Mikko Vänttinen

Kymin Avoimet ovet -päivä 6.8.2016

5 viestiä aiheessa

Sääennuste loiventui viime lauantaiksi ja Kymin Avoimet ovet -päivä 6.8.2016 vietettiin saateettomassa ja lopulta liki helteisessä säässä. Aamusta tiedettiin sään poutautuvan ja vierailun varmistuvan - päivän odotettu vieras saapuikin 1,5 h myöhässä - eikä haitannut. Ilmailuhistoriaa lensi Kymin taivaalla - VL Viima II & Gloster Gauntlet II :thmbup:

 

viima_20160806.jpg.118c219d0b1b7d7b4db1c167fd1371b3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä olivat ne viisi tähtimoottorikonetta: Viima, Gaultlet, DC-3, rakenteilla oleva Pitts (?) OH-XAR, mutta mikä oli se viides?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä olivat ne viisi tähtimoottorikonetta: Viima, Gaultlet, DC-3, rakenteilla oleva Pitts (?) OH-XAR, mutta mikä oli se viides?

 

Lentomuseon Stieglitz  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ladataanpa muutama kuva jälleen niin leppoisasta päivästä (=ulkopuolisten palautetta), ja turhaan ne myyjätkään Kymiin suunnista vuodesta toiseen ;) Eihän nämä suuret markkinat, varmaan taas noin 2500 kävijää. Ja kävihän noita vierailevia koneita - heille suuret kiitokset. Kaikki yhdesässä tehtiin päivästä onnistunut. Paljon koneita puuttuu kuvista - täydentäkääpä jos siltä tuntuu :thmbup:

 

DFS Olympia "Meise" ja Grunau Baby IIa - molemmat tulevat aikanaa museossa yleisön ihasteltaviksi. Grunausta puuttuvat enää streevat, kaiketi löytyvät - "toimituksessa" eivät aikanaan keväällä olleet

koneita_10.jpg.3e286fa4737309033393ab25a3d7a1c5.jpg

 

MT-429 kohtalo sinetöitiin 17.5.1944 klo 10.15. Varttitunnin lennon jälkeen pakkolasku mereen Kirkonmaan itäpuolelle Kotkassa. Vänrikki Toukoniityn tyttären poika toi länsirannikolta saakka päiväin ajaksi vitriiniimme ihasteltavaksi muutamia hänen sodanaikaisia esintään yms.

 

Historian kaivaja - Sir Richard poisti ensin sinistä maalikerrosta ja sitten mustan kerroksen. Jäljellä jäi hakaristi, joka ei ollut aivan puhdas - eikä läheskään samaa voi sanoa aatteestakaan. Schulgleiterien SG-38 peräsimet ylimaalattiin mm. valvontakomission vuoksi. Kone valmistui Hollannin (Saksan) Haagissa vuonna 1942 Pander & Zonen tehtailla. Koneella lennettiin vuosina1945-47 yhteesä 6h 20min ja 1404 starttia. On siinä keikoilla kestoa:) Ai niin, koneesta puuttuu toinen siipi (kumpi, ei muisteta tähän hätiin) sekä etuosa. Onkos kellään varastossa?

koneita_08.jpg.e76a92143284effb652c0e7b8456d83d.jpg

 

Oippa ja PIK-7 Harakka III. Ja tuohan menee kuin Jämin Jak-3U kehityskaari. Myöhemmin tuli "paranneltu versio" PIK-5c :)

p> 

Kolmonen saapuu - Kotkan ja Karhulan torien ylilennon jälkeen laskuun käynnistyi autoliikenne Kymiin jota lisäsi vielä tieto Viiman saapumisesta klo 13.

koneita_14.jpg.1bd09efc2dfffa66c2557403082b03bc.jpg

 

Tunnistatko koneet?

p> 

Vatsa ja tankki täynnä, ei kun menoksi.

koneita_11.jpg.434e6c3c1c47316f3ba28f29a113b1d1.jpg

 

Gauntlet, Viima ja Kolmonen - nämä yksilöt enää harvemmin samassa kuvassa(ko?)

p> 

Siviiliplatalla

p> 

Vesikoneet kiinostavat aina yleisöä

koneita_05.jpg.ed53051296ad6a54684e11f747dc23db.jpg

 

 

p> 

Porukkaa kävi pitkin päivää runsain mitoin - kuva vääristää tilannetta. Kentällä oli noin 500 autoa ja kentän ulkopuolella noin 200 lisää päivän mittaan.

koneita_18.jpg.02de9c78f39610bc05205f16dd895444.jpg

 

Kuin silloin ennen vanhaan

koneita_20.jpg.feb3ce1330da3eac1a72d37fd4f47612.jpg

 

Horsepowers

koneita_12.jpg.260b320aca75fc302e97f28270b7c203.jpg

 

Pitts S12 ja Chipmunk

p> 

Kyllä silmä lepäsi  :)

koneita_15.jpg.91bbae6360c8f1d0e28ad944b13e448d.jpg

 

Päivän "johtokeskus" - radioliikenteen hoiti Jyrki maassa, fougassa ja gauntletissa  ;D

p> 

Raja on ollut perinteisesti mukana vuosittain - näkyväthän he liki päivittäin tai ainakin viikottain Kotkan ilmatilassa

koneita_23.jpg.cb01123861db025e88003e1c43253460.jpg

 

Hawkin ohjaamo oli kovassa jonotuksessa päivän mittaan kuten kahviomme ja makkaragrillimmekin.

>koneita_09.jpg.ae892a0adca704748459153168f88ead.jpg>koneita_02.jpg.95d2237b4e8a1ec265c4d6394e53e69d.jpg>koneita_22.jpg.4894b13ba8519aa9b123dc6cad848734.jpg>koneita_13.jpg.23213c03707093e0a339e324215bcd62.jpg>koneita_01.jpg.e309872f17c9cc64e433ce0f974e0d1d.jpg>koneita_17.jpg.24e937534975f228fae296203f848912.jpg>koneita_20.jpg.7e292807a5eb9155e8c7bb5aa71cc4a7.jpg>koneita_07.jpg.8db896386f7887a58a155f5c82955f27.jpg>koneita_21.jpg.7a35e62056341d49aed142c591e36d73.jpg>koneita_24.jpg.0862f6e4061e901e0fd03175378ab0e3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla