Tarmo Kallio

Potkua vanhaan, sekä tuliterään PC-koneeseen

9 viestiä aiheessa

Tuntuuko vanha, tai jopa uusi PC-läppärisi hitaalta? Nyt on ratkaisu! Olen mainostanut tätä ennenkin.

Tarkista koneesi USB-liittimien nopeus. Jos on vähintään USB-2, niin ok. Osta kaupasta pienikokoinen USB-3 muistitikku. Jotain 64-128 Gt. Vaihda tikun FAT32 järjestelmä  exFAT muotoon. Määritä tikku Readyboost käyttöön. Windows ottaa itse tikusta sopivan osan Readyboost-välimuistiksi. Eipä muuta. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotahan voisi joskus kokeilla jos vaikka tulisi Flight Simulaattoriin lisää vauhtia ja sulavuutta? :)

Onko sen tikun oltava kallis Usb3 tikku vai toimisiko halvemmilla usb2 tikullakin, entä mahtaako tämä kikka toimia Win XP:ssä tai Win 7:ssa?

Jos tuo kikka pelaa minun tietokoneissani niin sehän olisi mainio juttu, sillä kaikki tietokoneeni ovat hitaita vanhoja rouskuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sen tikun oltava kallis Usb3 tikku vai toimisiko halvemmilla usb2 tikullakin

En tiedä mikä on mielestäsi kallis, mutta halvin 64GB USB3 tikku on 16,90 EUR. USB2 tikku maksaakin jo sitten 20,90 EUR.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mikä on mielestäsi kallis, mutta halvin 64GB USB3 tikku on 16,90 EUR. USB2 tikku maksaakin jo sitten 20,90 EUR.

Joo . . vähän hätäisesti tuossa kauppareissulla niitä katselin marketeissa (ajattelin ostaa ja kokeilla) mutta peijakas nehän olivat hinnaltaan nelisen kymppiä ja jäivät ostamatta. No katsellaan ja pähkäillään . . . 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Readyboost muistitikun, tai -kortin pitää olla mahdollisimman nopeaa laatua. Eli tikuissa vähintään USB-3 nopeutta. Lisäksi tikun pitää olla pienikokoinen, kun se on aina kiinni läppärissä. Jos läppäriä kuljettaa laukussa, niin tällainen tikku on ainut vaihtoehto:http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/muistikortit-ja-usb-muistit/SDFIT3USB64GB/sandisk-ultra-fit-64-gb-usb-3-0-flash-muisti

Laitan vielä muistilistan:

-Alusta tikun, tai muistikortin FAT32 muoto exFAT muotoon.

-Koneessa jossa on SSD-levy Readyboost ei toimi.

-Readyboost tikkuja, tai muistikortteja voi olla käytössä useita.

-Readyboost muisteja ei oteta irti koneesta koskaan.

-Tikun koko muistimäärää ei saada Readyboostkäyttöön, vaan Windows määrittää sen aina konekohtaisesti. Minulla on yhteensä 96 Gt Readyboostmuistia. Toinen on 64 Gt: tikku ja toinen 32 Gt: muistikortti. Näistä Windows on varannut osan ja vapaana on 25,8 Gt ja 5,68 Mt. Tämä vapaa tila on ilmeisesti aivan normaalissa muistikäytössä, mutta en ole itse kokeillut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Koneessa jossa on SSD-levy Readyboost ei toimi.

Sanoisi ehkä ennemmin että ei tarvitse. Itse ostin juuri uuden läppärin SSD levyllä. Käynnistysaika sammuksista siihen että selain on auki on 20 s. Kaveri taas päivitti noin 5 v vanhaan läppäriin SSD levyn ja aika oli suurinpiirtein sama. Kaverilla tosin puhdas W10 asennus kun itsellä kaikki bloatwaret tallessa.

Ehkä ennemmin suosittelisin SSD päivitystä. Halvin 120Gb maksaa Jimm's:llä 45,90€. Se riittää jos ei kovin montaa isompaa sovellusta siihen laita. Itellä on P3D ja BF4 asennettuna ja on sopivat 7 Gb vapaana. Pävitys 500 Gb houkuttas, sillä ois n. 170 hintaa.

En kovin tarkkaan tiedä tuota readyboostin toimintaa niin saapi oikoa jos ihan höpöjä puhun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoisi ehkä ennemmin että ei tarvitse. Itse ostin juuri uuden läppärin SSD levyllä. Käynnistysaika sammuksista siihen että selain on auki on 20 s. Kaveri taas päivitti noin 5 v vanhaan läppäriin SSD levyn ja aika oli suurinpiirtein sama. Kaverilla tosin puhdas W10 asennus kun itsellä kaikki bloatwaret tallessa.

Ehkä ennemmin suosittelisin SSD päivitystä. Halvin 120Gb maksaa Jimm's:llä 45,90€. Se riittää jos ei kovin montaa isompaa sovellusta siihen laita. Itellä on P3D ja BF4 asennettuna ja on sopivat 7 Gb vapaana. Pävitys 500 Gb houkuttas, sillä ois n. 170 hintaa.

En kovin tarkkaan tiedä tuota readyboostin toimintaa niin saapi oikoa jos ihan höpöjä puhun.

Eli kannattaa itse kokeilla  :)

Minulla on alkuperäinen Windows 7-64 bit.  Läppäri on ikivanha Asus-merkkinen( Intel T4500+ GeForce 310m).  Päivitin vuosi sitten seiskan päälle Windows kympin ja nyt on tietenkin uusin Anniversary Update. Kone on jotain kuusi vuotta vanha. Eikä ole tarvinnut asentaa Windowsia kertaakaan uudelleen. Pystyisin asentamaan SSD-levyn läppäriini heittämällä, kun kiintolevy on aivan vakio. 5400rpm. Muutama ruuvi auki ja SSD-levy sisään. Pitäisi tietenkin kloonata nykyinen "C"-levy. Sekin onnistuisi heittämällä  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään