Timo Helenius

Finnair DC-8 Paavo Nurmi

15 viestiä aiheessa

Vanha runko se vaan yhä jatkaa elämäänsä humanitäärisen avun parissa. N782SP.

 

Kysymykseni on jotta Tietääkö joku miksi rekisteri vaihdettiin -LFR:stä -LFT:ksi ?

 

PS. Tämä ei ole tietokilpailu vaan kysyjää kiinnostaa kun ei itse tiedä.  ???

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha runko se vaan yhä jatkaa elämäänsä humanitäärisen avun parissa. N782SP.

 

Kysymykseni on jotta Tietääkö joku miksi rekisteri vaihdettiin -LFR:stä -LFT:ksi ?

 

PS. Tämä ei ole tietokilpailu vaan kysyjää kiinnostaa kun ei itse tiedä.  ???

 

 

Finnairin 60-vuotishistoriikissa Finnair - The Art of Flying Since 1923 (John Wegg, 1983) sivulla 246 kerrotaan OH-LFR:stä, että "Re-registered OH-LFT 15 Apr 69 to avoid radio call-sign confusion with Convair OH-LRF"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan samantien:

 

Toinen kasimme, OH-LFS, rekisteröitiin uudestaan, jolloin siitä tuli OH-LFV. Syynä välttää sekaannusta Super Caravelle OH-LSF:n kanssa. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Yrjö.

 

Silloin sitten kai kuljettiin rekistereillä eikä lennonnumeroilla tai kuten nykyään callsigneilla.

 

Lennonnumeroilla silloinkin kuljettiin, sekaannuksia tuli (tai pelättiin tulevan) firman sisäisissä asioissa, olen ymmärtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonnumeroilla silloinkin kuljettiin, sekaannuksia tuli (tai pelättiin tulevan) firman sisäisissä asioissa, olen ymmärtänyt.

 

Oikeassa olet, Juha. Finnair aloitti Atlantin valloituksen, ja kaikki mahdollinen piti varmistaa. Mitä tulee noihin radiokutsuihin, niin lennonjohtomielessä, vieraillessa ni välillä ohjaamossa ison veden yllä, länteen oli samaan aikaan liikkeellä Finnair 101, Swissair 101, ja joku muu -air 101. Siinä välillä kuului kysymys: "Hei, oliks toi meille?" No, SELCALkin oli poikaa...

 

Mutta yhtiön sisäisessä radioliikenteessä oli erehtymisen mahdollisuus - Romeo Fox tai Fox Romeo...samoin paperisodassakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus matkustanut YK-tehtäviin Kyprokselle. Vuosi oli 1975. Kone oli DC-8-51. Rekisteri muistaakseni OH-KDM. Jotta saisin vahvistuksen ajatukselleni, mahtaisiko jollain olla tietoa ko koneesta. Kone oli KARAIRin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista eri lentoyhtiöiden "-101":stä vielä sananen. Ei se vielä ollut isokaan ongelma, että keskellä Atlantia oli useita sataykkösiä. Ongelmat suurenivat kun nämä kaikki sataykköset olivat yhtäaikaa lähestymässä JFK:ta. Ja ne paikalliset lennonjohtajat eivät aina muistaneet "konekivääripuheessaan" lausua kuin numerot, kuten normaalitilanteessa oli usein tapana.

 

Oli ne aikoja, oltiin nuoria ja komeita. Nyt ei enää olla niin nuoria...  8)

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus matkustanut YK-tehtäviin Kyprokselle. Vuosi oli 1975. Kone oli DC-8-51. Rekisteri muistaakseni OH-KDM. Jotta saisin vahvistuksen ajatukselleni, mahtaisiko jollain olla tietoa ko koneesta. Kone oli KARAIRin.

Eikös Kar-Airista ja "Deeku-Maikista" ole tehty kirjakin? Kustantaja edesmennyt Apali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus matkustanut YK-tehtäviin Kyprokselle. Vuosi oli 1975. Kone oli DC-8-51. Rekisteri muistaakseni OH-KDM. Jotta saisin vahvistuksen ajatukselleni, mahtaisiko jollain olla tietoa ko koneesta. Kone oli KARAIRin.

 

OH-KDM oli DC-8-51, Kar-Airilla (sittemmin Karairilla) 1972-1985.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään