Pauli Hankonen

Lento-Laiva-Lento HEL-OSL-CHP-AAL-OSL-HEL (Metroliner yms.)

6 viestiä aiheessa

Pari viikkoa takaperin kävin kokeilemassa yhden harvinaiseksi käyvän konetyypin kyytiä. Matkustajana kyydissä istuttujen konetyyppien lista alkaa olla niin suuri, että uusia on vaikea löytää. Onneksi Tanskassa toimii pieni North Flying niminen firma joka operoi taxilentoja Citation, Learjet ja Fairchild Swearingen Metroliner kalustolla.

 

Näistä Metroliner on 19 paikkainen regional proppi joka kehitetiin joskus 60-luvun lopulla ja käyttöön konetyyppi otettiin vuonna 1972. Ensimmäinen operaattori oli Yhdysvaltalainen Commuter Airlines joka tilasi neljä konetta. Kaikkiaan yli 600 Metrolineria valmistettiin ja se on edelleen käytössä ympäri maailmaa rahtarina, mutta matkustajaversiona koneen suosio on hiipunut.

 

Viime syksynä penkoessani internettiä havaitsin iloiseksi yllätyksekseni, että Norjassa toimii virtuaaliyhtiö Air Norway, joka lentää ilmeisesti valtion subventoimana kesäisin yhtä ja ainakin viime talvena kahta reittiä arkisin Oslosta käsin. Lennot operoidaan North Flyingin Metrolinereilla. Viikonlopuksi kone lennetään aina yhtiön kotipaikkaan Aalborgiin Tanskaan. Otin homman to-do listalle ja kun kevättä kohden kuljettiin niin matka alkoi konkretisoitumaan kesäkuun alkuun. Norjan kohde Ørland ei houkuttanut ja niin katse kääntyi kohti siirtolentoa Tanskaan/Tanskasta jolle yhtiö toki myös myy lippuja. Tähän komboon saisin myös työnnettyä DFDS:n lautan Oslosta Köpikseen tai toiseen suuntaan. Reitillä seilaavan lauttaparin toinen alus on ex-Viking Line MS Athena ja kiinnosti myös nähdä sekin kun sen sisaraluksella ex-MS Kalypsolla olen Hong Kongissa muutama vuosi takaperin risteillyt.

 

Lopulta minulla oli taskussani liput Helsinki - Oslo (Finnair), Oslo -Kööpenhamina (DFDS Seaways MS Pearl Scandinavia), Kööpenhamina - Aalborg (juna), Aalborg - Olso (North Flying Fairchild Swearingen Metroliner), Oslo - Helsinki (Finnair).

map.gif.1a0720708bcf750cf8050ddbeaec33fa.gif

 

Päivälento Osloon Mustikkamehun voimin. Finnair (Norra) Embraer ERJ-190LR OH-LKN.

<

img_5978_800.jpg.e237657785a8420ebae88cc05cbbf9dc.jpg

 

Lähestymistä Oslon keskustan ohi kohti Gardemoenia. Laivakin odottelee satamassa.

p> 

Osloon saavuttua pikainen piipahdus Arrival Duty free kaupassa Gardemoenin kentällä, koska olut on siellä halvempaa kuin laivalla :o Laivalippu yhteen suuntaan maksoi 80 EUR kahden hengen B-hytissä ja illallisbuffet siihen päälle 42 EUR. Armollisesti siihen sisältyy yksi pieni olut tai lasi viiniä. Baarissa olut maksaa lähes seitsemän euroa ja laivan tax freestä saa olutta laatikollisen mukaan noin 19 euron hintaan. Tuli ikävä Tallinnan liikenteen hintoja. Kaiken lisäksi jos laivalla jotain ostaa kortilla, niin hintaan lisätään "credit card fee".

 

Mutta siinä se nyt on. Valmistunut Wärtsilä Meriteollisuuden telakalla Pernossa vuonna 1989 ja Viking Linellä se asetettiin Tukholma-Maarianhamina risteilylinjalle jossa se seilasi vuoteen 1993 jolloin se myytiin aasiaan. Laiva sai uuden nimen Star Aquarius ja vähän myöhemmin nimeksi tuli Langkapuri Star Aquarius. Aasiassa laiva teki risteilyjä lähinnä Singaporesta käsin ja vuonna 2001 se palasi takaisin pohjolaan kun tanskalainen DFDS varustamo osti sen. Siitä lähtien se on seilannut Kööpenhamina - Oslo väliä hieman eri variaatiolla. Aluksen historiasta kiinnostuneille tietoa toisella kotimaisella tästä linkistä.

img_0388_800.jpg.447308e198d73fa260c4086d7c332047.jpg

 

Lähtö Oslosta.

p> 

Norja.

img_0396_800.jpg.b1dbf4716698ab734042e6faa138162b.jpg

 

MS Stena Saga tuli vastaan jossain vaiheessa Oslovuonoa. Kyseessä on Wärtsilän Pernon telakan vuonna 1981 valmistama ex-Silja Linen Silvia Regina joka nykyisin seilaa Fredrikshavn - Oslo reitillä.

p> 

Tosta vasemmalta pitäisi puskea läpi..

img_0402_800.jpg.38204cbab4b72bed5793960598718d3f.jpg

 

Ja sinne sekaan vain.

p> 

Hej vaan.

img_0408_800.jpg.172a684eb836a52cb6d2829dafbbb27a.jpg

 

Seuraavana aamuna vielä kuva kannelta ennen saapumista. Barsebäckin nyt jo suljettu ydinvoimalaitos joka harmitti tanskalaisia suunnattomasti.

p> 

Kööpenhamina.

img_0431_800.jpg.13030dff1cfa801ecca7229c56103894.jpg

 

Aalborg.

p> 

Ja sitten kentälle odottelemaan lentoa Osloon. Aalborgin kenttä on yllättävän iso ja liikennettäkin siellä piisasi. On tämä nyt vaikka Oulua huomattavasti suurempi kenttä. Muutama kuva aidan ja ikkunoiden takaa.

 

North Flying Fairchild SA-227DC Metro 23 OY-NPE.

p> 

North Flying Fairchild SA-227DC Metro 23 OY-NPF.

img_0452_800.jpg.0eee0a50a23dfeb61e8c51ec5658d530.jpg

 

Sun Air of Scandinavia British Aerospace BAe-3217 Jetstream Super 31 OY-SVB.

img_5994_800.jpg.4f082160fa74a208f4956a44ad025863.jpg

 

Check in.

img_5994_800.jpg.8323b30060547a5e0440a1c2761bd70c.jpg

 

KLM Cityhopper Fokker F70 PH-KZA.

p> 

Norwegian Air Shuttle Boeing 737-8JP(WL) LN-NGG.

img_5997_800.jpg.135799372bb1088beaf0058e85adcdb1.jpg

 

Meidänkin kulkine saapui hallilta gatelle.

 

North Flying Fairchild SA-227DC Metro 23 OY-NPD.

p> img_0463_800.jpg.f07f52a87d908c92d42994f50fc9e1e3.jpg

 

SAS Scandinavian Airlines CRJ-900LR OY-KFH Köpikseen, taustalla bussi lähdössä Chaniaan.

p> 

Boarding.

img_0468_800.jpg.f921e0e71f2472b33b8f7cdf524c2346.jpg

[attachment]419352_img_0469_800.jpg[/attachment]

 

Yhtiöllä on brändätyt vedet ja kupit. Tällä lennolla tarjoiluna näiden lisäksi kahvi.

img_0470_800.jpg.a57dc7fb59c3d6373bacb3028ff4a4f9.jpg

 

Garretit käynnissä muuttamassa kerosiiniä meluksi.

p> 

Aalborg Lufthavn (IATA: AAL, ICAO: EKYT).

img_0477_800.jpg.a78d5b8874f1b1aae487533ab14d0552.jpg

 

Kaffe.

p> 

Jotenkin mä vaan pidän siitä kun koneen nimi on stanssattu ikkunoihin.

img_6000_800.jpg.6a748e30238e5bf042d8e7084dfdeffd.jpg

 

Taas Oslon ohi kohti Gardemoenia.

img_0480_800.jpg.b3330a72f5aa624d1f18960bad7eee3c.jpg

 

Kaarto kiitotielle 19L.

img_0484_800.jpg.77778b41dc4789871bcc8a7e4b0ec736.jpg

 

Ja vielä Metron toimisto.

p> 

Pakollinen ikkunan läpi otettu vastavalokuva. Widerøe De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 LN-WDL.

img_0487_800.jpg.6164f52962dc80d1bcb2abe7c25b8e24.jpg

 

Illaksi kotiin Finnair Airbus A320-214 OH-LXD.

p> 

SAS Scandinavian Airlines Boeing 737-883 LN-RCX.

img_6003_800.jpg.b0c84caad7501d912cda7a267b2f8961.jpg

 

"Mustikkamehua, kiitos!"

p> 

Laskuun 22L.

img_6008_800.jpg.f731535225ded4176e3cbc7a869c6da2.jpg

 

Vielä loppuun "ikuista Finnair hetkesi"  :P

 

Metron kyyti oli positiivinen kokemus. Se ei ollut lainkaan niin meluisa kuin etukäten luulin. Toki se äänekäs on, mutta vain yksi matkustaja näyttiä käyttävän istuintaskuihin jaettuja korvatulppia. Laiva oli pirun siistissä kunnossa ja henkilökunta ystävällistä, mutta se hintataso hirvittää. Tästä on taas hyvä jatkaa kohti uusia valloituksia.

>img_5977_800.jpg.49da410cbc2ac5e6fc354760f1ca00f9.jpg

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2016_06/img_5975_800.jpg.2b6cf384aa924fd70df604c33dd7e6a1.jpg" data-fileid="41669" rel="">img_5975_800.jpg.2b6cf384aa924fd70df604c33dd7e6a1.jpg>img_5979_800.jpg.44671cb5eae83a3162b4ce2a3107690f.jpg>img_0391_800.jpg.118531fdb643a4a78ebd433d1673bce8.jpg>img_0400_800.jpg.a1977e82ea917812c0478fb37778e7da.jpg>img_0406_800.jpg.a1b8966aff9e939ed621bb534350cabb.jpg>img_0416_800.jpg.dfcb5afa86931b460b72f550c7b57a01.jpg>img_0440_800.jpg.046c00cfed9c1e623cf7ffe73bdd8fd6.jpg>img_0449_800.jpg.539ad45e1a82b1767c4ce3f5d79524dd.jpg>img_0457_800.jpg.22a4fc7249e2769185459bff72f0e92e.jpg>img_5996_800.jpg.ba8c690ddd02cbbb9abf6ba20230e9b0.jpg>img_0458_800.jpg.ebcc5d13c3097968d6d8d06739baacfc.jpg>img_0465_800.jpg.ebd42da83083a606ca0d4ea3678015d0.jpg>img_0469_800.jpg.809eaad30fdbb9d52f5e8ae804172f87.jpg>img_0473_800.jpg.cfe54215fbf10351cff3ca0b651a77ae.jpg>img_5999_800.jpg.4cbb81f7847f9b8a02882d7f0f63bb94.jpg>img_0480_800.jpg.c818247deba39cf17361ca6f4d48b7a1.jpg>img_0489_800.jpg.d3c482ca448be5b8effb3e07ecee86ee.jpg>img_6002_800.jpg.2f7a3ca1e2e36f1d18150cd101e23ec1.jpg>img_6005_800.jpg.c64d9131df3c254754ddc7cae98301a0.jpg>

Mukava stoori taas, onkin aina kiinnostanut miten ahdas tuo metro/lyijykynä on sisältä. Isot plussat ex. Athenasta tietenkin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee aina sanottua näistä Paulin matkakertomuksista samat asiat mutta silti. Erittäin mukava juttu, hyvät kuvat ja plussaa taustatyöstä mm. laivoihin liittyen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla