newsBot

Finnair avaa reitin Västeråsiin yhdessä NextJetin kanssa

19 viestiä aiheessa

Finnair lisää lentoyhteyksiä Ruotsiin yhteistyössä ruotsalaisen alueellisen lentoyhtiön NextJetin kanssa. Elokuun 17. päivä Finnairin AY-koodi lisätään NextJetin uudelle reitille Västeråsin ja Helsingin välille. NextJet operoi reittiä arkipäivisin kolme kertaa päivässä, lauantaisin kerran päivässä ja sunnuntaisin kahdesti.

 

Reitti tarjoaa Västeråsin ympäristön asukkaille erinomaiset yhteydet Finnairin kattavaan Euroopan ja Aasian verkostoon sekä Finnairin kotimaan kohteisiin, ja samalla suomalaiset saavat uuden sujuvan yhteyden Keski-Ruotsiin.

 

Yhteistyö NextJetin kanssa on osa Finnairin verkoston laajentamista Ruotsissa. Syyskuussa Finnair avaa reitin Helsingistä Uumajaan yhdessä alueelliseen lentämiseen erikoistuneen BRAn kanssa, jonka kanssa Finnairilla on myös kanta-asiakasyhteistyötä. Finnair lentää Tukholman Arlandaan ja Brommaan yhteensä 77 kertaa viikossa ja Göteborgiin 27 kertaa viikossa.

 

Lisätietoja:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin radion uutinen: "Västerås-Helsinki-reitin alasajo uhkaa jo 3 viikon kuluttua reitin avauksesta, koska matkustajat karttavat reittiä, ja samaan aikaan Västeråsin kenttä tekee todennäköisesti ennätystappiot".

 

Redan tre veckor efter starten är den nya flyglinjen mellan Västerås och Helsingfors hotad av nedläggning, eftersom passagerarna sviker linjen. Samtidigt så kommer det kommunägda flygplatsbolaget i år troligen att göra en rekordförlust på 43 miljoner kronor.

 

"Ajatus oli, että reitti pienentäisi kentän alijäämää, mutta matkustajat puuttuvat. Useat koneet ovat nousseet ilmaan melkein tyhjinä. On tavoitettu vain puolet budjetoidusta matkustajamäärästä. Siksi konetyyppi on vaihdettu pienempään, ja kentän markkinointipäällikön mukaan tätä satsausta ei voida jatkaa, elleivät matkustajamäärät tuplaannu".

 

Den 15 september i år så startade flygplatsbolaget, i samarbete med flygbolaget Nextjet, en ny daglig linje mellan Västerås och Helsingfors.

 

Tanken var att den linjen skulle minska flygplatsens underskott. Men passagerarna sviker. Flera plan har lyft nästan tomma. Man har bara haft hälften så många passagerare som budgeterat.

 

Därför har Nextjet nu satt in ett mindre flygplan på sträckan och flygplatsens marknadschef, Eva Wetterstrand, säger att den här satsningen inte kommer att kunna fullföljas om inte antalet passagerare fördubblas.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6535352

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs mä sanoin?  :-\

 

Mitenköhän Helsingin ja Västeråsin välillä riittää matkustajia kolmeen päivittäiseen lentoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin radion uutinen: "Västerås-Helsinki-reitin alasajo uhkaa jo 3 viikon kuluttua reitin avauksesta, koska matkustajat karttavat reittiä, ja samaan aikaan Västeråsin kenttä tekee todennäköisesti ennätystappiot".

 

Onkohan tää yllätys kenellekään? Ilmailubisnes on kyllä täynnä joko harvinaisen yltiöoptimistisia tai sitten vaan helvetin tyhmiä ihmisiä.

 

Having said that toivotaan nyt että reitti pysyisi vielä pari viikkoa hengissä, mulla on lippu 23. päivälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Västeråsin kunnanhallituksen puheenjohtaja Anders Teljebäck sanoo, että reitti Helsinkiin lopetetaan  :-\ Teljebäck toivoo, että Nextjetin kanssa tehdyn sopimuksen irtisanominen saadaan tehtyä marraskuun 1. päivään mennessä. Teljebäck ei halua ottaa täsmällistä kantaa siihen, paljonko Nextjetin kanssa tehdyn (2-vuotisen?) sopimuksen purkaminen tulee täsmälleen maksamaan, mutta veikkaisin uutisen sanamuodoista sen mahdollisesti nousevan joko 20 tai 30 miljoonaan kruunuun eli aina noin 3,1 miljoonaan euroon asti. Tappiota operoinnista lienee lisäksi syntynyt jo tähän mennessä kohtalaisesti, ja ehtii syntyä lisää marraskuun alkuun mennessä.

 

Den omdiskuterade flyglinjen till Helsingfors läggs ner. Det säger kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S).

 

Teljebäck hoppas att avtalet ska vara uppsagt till den 1 november. När den sista flighten till Helsingfors går får förhandingarna kring avvecklingen avgöra.

 

Det har florerat olika uppgifter om hur stora förlusten vid en nedläggning kan tänkas bli och att det kunnat handla om 20 till 30 miljoner kronor.

 

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4364205-anders-teljeback-vi-lagger-ner-flyglinjen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nextjet ilmoittaa, että Västerås-Helsinki-reitti jatkuu keskeytyksettä. "Viime päivien intensiivinen mediaraportointi väittää, että reitti lopetetaan, mikä ei pidä paikkaansa eikä Nextjet ole väittänyt niin. - Neljän ensimmäisen viikon aikana on lentänyt noin 1000 matkustajaa, kun budjetoitu luku oli 1200, mutta reitti on uusi ja varaustilanne näyttää hyvältä, joten liikennöinnin jatkamisesta on päätetty".

 

Nextjet fortsätter att trafikera linjen Västerås – Helsingfors. Flyglinjen läggs alltså inte ned som det tidigare har rapporterats.

 

Västerås Flygplats upphandlade under sommaren en ny flyglinje till Helsingfors. Nextjet lämnade det vinnande anbudet, och startade flygningar den 15 september. Avtalet löper över 2 år, där uppstartsperioden helt naturligt har ett beräknat underskott. Över hela kontraktsperioden beräknades ett positivt tillskott för flygplatsen. Den senaste dagarnas intensiva medierapportering gör gällande att linjen läggs ned. Ett påstående som inte stämmer och inte heller kommunicerats av Nextjet . Rutten säljs och marknadsförs tillsammans med Finnair där Nextjet har ingått ett codeshare-samarbete.

 

Efter de första fyra veckorna har ca 1.000 passagerare flugit mot förväntade 1.200. Alltså ett något sämre utfall än budgeterat, men å andra sidan är linjen ung och bokningsingången för resor framåt i tiden är mycket god. Mot bakgrund av detta ligger beslutet kvar att fortsätta med trafiken.

 

http://www.mynewsdesk.com/se/nextjet/pressreleases/nextjet-fortsaetter-flyga-vaesteraas-helsingfors-1611328

 

Västeråsin lentokenttäyhtiön hallituksen puheenjohtaja erosi "epäonnistuneen Helsinki-reitin takia" sekä luottamuspulasta johtuen.

 

Efter misslyckandet med den nya flyglinjen till Helsingfors avgick i dag socialdemokraten Lena Söderberg från sitt uppdrag som styrelseordförande för det kommunägda flygplatsbolaget.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6542960

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään on äänessä Västeråsin lentokenttäyhtiön toimitusjohtaja, Tezz Tordsdotter Åkerman, jonka mukaan lentokenttäyhtiön ja Nextjetin sopimus on irtisanottu marraskuun alusta. Irtisanomisaika on 3 kuukautta eli tammikuun loppuun asti, jona aikana Nextjet lentää Helsinki-reittiä sovitun mukaisesti. Lentokenttäyhtiö ei aio hänen mukaansa kilpailuttaa reittiä uudelleen, mutta Nextjet on ilmaissut halua jatkaa liikennöintiä sopimuksen päätyttyä omalla kaupallisella riskillä ja omaan lukuunsa.

 

Avtalet med Nextjet är uppsagt, ändå har företaget visat intresse för att fortsätta flyga från Västerås flygplats. Flygplatsbolagets vd Tordsdotter Åkerman hoppas på ett fortsatt sammarbete, men den här gången under andra förutsättningar.

 

- Vi har inte för avsikt att upphandla något nytt avtal om trafik till Helsingfors, säger hon.

 

Från och med november är Nya Västerås flygplats avtal med Nextjet uppsagt. Det innebär att flygbolaget i enlighet med avtalet kommer fortsätta att flyga under den tre månader långa uppsägningstiden, det vill säga fram till januari.

 

Tezz Tordsdotter Åkerman, flygplatsens nya vd, för diskussioner med Nextjet om huruvida de kommer att fortsätta trafikera linjen efter det att avtalet upphört.

 

- Nya Västerås Flygplats AB har inte för avsikt att upphandla något nytt avtal om trafik till Helsingfors, säger Tezz Torsdotter Åkerman.

 

Operatören har gett uttryckt för att de vill fortsätta med trafiken på egen kommersiell risk och räkning.

 

 

http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/nextjet-far-sta-for-notan-om-helsingforstrafiken-ska-fortsatta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nextjet jatkaa lentämistä Västerås-Helsinki-reitillä, mutta tuoreen lehdistötiedotteen mukaan 21. marraskuuta alkaen lennetään päivittäin vain yksi edestakainen vuoro, joka lähtee Västeråsista "lounasaikaan" ja jolta on sujuvat yhteydet Helsingistä iltapäivällä lähteville Finnairin kaukolennoille Aasiaan ja noin 60:lle Euroopan lennolle.

 

Nextjet fortsätter att trafikera den nya flyglinjen mellan Västerås och Helsingfors. Det innebär att resenärer fortsättningsvis har tillgång till Finnairs globala nätverk via Helsingfors flygplats. Från och med den 21 november uppdateras dock tidtabellen till en tur och retur-resa per dag.

 

Den dagliga flighten avgår vid lunchtid från Västerås och är väl anpassad till Finnairs asientrafik som sker under eftermiddagen. Från Helsingfors kan resenärer smidigt ta sig vidare till över 17 resmål i Asien och drygt 60 i Europa.

 

– Vi har justerat tidtabellen och koncentrerar oss nu på den populära lunchflygningen. Vi ser att linjen kan bli bärkraftig och fortsätter därför trafiken trots att Västerås Flygplats har sagt upp avtalet med oss säger Henning Lindberg, Försäljnings- och Marknadschef Nextjet.

 

http://www.mynewsdesk.com/se/nextjet/pressreleases/ny-tidtabell-paa-straeckan-vaesteraas-helsingfors-1650087

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nextjet jatkaa lentämistä Västerås-Helsinki-reitillä, mutta tuoreen lehdistötiedotteen mukaan 21. marraskuuta alkaen lennetään päivittäin vain yksi edestakainen vuoro, joka lähtee Västeråsista "lounasaikaan" ja jolta on sujuvat yhteydet Helsingistä iltapäivällä lähteville Finnairin kaukolennoille Aasiaan ja noin 60:lle Euroopan lennolle.

 

http://www.mynewsdesk.com/se/nextjet/pressreleases/ny-tidtabell-paa-straeckan-vaesteraas-helsingfors-1650087

No tässä voi nyt olla jotain järkeäkin, kolme kertaa päivässä lennettävänä tälle reitille ei voinut ennustaa mitään järin kummoista menestystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Västeråsin lentokenttäyhtiön tappiot Helsingin reitistä ja vuositappiot vuodelta 2016 on julkistettu.

 

Helsingin reitistä tuli ensimmäisten 2 kk aikana takkiin 770000 € ja reitin irtisanomisesta 1,9 miljoonaa €. Lentokentän pyörittämisestä tuli vuositasolla tappiota 6,77 miljoonaa €, mikä oli tuplasti arvioitua enemmän.

 

Nu står det klart att flygplatsbolaget förlorade 7,3 miljoner kronor på Helsingforslinjen under september och oktober – och att kostnaden för att avveckla avtalet om linjen uppgick till 18,3 miljoner kronor.

 

Inför 2016 var prognosen att flygverksamheten skulle göra förluster på närmare 32 miljoner kronor. Summan landade på mer än det dubbla – 64,2 miljoner kronor.

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/flygplatsens-forluster-2016-mer-an-64-miljoner-kronor

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nextjet ilmoittaa lopettavansa Helsinki-Västerås-lennot 26.3. liian vähäisen kysynnän johdosta. Myöskään suunniteltua reittiä Västeråsista Kööpenhaminaan ei avata.

 

Flygbolaget Nextjet slutar att trafikera Västerås flygplats. Sedan september har bolaget flugit till Helsingfors från Västerås och planen var också att starta linje till Köpenhamn.

 

Beskedet från Nextjet betyder att Helsingforstrafiken försvinner från och med den 27 mars.

 

Den planerade flygtrafiken till Köpenhamn går i stöpet, skriver Nextjet i ett pressmeddelande.

 

Anledningen till avvecklandet är dålig biljettförsäljning.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6651082

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/nextjet-avvecklar-linjer-till-och-fran-vasteras

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Västeråsin lentokenttäyhtiön tappiot Helsingin reitistä ja vuositappiot vuodelta 2016 on julkistettu.

 

Helsingin reitistä tuli ensimmäisten 2 kk aikana takkiin 770000 € ja reitin irtisanomisesta 1,9 miljoonaa €. Lentokentän pyörittämisestä tuli vuositasolla tappiota 6,77 miljoonaa €, mikä oli tuplasti arvioitua enemmän.

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/flygplatsens-forluster-2016-mer-an-64-miljoner-kronor

Ymmärtämättä taloudesta mitään (kauppakorkean lopetin eka syksyn jälkeen) niin mitä tuollaiseen tappiomäärään lasketaan mukaan? Kaksi kuukautta ja 770 000, eli lähes 13 tuhatta/vrk. Jos koko ajalle kolme edestakaista lentoa, siis myös viikonloppuisin, niin yli 2000 euroa sektori. Tiedän, että operointi on kallista, mutta aika kalliilta kuulostaa. Oliko kenttä sitten auki vain näitä lentoja varten, tuskin? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oliko kenttä sitten auki vain näitä lentoja varten, tuskin? ???

 

Ainoa reittilento stadi Västeråsista oli siihen aikaan eli kenttä ei välttämättä*, mutta terminaali kyllä.

 

*) Olettaisin että kentällä on myös yleisilmailua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Västeråsissa talvikaudella lämpötilat ja sateen olomuoto sahaavat jatkuvasti, mikä johtaa kiitotien kesäkelivaatimusten kanssa runsaaseen kalliiden nestemäisten formiaattien  käyttöön. Tämä saattaa selittää ainakin osittain kentän runsaat kulut juuri kyseisellä aika-akselilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään