Kimmo Hytönen

Supersaver ja muut internet lentolippusivustot

9 viestiä aiheessa

Olen tykänyt käyttää Momondo nimistä saittia lentojen etsintään. Ostin tämän palvelun kautta Supersaver nimisestä sivustosta lennot erääseen Kiinalaiseen "pikku"kaupunkiin. Finnair kuitenkin perui paluulennon. Pyysin heitä (Supersaver) rebookkaamaan, johon eivät suostuneet. Finnair nosti kädet pystyyn, koska Supersaver ja kiinan sisäiset lennot. Jäljelle jäi matkan peruutus. Peruutus oli tosi hankalaa, piti jonotella hyvin pitkiä aikoja Supersaver "asiakaspalveluun". Kirjallista vahvistusta oli myös vaikeaa saada.

Maksoin lennoista 3 helmikuuta 2016     827,70 EUR   (SRG Finland Oy)

Sain palautusta 9. elokuuta 2016         791,50 EUR   (Travel agency Oy SRG)

Koska ostin liput yritykseni tililtä, tarvitsisin tositteen palautuksesta, mielellään sellaisen, josta selviää millä perusteella he eivät palauttaneet koko summaa. Ei ole helppoa saada, saa nähdä tuleeko ikuna.

Rahojen palautus oli todella vaikeaa, ja vaati runsaasti yhteydenottoja. Jokaista "käsiteltiin" viikkoja. Loppuvaiheessa ongelmana oli mm. se, että olin ilmoittanut kaikkien pankin SWIFT ja BIC koodien lisäksi tilinumeroni kahdessa muodossa, sekä IBAN että vanhassa väliviivallisessa muodossa. Ei tätä nyt voi ihan täydeksi huijaukseksi kait väittää, mutta varoisin visusti käyttämästä ko. puulaakia ikinä.

Sittemmin olen käyttänyt näitä nettipalveluita lentojen hintojen selvittämiseen, ja tämän jälkeen käynyt ostamassa samat lennot lentoyhtiön sivuilta. Maksan aina yksityisellä luottokortilla, koska silloin saan kuluttajansuojan puolelleni.

Kaipailen sitä aikaa, kun minulla oli luottomatkatoimisto, joka kaivoi hyvät hinnat ja yhteydet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin samanlaisia kokemuksia muutamasta nettimatkatoimistosta itsellänikin. Varsinkin juurikin lentojen aikataulujen muutokset ja peruutukset tuottavat valtavasti enemmän työtä matkatoimiston välityksellä asioidessa, koska lentoyhtiö ei ole suoraan pystynyt tekemään näille lipuille oikeastaan mitään.

Lisäksi ärsyttää varausvaiheen äärimmäistä keskittymistä vaativa klikkailu, jotta saa poisvalittua kaiken maailman palvelupaketit ja vakuutukset, joita ei halua maksaa. Kaiken lisäksi esim. juurikin Supersaverilta on ihmeellisen hankalaa saada yksinkertaista kuittia ostosta ja joillakin muilla palveluilla lipunnumeroita ja Amadeus-varaustunnuksia saa metsästää ihan tosissaan.

Mutta mikä ratkaisuksi? Lentoyhtiöt eivät aina itse myy interline-lippuja, jotka sisältävät monen yhtiön lentoja ja lisäksi esimerkiksi Finnairin lippuja löytyy monesti jostain syystä halvemmalla muilta kuin heidän omilta nettisivuiltaan. Oma lisänsä on sitten esimerkiksi Qatar Airways, jonka omilta sivuilta varatessani jouduin juuri lähettämään jälkikäteen heidän support osastolleen kopiot passista ja luottokorttilaskun ensimmäisestä sivusta ennen kuin suostuivat hyväksymään, että luottokorttini on ihan aito. Tällaista ongelmaa ei sentään ole matkatoimistojen kanssa koskaan tullut...  ;D

Näin ollen jokaista matkaa varatessa joutuu miettimään erikseen mikä kanava on kyseisen lipun ostoon paras. Useimmiten se on lentoyhtiön oma sivu, mutta aina sekään ei siis ole mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todella sääli, että kivijalka-matkatoimistot on joko kadonneet, tai eivät ole panostaneet online-kanavaan. Vielä hetki sitten SMT tarjosi online palveluitaan myös kuluttaja-asiakkaille, nyt pelkästään yritysasiakkaille. Aurinkomatkoillakin oli lentohaku josta sai pelkkiä lentoja ihan järkevillä kuluilla, ei ole enää sitäkään. Nyt ainoa "kotimainen" joka tarjoaa jonkinlaista kanavaa on Kaleva Travel, heillä sentään jonkinlainen front-end Amadeukselle, mutta perus rajoitukset (max kolme kohdetta, huono lentojen rajaus ja rajoitetut segmentit).

Parhaaseen lopputulokseen viimeaikoina olen päässyt Ebookers/Expedia.fi palveluilla (QR, BA CX lipuille). Selaimeen saa muutamia näppäriä lisä-osia (ITA-Matrix-Powertools) jolla matrix.itasoftware.com haut saa vietyä Ebookersille/Expedialle ilman segmenttirajoitusta. Manuaalisemman metodin löytää www.farefreaks.com sivuilta.

Lentoyhtiöt tämän matkatoimisto-busineksen pilannut on, kun ei makseta provikoita myydyistä lipuista, niin kukaan ei oikein panosta online-kanavaan. Taitaa kansainväliset OTA palvelut tehdä rahansa hotellien varaamisilla. Kotimaisilla matkatoimistoilla puhelinpalvelusta varattujen lippujen palvelumaksut on älyttömiä (luokkaa 80-150€), joten ei paljon kannata varailla.

Joitakin positiivisia kokemuksia myös BA:n omasta puhelinpalvelusta, hankalammankin lipun saa varattua järkevällä 30€ palvelumaksulla, kunhan lipussa on edes joku BA:n oma segmentti mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen käyttänyt SuperSaveria menestyksekkäästi kymmeniä kertoja ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Viime vuosina ainoa kiusa on ollut se, että kun haluaa lennon, niin tyrkytetään vähän kaikenlaista palvelua lisukkeeksi, ja saa tarkkaan lukea että painelee aina oikeita nappeja, eikä ostaisi mitään turhaa. Peruutuksia tai muutoksia en ole joutunut tekemään. Käytän myös aina omaa yksityistä luottokorttia, niin saa kuluttajansuojaa sitä kautta. Kilpailu on lisääntynyt ja näitä edullisia lippuja tarjoavia tahoja on tullut lisää -- olen mielelläni maksanut pari euroa enemmän ja käyttänyt juuri SSää, koska itselläni kaikki on toiminut tähän asti sen kanssa hyvin. Turha yrittää säästää enää paria euroa ja tapella jonkun uuden tuntemattomamman yrityksen kanssa IMHO.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän ns. kivijalkamatkatoimistoa (ei online varauspalvelua) ja pakko sanoa, että sellaisten asiakkaiden määrä on lisääntynyt, joilla on mennyt hermo nettivarauksiin. Haluavat palata takaisin ns. vanhanaikaiseen asiakaspalveluun. Simppelissä varauksessa emme pysty kilpailemaan nettihintojen kanssa, mutta jos varaus on hiemankin monimutkaisempi reititykseltään (tai useita käyntejä vuoden aikana samaan kohteeseen), niin olemme monesti nettiohjelmia jopa halvempia !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaavia kokemuksia itselläkin, sen agentin käyttämisellä kaiketi pitäisi syntyä jotain lisäarvoa, eikä lisävaivaa.

- Kun tuote on myyty, niin kaikesta nostetaan kädet ilmaan.

- Siltikin olen jotain yhdensuuntaisia ay-lippuja varaillut näiltä pilipaliagenteilta, sillä se 71e vs. 371e samasta legistä Amadeuksen ja Sabren välillä on merkittävä.

Homman kyllä mielestäni ovat pilanneet ihan kaikki kolme osapuolta, peiliin voi siis katsoa agentit, asiakkaat ja lopulliset palveluntuottajat.

Asiakkaana maksaisin mielelläni palvelusta, hotellisuosituksista jne. jonkin järkevänkin hinnan. Parikymppiä on pieni hinta, että säästää omaa aikaa ja vaivaa.

Mikäli agentin "palvelu" koostuu samojen tietojen lukemisesta, kuin asiakas voisi tehdä itsepalvelukanavassa, niin en koe halua maksaa palvelusta. Taas agentille ajankäyttö ei ole järkevää, jos asiakas kuulee vinkit, sekä varaakin sitten muualta. Muna ja kana.

Itseasiassa kaikenmaailman lentotarjoukset, joissa matkustusaika on puolisen vuotta, tarjouksen kappalemäärää ei ole yksilöity ja hintasäännöt on jos on, niin saisi lailla kieltää. Erkkikään sitten jaksa hakkaa niitä päiviä jospa sattuisi joku löytymään.

Kun tuotteella ei ole yhtä määrättyä kiinteää hintaa, niin sillä sinänsä kun ei voi olla edes tarjoushintaa lopulta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän ns. kivijalkamatkatoimistoa (ei online varauspalvelua) ja pakko sanoa, että sellaisten asiakkaiden määrä on lisääntynyt, joilla on mennyt hermo nettivarauksiin. Haluavat palata takaisin ns. vanhanaikaiseen asiakaspalveluun. Simppelissä varauksessa emme pysty kilpailemaan nettihintojen kanssa, mutta jos varaus on hiemankin monimutkaisempi reititykseltään (tai useita käyntejä vuoden aikana samaan kohteeseen), niin olemme monesti nettiohjelmia jopa halvempia !

Kerrohan mista tuollaisia viela loytyy? Olin vuosikymmen sitten SMT:n liikematka-asiakas ja palvelu oli hyvaa. Sitten kaikkien vahennysten jalkeen satunnainen asiakkuus siirrettiin jonnekin Aurinkomatkojen puolelle. Jotakin kun kysyi, niin vastaus luvattiin muutaman vuorokauden kuluttua, jne.

Taalla USA:ssa kaytan risteilyjen varauksissa vakiomatkatoimistoa Houstonissa, ja palvelu on vimpan paalle (ehka kun tunnen omistajan), mutta lentolippujen ostossa kaytan edelleen Expediaa tai sitten ostan suoraan lentoyhtiolta. Syyskuulle menin ostamaan Expedialta LH:n lennot Helsingista Hampuriin enka tietenkaan lukenut ehtoja tarkkaan: kysymyksessa oli Light-lippu, johon ei kuulu matkatavaraa tai istuinpaikan ennakkovarausta... No, kaikesta oppii.

Mutta, Suomeen tarvitsisin matkatoimiston, joka hoitaisi rtw-lentovaraukset ja Kiinan viisumitrafiikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettimatkatoimistojen kanssa painimisesta:

Matkan tai hotellin varaaminen käy verkosta nopeasti, ja yhä suurempi osa reissuista ostetaankin kotisohvalla. Samalla matkailijasta voi tulla turvaton henkilö, joka ei ongelmien sattuessa saa apua nettimatkatoimistojen asiakaspalvelusta.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/15/lentolipun-ostaja-jaa-usein-yksin-ongelmiensa-kanssa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään