Antti Ukkonen

Finnairin A350 tehnyt emergency landingin Pekingiin 9.8.

13 viestiä aiheessa

Mitenköhän tästä incidentistä ei löydy mitään juttua www.avherald.com:sta eikä www.airliners.net:in keskustelupalstoilta?  ???

 

Kuvauksen perusteella kuulostaa kuitenkin suhteellisen vakavalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän tästä incidentistä ei löydy mitään juttua www.avherald.com:sta eikä www.airliners.net:in keskustelupalstoilta?  ???

 

Kuvauksen perusteella kuulostaa kuitenkin suhteellisen vakavalta.

 

Kyllä YLE:n toimittajat ottavat tapahtuman todenperäisyydestä ja syistä selvää heti huomenna jos saavat vihjeen ihan oikeasta maydaystä.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä YLE:n toimittajat ottavat tapahtuman todenperäisyydestä ja syistä selvää heti huomenna jos saavat vihjeen ihan oikeasta maydaystä.

 

   8)

No se on ainakin tosiasia, että tuo on tapahtunut. Flightradar24:stä oli tuolloin 9.8. todennettavissa, että on ollut transponderissa 7700 koodina ja sitten tuon tämän ketjun aloittajan linkissä on linkki nauhoitteeseen jaksolta jota ei äkkiseltään ole kyllä syytä epäillä.

 

Ja eihän se lopulta kovin isoa ongelmaa tarvi, että puskee savua ohjaamoon/matkustamoon. Ilmassa kun sitä ei vaan voi tietää, että onko kyseessä joku suhteellisen triviaali ongelma vai paha tulipalo. Parempi toimia pahemman riskin mukaan ja ihmetellä maassa, että kumpi lopulta nyt oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se on ainakin tosiasia, että tuo on tapahtunut. Flightradar24:stä oli tuolloin 9.8. todennettavissa, että on ollut transponderissa 7700 koodina ja sitten tuon tämän ketjun aloittajan linkissä on linkki nauhoitteeseen jaksolta jota ei äkkiseltään ole kyllä syytä epäillä.

 

Ja eihän se lopulta kovin isoa ongelmaa tarvi, että puskee savua ohjaamoon/matkustamoon. Ilmassa kun sitä ei vaan voi tietää, että onko kyseessä joku suhteellisen triviaali ongelma vai paha tulipalo. Parempi toimia pahemman riskin mukaan ja ihmetellä maassa, että kumpi lopulta nyt oli.

 

Niin, koska Finnairin koneista ei yleensä huudella maydaytä, niin monikaan ei asiaa välttämättä niele ainakaan pelkällä facebook jutulla. Tässä keskustelupalstalla ei ole esitetty oikeen muuta kun tuo äänite. Voihan asia olla niin tai sitten ei.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, koska Finnairin koneista ei yleensä huudella maydaytä, niin monikaan ei asiaa välttämättä niele ainakaan pelkällä facebook jutulla.

 

Mistä koneista sitä yleensä sitten huudellaan?

 

Tässä keskustelupalstalla ei ole esitetty oikeen muuta kun tuo äänite. Voihan asia olla niin tai sitten ei.

 

Juurihan tuossa esitettiin lähdeviitteellinen tieto siitä, että transponderissa on ollut hätätilannekoodi valittuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kiinnitin huomion kahteen eri sanamuotoon asian yhteydessä eli "smoke" tai "smoke alert in cabin". Onhan siinä pieni ero onko kyseessä "savua" tai "hälytys savusta".

 

Omalle kohdalle on harvoin osunut vesihöyryä lentokoneessa (toki kuullut olin ja tiesin siitä), mutta elokuun 14. päivänä sellainenkin tuli vastaan Helsinki-Vantaalla Finnairin AY321 push backin ja rullauksen aikana... Ajattelin vaan, että olisiko mahdollisesti tällainen tapaus mahdollinen laskeutumisen yhteydessä..? Toisin sanoen "normipäivä", joka on vain pelattu varman päälle..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä koneista sitä yleensä sitten huudellaan?

 

Juurihan tuossa esitettiin lähdeviitteellinen tieto siitä, että transponderissa on ollut hätätilannekoodi valittuna.

 

Muistankin tuolta aikaisemmista keskusteluista, että eräät henkilöt ovat vääntäneet näistä mayday asioista ja terminologiasta?

 

Luulisin, että selaisista ilma-aluksista huudellaan, ilmoitellaan tai julistetaan hätätila joissa on jonkin sortin sitä vaativa hätätila.

 

Kommentoin vain ekassa viestissä ollutta taltiointia joka nyt olisi voinut olla peräisin lähes mistä hyvänsä.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Omalle kohdalle on harvoin osunut vesihöyryä lentokoneessa (toki kuullut olin ja tiesin siitä), mutta elokuun 14. päivänä sellainenkin tuli vastaan Helsinki-Vantaalla Finnairin AY321 push backin ja rullauksen aikana... A

 

Siis mitä ? Mikä vesihöyry tuli vastaan miten ja mistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä ? Mikä vesihöyry tuli vastaan miten ja mistä?

 

Ainakin ilmastointilaitteista välillä tulee vesihöyryä kabiiniin. Voi tulla myös käryjä moottoreiden käynnistyksen yhteydessä tietyissä koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin ilmastointilaitteista välillä tulee vesihöyryä kabiiniin. Voi tulla myös käryjä moottoreiden käynnistyksen yhteydessä tietyissä koneissa.

 

Kyseinen ilmiö tosiaan kyseessä. Enpä muista, että Suomessa olisi kohdalle osunut aiemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistankin tuolta aikaisemmista keskusteluista, että eräät henkilöt ovat vääntäneet näistä mayday asioista ja terminologiasta?

 

Luulisin, että selaisista ilma-aluksista huudellaan, ilmoitellaan tai julistetaan hätätila joissa on jonkin sortin sitä vaativa hätätila.

 

Jos on savua matkustamossa/ohjaamossa niin lähtökohtaisesti se on kyllä hätätila kunnes voidaan todeta, että ei oikeasti pala missään.

 

Kommentoin vain ekassa viestissä ollutta taltiointia joka nyt olisi voinut olla peräisin lähes mistä hyvänsä.

Meinaat, että joku huvikseen tekee nauhoitteen joka sattuu täsmäämään muista lähteistä saatuihin tietoihin(FR24 jne.) ja sattumalta vielä sopivat aksentit lentäjillä ja lennonjohtajilla? Just joo. Eiköhän se nauhoite ole ihan oikea edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on savua matkustamossa/ohjaamossa niin lähtökohtaisesti se on kyllä hätätila kunnes voidaan todeta, että ei oikeasti pala missään.

 

Olenkos sanonut jossain, että ei olisi hätätila jos on savua matkustamossa/ohjaamossa? Missäköhän olen niin väittänyt?

 

Meinaat, että joku huvikseen tekee nauhoitteen joka sattuu täsmäämään muista lähteistä saatuihin tietoihin(FR24 jne.) ja sattumalta vielä sopivat aksentit lentäjillä ja lennonjohtajilla? Just joo. Eiköhän se nauhoite ole ihan oikea edelleen.

 

Kiitos mielipiteestäsi.

 

 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään