Lauri Fontell

Jäänmuodostus siipiin

2 viestiä aiheessa

Hei! Lensin viikonloppuna ATR 72:lla neljä lentoa. Kahdella lennoista näin siiven etureunaan kertyneen valkoisen "raidan". Onko kyseessä jäätä? Miten kyseinen jäänmuodostus(?) vaikuttaa koneeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Lensin viikonloppuna ATR 72:lla neljä lentoa. Kahdella lennoista näin siiven etureunaan kertyneen valkoisen "raidan". Onko kyseessä jäätä? Miten kyseinen jäänmuodostus(?) vaikuttaa koneeseen?

Vaikea sanoa oliko tuo näkemäsi "raita" jäätä vai huurretta kun ei ole kuvaa mutta vaikuttaahan jäänmuodostus siipeen monellakin tavalla: ensinnäkin jää muuttaa siiven profiilia ja vaikuttaa siiven aerodynamiikkaan ja nostovoimaan, se nostaa koneen sakkausnopeutta, lisää koneen painoa, lisää siiven vastusta, pienentää liitosuhdetta eli vaikuttaa monin tavoin siiven ominaisuuksiin eli toisin sanoen huonontaa niitä. Jää siivessä on huono juttu ja sen takia siitä halutaan päästä eroon. Kaikki siivet eivät tosin ole niin herkkiä jäätymiselle mutta niissäkin jää silti huonontaa siiven ominaisuuksia em. tavalla. Jotkut siivet taas ovat erittäin herkkiä jäätymiselle eli niissä jään muodostuminen on niin kriittistä, että lento-ominaisuudet heikkenevät dramaattisesti eli esim. lentoonlähdössä ja laskeutumisen aikana tällainen jäänmuodostus voi olla kohtalokasta. Pieni/vähäinen jäänmuodostus ei kuitenkaan yleensä ole niin vaarallista mutta kyllä sekin lento-ominaisuuksiin tietenkin vaikuttaa.

 

Tämän takia IFR-koneissa on tärkeää pystyä poistamaan/ehkäisemään jäänmuodostusta. Siiven johtoreunaan eli etureunaan kertyy yleensä jäätä ja se on myös kriittisin paikka. Näin ollen siiven etureuna ja vakaajien etureunat varustetaan jäänesto/poistoelementeillä. Siiven etureunan sisään voidaan johtaa kuumaa ilmaa moottoreista(suihku/ohivirtausturbiinikoneissa) tai etureunassa voivat olla ns. Jäänpoistokumit joihin johdetaan paineilmaa ja se saa jäänestokumin pullistumaan ja näin poistaa jään, näitä jäänpoistokumeja käytetään yleensä potkuriturbiinikoneissa ja turboahtimilla varustetuissa mäntämoottorikoneissa. Usein mäntämoottorikoneissa käytetään myös ns. itkevää siipeä. Silloin siiven johtoreunaan ruiskutetaan johtoreunassa olevista pienistä aukoista jäänestoainetta joka on usein glykoolia tai jotakin etanolipohjaista jäänestoainetta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään