Eemil Mikkola

Euroopan lentokoulut (zero to atpl frozen)

10 viestiä aiheessa

Terve vaan kaikille!

 

En hakutoimintoa käyttäen löytänyt asiasta mitään sen suurempaa keskustelua niin laitetaan uusi aihe pystyyn. Tarkoituksena olisi ensi vuoden kesällä suunnata joko modulaariseen tai integroituun ei-suomalaiseen lentokouluun (hinnan vuoksi), tavoitteena saada ammattilentäjän luvat sekä mahdollisuuksien mukaan hankkia joko a tai b- tyyppi kuntoon. Mielellään Jenkkeihin en lähde ja koulutus ei saisi ilman tyyppejä mennä kokonaisbudjetiltaan yli noin 65000 euron(sis.alv).

 

Nyt kysymyksenä on, että mitä "reittejä" tai yksittäisiä kouluja suosittelette käytäväksi näillä tarkoitusperillä?

 

Reiteillä tarkoitan lentokoulusta toiseen pomppimista. Jossain aiheessa kehuttiin puolalaista Bartolini-Airia, mutta myös muita suomalaisten suosimia paikkoja olisi kiva kuulla. Maailma on pullollaan forumeja, joissa "suositellaan" kouluja, mutta käytännössä koulut onkin täysin jotakin muuta kuin luvattiin. Uskon pelkästään suomalaisia, siitä syystä matkailen vain Kanarialla  ;)

 

Kiitän jo kovasti kommenteista!

 

- Eemil

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond Flight Academya on kehuttu, mutta ei kouluta muistaakseni PPL-tasoa ollenkaan.

Tuolla budjetilla voit myös käydä koulutuksen Suomessa (BF-lento esimerkiksi tai sitten moduulisesti monella muullakin).

Kokemusta ei ole, mutta Baltic Aviation Academy on varmaan yksi halvimmista jos verrataan myös konetyyppejä millä lennetään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkeistä!

 

Onko tuosta BF:stä kokemusta?

 

Baltian lentokoulut ovat kyllä halpoja, mutta koulutuksen taso mietityttää. Samoin Ibertour Espanjassa vaikuttaa päällisinpäin hyvältä, mutta menee ja tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond Flight Academya on kehuttu, mutta ei kouluta muistaakseni PPL-tasoa ollenkaan.

Tuolla budjetilla voit myös käydä koulutuksen Suomessa (BF-lento esimerkiksi tai sitten moduulisesti monella muullakin).

Kokemusta ei ole, mutta Baltic Aviation Academy on varmaan yksi halvimmista jos verrataan myös konetyyppejä millä lennetään.

 

 

Et voi. BF lähettää sut sinne Puolaan PPL jälkeen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanjassa kannattaa katsoa myös Malagassa toimivaa One Airia, se on noin vuosi sitten laajentunut ATO tasoiseksi, sitä ennen sillä oli vain PPL, mutta nyt sillä on koko ohjelma CPL, ATPL, ME, LAPL, NVFR etc.  Sillä on myös englanninkielinen kurssiohjelma.  Teoriat voi suorittaa myös englanniksi, opetus Malagasa ja lopputentit Madridissa. Koulun kalusto on kaksi Diamond DA20, Diamond DA40, Diamond DA42 ja lisäksi DA40 simulaattori sekä Airbus 320 ja Boening 737 simulaattorit. Minä suoritin teoriat Espanjassa, aloitin lentokoulutuksen Malagassa ja suoritan sen "kalenterisyistä" loppuun Suomessa. 

 

Espanjassa eläminen on huomattavasti halvempaa kuin Suomessa, jos voi vähänkin valita aikoja, niin lennot sinne ovat varsin edullisia.

 

Jos joku haluaa mieluujmin suorittaa teoriat suomeksi, niin ne voi tehdä vaikkapa SUIO:n verkkokurssilla ja suorittaa kuulustelun Trafissa.

 

Jos Espanja kiinnostaa, niin siellä on myös brittiläinen lentokoulu Fly-in-Spain, joka hoitaa teoriakuulustelut Gatwickissa ja toimii muutenkin brittiläisen systeemin mukaan ja tuloksena on brittiläinen (EASA) lupakirja.  Ilmeisesti lentokoulutus PPL:n jälkeen tapahtuu Englannissa.

 

Euroopan suurin lentokoulu taitaa olla Oxford Aviation Academy, jonka oppimateriaalia varsin monet muutkin koulut käyttävät. Monet pitävät sitä erittäin hyvänä. Jos olisin tähtäämässä lentämiseen ammattina, mutta en olisi suorittamasa lupakirjojani Suomessa, niin saattaisin hyvinkin lähteä katsomaan mitä britit tarjoavat ja silloin juuri OAA.  Primäärinen syy valita PPL-kouluttajaksi juuri One Air oli asuminen Malagassa talvikuukausina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntematta millaista opetusta OAA antaa, niin kirjallisen materiaalin (=ATPL oppikirjat) perusteella opetussisältö tähtää lähinnä viranomaiskokeiden läpäisemiseen, eikä välttämättä niin paljoa käytännön osaamiseen. Sama taitaa koskea kyllä muitakin britanniasta lähtöisin olevia instituutioita. Kirjat ovat yleisesti ottaen kohtuulliset, vaikka laahaavatkin ajastaan jonkin verran jäljessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Tatu jo aihetta sivusikin, melkeinpä kaikki ATPL Distance Learning kurssit keskittyvät pitkälti kokeiden läpäisemiseen. Itsellä on kokemusta Oxfordin sekä CATS:n materiaaleista, ja noista kahdesta suosittelen ehdottomasti Oxfordia. Bristol Ground School on kuuleman mukaan todella hyvä, eli sitäkin kannattaa harkita.

 

Yleisesti ottaen kannattaa miettiä tarkkaan, missä kohtaa haluaa jäädä palkkatöistä pois. Jos joutuu olemaan pois töistä koko lentokoulutuksen ajan, nostaa se kustannuksia merkittävästi ja tästä johtuen saattaa olla kannattavampaa tehdä ainakin osa kurssista Suomessa. Itse tein PPL:n MIK:ssä aikoinaan, ja nyt ATPL- teoriakurssi Aeropolen kautta. Päällikkölennot ovat aika kilpailukykyisiä jenkeissä, muistaakseni C152 kustantaa n. 75e/h.

 

Meikäläisenkin korvaan on kuulunut hyvää palautetta Diamond Flight Academysta, eli kannattaa varmasti sitä harkita CPL/ME/IR vaiheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi omalla kohdalla voin tehdä etätöitä, sikäli mikäli koulutuksesta aikaa jää. Pitää noita päällikkölentoja miettiä, että missä ne sitten suorittaisi, kun aika on passeli. Oletteko muuten miten treenanneet ICAO:n kielikokeeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi omalla kohdalla voin tehdä etätöitä, sikäli mikäli koulutuksesta aikaa jää. Pitää noita päällikkölentoja miettiä, että missä ne sitten suorittaisi, kun aika on passeli. Oletteko muuten miten treenanneet ICAO:n kielikokeeseen?

 

Jos/kun PPL-koululennot lentää käyttäen englantia ja vähän lukee radiopuhelinliikenteen oppikirjaa, kokeesta pääsee ilmailuasioiden (fraseologian) osalta läpi. Kielitaitoluokka määräytyy sitten kuullunymmärtämisen, luetunymmärtämisen ja keskusteluosion perusteella; josta yleisesti ottaen voisi sanoa, että jos englantia osaa niin sitten sitä osaa. Tietysti jonkin verran auttaa jos alan termistöä tuntee, mutta hankala niihin on mun mielestä erikseen lähteä treenaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletteko muuten miten treenanneet ICAO:n kielikokeeseen?

Jos kielitaito on sitä luokkaa, että kykenee harkita ulkomailla opiskelua, ei kielitaitokokeessakaan pitäisi olla mitään ongelmaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään