Olli Vainio

Emiratesin B777 onnettomuudessa Dubaissa

69 viestiä aiheessa

Valokuvien perusteella ainakin laipat olivat täysin ulkona laskuasussa.. Viittaan nyt vasemman siiven takaa otettuun kuvaan.

Olisko vain hyvin myöhäinen TOGA-päätös?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin töissä onnettomuuden sattuessa. Olimme juuri saanet pushbackin suoritettua ja pyytämässä lupaa rullata kun EK laskeutui. Laskeutuminen omaan silmään näytti suht normaalilta, ehkä hieman "flat landingilta", sitten se katosi taaksemme. Minuutti myöhemmin Dubai ground ilmoittaa "All stations hold your position" ja alkaa opastaa pelastusajoneuvoja. Pelastusajoneuvot eivät olleet valmiustilassa odottamassa ko. konetta, tästä voi kai päätellä, että kyseessä ei ollut "hätälasku" niin kuin monet lööpit ilmoittaa. Dubai ei myöskään ota hätäliikennettä vastaan, sitä varten on Sharjah ja DWC. 12L on myös Dubain lyhyin kiitotie, joten sille laskeutuminen windshear-olosuhteissa ja jonkinsortin tiedetty vika koneessa vaikuttaa omaan korvaan suht oudolta.

 

Oliko kyseessä sitten tulipalo, laskutelinevika, windshear, en tiedä. Hankala spekuloida enempää. Fatiikki tulee varmaan taas puheenaiheeksi. Mikäli kyseessä oli EK:n TRV kääntö, eikä yöstoppi ovat pilotit olleet töissä varmaan aamukahdesta.

 

Onnettomuuspaikka näyttää nyt jo melko siistiltä, runko on jo siirretty ja 12L/30R saattaa aueta jo tänä iltana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin töissä onnettomuuden sattuessa. Olimme juuri saanet pushbackin suoritettua ja pyytämässä lupaa rullata kun EK laskeutui. Laskeutuminen omaan silmään näytti suht normaalilta, ehkä hieman "flat landingilta", sitten se katosi taaksemme. Minuutti myöhemmin Dubai ground ilmoittaa "All stations hold your position" ja alkaa opastaa pelastusajoneuvoja. Pelastusajoneuvot eivät olleet valmiustilassa odottamassa ko. konetta, tästä voi kai päätellä, että kyseessä ei ollut "hätälasku" niin kuin monet lööpit ilmoittaa. Dubai ei myöskään ota hätäliikennettä vastaan, sitä varten on Sharjah ja DWC. 12L on myös Dubain lyhyin kiitotie, joten sille laskeutuminen windshear-olosuhteissa ja jonkinsortin tiedetty vika koneessa vaikuttaa omaan korvaan suht oudolta.

 

Oliko kyseessä sitten tulipalo, laskutelinevika, windshear, en tiedä. Hankala spekuloida enempää. Fatiikki tulee varmaan taas puheenaiheeksi. Mikäli kyseessä oli EK:n TRV kääntö, eikä yöstoppi ovat pilotit olleet töissä varmaan aamukahdesta.

 

Onnettomuuspaikka näyttää nyt jo melko siistiltä, runko on jo siirretty ja 12L/30R saattaa aueta jo tänä iltana.

 

Dubai ei ota hätäliikennettä vastaan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dubai ei ota hätäliikennettä vastaan ?

 

Piti ihan tarkastaa. DXB:n AOI-sivuilta löyty aikasemmin teksti, jossa luki tämä, ilmeisesti on poistettu viimeisen vuoden aikana.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti ihan tarkastaa. DXB:n AOI-sivuilta löyty aikasemmin teksti, jossa luki tämä, ilmeisesti on poistettu viimeisen vuoden aikana.  :o

 

Joo. No toisaalta, eipä tuota hätäliikennettä ei tarvitse kenenkään ottaa vastaan erityisemmin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko vain hyvin myöhäinen TOGA-päätös?

 

Ei kai senkään pitäisi ikinä tuottaa lopputuloksena mahallaan makaavaa konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mistä ATC-nauhoitus on saatu, sitä ei kerrottu.

 

http://avherald.com/h?article=49c12302

 

 

 

Live ATC:stä löytyvät myös Dubain jaksot: http://www.liveatc.net/search/?icao=OMDB

 

Avheraldin artikkeliin on tullut lisäyksiä, joista yhdessä kerrotaan (myös) Avheraldin toimittajan ymmärtäneen yhden radioviestin alunperin väärin, eli lennonjohto EI pyytänyt miehistöä tarkistamaan, ovatko telineet alhaalla.

 

According to ATC recordings the aircraft performed a normal approach and landing, there was no priority or emergency declared. Upon contacting tower tower advised the crew to plan to vacate the runway at taxiway M9    (editorial note: which several listeners including the editor originally understood as a reminder for the crew to lower the gear) and cleared the aircraft to land.    Another approach reported on tower frequency. About 2 minutes after EK-521 reported on tower, the crew reported going around, tower instructed the aircraft to climb to 4000 feet, the crew acknowledged climbing to 4000 feet, a few seconds later tower instructs the next arrival to go around and alerts emergency services. The position of the aircraft is described near the end of the runway.
   

 

Lennon australialainen perämies on saanut kuvansa uutisiin. Mies ei kuitenkaan kerro ohjaamon tapahtumista mitään, mikä on toki odotettavissa. Tässäkin uutisessa puhutaan lennonjohdosta ja laskutelineistä. - Jutun loppupuolella puhutaan siitä, ettei ole ollenkaan varmaa, että tutkimusten tuloksia julkaistaan  :-\

 

First Officer Jeremy Webb of Sydney, was in the cockpit of the Boeing 777-300 and a fellow Aussie was on board, when the aircraft made a fiery crash landing on Wednesday.

 

Flight EK521 had flown an uneventful four hours from India when it came into land at Dubai, and Air Traffic Control reportedly informed the captain the landing gear wasn’t down.

 

Aviation consultant Neil Hansford agreed it would be unusual for the aircraft not to fly around Air Traffic Control to let them inspect the landing gear, if the crew had been aware of a problem.

 

Mr Hansford said:. “We won’t know until they download the cockpit voice recorder.”

 

But there was no certainty the findings would be made public, he said.

 

“Emirates will do whatever they can to keep their reputation.”

 

News.au

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldin "toimittaja" ei näköjään ole ainakaan lentämisen kanssa millään tavalla tekemisissä, jos "vacate runway via M9" ymmärretään liittyvän jollain tavalla laskutelineisiin.

 

Ongelma nykyisessä massatiedonvälityksessä on tuon turhan roskatiedon valtava määrä. Tuokin "tieto" levisi kaikkiin tiedotusvälineisiin ja sitä pidetään näissä jutuissa edelleen yhtenä mahdollisena syynä onnettomuuteen.

 

Siltä tilanne tosiaan vaikuttaa, jos ei ATC-nauhoitetta ole kuunnellut. Mutta: ATC-nauhoite on aivan vastikään ilmestynyt YouTubeen. Kyseinen keskustelu on aivan alussa, alkaa noin 15 sek kohdalta. Koneen lähete on selkeä, mutta ATC:n signaali on niin huono, että en ainakaan minä olisi pelkällä kuuntelulla saanut siitä mitään selvää. Nyt helpottaa, kun se on näkyvillä myös tekstinä:

 

https://www.youtube.com/watch?v=0SaqWxvdtYo&app=desktop

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa YouTube-videossa on yksi perin merkillinen kohta: sen mukaan (mikä myös sanotaan jo videon alkuruudussa) UAE521 olisi käsketty tekemään ylösveto! Ei kyllä tunnu oikein uskottavalta. Ilmoittiko kone sitä ennen tekevänsä ylösvedon? Äänitteen perusteella en itse ota mitään kantaa. (Perässä tullut UAE565 käskettiin myöhemmin tekemään ylösveto, mutta se on toinen juttu.) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos grafiikka pitää paikkansa, on kiitotietä ylittämässä toinen kone, minkä vuoksi 521 käsketään vain jatkamaan lähestymistä. Ilmeisesti tästä syystä sen käsketään myös tehdä ylösveto.

 

-T

 

Mutta onhan siellä myös "... cleared to land runway 12L".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallista tutkintaviranomaista avustamaan tulee uutisen mukaan henkilökuntaa piatsi Emiratesilta, myös Boeingilta ja Rolls Roycelta. Mustat laatikot on poimittu talteen. Alustava raportti luvataan julkistaa kuukauden sisällä ja lopullinen raportti niinkin nopeasti kuin 3-5 kk sisällä..

 

The GCAA (General Civil Aviation Authority), the federal aviation authority, has mobilised a team to investigate the incident.The investigation will be assisted by Emirates, Boeing and engine maker Rolls Royce, the GCAA said Wednesday,

 

A GCAA spokesperson confirmed to Gulf News on Thursday that the investigation would take between three and five months to complete, calling the length of time “normal procedure.” Emirates referred a question on the duration of the investigation to the GCAA. A preliminary report would be issued within one month of the incident, the GCAA said later in a statement.

 

On Thursday, Dubai Airports chief executive Paul Griffiths said the aircraft's cockpit voice recorder and flight data recorder, commonly known as "the black box," had been recovered by the GCAA investigation team.

 

http://gulfnews.com/business/aviation/exclusive-emirates-ek521-investigation-to-take-3-to-5-months-1.1873555

 

Samassa uutisessa puhutaan myös koneen nopeuksista laskeutumisen yhteydessä (155 KTS  -> 180 KTS), mutta ne perustuvat Flighradar24 dataan, joten en tiedä kannattaako niistä vetää mitään johtopäätöksiä esim. goaroundin yrittämisestä:

 

According to data released by flight tracking website flightradar24, the 13-year-old Boeing 777-300 came in to landing at a speed of 155 knots (287 kilometres), slightly higher than Boeing’s recommended 149 knots approach speed. The aircraft then increased its speed to 180 knots within seconds whilst continue its descent before coming to a halt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:

UAE:n imailuviranomaisen mukaan kuvien, uutisten tai videoiden julkaisu Dubain kansainvälisellä lentokentällä tapahtuneesta Emiratesin lennon EK521 turmasta on vastuutonta ja epäkunnioittavaa turmassa mukana olleita kohtaan. Lisäksi se on viranomaisen lausunnon mukaisesti rangaistava teko emiraattien lainsäädönnön mukaan.

En tiedä onko tämä kuinka tavallinen käytäntö maailmalla onnettomuuksien sattuessa, mutta kun otetaan huomioon se ettei kukaan koneessa ollut kuollut, herää ajatus siitä yritetäänkö peitellä jotain. Yhtäkään videota en itse laskeutumisesta ole nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilottien kohtalo

 

Olen yrittänut selvittää netistä, ovatko onnettomuuslentokoneen lentäjät vapaalla jalalla.

 

Ainakin 1980 luvulla monet yritykset lähettivät virheistä tai laittomuuksista epäillyt ulkomaalaiset työntekijänsä maasta pois välittömästi. Joillakin työntekijöillä oli aina mukanaan passi ja henkilökohtainen pakokassa.

 

Onko pilottien kohtalosta tietoa?

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jutun loppupuolella puhutaan siitä, ettei ole ollenkaan varmaa, että tutkimusten tuloksia julkaistaan  :-\

 

Onko tämä mahdollista? Nämähän eivät ole mitään siviilikanteita, missä osapuolet voivat sopia sitä ja tätä ja luopua prosessista. Mikäli nyt ilmenisi jotain toimintatapoja tai teknisiä asioita (tai vastaavaa), joita esim. terroristit voisivat hyödyntää, niin silloin kaiketi tulosten julkaisua viivytettäisiin kunnes asiat on korjattu.

 

Ei Emiratesin ja Dubain lennonjohdon prosessien ym. ongelmien esilletulosta jotuva kasvojen menetys ja maineen lasku voi olla syynä salaamiseen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:En tiedä onko tämä kuinka tavallinen käytäntö maailmalla onnettomuuksien sattuessa, mutta kun otetaan huomioon se ettei kukaan koneessa ollut kuollut, herää ajatus siitä yritetäänkö peitellä jotain. Yhtäkään videota en itse laskeutumisesta ole nähnyt.

 

Onko lentokentillä tallentavat kamerajärjestelmät? Lennonjohdolla ja turvapuolella luulisi olevan erinäisiä näyttöjä käytettävissä. Tallennuksista olisi aika paljon hyötyä koulutustarkoituksissa, läheltä-piti selvityksissä ja onnettomuustutkinnassa. Nykyaikaisten tallentavien kameroiden kustannukset koko kentän infrasta on aika minimaalinen.

 

Juuri missään ei ole näkynyt tällaisten kameroiden tallenteita. Youtubessa ja eri medioiden nettisivuilla olevat videot ovat aina sivullisten henkilöiden tai lähistön valvontakameroiden ottamia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko tämä mahdollista? Nämähän eivät ole mitään siviilikanteita, missä osapuolet voivat sopia sitä ja tätä ja luopua prosessista. Mikäli nyt ilmenisi jotain toimintatapoja tai teknisiä asioita (tai vastaavaa), joita esim. terroristit voisivat hyödyntää, niin silloin kaiketi tulosten julkaisua viivytettäisiin kunnes asiat on korjattu.

 

Ei Emiratesin ja Dubain lennonjohdon prosessien ym. ongelmien esilletulosta jotuva kasvojen menetys ja maineen lasku voi olla syynä salaamiseen.

 

En tiedä, mutta jos jäi huomaamatta, muutama viesti aikaisemmin edellisellä sivulla kirjoitettiin:

 

Paikallista tutkintaviranomaista avustamaan tulee uutisen mukaan henkilökuntaa piatsi Emiratesilta, myös Boeingilta ja Rolls Roycelta. Mustat laatikot on poimittu talteen. Alustava raportti luvataan julkistaa kuukauden sisällä ja lopullinen raportti niinkin nopeasti kuin 3-5 kk sisällä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmat pilotit on saanut kuukauden lomaa töistä, todennäköisesti siis vain "tutkintolomaa". Mikäli kyseessä on lentäjän vika aussiperämies saa todennäköisesti kenkää, lokaali kippari saattanee pitää pestinsä. Paikallisia suositaan monella tapaa UAEssa.

 

Tässä mielenkiintoinen näkökulma ja uskon myös, että hyvin lähellä totuutta mitä onnettomuudessa oikeasti tapahtui:

 

Linkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mielenkiintoinen näkökulma ja uskon myös, että hyvin lähellä totuutta mitä onnettomuudessa oikeasti tapahtui:

 

Linkki.

 

Sitä näkökulmaa ei pääse ihan suoraan tarkastelemaan:

YOU'VE REACHED A SUBSCRIBER-ONLY ARTICLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas... Siinä ex EK-kapteeni spekuloi, että kyseessä olisi ollut kova lasku ja kone ois pompannut takas ilmaan. Ylösveto oli suoritettu ja TOGAa painettu. Mutta koska kone kävi maassa oli ground/air sensor sitä mieltä että kone oli myös maassa ei kaasuvivut auennut eikä tätä huomattu. Pilotit oli vetänyt nokkaa ylös ja telineet sisään ennen kuin oli huomattu että tehoja ei ole.

 

Pomppulaskuun oli varmasti vaikuttanut tuulishear, joka oli ilmoitettu olevan jokaisella kiitotiellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmittaa lukea tällaisia juttuja. Meidän ikäluokalla oli tapana pitää käsi kaasuvivulla vaikka autokaasu olikin päällä. Jos ei muun syyn takia, niin ainakin oli tuntuma kaasuvipujen liikkeestä. Onko tämä automatiikkaan luottaminen todellakin mennyt niin pitkälle, ettei enää korosteta käsituntumamonitoroinnin merkitystä. Ja jos niin on, olen vähän protestihenkinen ja tämä onnettomuus on oiva tuki näkemykselleni. Tulee mieleen lisäksi se Turkkilaisten Amsterdamin kämmi kun kolme ukkoa ohjaamossa unohti seurata mitä kaasuvivut tekevät.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmittaa lukea tällaisia juttuja. Meidän ikäluokalla oli tapana pitää käsi kaasuvivulla vaikka autokaasu olikin päällä. Jos ei muun syyn takia, niin ainakin oli tuntuma kaasuvipujen liikkeestä. Onko tämä automatiikkaan luottaminen todellakin mennyt niin pitkälle, ettei enää korosteta käsituntumamonitoroinnin merkitystä. Ja jos niin on, olen vähän protestihenkinen ja tämä onnettomuus on oiva tuki näkemykselleni. Tulee mieleen lisäksi se Turkkilaisten Amsterdamin kämmi kun kolme ukkoa ohjaamossa unohti seurata mitä kaasuvivut tekevät.

 

Seppo

Vaikka olinkin vain harrastuslentäjä ja pienkonepilotti niin meille korostettiin jo koulutus vaiheessa että lentoonlähdössä ja laskussa on käytettävä kaikkia ohjauslaitteita. Eli polkimia, rattia/sauvaa ja tehovipua. Ja jos sattui unohtumaan silloin kun Tiiro tai Kojo istui vieressä, harjoitus oli hylätty. Kyllä luulisi automaattien aikana varmistettavan samat hallintalaitteet. Eikä vain luottaa sokeasti niihin tietokoneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miehistöltä kestää 15 sekuntia työntää kaasut eteen LONG LANDING varoituksen jälkeen.

 

Suora linkki sivulle jossa raportti:  www.gcaa.gov.ae/en/Pages/Default.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa kyseisen lennon kippari tuijotella peiliä kauan, että mites tässä nyt näin päästin käymään.

 

Miten sattuikaan, ja vielä viimeisenä työpäivänä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään