Mika Laakso

Mittarilöytöjä Juthbackasta

25 viestiä aiheessa

Juthbackan markkinoilta 20.08.2016 muutama "löytö". Osaako kukaan kertoa niistä mitään? "FLAPS", Smiths Desynn INDICATOR, CODE PW 879 FL/8U, Serial No. GD121 (epäselviä, osittain arvailua?)   R.P.M. INDICATOR MK IVB, ELECTRIC REV. INDICATOR, PATENDED, STORES REF. No6A/1299, SERIAL No????, 14 FEB 1967. A.M.

 

img_4149.jpg.0a789feb4977a21533cf205be8406dba.jpg

 

 

 

 

img_4150.jpg.ddc0f0c916cd63f29a28c5d9f2f2939a.jpg

 

 

p> 

 

img_4152.jpg.b93146c79e4039cc9879c0a239385fe0.jpg

>img_4148.jpg.f02f15de46e06b1e1a622d908f65d7d2.jpg

p>img_4151.jpg.bca8045b5b5bf81243de1e0adadeb047.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos muistan oikein Gnatin ohjaamossa on mittareita missä on vihreitä numeroita... Tämä ihan heittona, ei ole valokuvia käsillä.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kierroslukumittarista vielä, Google hakuun kun laitoin indicator mk IVB, niin Englannin eBayssa myydään täsmälleen samanlaista Lancasterin ja Mosquiton mittaria, mutta kun mun mittarissa lukee 14.FEB.1967. Vampiressa samanlainen mittari, paitsi taulussa ison R.P.M. tekstin alapuolella lukee 20000rpm, kun tässä 5000rpm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pembroke kävi mullakin mielessä, mutta kun Ilmavoimien Pembroke koneet oli käytössä vuodesta 1956, ja tässä mittarissa on päiväys 14 FEB 1967!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pembroket olivat Suomessa käytössä vielä 1968 tiettävästi. Tuli mieleen, että eikös mittari ole voitu vaihtaa uuteen jossain koneen loppukäytön aikaisessa huollossa tms. vaikka viallisen tilalle? Voisi selvitä Tikkakoskelta, jossa on vielä yksi Pembroke ja mahdollisesti jäljellä koneiden huoltopäiväkirjoja.

 

De Havilland Chipmunkissa on myös tuollainen kierroslukumittari. Taitaa olla yleinen engelsmannien vehkeissä:

 

http://www.airliners.net/photo/Untitled/De-Havilland-DHC-1-Chipmunk-Mk22/905255

 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pembroket olivat Suomessa käytössä vielä 1968 tiettävästi.

 

Eikös toinen koneista, tunnus PR-1, tuhoutunut jo 1965 törmätessään laskussa lumivalliin? Vai oliko tuhoutuminen niin lievää, että kone korjattiin vielä käyttöön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, oikeassa olet. Tuo -65 kaputeerannut kone meni sen verran romuksi, että sitä ei enää korjattu. Se poistettiin Ilmavoimien kalustoluettelosta loppuvuonna 1968.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä englantilaisia "siviilikoneita" Suomessa on ollut, mihin tuo valmistusajankohta -67 täsmäisi?

Britten Norman Islander, Beagle Pup, DH Chipmunk......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä englantilaisia "siviilikoneita" Suomessa on ollut, mihin tuo valmistusajankohta -67 täsmäisi?

 

Löysin vuoden 1966 Ilmailusta luettelon sinä vuonna siviilirekisterissä olleista ilma-aluksista. Eihän se tuo suoraa vastausta, mutta voihan olla niin, että kyseisiin englantilaisiin koneisiin on voitu vaihtaa uusi mittari seuraavana vuonna tms. Joten laitan kuitenkin luettelon englantilaisista konetyypeistä:

 

Suomessa rekisterissä olleet englantilaisvalmisteiset siviililentokoneet 1.7.1966, niitä on 11 kappaletta:

 

- Auster Taylorcraft Plus D, 3 kpl (OH-AUB, OH-AUD, OH-AUH)

- Auster 4, 1 kpl (OH-AUF)

- Auster 5, 2 kpl (OH-AUA, OH-AUE)

- Auster 5JI, 1 kpl (OH-AUC)

- Auster 6A "Tugmaster", 1 kpl (OH-AUK)

- DH 82A "Tiger Moth", 1 kpl (OH-ELC)

- Percival Proctor, 1 kpl (OH-PPB)

- Tipsy Trainer, 1 kpl (OH-TTA)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä tuo "FLAPS"-mittari, mistä koneesta se voisi olla?

Made in England; googlamalla löytyy tällainen ja koko artikkeli tässä. Otsikolla "SMITHS DESYNN INDICATOR 218FL FLAP POSITION GAUGE AIRCRAFT RAF MILITARY VINTAGE".

 

EDIT: etsimällä koodilla PW-879-FL-BU tai  PW879FLBU jopa tarjotaan osia (ilman kuvia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laippaindikaattori on jostain brittikoneesta joka on ollut käytössä vuonna 1967... Löytyykö mistään sellaista Pembroken ohjaamokuvaa missä näkyy laippaindikaattori? Tai millaiset laippasetukset koneessa ylipäätään oli? Tuo indikaattorihan on ollut koneessa jossa on kolmeasentoiset laipat. Chipmunkissa ei kai ollut mittaria, vaan mekaaninen indikaattori. Eli rpm-mittari voisi olla Chipmunkista, mutta laippaindikaattori jostain muusta koneesta. Mitä olen kuvia katsellut, suurimmassa osassa brittiläisiä laippaindikaattoreita merkinnät ovat mittarin vasemmalla puolella, eli päinvastoin kuin tässä mittarissa. Eipä tuossa taida muu autta kuin sitkeästi tutkia brittikoneiden ohjaamokuvia, kyllä se jostain tärppää...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään