Ilkka Mannikainen

Finnairin operatiiviset syyt heinäkuussa 2016?

34 viestiä aiheessa

Mitähän operatiivista nyt heinä-elokuussa oikeasti tapahtuu tai jää tapahtumatta?

 

Operatiivisten syiden vuoksi Finnair käyttää Miamin reitillään portugalilaisen Hifly -lentoyhtiön konetta ja miehistöä 7.7–16.8.2016.

 

Joudumme valitettavasti perumaan Finnairin Helsingin ja Delhin väliset lennot 5.-10.7.2016 operatiivisista syistä johtuen. Perutut lennot ovat HEL-DEL AY021 5.7., 7.7. ja 9.7. sekä DEL-HEL AY022 6.7., 8.7. ja 10.7.

 

https://www.finnair.com/fi/fi/flightinfo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikataan; lentäjäpula.

 

Joku HR syy voisi olla. Jotain negatiivista se on koska oikeaa syytä ei kerrota. Eli joko teknisellä puolella joku iso mälli pitää hoitaa tai sitten henkilöstöpuolella esim. lomakausi aiheuttaa painetta.

 

Mutta miten ammattilaisorganisaation voisi kesäkuussa yllättää pula henkilökunnasta joka alkaa vaikuttaa heinäkuun alussa? Minne niitä lentäjiä on hävinnyt nyt sitten yhtäkkiä ja suunnittelematta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miten ammattilaisorganisaation voisi kesäkuussa yllättää pula henkilökunnasta joka alkaa vaikuttaa heinäkuun alussa? Minne niitä lentäjiä on hävinnyt nyt sitten yhtäkkiä ja suunnittelematta?

Lähinnä ongelma on varmaan huomattu jo kuukausia sitten. Lentoyhtiöiden rekry/koulutusprosessi on hidas. Vaikka huomaisi ongelman 6-12kk päässä se ei välttämättä riitä enää pelastamaan tilannetta täysin. Lähinnä varmaan nyt se ongelma alkaa realisoitua kun lomakausi iskee päälle ja sitten on tehty pakolliset korjausliikkeet(peruttu lentoja ja wet-leasattu kalustoa/henkilöstöä).

 

Suomessa kuitenkin "kaikilla" firmoilla on perisynti himmailla kasvua silloin kun sitä olisi ja tehdään paniikissa pakkoratkaisuja sitten kun huomataan, että toiminta eskaloitui paljon suunniteltua enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Outoa, että Hifly hoitaa vain kolme lentoa viikossa ja kolme perutaan. Mitä tekee Hifly loput neljä päivää? Miksei lennä Hifly lennä JFK tai ORD, jolloin vapautuisi kone myös Delhin lennoille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on taas sitä jo vuosikymmeniä jatkunutta ongelmaa. Finnairin koulutus menee väärässä tahdissa. Väliillä on porukkaa vuosia jonossa odottamassa tyyppikursseille jne. Sitten onkin taas pula ja sitä ei edes auta Porista valmistuneiden runsas puskurivarasto. Ei ole kouluttajia joka rakoon. Pitäisi hoitaa simukoulutukset ja reittikoululennot ja tarkkarit.Tyyppisimuja lensin itsekin Arlandassa ja Montrealissa, eli paljonhan noita on ulkoistettukin. Lomallakin olisi kiva olla kesällä. Ihme vaan, että löytyy Airberliniltä ja nyt Hifly:tä kone ilmeisen nopealla aikataululla  käyttöön...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinäkuussa lentää sitten Finnairille HiFly, Air Berlin ja Jettime. Nyt sitten vuorossa Miamin vuoro HiFly:lla. Toivottavasti tilanne helpottuu jossain vaiheessa Finnairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei lennä Hifly lennä JFK tai ORD, jolloin vapautuisi kone myös Delhin lennoille?

 

Delhihän olii vain kolmelta päivältä peruttu. Koneitahan on riittävästi mutta ne ei kait lennä itsekseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari muutakin operatiivista:

 

Jettime operoi heinä- ja elokuussa joitain Krakovan, Prahan ja Venetsian lentoja

 

Tämä nyt ollutkin jo tiedossa:

Kaksi airberlinin konetta Finnairin Euroopan reiteillä toukokuun 2016 ja huhtikuun 2017 välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Operatiivinen toiminta huomenna 29.6. on mm. tätä:  Norran Manchester peruttu miehistöpulan vuoksi ja Norran Oslon lentoa myöhästytetään aamulla yli 4h miehistöpulan takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä vähän omituista touhua että samana päivänä kun oma 343 jää työttömäksi eli tänään, niin pitää kääntää rahavirta konsernista ulospäin ja ostaa toiselta firmalta 343 -palvelut että saadaan asiakkaat Miamiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi kulkevan -LQC (Ehkä huoltoon?) jonnekin samalla kun 9H-SUN lähestyy Latvian tasalla EFHK:ta. Nyt voin vain arvailla syitä mutta joskus noita laiskojakin huolletaan ja kun sitä ei tehdä nykyään paikanpäällä aiheuttaa se erilaisia tyhjiöitä. Lomalaisen arvailuista siis mikään ei perustu tietoon, lienee päättäjien excel-taulukot kuitenkin taas kerran pettäneet??.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain peiteltävää ja kähmintää tässä "operatiivisessa" puuhastelussa Finnairissa on taustalla.

 

Finnairin viestintä ei pyynnöistä huolimatta löytänyt ketään kommentoimaan asiaa.

 

http://yle.fi/uutiset/lentoja_perutaan_henkilostopulan_vuoksi__yhtiot_venkoilevat_korvausten_maksamisessa/9010285?origin=rss

 

Kun ei pelata avoimilla korteilla niin se kertoo että moni asia on mennyt perseelleen ja nyt juostaan karkuun. Sääli, että kotimaisella on kyseinen käytäntö ja kulttuuri käytössä. Kiiltokuvakulttuuri -ja kulissi koittaa kertoa vähän muuta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi luoja. Nyt on viestinnässä keksitty hauska termi "tehostaminen" kertomaan miten kuralla olevat hommat aiotaan hoitaa:

 

Kolmioreiteillä tehoa ja uusia reittivaihtoehtoja

 

Tehostamme osaa kotimaan reiteistä muodostamalla neljä kolmioreittiä luotettavuuden ja täsmällisyyden parantamiseksi ja lisäämme samalla uusia reittivaihtoehtoja kotimaan kohteisiin. Talvikaudella asiakkaamme voivat lentää Finnairilla esimerkiksi Turusta Maarianhaminaan tai Jyväskylästä Kajaaniin.

 

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=xml_2256833.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Meinaakohan tuo Jyväskylän kohtalo, ett meiltä pitää lentää Kajaanin tai Kokkolan kautta päästääkseen iltapäivän Euroopan lähdöille?

 

Maanantaista perjantaihin:

 

Helsinki-Jyväskylä-Kajaani

AY569 Helsinki 11:55 – Jyväskylä 12:40

AY569 Jyväskylä 13:00 – Kajaani 13:45

AY578 Kajaani 14:05 – Helsinki 15:25

 

Lauantaisin ja sunnuntaisin:

 

Helsinki-Jyväskylä-Kokkola

AY569 Helsinki 12:05 – Jyväskylä 12:55

AY569 Jyväskylä 13:15 – Kokkola 14:00

AY599 Kokkola 14:20 – Helsinki 15:30

 

AY571 Helsinki 15:55 – Jyväskylä 16:45

AY571 Jyväskylä 17:05 – Kokkola 17:50

AY600 Kokkola 18:10 – Helsinki 19:20

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Meinaakohan tuo Jyväskylän kohtalo, ett meiltä pitää lentää Kajaanin tai Kokkolan kautta päästääkseen iltapäivän Euroopan lähdöille?

 

Pitää? Siis siinähän saa samalla rahalla enemmän tuotetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cityjet tulee apuun Sukhoi Superjetillä elokuussa

 

Cityjet operoi elokuussa Varsovan, Billundin ja Geneven lentoja

 

21.7.2016

 

Norran lentäjien resurssivajeesta johtuen käyttää Finnair Varsovan, Billundin ja Geneven reiteillä irlantilaisen CityJet-lentoyhtiön konetta ja miehistöä 15.–31.8.2016. Lentojen aikataulu pysyy samana, eikä tämä vaadi toimenpiteitä asiakkaidemme taholta.

 

Konetyyppi on Sukhoi Superjet 100 (SSJ100). Englantia puhuva miehistö tulee CityJetiltä ja lisäksi lennolla on yksi Norran matkustamohenkilökunnan jäsen tukemassa lennon asiakaspalvelua. Palvelukonsepti on Finnairin (tarjoilu ja lennonaikainen myynti). Jos olet varannut etukäteen maksullisen istuinpaikan, saat vastaavan paikan myös uudella lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cityjet tulee apuun Sukhoi Superjetillä elokuussa

 

Monelle Finnair-asiakkaalle voi olla aika yllätys huomata (jos huomaa), että alla on venäläisvalmisteinen kulkupeli. Ei kai noi Superjetit itsessään sen huonompia ole kuin länsikoneetkaan, mutta silti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monelle Finnair-asiakkaalle voi olla aika yllätys huomata (jos huomaa), että alla on venäläisvalmisteinen kulkupeli. Ei kai noi Superjetit itsessään sen huonompia ole kuin länsikoneetkaan, mutta silti..

 

Perusmatkustaja ei todennäköisemmin huomaa mitään, useimpia ei edes kiinnosta... Alan harrastajalle sen sijaan oiva tilaisuus bongata uusi konetyyppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jettime operoi heinä- ja elokuussa joitain Krakovan, Prahan ja Venetsian lentoja

Lensin Jettimella Finnairin lennot eestaas Venetsiaan. Molempiin suuntiin täysin suomalainen matkustamomiehistö, joista yksi suuntaansa oli Norralta, muut Jettimen henkilöstöä. Samoin näille lennoille osuneista lentäjistä kolme neljästä oli suomalaisia. Näytti tulleen aika monelle asiakkaalle yllätyksenä tämä Jettimen käyttö, vaikka lentolipussa kyllä luki ihan selvästi "Operated by Jettime". Täysin Finnairin palvelukonsepti koneessa Sky Bistro menuineen ja mustikkamehuineen. Ainoa asia, jota kyseisillä lennoilla ei ollut, oli inflight sales.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään