Sami Virkkula

Miksi AY5905 myöhässä? Ja puhetta Amadeuksesta

25 viestiä aiheessa

Syytä en tiedä, mutta tuohan ei ole oikeasti AY, vaan BA:n operoima yöpyvä vuoro Lontooseen. Tekninen vika tai yöllä sairastunut miehistön jäsen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Amadeus sanoo jo:

 

18:20     NEXT INFO WILL BE AT

 

Matkustajien kannalta tuota toivoisi krijoitusvirheeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Ilmailulaitoksen sivut ovat myöhässä ? Siellä sanottiin ainakin äsken, että uusi tieto klo 11:30, vaikka kello on jo 12:40....

 

EDIT: kävinpä itsekin Amadeuksessa katsomassa. Näppärät sivut.

Siellä sanotaan: 09:05 left the gate. Delay operational reason. Next info will be at 18:20.

 

Siis, kone lähti portilta tunti 20 min aikataulusta jäljessä, mutta joutui palaamaan takaisin? Viittaisiko tämä ennemminkin tekniseen vikaan kuin miehistön sairastumiseen tms? No, kaipa sekin selviää aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, hämäävä ristiriita. Toisaalta jos olisi tekninen vika, eikö sanottaisi "Technical reason" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, kone lähti portilta tunti 20 min aikataulusta jäljessä, mutta joutui palaamaan takaisin? Viittaisiko tämä ennemminkin tekniseen vikaan kuin miehistön sairastumiseen tms? No, kaipa sekin selviää aikanaan.

 

Minä järkeilin asian niin, että kone olisi hinattu klo 9.05 portilta johonkin muualle odottamaan. Ei kai se voi koko päivää varata yhtä non-Schegenin putkista. Tekniseen vikaan viittaa tuo uusi info klo 18.20, koska luulisi Lontoosta nopeammin saavan lennätetyksi uutta miehistöä.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Ilmailulaitoksen sivut ovat myöhässä ? Siellä sanottiin ainakin äsken, että uusi tieto klo 11:30, vaikka kello on jo 12:40....

 

Nyt se sitten on kadonnut kokonaan Ilmailulaitoksen listalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, huono sananvalinta. Siis kone odotti putkella 1 h 20 min ja poistettiin sitten putkelta johonkin, ja kaipa matkustajat myös otettiin ulos?

 

Vielä ratkaisematta, miksi kone odotti putkella. Myöhässä olevaa kipparia? Teknisen vian korjausta tai määrittelyä? Ilmailulaitoksen sivut eivät vieläkään kerro mitään uutta.

 

Jaa, Tero ehtikin ensin. Siis lento poistunut listalta.

Koska tänään lähtee Lontooseen AY839 14:05, AY 833 16:00 ja AY5909 17:10, matkustajat on varmaankin siirretty näihin vuoroihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lukisin tuon Amadeuksen infon niin, että irtosi portilta 9.05 matkustajat kyydissä, jonka jälkeen on huomattu jotain miksi ei päästy lähtemään.

 

Tuo BA795 on peruutettu tältä päivältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS muuten ilmoittaa näin tekniset viivästykset: DELAY AIRCRAFT DEFECTS

 

SAS muutenkin infoaa Amadeuksessa hyvin lennon vaiheesta, siellä on delay näkyvissä tunteina ja minuutteina, estimated departure time, estimated take off time, tieto koneen jäänpoistosta ja sitten tuo syy mahdolliseen myöhästymiseen.

 

Finnair ei infoa Amadeuksessa syytä myöhästymiselle koskaan. Mistä johtuu? Kuka tiedot muuten syöttää Amadeukseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, näkyy olevan Lontoosta 12:25 tulevaksi merkitty AY836 myös myöhässä, estimated 14:10. Olisiko tuomassa osia koneeseen, vai lisämiehistöä, vai ihan muuten vaan myöhässä?

Ja ketjuuntuuko tämä myöhässäolo iltapäivän lähteviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ei infoa Amadeuksessa syytä myöhästymiselle koskaan. Mistä johtuu? Kuka tiedot muuten syöttää Amadeukseen?

 

No, olihan Amadeuksessa nimenomaan Finnairin kohdalla "delay operational reason".

Muuten hyvin ajantasaista tietoa siellä. Kuka ne tiedot sinne syöttää, ja mistä, siinäpä hyvä kysymys. Lennonjohto? Eurocontrol? Ground handling? En osaa vastata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa tuo myöhästymisen syy näkyy AY:n kohdalla, koska lento on BA:n 795. Silloin kun on AY:n operoima niin mitään lisäinfoa ei ole. Kuten tässä:FINNAIR - AY 836

 

 

Operational Flight Information

Airport Hour FLIGHT INFORMATION

Heathrow (LHR), London, United Kingdom 09:00 NEXT INFO WILL BE AT

Heathrow (LHR), London, United Kingdom 09:15 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeassa olet, eipä pelkän Finnairin operoiman lennon kohdalla tietoa juuri löydy.

 

Amadeus näyttää oleva Epsanjassa rekisteröity, pörssilistattu yhtiö, jonka omassa palveluksessa on 5400 työntekijää.

 

Siitä, mistä saavat tietonsa, mainitaan FAQ-osastossa "dynamic links to interactive databases" ;D

 

Voisiko tuon ehkä vielä selvemmin sanoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen paljon miettinyt että mistä se tieto tulee Amadeukseen. Kuka kirjaa portilla moneltako kone irtoaa, kuka kirjaa take off -ajat, arviodun lentoajan, arvioiden saapumisajan? Joku asiantuntija voisi kertoa.

 

Sitten taas on lentoja joita ei päivitetä sinne ollenkaan; silloin kun Aero lensi omilla tunnuksillaan EE ja AY oli codesharena mukana niin Tallinnan lentoja ei päivitetty Amadeukseen ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen paljon miettinyt että mistä se tieto tulee Amadeukseen.

 

En ole asiantuntija mutta voisi kuvitella että ne tiedot sinne kulkee automaattisesti joidenkin lennonjohtojärjestelmien kautta, koska eihän mikään muu taho kirjaa noita portilta irtoamisaikoja ja take-off aikoja.

 

Siitä miksi jotkut lennot ei päivity ei ole arvailujakaan, jos joku tietää niin olis kiva kuulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole asiantuntija mutta voisi kuvitella että ne tiedot sinne kulkee automaattisesti joidenkin lennonjohtojärjestelmien kautta, koska eihän mikään muu taho kirjaa noita portilta irtoamisaikoja ja take-off aikoja.

 

Siitä miksi jotkut lennot ei päivity ei ole arvailujakaan, jos joku tietää niin olis kiva kuulla?

 

Käsittääkseni juuri näitä lähtöjen/saapumisien kirjaamista varten istuu tornissa käsittääkseni "Lentoaseman infopalveluiden" palkkalistoilla oleva henkilö, joka sitten kirjaa noita aikoja, laittaa systeemiin tiedon kun lento on laskeutunut jne.. Tällä henkilöllä on myös tutkan näytöt käytössä, josta voi seurata tarkemmin mitä lentoja on tulossa, ja ilmeisesti sen pohjalta laittaa niitä "Approaching" tekstejä ynnämuuta näkyviin.

 

Näin se muistaakseni toimii, korjatkaa jos meni metsään liikaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On laajaa liiketoimintaa harjoittava yhtiö tuo Amadeus Global Travel Distribution S.A.

Päämaja Madridissa, data center Saksassa jne.

 

Noilta sivuilta kun etsin, niin se jakautuu useiksi eri yksiköiksi. Amadeus Air-kohdalla todetaan:

 

User preferences:

 

Numerous options and shortcuts exist to taylor the display in accordance with business needs.

 

Koska kyseessä on yhtiö, joka tarjoaa maksullisia palveluja, niin varmaankin osa yhtiöistä tilaa kaikki mahdolliset detaljit, jos katsoo sen parantavan yhtiöstä saatavaa informaatiota. Finnair, joka ylläpitää omaa varausjärjestelmäänsä, ei varmaankaan ole kaikkia niitä optioita halunnut, jos se maksaa ekstraa.

 

Finnairin sivuilla on muuten nyt uutuutena hotellien varaaminen Amadeuksen avulla, mutta Finnair toteaa, että se ei ole mitenkään vastuussa näistä kolmannen osapuolen tiedoista.

 

Koska Amadeus-konserni on bisnes, sen sivuilta ei tarkempia tietoja (liikesalaisuuksia) löydy esim. juuri lentojen lähtöajoista ja delaystä siltä osin, mistä tiedot hankitaan.Kuten edellä on todettu, ei niitä lähteitä esim. Vantaalla kovin monessa paikassa voi olla. Koska ILL on liikelaitos, voisi olettaa, että silläkin on ehkä jotain diiliä Amadeuksen kanssa, tai sitten ei?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On laajaa liiketoimintaa harjoittava yhtiö tuo Amadeus Global Travel Distribution S.A.

Päämaja Madridissa, data center Saksassa jne.

 

Finnairin sivuilla on muuten nyt uutuutena hotellien varaaminen Amadeuksen avulla, mutta Finnair toteaa, että se ei ole mitenkään vastuussa näistä kolmannen osapuolen tiedoista.

 

 

Amadeushan avasi Suomessa taannoin

nettimatkatoimistonkin:

http://www.travellink.fi

Löytää kyllä runsaasti lentoje minnevain

mutta tarjoushinnat ei tunnu sen sivujen

kautta löytyvän.

 

Tätähän Finnair on jo pidempään suositellut:

http://www.hotelzon.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni juuri näitä lähtöjen/saapumisien kirjaamista varten istuu tornissa käsittääkseni "Lentoaseman infopalveluiden" palkkalistoilla oleva henkilö, joka sitten kirjaa noita aikoja, laittaa systeemiin tiedon kun lento on laskeutunut jne.. Tällä henkilöllä on myös tutkan näytöt käytössä, josta voi seurata tarkemmin mitä lentoja on tulossa, ja ilmeisesti sen pohjalta laittaa niitä "Approaching" tekstejä ynnämuuta näkyviin.

 

Näin se muistaakseni toimii, korjatkaa jos meni metsään liikaa..

Juu, eli tornissa asematasossa istuu "lentoaseman infopalveluiden" virkailija joka kirjaa aikoja.

Off/On Block-ajat tulevat taasen asematasovalvojan (siis ei Marsalkan vaan sen joka istuu tornissa) kautta, putkista aika välittyy automaattisesti opastinlaitteiden kautta, mutta ulkopaikoilla olevien koneiden ajat lyödään manuaalisesti. Infovirkailija lyö lasku-/nousu-/lähestymisajan. Kyllä olet oikeassa että hänella on tutkan näyttö käytössä, lisäksi maatutkakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaista selitettä löytyy tänään Amadeuksesta SK973:sen myöhästymisestä Bangkokiin ja Singaporeen.

 

SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 973

 

 

Operational Flight Information

Airport Hour FLIGHT INFORMATION

Copenhagen (CPH), Copenhagen, Denmark 00:00 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE

Copenhagen (CPH), Copenhagen, Denmark - DELAY SCHD GRND TIME LESS THAN MAX GRND TI

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo in/out block, take off ja on ground ajat päivittyvät useimmiten suoraan koneen ACARSsin välityksellä(känkän ja wowin ohjaamana). Laitoksen järjestelmästä en osaa sanoa. Luulisi toisaalta tiedoitusjärjestelmien osalta kuitenkin toimivan samalla tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään