Vieras

Air Transatin lentäjät humalassa(ko)?

18 viestiä aiheessa

Ei ole medialla helppoa saada ilmailuun liittyvää uutista kaikissa suhteissa oikein. Ilta-Sanomien uutinen väittää lennon numeron olevan A310, mikä siis on koneen tyyppi eikä lennon numero (joka oli/on edelleen TS725).

 

Mirror.uk:n uutisessa on oikeasta konetyypistä kuvituskuva, eikä koneen tyyppiä tai lennon numeroa mainita, joten niissä ei ole virhettä  ;) Sensijaan määränpään, Toronto Pearsonin kuvan sijasta artikkelissa on väärän kentän, Toronto City Airportin kuva  :-\

 

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/drunk-pilots-hauled-cockpit-police-8446173

 

BBC:n uutisessa taas väitetään koneen tyypiksi A330 ja matkustajien määräksi 345 plus 9 miehistön jäsentä, kun lennolla oli alunperin ne A310:een mahtuvat ~2 ja puoli sataa.

 

http://www.bbc.com/news/uk-scotland-glasgow-west-36832625

 

Kone oli yli yön Glasgowissa ja on nyt päässyt yrittämään uudelleen Torontoon päin: https://www.flightradar24.com/TSC225/a638cbc

 

EDIT: Lentäjät on pidätetty varsinaiseen oikeudenkäyntiin asti. Sikäläiseen tapaan (?) lentäjien nimet on julkaistu Kanadan mediassa:

 

The captain and first officer were arrested and made a brief court appearance Tuesday, according to Police Scotland.

 

Court documents identify the pilots as:

 

    Capt. Jean-Francois Perreault, 39, of Ontario.

    First officer Imran Zafar Syed, 37, of Toronto.

 

They were remanded in custody and are next scheduled to appear in court within the next eight days.

 

http://www.cbc.ca/news/canada/toronto/air-transat-pilots-arrest-1.3684955

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kysymyksessä ovat ammattilaiset joiden käsiin on uskottu satojen ihmisten turvallisuus ja se ainokainen henkikulta niin on se vitun käsittämätöntä että joka ainut vuosi näitä tapauksia tulee ilmi.  Eikö jo ammattiylpeys sanele sen että kun ollaan tässä suuresti ihannoidussa ja monien jalustalle nostamassa  ammattikunnassa niin sen alkoholin kanssa ei läträtä lentoa edeltävänä vuorokautena, päivänä tai oli mkä oli kunkin maan säännösten mukaan!  Aivan käsittämätöntä touhua!

 

Ja näköjään tapahtuu joka suunnalla. Niin britit suomalaiset venäläiset kanadalaiset kuin saksalaisetkin.  Huh.

Mikä teitä vaivaa?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kysymyksessä ovat ammattilaiset joiden käsiin on uskottu satojen ihmisten turvallisuus ja se ainokainen henkikulta niin on se ***tun käsittämätöntä että joka ainut vuosi näitä tapauksia tulee ilmi.  Eikö jo ammattiylpeys sanele sen että kun ollaan tässä suuresti ihannoidussa ja monien jalustalle nostamassa  ammattikunnassa niin sen alkoholin kanssa ei läträtä lentoa edeltävänä vuorokautena, päivänä tai oli mkä oli kunkin maan säännösten mukaan!  Aivan käsittämätöntä touhua!

 

Ja näköjään tapahtuu joka suunnalla. Niin britit suomalaiset venäläiset kanadalaiset kuin saksalaisetkin.  Huh.

Mikä teitä vaivaa?

 

Jukka

 

Sinunko mielestäsi lentäjäksi ryhtyminen tekee immuuniksi alkoholismille? Ehkä osa ongelmista johtuu siitä, että noin ajatellaan. Etenisivätköhän asiat paremmin, jos kyettäisiin ensin edes tunnustamaan, että alalla on alkoholiongelmaisia huomattava määrä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinunko mielestäsi lentäjäksi ryhtyminen tekee immuuniksi alkoholismille? Ehkä osa ongelmista johtuu siitä, että noin ajatellaan. Etenisivätköhän asiat paremmin, jos kyettäisiin ensin edes tunnustamaan, että alalla on alkoholiongelmaisia huomattava määrä?

Kyllä tämän ammatin kyseessä ollen,ammatinvalinta on mennyt pahasti pöpelikköön,jos ei juopottelua voi sijoittaa puhtaasti vapaa-ajan puolelle Piste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämän ammatin kyseessä ollen,ammatinvalinta on mennyt pahasti pöpelikköön,jos ei juopottelua voi sijoittaa puhtaasti vapaa-ajan puolelle Piste

 

Ammatinvalintako ohjaa sitä sairastumista? Muissa turvallisuuskriittisissä tehtävissä ilmeisesti kuitenkin saa sitten ryypätä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammatinvalintako ohjaa sitä sairastumista? Muissa turvallisuuskriittisissä tehtävissä ilmeisesti kuitenkin saa sitten ryypätä?

 

Tasapuolisuuden nimissä, kyllähän laivoillakin ryypätään. Aiheesta jopa kliseistä vitsiäkin väännetty: Försti oli ollut kännissä ja vastuussa komentosillalla samaan aikaan. Kippari kirjoitti lokikirjaan: "Försti oli juovuksissa töissä."

Seuraavana päivä försti kirjoitti lokiin: "Kippari oli tänään töissä selvin päin."  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammatinvalintako ohjaa sitä sairastumista? Muissa turvallisuuskriittisissä tehtävissä ilmeisesti kuitenkin saa sitten ryypätä?

Tatu,mun mielestäni tämä ei kaipaa mitään näsäilyä,nää jutut menee ihan talonpoikaisjärjellä.Ja sairastelut ovat sitten taas oma juttunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu,mun mielestäni tämä ei kaipaa mitään näsäilyä,nää jutut menee ihan talonpoikaisjärjellä.Ja sairastelut ovat sitten taas oma juttunsa.

 

Kyllä se Tatu on siinä oikeassa, että niin kauan kun lentäjät tehdään ihmisistä niin valitettavasti näistä tapauksista ei päästä täysin eroon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu,mun mielestäni tämä ei kaipaa mitään näsäilyä,nää jutut menee ihan talonpoikaisjärjellä.Ja sairastelut ovat sitten taas oma juttunsa.

 

Tässä ei ole kysymys mistään näsäilystä, vaan siitä, että joku kuvittelee lentäjien olevan muita olentoja kuin ihmisiä. Se ammatinvalinta oli tässäkin tapauksessa tehty vuosikausia sitten. Sitä ei tietysti näillä uutistiedoilla tiedetä, oliko tässä kyse alkoholismista vai ei, mutta sitä joka tapauksessa ilmailualalla esiintyy, eikä sen oikea hoitomuoto ole asian kieltäminen tai toteamusten heittely väärin valitusta alasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammatinvalintako ohjaa sitä sairastumista? Muissa turvallisuuskriittisissä tehtävissä ilmeisesti kuitenkin saa sitten ryypätä?

 

Millä logiikalla pääset täysin väärään, itsekehittämääsi olettamukseen toisen muka hyväksyvän juopottelun muissa turvallisuuskriittisissä ammateissa, jos paheksuu tapauksen Air Transatin miehistöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että osa miksi lentäjien ongelmiin on hankala puuttua ovat myöskin tarkat säännöt. Lentäjät valikoidaan tiukan seulan mukaisesti, mutta jokainen vähänkään älykäs ymmärtää, että kyseinen seula ei takaa mitään. Tulevaa alkoholiongelmaa tai mielenterveys ongelmaa ei sillä löydetä.

Koska säännöt ovat tiukat eivät lentäjät uskalla kertoa vaikka lääkäri kysyisi paljonko sitä alkoholia menee ym. Koska mihin se johtaisi, jos kertoisit ongelmastasi -> ainakin väliaikainen lentoluvan menetys -> mahdolliset potkut yhtiöstä luottamuspulaan vedoten -> mahdollisesti et enää ikinä saisi töitä isosta yhtiöstä ym.

En väitä etteikö muillakin aloilla voisi käydä samoin, mutta uskon silti, että lentäjillä tämä ulkopuolinen paine olla "täydellinen" on paljon korkeampi.

 

Siinä Tatu on oikeassa, että lentäjien ongelmia ei pitäisi pitää tabuina vaan alkaa oikeasti kehittämään järjestelmää, jolla ongelmiin voidaan ajoissa puuttua ja joka on toimiva (toisin sanoen ei syyllistävä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasapuolisuuden nimissä, kyllähän laivoillakin ryypätään. Aiheesta jopa kliseistä vitsiäkin väännetty: Försti oli ollut kännissä ja vastuussa komentosillalla samaan aikaan. Kippari kirjoitti lokikirjaan: "Försti oli juovuksissa töissä."

Seuraavana päivä försti kirjoitti lokiin: "Kippari oli tänään töissä selvin päin."  ;D

Joo,joskus kultaisella -60 luvulla kaveri lähti "merille",palasi sieltä kymmenen vuoden kuluttua alkoholistina ja niinpä kävi monelle muullekin kaverille.Tämä ei kuitenkaan ole yleistys :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä logiikalla pääset täysin väärään, itsekehittämääsi olettamukseen toisen muka hyväksyvän juopottelun muissa turvallisuuskriittisissä ammateissa, jos paheksuu tapauksen Air Transatin miehistöä?

 

En päässyt mihinkään oletukseen. En myöskään sano, etteikö AT:n lentäjiän toimintaa voisi paheksua. Tuo kommentti ei muuten edes ollut vastaus AT:n miehistön paheksuntaan, vaan Jaakon väitteiseen ammatinvalinnan pieleenmenosta. Eiköhän joku ihan muu asia ole mennyt pieleen jos töissä ollaan humalassa (ilman, että se työnkuvaan kuuluu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pääsit.

 

Kirjoitit "Muissa turvallisuuskriittisissä tehtävissä kuitenkin saa ilmeisesti sitten ryypätä?" Eli mielestäsi Männistön mielestä on OK lentää kekkulissa, mikä ei varmaankaan lie Männlstön kanta asiaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänkin ketjuun tais tulla vain kahdelta henkilöltä fiksua kommenttia; Valo ja Koiranen.

 

Eräälle kommentoijalle uudelleenmuotoilisin, että ammatinvalinta ei ole aina mennyt kaikilla pieleen, vaan joskus myös vuoreen. Ihan selvinpäin taisi mennä sinne vuoreen, silti ei tainnut olla ne sielun ja ruumiinvoimat enää mukana touhussa?

 

En provosoi kenenkään suuntaan, koska en tunne taustoja, mutta aika idioottimaisia kommentteja sitä jengiltä kyllä tähänkin ketjuun on päätynyt. Voitteko jo unohtaa alkoholismit, suuri joukko ajaa kännissä autoa titteliä katsomatta, sekä harva siitä jää kiinni. Tilastofakta on, että nämä ovat niitä kuskeja joilla on vielä huuruja veressä vaikkapa työmatkalla tietämättään, eikä kolmen promilleen jurri, lääkekoktaili ja katsastamaton nissan micra..

 

Vastaavasti ihminen on sokea kaikelle, mistä tulee arkea. Sitä sanotaan rutinoitumiseksi, sillä on paha tapa olla osaksi ammattitaitoa ja osaksi virhearviointia loppupeleissä. Sitä yhteiskunnan turvaverkkoa arvostetaan kun on vaikeasti vammautunut, mutta niitä veroja kirotaan ja vältellään viimeiseen pisteeseen saakka ennenkuin olet muiden armoilla, sekä joudut aloittamaan kävelyharjoitukset uudestaan ollessasi 39w. Eikä maksa sitten euroissa sinulle henkilökohtaisesti kuin tsemppaamisen vaivan, yhteiskunnalle julmetusti.

 

Kokeilkaa niitä reissupäiviä kun näet pelkän uuden hotellihuoneen, työt, kuntosalin ja aamupalan, siinä on helppo jeesustella vaimon vierestä kalja kädessä Iisalmen lähiöstä. Rivitason duunari on intopinkeenä kun pääsee kerran vuoteen pois loosistaan, se tuntuu upealta, mutta kun oot siellä reissussa ihan skidisti enemmän niin se ei ehkis tunnu niin deluxelta. Ja kenties yksinäiseltäkin? Siellä on aikaa Hiltonin sängyssä kelaa syntyjä syviä unettomina öinä, sekä vaikkapa töräyttää ilmabussilla sinne vuorensolaan, kun ei ollut ketään kenelle uskaltaa puhua ettei lähde toimeentulo.

 

Provoanpa kuitenkin... Montako onnettomuutta +50 paikkaisella matkustajakoneella on johtunut lentäjien humalatilasta vs. montako on väsymyksestä/mielenterveysongelmista/huolimattomuudesta/osaamattomuudesta?

 

Odotan valaisevia argumentteja, itse en vilpittömästi tiedä yhtään. Ja olen näitä uutisia seurannut kohta 10v.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Etenisivätköhän asiat paremmin, jos kyettäisiin ensin edes tunnustamaan, että alalla on alkoholiongelmaisia huomattava määrä?

 

Juopottelevia lentäjiä ja lennonjohtajia todellakin on. Useimmat kuitenkin onneksi pystyvät pitämään työn ja alkoholin erillään. Sitten on joitakin, jotka eivät pysty.

 

Olen osallistunut humalassa töihin menneiden mukavien kavereiden lupakirjan peruuttamiseen. Heidän alamäkensä on heti vain kiihtynyt. Hoitoon ohjaaminen on lähinnä vitsi. Muutama on kuollut pian potkujen jälkeen.

 

Omatuntoni on soimannut minua, mutta olen paaduttanut mieleni. Systeemi on tällainen. Juopoille merimiehille ja lääkäreille lähinnä nauretaan, mutta juoppoa lentäjää ja lennonjohtajaa lyödään kuin vierasta sikaa. Sääliä ei heru.

 

Esa   

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin  kun vielä uusin säännöllisesti medikaalin niin aina lääkäri kysyi että käytänkö alkoholia? Vastasin totuuden, En käytä. Sitten ilmailulääkäri "ovelasti" kysyi että juonko keskiolutta. Vastasin siihenkin että EN. Ilmailulääkäri kirjoitti huomautuskohtaan: Mieltää myös keskioluen alkoholiksi. Se nauratti silloin mutta nyt ei uskalla edes nauraa ettei Koiranen irrota tuotakin jotenkin itse asiayhteydestä ja keksi siihen jotain omituista väittämää. Ei tästä tämän enempää jotta voin noudattaa intiaanien ikivanhaa ohjetta. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään