Pertti L. J. Lehtinen

Tarinan taustat kiinnostaa

9 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan tarkemmin mikä on tällaisen Aleksandran FB-viestin taustalla?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154269229624913&id=722869912

 

Eipä pidä paikkaansa väite, että lennon pitäisi kestää 55 minuuttia. Lennon normaali kesto on parin tunnin luokassa. Konetyyppi on ATR, joten sen vessoista ei voinut vedentulo loppua (tai puuttua kokonaan) hanoista, koska vessoja on vain yksi. En tiedä, käyttääkö Norra lainkaan vesijärjestelmää koneessa (luultavasti ei, vaan tarjolla on desinfioivia pyyhelappuja pesualtaassa kuten Finncommillakin aikoinaan), mutta tässä tapauksessa ainakin hyvä, että ei käyttänyt. Joku olisi vielä mennyt juomaan ja sairastunut, se vesi ei missään nimessä ole juomakelpoista sellaisenaan. Kone ei myöskään seisonut tunteja Varsovassa, vaan näyttää laskeutuneen sinne Suomen aikaa 11:35 ja lähteneen 13:07. Norran kone oli reissun päällä yhteensä n. 8 tuntia, josta paikallaan varsovassa alle 1,5 tuntia.

 

Saapumisajan sää on ollut huono ja ilmeisesti lähdetty varakentälle Varsovaan:

METAR EPGD 170730Z 08008KT 2200 RA OVC002 15/14 Q0999=

METAR EPGD 170800Z 03005KT 340V080 9999 -RA FEW002 BKN003 15/15 Q0998 RERA=   (RERA = recent rain)

 

Kuin myös silloin, kun kone yritti Varsovasta takaisin Gdanskiin, jonne se ei päässyt vaan lähti siitä sitten Helsinkiin:

METAR EPGD 171100Z 06008KT 5000 SHRA BR OVC002CB 15/15 Q0995=

METAR EPGD 171030Z 09011KT 4000 SHRA VCTS BR OVC002CB 15/15 Q0995=

 

Meno: https://www.flightradar24.com/data/flights/ay751/#a0cac13

Paluu: https://www.flightradar24.com/data/flights/ay751/#a0d144a

 

Ps. Niin, ja on kohtalaisen hankala tehtävä lähteä erottelemaan koneesta niitä matkustajia matkatavaroineen, jotka jäävät pois väliasemalle, jonne heitä ja heidän tavaroitaan ei alunperin ole selvitetty, kun koneella ei ole todennäköisesti edes handlingia tai mitään muutakaan sovittuna. Säätila huomioon ottaen puhdas hihasta ravistettu fiilis olisi se, että tuo Norran lento ei ollut ainut joka jäi saapumatta Gdanskiin. Paskempi yhtiö olisi voinut tuuriin luottaen tuupata ukkosesta, huonosta näkyvyydestä ja muista sääilmiöistä piittaamatta laskuun, ja tappaa sitten kaikki. Tälläinen perstuntuma kotisohvalta on se, että Norra teki paremman ratkaisun, vaikka se Alexandraa tuntuukin harmittavan niin paljon, että ei pysty totuudessakaan pysymään :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alexandra ei valitettavasti tunne käsitettä aikaero, minkä vuoksi lentoaika mukamassa on 55minuuttia. ;D Jenkkeihinkin taitaa päästä parissa tunnissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennolla ollut ystäväni kertoi, että oli myös tarjottu vaihtoehtoista yhteyttä Varsovaan tai Krakovaan Finnairin kyydillä. Eikä hän palannut samalta reissulta vihaisena vaan ymmärsi hyvin, että sääolosuhteiden takia ei Gdanskiin ollut menemistä. Tämä oli matkustajille tehty hyvin selväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä vuoksi kone ei ole voinut jättää matkustajia Varsovaan? Onhan Suomessakin sattunut, että kone laskeutuu Helsingin sijasta Turkuun, josta bussi kyyti Helsinkiin. Vai onko tosiaan niin, että tulisi liian kalliiksi / hankalaksi saada matkustajat ulos varakentällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennolla ollut ystäväni kertoi, että oli myös tarjottu vaihtoehtoista yhteyttä Varsovaan tai Krakovaan Finnairin kyydillä. Eikä hän palannut samalta reissulta vihaisena vaan ymmärsi hyvin, että sääolosuhteiden takia ei Gdanskiin ollut menemistä. Tämä oli matkustajille tehty hyvin selväksi.

 

Toisaalta vielä vihjattiin, että Gdanskissa on sellainenkin pieni puute, että ILS ei toistaiseksi ole käytettävissä. En kyllä löytänyt nopealla googlauksella tietoa syystä, mitään notamia tai aip supplementtia asiasta ei ole, mutta ILS:n tiedot joka tapauksessa puuttuvat AIP:n AD2:sta kentän kohdalta... tai sen verran niitä tietoja on, että estelistauksessa ILS:n elementtejä kyllä näkyy, mutta mitään operatiivista tietoa laitteista tai menetelmistä ei ole annettu.

 

Minkä vuoksi kone ei ole voinut jättää matkustajia Varsovaan? Onhan Suomessakin sattunut, että kone laskeutuu Helsingin sijasta Turkuun, josta bussi kyyti Helsinkiin. Vai onko tosiaan niin, että tulisi liian kalliiksi / hankalaksi saada matkustajat ulos varakentällä?

 

1) Handlingpalvelun mahdollisen puuttumien takia

2) Sen takia, että aikomus oli viedä matkustjat lentämällä Gdanskiin, mutta ei onnistunut

 

Turku on kenttänä vähän eri kokoluokkaa kuin esimerkiksi Varsova, hattuvakiolla voisin sanoa, että Turussa ne matkustajat on aika paljon helpompi järjestää sieltä koneesta pois vähän pienemmälläkin varoitusajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopimusko takaa handlingpalvelun viiveettä kaikille AY-lennoille, konetyypistä riippumatta, joiden saapumisesta ilmoitetaan vajaa tunti ennen laskeutumista (jos silloinkaan)?-) Hyvä sopimus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niissä sopimuksiissa mistään vasteajoista sovita. Ei ne niin hyviä ole  ::). Tämä näin muutaman kymmene SGHA sopimusta neuvotelleena  ;)

 

Epäilen että Varsovaan on tuulut muutama muukin Gdanskin lento, jolloin palveluntuottajilla on voinut olla huisketta. Mene ja tiedä?

 

p

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään