kitka-arvoa käytetään kitkarenkailla, todetaan, että kitkarenkaan ja tien välinen kitka ylittää reilusti tuon rajan paitsi yhtenä päivänä vuodessa.

En edes oikolue ylläolevaa, koska ei sitä ymmärrä korjattunakaan. Kerron tässä paremman puoliskoni (joka ei huoli nastarenkaita) äsken antaman kommentin talviajosta: "se on vain ja ainoastaan korvien välistä kiinni onko renkaiden pito liukkaalla riittävä vai ei". Olen myös itse samaa mieltä.

 

Mutta jatkakaa haastelua, minulla on paljon popcorneja  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Deformaatio on ongelma lämpimällä, eli siis kesäisin. Siihen on iha sama mitä renkaan pinnalla on.

 

Niin on. Kevään jälkeen onkin ollut taas mukava seurata urien nopeaa kasvua, kun säät lämpenivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiväthän ne urat kenellekään mieluisia ole, mutta kyllä siihen ajettavuuteen ja urista aiheutuviin haittoihin voi itsekin vaikuttaa. Kun ensimmäisen kerran ajoin poikani Volvo V40:llä, jossa oli madallettu jousitus ja matalaprofiiliset renkaat, silloin vasta huomasin kuinka huono auto voi olla ajettavuudeltaan urissa. En ollut aiemmin huomannut sen kummemmin Pösöllä kuin Mersullakaan niin suurta urien vaikutusta ajettavuuteen.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään