Lari Nylund

Vesihöyry lentokoneen matkustamossa?

7 viestiä aiheessa

Toisessa yhteydessä (Finnair A350 savua matkustamossa Pekingissä) nousi keskustelussa esiin ilmiö, jossa matkustamoon tulee vesihöyryä esim. moottoreiden käynnistyksen (ajoitus osuu push backin kanssa) ja rullauksen alussa (tehoja moottoreilta). Kun erittäin paljon lentävä Mannikainenkin ihmetteli ilmiötä siitä mainittuani, niin olisikin mukava kuulla studiojoukkueelta tästä ilmiöstä faktat ja lisätiedot. Kyseessähän on täysin normaali ilmiö, jolle on selitys olemassa. Siitä ei vaan ole oikeastaan mainittu vain missään...

Oma veikkaus on ilmiön toteutumiseen vaadittavan kosteutta (esim. sateinen yö, kone kentällä), täysi kabiinillinen matkustajia kylmään koneeseen tuottamaan lämpöä ja lisää kosteutta hengitellessään, moottoreilta sitten tehoa ja puhallusta lämmitysjärjestelmälle, jolloin show starttaa...  En todellakaan ole mikään asiantuntija tai kirjoista asioista lukenut, mutta maailman pari kertaa käynyt ja ilmiön kohdannut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voi sanoa,että tuohon vesihöyryilmiöön on törmätty,itse koen sen ihan normaalina.

nimim: "Ei erittäin paljon lentävä Männistö."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, ilmassa on aina vesihöyryä joka ei näy. Vesihöyry sitten tiivistyy vesipisaroiksi kastepistelämpötilassa. Nuo ilmastointijärjestelmät ei ole minulle kovin tuttuja mutta tuo tiivistyminen näkyviksi pisaroiksi on ja jokseenkin usein ilmastointiventtiileistä jotain "höyryä" tulee (itse asiassa veishöyry on tiivistynyt näkyviksi vesipisaroiksi ja sitä kai sitten kutsutaan erheellisesti höyryksi??). Silloin tällöin kanavista jopa tulee pientä lumisadetta kabiiniin.

Olosuhteet toki vaikuttavat ilmiön syntyyn, etenkin lämmin ilma sisältää vettä enemmän kuin kuiva pakkasilma. Meteorologit jatkakoon...

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, ilmassa on aina vesihöyryä joka ei näy. Vesihöyry sitten tiivistyy vesipisaroiksi kastepistelämpötilassa. Nuo ilmastointijärjestelmät ei ole minulle kovin tuttuja mutta tuo tiivistyminen näkyviksi pisaroiksi on ja jokseenkin usein ilmastointiventtiileistä jotain "höyryä" tulee (itse asiassa veishöyry on tiivistynyt näkyviksi vesipisaroiksi ja sitä kai sitten kutsutaan erheellisesti höyryksi??).

Pieni tai vähän isompikin pilkunviilaaja jo minussa aikoi siellä toisessa säikeessä tuota vesihöyry asiaa kommentoida. Lähes 100%:sesti asiasta puhutaan väärin, koska se vesihöyry on tosiaan näkymätöntä. Aina joutuu lukemaan, kuinka jostain rakennuksesta tullut vesihöyry sai silminnäkijän tekemään palohälytyksen "savusta". Tai kahvipannun rööristä näkyy vesihöyryä(se n. 1cm tyhjä väli röörin pään ja "höyryn" välissä on sitä vesihöyryä. Tai suihkumoottorin perässä muutama metri ennen kuin tiivistyy/jäätyy näkyväksi vanaksi. Vielä olisi koulujen fysiikan opetuksessa korjattavaa :o.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vielä olisi koulujen fysiikan opetuksessa korjattavaa :o.

Eiköhän niillä tunneilla kuitenkin opeteta aivan oikein. Kysymys lienee joidenkin käsityskyvystä ja ainahan on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleetkaan niillä fysiikan oppitunneilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En sinänsä ihmetellyt ilmiötä koska tiesin mistä ehkä on kyse, ihmettelin että mitä ilmastoinnin maassakäynnistyksellä ja sen mukanaan joissain olosuhteissa tuomalla kondenssisumulla on tekemistä laskun yhteydessä tulleella savuhälytyksellä. Enkä tiedä vieläkään.

Ilmastoinnin käynnistämisen tuomasta vaarattomasta höyrystä täällä lisää:

https://www.quora.com/What-is-the-white-smoke-that-planes-blow-into-the-cabins

http://www.theaviationwriter.com/2013/06/1234-smoke-delta-airlines-flight.html

Ja Kiinassa koneesta tuli sauna kun ilmastointi otettiin pois päältä:

http://www.dailymail.co.uk/news/peoplesdaily/article-3099148/Shenzhen-Airlines-plane-cabin-fills-steam-high-humidity.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Silloin kun ei itse tiedä, niin on parempi kysyä... Kaikkien alojen asiantuntijat ovat kuitenkin melko harvassa, mutta kiitos heille jokaiselle ainutlaatuisuudestaan.

En mä tiedä mistä se idea laskun yhteydessä ilmiöön tuli, mutta kunhan höpisin ja sain muille mietittävää... eteenpäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään