Tumi Hämäläinen

HD-kuvaa PC:hen

7 viestiä aiheessa

Mulla on Anyseen E30 C Plus boksi, jolla saan tv-kuvaa tietsikan ruudulle - ihan jees. Nyt kun Englannin Valioliiga on siirtynyt Viasatille, ja ottelut tulevat vain HD-kanavilta, tuo Anysee ei niitä tietenkään näytä. Onko jollain tietoa/kokemuksia millainen vekotin olisi sopiva tuohon tietokoneeseen että näkyisi maksulliset HD-lähetykset? Käsittääkseni tarvittaisiin laite, jossa olisi CI+. CI ei ilmeisesti riitä kuin SD-kanavien katseluun.

Viasatin Sport -paketti jo toimii tuossa telkkarissa, mutta tarvetta olisi myös tietokoneeseen saada samat kanavat näkyviin.

Normikanavat Yle TV1 ja TV2 näkyvät Anyseen kautta HD:na kyllä, mutta maksulliset ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikeaa on löytää tuollainen poksi PC-koneeseen. Etsin aikoinani jotain vastaavaa formuloihin. Eli 1080p-poksia. Nyt formulat näkyvät Suomessa ainakin kaapelipuolella maksukortilla 720p-laadulla. Ylen HD-kanavat ovat 1080i- laatua. Eikä aitoa 1080p:tä saa miltään kanavalta. Ja tosiaan, joihinkin laitteisiin vaaditaan se CI+ sovitin. Kuten minun Samsungin HD-digipoksiin. Minun Finnsatin HD-poksiin maksukortti menee suoraan. Eli CI+ ominaisuus on digipoksin sisuksissa. Toki paremmin toteutettuna, kuin Samsungissa.

Eikö Viasat myy jotain paketteja, jolla pystyisit katsomaan ne haluamasi ohjelmat HD-laatuisina suoraan netistä? Ja ilman mitään pokseja?

En tiedä näistä nettilähetyksistä juuri mitään, mutta jotkut ulkomaiset ohjelmantarjoajat käyttävät tehokasta H.265 pakkausta.https://fi.wikipedia.org/wiki/HEVC.  Sillä näkyy kaiketi uudet ultra-HD-laadut. Eikä vaadi kovin paljon nettikaistaa. Minulla on Soneran 100 Mbit/s kaapelinetti Cisco EPC-3825 poksilla. Tällä nopeudella näkyy ainakin 1080p-laatu (H.264) aivan loistavasti.

En tiedä mitkä nykyiset käyttöjärjestelmät ja selaimet tukevat tätä uutta H.265 pakkausta. Ja onko se jopa maksullinen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti sanottuna PClle ei ole saatavilla sellaista TV korttia / boxia jolla voisi seurata maksullisia HD lähetyksiä. Tämä johtunee siitä että kyseisille laitteille ei haluta myöntää CI+ korttipaikkaa (piratismin pelko). Itsellä myös sama ongelma joten tässä olen alkanut katselemaan ihan normi taulu telkkua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä noita on tosiaan tullut tutkittua ja kyseltyä moneltakin asiantuntijalta. Näyttää siltä, että käytännössä pitäisi Viasatin lisäksi hommata tuo ViaPlay, jolla näkee ottelut tietokoneella, tabletilla ja vaikka kännykällä. Se on sitten rapiat 55 euroa koko setti. Tai sitten hommata vain Viaplay, ja HDMI:llä läppäristä telkkariin, jos pitää telkkarista katella. Viaplaylla voi katsella käsittääkseni yhtä aikaa kahdella laitteella samanaikaisesti, esim. vaikka tabletilla ja pöytäkoneella.

Pitää nyt vielä miettiä, mutta aika hankalaksi tämä (esim. Valioliigan seuraaminen eri laitteilla) on tehty verrattuna viime kauteen. Silloin näki MTV Sport -paketilla ilman vaikeuksia pelit telkkarista ja tietokoneelta. Mulle riittäisi ihan SD-kuvanlaatu, mutta nyt maksukanavat alkavat olla jo tyystin HD -laatua.

DNA:lla on jokin TV -paketti, mutta se ei kuulemma ole kuin antennitalouksiin. Mulla on kaapeli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennen PC-läppäreissä oli PCMCIA-korttipaikka. Minun käytössä olleessa koneessa näitä korttipaikkoja oli jopa kaksi kappaletta. En koskaan käyttänyt niitä mihinkään.  Ne olivat mitoiltaan kutakuinkin nykyisen CI+ moduulin kokoisia. Tuskin on kumminkaan yhteensopiva, vai onko?

Mutta ei varmasti toimi, kun Conax-maksukortin varmenne tulee katsottavan kanavan lähetyksen mukana. Voisi ehkä teoriassa toimia, jos PCMCIA-CI+ liitäntä on keskenään yhteensopiva ja toiseen PCMCIA-paikkaan laitetaan HD-viritinkortti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne nettilähetykset ovat mielestäni laadultaan huonompia, kuin kaapelista tuleva tavara. Olen pari kertaa ostanut katseluoikeuden testimielessä  formuloihin MTV:n palvelusta PC-koneeseen, sekä iPadiin. Kuva on PC:llä 720p. Samoin iPadillakin, mutta sen kuvasuhteen takia kuva on pienempi. Mielestäni nettilähetykset pätkivät enemmän verrattuna kaapeliin, vaikka molemmat tulevat samasta Soneran kaapelista. Väreissäkin on eroja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista digilähetyksissä  ::). Eli netissä värit ovat jotenkin hailakammat!

Minulla ei ole tv-laitetta, mutta kaksi HD-digipoksia syöttää kuvaa isohkolle vanhalle monitorille. Sen optimitaajuus on 1080i, eli molemmat digipoksit skaalaavat 720p kuvan 1080i muotoon. Samoin kaikki SD-kanavat (576i) skaalataan 1080i muotoon. Minulla on myös pieni 27 tuuman ips-tyyppinen monitori. Se on 1080p, mutta katson silti formulat 1080i monitorilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään