Pekka Suuronen

Vanhan liiton nelimoottorinen jetti EFHK:lla

40 viestiä aiheessa

...on poikani mukaan seissyt siellä jo jonkin aikaa moottorit huputettuna. Se on linssiluteena eräässä Finnair A350-valokuvassa. Olen näkevinäni lunta maassa joten vanhahko kuva. Kuka tietäisi,

 

(1) Boeing 707/720 vai DC-8?

(2) Miksi on täällä, onko ongelmaa?

(3) Kuka omistaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti Timolle. Että 72-sarjalainen, eli uudelleen moottoroitu. Vielä kysymys: Miksi se on lusinut täällä ilmeisesti jo hyvän aikaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti Timolle. Että 72-sarjalainen, eli uudelleen moottoroitu. Vielä kysymys: Miksi se on lusinut täällä ilmeisesti jo hyvän aikaa?

 

Tuli toukokuussa 2015.

 

Suomen tasainen kuiva keli, harvat sateet ja matalan kosteusprosentin ilma ovat mitä mainion syy parkkeerata kone tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tuon Monacolaisen myyntifirman tiedoissa on tuossa jopa kaksi APU:a. Alunperinhän ei tainnut olla yhtäkään. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tuon Monacolaisen myyntifirman tiedoissa on tuossa jopa kaksi APU:a. Alunperinhän ei tainnut olla yhtäkään. ???

 

Ei ollut, ei. Sähköä ja paineilmaa piti saada maassa ulkoisesti. No, olihan koneessa paineilma-akku, jolla sai moottorin käyntiin tarvittaessa. En enää jaksa muistaa, oliko se kertakäyttöinen, vain yhden käynnistysyrityksen akku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tuon Monacolaisen myyntifirman tiedoissa on tuossa jopa kaksi APU:a. Alunperinhän ei tainnut olla yhtäkään. ???

Voisi ajatella että konetta on käyttänyt tai ajatellut käyttävän öljysheikit. Ja että kone voisi seisoa ehkä pitkiäkin aikoja kuumassa ilmanalassa. A/C:n pitää toimia ja kaksi APUa voi olla varmuuden maksimointia.

 

Eikös Finnairin moottorikorjaamoa ajettu alas? Jos kone tuli tänne "moottorien huoltotoimenpiteitä varten"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairin moottorikorjaamoa ajettu alas? Jos kone tuli tänne "moottorien huoltotoimenpiteitä varten"?

 

Moottorikorjaamoa HeValla pyörittää nykyisin GA Telesis niminen organisaatio. Finnairin moottorikorjaamon entisissä tiloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eikös Finnairin moottorikorjaamoa ajettu alas? Jos kone tuli tänne "moottorien huoltotoimenpiteitä varten"?

 

Olisipa aika pitkä moottorihuolto, toinen vuosi menossa jo... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tuon Monacolaisen myyntifirman tiedoissa on tuossa jopa kaksi APU:a. Alunperinhän ei tainnut olla yhtäkään. ???

 

Mitä oikeastaan tarkoitat sanalla 'alunperin'? ;) Kuten edelläkin jo on kirjoitettu, 72-sarja on modifioitu 62-sarja. APUa ei ollut 'alunperin' 62-sarjassa vai ei kummassakaan sarjassa? ??? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä oikeastaan tarkoitat sanalla 'alunperin'? ;) Kuten edelläkin jo on kirjoitettu, 72-sarja on modifioitu 62-sarja. APUa ei ollut 'alunperin' 62-sarjassa vai ei kummassakaan sarjassa? ??? 

 

Ainakaan 60-sarjan kaseissa ei ollut APUa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen muistikuva, että APU oli ainakin joissan DC-8:n versioissa optio. Mutta moniko lentoyhtiö sitten jätti sen pois paino- huolto- yms. kysymysten takia. Pitää vähän tutkia asiaa kun muilta kiireiltä ehtii.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä oikeastaan tarkoitat sanalla 'alunperin'? ;) Kuten edelläkin jo on kirjoitettu, 72-sarja on modifioitu 62-sarja. APUa ei ollut 'alunperin' 62-sarjassa vai ei kummassakaan sarjassa? ??? 

Ymmärtääkseni yhtään 70-sarjalaista ei tullut tehtaalta uutena, vaan ovat modattuja 60-sarjalaisia. Eli "alun perin" tarkoittaa juuri sitä versiota, joka tehtaalta ulos lähti alun perin. Onko tässä jotain hämmästeltävää? :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni yhtään 70-sarjalaista ei tullut tehtaalta uutena, vaan ovat modattuja 60-sarjalaisia. Eli "alun perin" tarkoittaa juuri sitä versiota, joka tehtaalta ulos lähti alun perin. Onko tässä jotain hämmästeltävää? :-\

 

Ei se minusta alun perin ainakaan kovin yksikäsitteisesti ollut sanottu! Jos kaikissa, tai edes useimmissa, 70-sarjalaisissa on modifikaation jälkeen APU, tai kaksikin APU:a, ei kai silloin pitäisi olla mitään hämmästeltävää siinä, että EFHK:lla seisovassa DC-8-72:ssa on APU! Oliko tilanne tämä 70-sarjassa, sitä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se minusta alun perin ainakaan kovin yksikäsitteisesti ollut sanottu! Jos kaikissa, tai edes useimmissa, 70-sarjalaisissa on modifikaation jälkeen APU, tai kaksikin APU:a, ei kai silloin pitäisi olla mitään hämmästeltävää siinä, että EFHK:lla seisovassa DC-8-72:ssa on APU! Oliko tilanne tämä 70-sarjassa, sitä en tiedä.

No 60- sarja oli 61, 62 ja 63 versiot kai. Ja kun ne muutettiin uusille moottoreille jne. tuli niistä 71, 72 ja 73, eli 70-sarja. Mutta jos näistä jokainen on ollut alun perin 60-sarjalaisia ilman APUa niin eikö se silloin ole alun perin tilanne.... Enkä ihmetellyt ,että on APU, vaan ehkä sitä, että niitä on kaksi. Kun tehtaalta lähtiessä ei ollut yhtään. Seuraavaksi rautalanka käyttöön :) Tuota lisätään vielä, että en nyt ymmärrä kun alkuun kirjoitat, että 70-sarjalaisissa on modifikaation jälkeen APU ja sitten vähän myöhemmin, ettet tiedä oliko tilanne tämä 70-sarjassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen muistikuva, että APU oli ainakin joissan DC-8:n versioissa optio. Mutta moniko lentoyhtiö sitten jätti sen pois paino- huolto- yms. kysymysten takia. Pitää vähän tutkia asiaa kun muilta kiireiltä ehtii.Juha

Tässä on Airliners.net-palstalta eräs mielipide. Että Unitedilla olisi ollut muutamassa 61-sarjalaisessa, mutta ei hyviä kokemuksia, ja otettu pois. Jollain pienemmällä operaattorilla joku olisi räjähtänytkin.

RE: DC8 APU?#10687745

By Buzz -  Wed Nov 24, 2004 10:51 pm

Hi CLT81R, Buzz here. At UAL i recall seeing the patches where 4 or 5 of our -61's had the APU for a while. By the mid 80's they were removed. Weight savings was one reason, poor access for maint. and not enough airflow to keep the pit cool was another. It was located in the fwd bulk pit, between the fwd cargo and the spar.

 

One of my NASA buddies flies the NASA DC-8, they have a good installation and they seem happy with it. At UAL they simply kept air starters everywhere the DC-8 was supposed to go.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NASA:n ainokainen (N817NA) on DC-8-72 ja luultavasti saanut APUnsa moottorikonversion yhteydessä, jos ei ole sitten NASA:n oma viritelmä.

 

http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-050-DFRC.html

 

Tuossa kuva itse APUsta: NASA DC-8 APU

 

NASA:n Fact Sheetin kuvat ovat niin hyvälaatuisia, että APU:n pakoaukko erottuu hyvin molemmilta puolilta otetuissa kuvissa; sitä ei tietysti näy, onko molemmilla puolilla todella APU.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan kahdeksikkoa pitää taputella ennen kuin se pääsee siivilleen? On sentään seissyt käyttämättömänä aika kauan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisen kerran, kun kuulin siellä mekaanikon käyneen, eivät olleet saaneet yhtä (vai peräti kahta) moottoria käyntiin. Mielenkiintoista olisi myös tietää, missä kunnossa sisusta on parin talven seisonnan jälkeen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone kuulemma seisoo lähellä Katriinantien kallioita. Siellä kun näitä kuvaajia liikkuu, olisi kiva jos joku nappaisi kuvan ennen kuin tämä (ehkä) tuleva freighter häviää Suomen leveysasteilta lopullisesti. Onhan tämä kone palanen ilmailuhistoriaa. UPS Airlines (aikoinaan maailman suurin DC8 operaattori on wikin mukaan luopunut kaseista v. 2009. Spearair v. 1974, Karair ja Finnair muutama vuosi myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään