Pauli Hankonen

Kesää karkuun etelään! HEL-SIN-DVO-SIN-SYD-AKL-WLG-AKL-HKG-HEL

21 viestiä aiheessa

Kesäloman voi viettää monella tavalla. Kun Suomessa oli paras kesä Heinä- Elokuun vaihteessa, niin pakkasimme reput ja lähdimme kohti Uuden-Seelannin talvea.

p> Reissun suunnaksi oli alunperin määräytynyt Mindanaon saari Filippiineillä, sillä meidät oli sinne kutsuttu jo muutama vuosi takaperin ja nyt oli aikataulujen sekä muiden juttujen puolesta mahdollista sinne viimein mennä. Lentoja katsellessa päätin, että Filppareille lennetään Singaporen kautta sillä Mindanaon saaren suurimpaan kaupunkiin Davaoon pääsee suoraan Singaporesta, eikä koneenvaihto Manilassa kiinnostanut. Olisin halunnut lentää nuo lennot Silk Airin siivillä, mutta lentojen hintaero Cebu Pacificiin oli niin suuri, että päädyin jälkimmäiseen (Silk n. 500€ vs. Cebu n. 150€ rt).

Mutta jotain muutakin reissuun piti saada ängettyä Filippiinien lisäksi! Monen eri google maps klikkauksen ja lentohinta/reittivaihtoehdon puntaroinnin jälkeen alkoi Uusi-Seelanti houkuttelemaan enemmän ja enemmän. Sinne päätimme lähteä siitäkin huolimatta, että osuisimme sinne keskellä talvea. Kun hieman yllättäen kotimainen lentoyhtiö möi halvimmalla HEL-SIN // AKL-HEL multiple destination lipun, niin nuo lennot lennettiin AY koodilla. Näistä toki Auckland - Hong Kong välin kulkualustan tarjosi Cathay Pacific. Matkan muut lennot Singaporesta Aucklandiin olivat nekin täynnä erilaisia vaihtoehtoja, mutta lopulta päädyimme kulkemaan Sydneyn kautta jossa pysähdyimme pariksi päiväksi.

Lento Singaporesta Sydneyyn lähti hyvin edullisesti Scootilta, yhtiöltä jonka olin halunnut jo pitkään kokeilla.

Seuraava legi Sydneystä Aucklandiin on todella paljon kilpailtu. Ainakin seitsemän firmaa sahaa tuota kaupunkiparia, joten hinnatkin ovat maltillisia kovan kilpailun vuoksi (Tuota väliä operoivat ainakin Air New Zealand, China Airlines, Emirates, Jetstar, LATAM, Qantas ja Virgin Australia). Päädyin ostamaan LATAMilta business luokan lipun sen edullisuuden vuoksi. Yhdensuuntaisesta lipusta pitkän Dreamlinerin keulalla piti pulittaa hieman yli 250€, kun halvin turistin lippu olisi pyörinyt noin 140€ paikkeilla.

Vielä tarvittiin lisäksi yksi kotimaan lento Uuteen-Seelantiin edellä hankitun lippupinon päälle. Auckland - Wellington legi on myös hyvin kilpailtu ja sitäkin sahaa useampi yhtiö. Hinnat ovat siten kuluttajaystävällisesti hyvin maltillisella tasolla. Meidän rahamme menivät Air New Zealandille, jonka yksisuuntainen AKL-WLG lippu ei tainnut olla euron päälle halvin, mutta aikataulu ja "Koru Hour" ratkaisivat asian. Reissu alkoi olla tekemistä vaille valmis.

p> Kartalla lennot näyttivät tältä:

ph_au_nz_16.gif.97eeab185148ecd96ae6ca1aff023a5a.gif

p> Lista lennoista:

HEL-SIN Finnair Airbus A340-313 OH-LQE

SIN-DVO Cebu Pacific Airbus A320-214(WL) RP-C3278

DVO-SIN Cebu Pacific Airbus A320-214 RP-C3238

SIN-SYD Scoot Boeing 787-8 Dreamliner 9V-OFE

SYD-AKL LATAM Airlines Chile Boeing 787-9 Dreamliner CC-BGI

AKL-WLG Air New Zealand Airbus A320-232 ZK-OJR

AKL-HKG Cathay Pacific Airbus A340-313 B-HXF

HKG-HEL Finnair Airbus A350-941 OH-LWB

p> Yleensä matka Helsingistä alkaa mustikkamehulla, mutta tällä kertaa lasiin työnnettiin Nicolas Feuillatte Brut Grande Réservea.

p> 

Ikkunan läpi paljastui, että illan kulkineena Singaporeen olisi oneworld maalausta kantava Finnairin Airbus A340-313 OH-LQE. Lennolle sattui tuttu perämies, jonka kanssa jutellessa hän myös kertoi koneen lentoonlähtöpainon. Harmi etten kuitenkaan kirjannut sitä ylös ja nyt en enää sitä tarkasti muista.. (jos en ihan väärin muista, niin olisikohan se ollut jotain 270 tonnia?)

img_0531_800.jpg.beab1e893b7d4f305041a0d4f274fc98.jpg

p> Finnair Signature Cocktail: Blue Sky 1 cl Lapponia Blueberry Liqueur 8 cl Nicolas Feuilatte Brut Grande Reserve.

p> 

Illalliseksi Nieriää.

img_6192_800.jpg.0c165d5bcd999a6aaf85b408bd98e498.jpg

p> Jälkkäriksi jätskiä ja juustoja.

p> 

QuuEen businestunnelmaa jossain Uzbekistanin eteläpuolella.

img_6198_800.jpg.e5aedcbb450f07021c69218154712b82.jpg

p> Pakollinen siipikuva.

p> 

Aamiainen joka ei nyt varsinaisesti ollut hyvää, eikä pahaa.

img_6208_800.jpg.f52fa76e108552fa2f98b585f060c036.jpg

p> Vielä yksi kuva kabiinille ennen laskeutumista Singaporeen.

p> 

Tämä oli minun ensimmäinen kerta Finnairin A340 koneessa verhon paremmalla puolella. Kyllä se vaan on totta mitä useat ihmiset ovat kertoneet. Vanhan A340 koneen business tuoli on parempi kuin uuden A350 koneen Zodiac Cirrus III tuolit.

p> Mutta takaisin maan pinnalle ja tuijottamaan lähtevien lentojen listaa Singaporen Terminaali 2:ssa.

img_6211_800.jpg.9e93d91e4b48d63634fdd49e97220a12.jpg

p> Koneenvaihdon aikana Singaporessa alkoi ilta hämärtymään, joten kuvasaalis jäi hyvin laihaksi. Seuraavan legin kyydin värit, mutta ei kuvan koneyksilöllä. Cebu Pacific Air Airbus A320-214(WL) RP-C3277.

p> 

Scoot Boeing 787-8 Dreamliner 9V-OFD "Goin' Scootin'"

img_0540_800.jpg.15245509264a49a4edf3a2394283482a.jpg

p> Aikanaan Cebu otti kyytiin ja matka kohti Davaoa saattoi alkaa.

p> 

Halpalentoyhtiössä pitää kaivaa kuvetta jos jotain tarjoilua haluaa. Maksullista olutta. Hyh.

img_6214_800.jpg.ead34a499e8e18dfa13b7e516b0aafa9.jpg

p> Kabiinia Cebu Pacificin Airbus A320-214(WL) RP-C3278 koneessa.

p> 

Pari Filippiineiltä.

p> Filippiinienkotka (Pithecophaga jefferyi) on yksi maailman suurimmista petolinnuista. Se on sukunsa ainoa edustaja. Äärimmäisen uhanalainen. (wikipedia)

img_0632_800.jpg.ee93d27669fd65f10b4f3ee6810feca2.jpg

82.jpg" />>img_0643_800.jpg.345e876b8b093c04c1bbea97c1d33274.jpg>img_6275_800.jpg.401b2c676ad3e1e7a08048de22dd94df.jpg>img_6280_800.jpg.65aefbd1736305ca883568ca12716f18.jpg>img_0677_800.jpg.dc42e239697956a8c3a56d9a078f57ec.jpg>img_6284_800.jpg.85da47371d7a9e2aa1c657055cecd1e8.jpg>img_6291_800.jpg.0cfebb5b0a88f6f90caf9699c2a26754.jpg>img_6293_800.jpg.681bf18119e4c21e692dd2704c8e7cfc.jpg>img_6298_800.jpg.d7cea5deccfbe15745dd7ba58379d64c.jpg>img_6303_800.jpg.0bf1ad63b9a77263a1a44a16be20f008.jpg>img_6309_800.jpg.5c66d55afaa82a45a1a4cce5f5cfc7b8.jpg>img_6314_800.jpg.ac39a7437ffe1301b2a982d708e9ca39.jpg>img_0732_800.jpg.083103074871b793358828d6934bc3ec.jpg>img_0746_800.jpg.2fbaf283df3c55d1dad6b867f3e6f579.jpg>img_0837_800.jpg.b0a01fa757e06300b80c46f14952b91e.jpg>img_0850_800.jpg.da1f9fb5e06a4bf2d056112eb80d662e.jpg>img_0853_800.jpg.d8f980f6806b7940c01c8b4a74a65f9d.jpg>img_6371_800.jpg.b1b0cd191ae44aea44488a3e13be82a1.jpg>img_0861_800.jpg.f673bf2dc7e13deb5b0a49065d075563.jpg>img_0872_800.jpg.70437775d7b68aabcb21839bd4fd25e6.jpg>img_6376_800.jpg.103af8e4bfe1508c6e82197616387afc.jpg>img_6382_800.jpg.86887956df32e14202ec6c09c6b95e30.jpg>img_6389_800.jpg.7371fbf1d67d66e64e2ccd3996d19661.jpg>img_0884_800.jpg.b780526d1ed6f3a448eeb9f2ac1c4a19.jpg>img_0892_800.jpg.7d10e2aa2f38d62db6a96b8ec719e92f.jpg>img_0897_800.jpg.7de5eb21abec04f72422aa0dd8f87334.jpg>img_0902_800.jpg.ba301ad062434852f4f7caa819ffcf77.jpg>img_0908_800.jpg.488e85c2b2a77193d36b6da18c767e57.jpg>img_6404_800.jpg.4937efa8e4a45c748f041b8d4a108477.jpg>img_6418_800.jpg.9b63d1eb574b452d703e8fbba5bb770c.jpg>img_0916_800.jpg.d16a04e88c7d887fe0f4c940e3ca2de9.jpg

p> Komea hämppäri. Luultavasti Nephila pilipes jolle en yht'äkkiä suomenkielistä nimeä löytänyt.

img_0649_800.jpg.723ac5f964bb831a2e56ced7aadb6c00.jpg

p> Viimeisen illan illallinen.

p> 

Josta seuraavana päivänä Davaon kentälle odottamaan kyytiä Singaporeen.

img_6281_800.jpg.4317282aaf4c70f0e980e3743ce298b9.jpg

p> Kentän pieni lounge. Kuva on otettu loungen takaseinältä eteiseen päin.

p> 

Cebu Pacific Air Airbus A320-214 RP-C3238 saapui jostain. Tämän koneen kyydillä tultaisiin lentämään Singaporeen.

img_0673_800.jpg.2c8729b3978a3af9a7ecfc6ab30b3e5d.jpg

p> Deer Jet Gulfstream Aerospace G-IV-X Gulfstream G450 B-8293.

p> 

AirAsia Zest Airbus A320-232 RP-C8994.

img_0686_800.jpg.9ca33b20c5ff0c9b89d7f7a34b53d952.jpg

p> Aikanaan mekin pääsimme koneeseen ja kohti Singaporea.

p> 

Tilasin piruuttani Cebun nettisivuilta ruoan tälle legille, kun hinta oli halpa ja uteliaisuus konseptia kohtaan suuri. Kattaus sisälsi paperisen tarjottimen, muoviaseet, juoman ja itse annoksen.

img_6289_800.jpg.87f5b8e1029dfd0fcc6cdba9eeef243a.jpg

p> Annos näyttää yllättävän samalta kuin kannen kuva. Lisäksi tämä oli ihan maukas saalis. Kyllä tämän voisi toisenkin kerran tilata  :thmbup:

p> 

Pari kuvaa kabiinista.

img_6292_800.jpg.6dfac2e58b918f90b7efa8276c1807d6.jpg

 

p> Singaporeen saavuttiin pimeän vallitessa.

img_0706_800.jpg.abfb49207f13cd84e528c818cd4126ee.jpg

p> Sydneyn lennon menopeli oli Huhtikuun lopulla yhtiölle toimitettu uudenkarhea Scoot Boeing 787-8 Dreamliner 9V-OFE "The Future Is Yellow". Jostain käsittämättömästä syystä olin jo pitkään halunnut lentää tällä yhtiöllä. En osaa sanoa mistä moinen mielihalu kumpusi.

p> 

EI viihdettä. Wifi toki rahalla saatavissa omaan laitteeseen.

img_6299_800.jpg.93152094a207552353e08df81930583a.jpg

p> Kusenkeltainen värimaailma tervehtii koneeseen mennessä. Tässä kuvassa myös näkyy kohtuullisen kökkö design käsinojassa sijaitseville valo- ja emännänkutsu painikkeille. Jengillä osuu aika usein lennon aikana noihin hipaisunappuloihin kädet ja seurauksena lukuvalot syttyvät ja sammuvat sekä emännän kutsut kilkkaavat. Mitä lie tuoli-insinööri mielessään pohtinut kun on nappulat tuohon lytännyt?

p> 

Ilmaan noustua koneen sisustuksen värimaisema muutettiin siniseksi.

img_6305_800.jpg.3e1ceb6a4f0d8ac1df8985167bf99780.jpg

p> Innostuin myös Scootilta ostamaan ruoan ennakkoon, kun senkin halvalla sai. Pahaa. Ottakaa omat eväät Scootin lennoille.

p> 

Vielä yksi Scootin kabiinille ja miehistölle. Ihan OK halpis, jota voi joskus tulevaisuudessakin tarvittaessa käyttää. (kunhan muistaa ottaa omat eväät mukaan)

img_6310_800.jpg.707f272eee6e7d1100e5e2f9a4f4d8ef.jpg

p> Lähestyminen Sydneyyn.

p> 

Scootin omistava yhtiö ajaa Sydneyyn isolla. Tuolla olisi ollut telkkarit tuolissa, viinaa mukissa ja nappulat järkevästi asetettuina. Hintakin on toki sen mukainen..

img_6316_800.jpg.74ef839da6ddf395887d46eaf40d1b1f.jpg

p> Ja pari kuvaa Australiasta.

p> Tämä Sydneyn kasvitieteellisessä puutarhassa kuvattu kaveri on kai sitten Nephila edulis jengiä.

p> 

Australianpyhäiibis (Threskiornis moluccus)

img_0739_800.jpg.7fda53c41bcf70bb8aeb10d67a69f6bf.jpg

p> Sydneyn oopperatalo. (Piti olla "arvaa paikka" ketjuun tarkoitettu kuva, mutta en saanut vuoroa ennen tämän kirjoittamista, eikä sitä enää sinne voi laittaa kun nyt jengi tietää missä on tullut käytyä ;D)

p> 

Joku Vallabilaji.

img_0765_800.jpg.05717712fa0d2805d156fca73efa4894.jpg

p> Laivaston vehkeitä Sydney Towerista kuvattuna.

p> 

Matka jatkui Qantasin loungen kautta kohti Uutta-Seelantia.

img_6369_800.jpg.d4ad9c5cedca7b22122bb395a0623316.jpg

p> YSSY:n liikennettä loungen ikkunoiden läpi.

p> 

Thai Airways International Boeing 747-4D7 HS-TGY.

img_0851_800.jpg.5adafcce2f197dd8a77ebc494d0514a8.jpg

p> Kengurut valmiina pitkään loikkaan.

p> 

Virgin Australia Boeing 737-8FE(WL).

img_0854_800.jpg.f1f041202eeb52fdcf53113d2d1ebb36.jpg

p> Aucklandin lennolla pääsin ensimmäistä kertaa pitkä driimin kyytiin. LATAM Airlines Chile Boeing 787-9 Dreamliner CC-BGI.

p> 

Oma paikkakin löytyi.

img_0857_800.jpg.c5b7c734d67d30d18d47972de7fea954.jpg

p> Ikkunan läpi vähän lisää YSSY:n liikennettä.

p> Virgin Australia Boeing 737-8FE(WL) VH-YIZ.

p> 

Hi Fly Airbus A340-313 CS-TQZ ajoi tämän kuva ottamisen aikoihin lentoja RAAF:lle.

img_0867_800.jpg.c77f69ea1c22db0980a0fbe6d9bd3fad.jpg

p> Jetstar Airways Boeing 787-8 Dreamliner VH-VKB saapui jostain.

p> 

Edessä Virgin Australia (opb Skywest Airlines) ATR 72-600 VH-FVQ ja takana yksi ainoa Virgin Australian koneista joka on maalattu Virgin Samoan väreihin. Boeing 737-8FE(WL) VH-YID.

img_0877_800.jpg.a94c63b6bb4b71375ab9e3e34869c650.jpg

p> Noin kahden ja puolen tunnin lento edessä.

p> 

Matkaan!

img_6380_800.jpg.4129e2faa77ccd82fb0d8e9254176c99.jpg

p> Välipalaksi maukas lämmin leipä.

p> 

"Jaa, mutta sullahan on viinaakin tarjolla?" LANin kyydissä toki pitää ottaa Pisco Souria kuplaviinin kaveriksi.

img_6387_800.jpg.19884bd3ebaee962bf1f764cf57901fd.jpg

p> Meanwhile in economy class.

p> 

Auckland, joka on Uuden-Seelannin suurin kaupunki.

img_6395_800.jpg.9c6c8c21f7245a99180d2d99c4138426.jpg

p> Jatko vielä samana iltana kohti Wellingtonia. Muutamat kuvat Aucklandin liikenteestä.

p> Air New Zealand Boeing 777-219(ER) ZK-OKD vielä vanhoissa väreissä.

p> 

Air New Zealand Boeing 777-319(ER) ZK-OKS.

img_0889_800.jpg.0deb820ebe0739c233b0780bb9a02d29.jpg

p> Air New Zealand Boeing 767-319(ER)(WL) niin ikään vanhoissa väreissä. Näitä 767 koneita on enää neljä rivissä ja ne eivät kai enää saakaan uusia värejä, kun ovat poistumassa yhtiön riveistä Driimien tieltä.

p> 

Air New Zealand Airbus A320-232(WL) ZK-OXL. Huomaa päätelineeseen kiinnittyvä push back joka toimii työnnön ajan lähettäjän kauko-ohjauksella. Työnnön jälkeen laite ohjataan koneen sivulle ja koneen lähdettyä lähettäjän luokse, joka huristaa sillä seuraavalle lähtevälle koneelle. Näin saatiin yksi äijä taas vähennettyä maahenkilöstöstä työttömyyskortistoon.

img_0894_800.jpg.9466d90622b4cd5813b90c9724903b53.jpg

p> Emirates Airbus A380-861 A6-EEV.

p> 

Air New Zealand Airbus A320-232(WL) ZK-OXA.

img_0899_800.jpg.d00a4c39098d37d4f14539fc772e01a1.jpg

p> Air New Zealand Link (opb Mount Cook Airline) ATR 72-500 ZK-MCO.

p> 

Virgin Australia Boeing 737-8FE(WL) VH-YIY

img_0905_800.jpg.4a0a4ff449cf142dd178903fa5a09d3a.jpg

p> Air New Zealand Link (opb Air Nelson) De Havilland Canada DHC-8-311Q Dash 8 ZK-NEP.

p> 

Ilta vaihtui yöksi melko aikaisin Uuden-Seelannin talvessa ja kuuden jälkeen oli jo pimeää. Maan pääkaupunkiin Wellingtoniin vei Air New Zealand Airbus A320-232 ZK-OJR.

img_6402_800.jpg.3a6d86ee3194beeb65903857b778c600.jpg

p> ANZ tykkää violetista värimaailmasta.

p> 

Koru Hour tarjoilua.

img_6406_800.jpg.7558ab8f352e4f9fde214160ed73489d.jpg

p> Lähestyminen tuuliseen Wellingtoniin.

p> 

Jaahas, jaahas.

img_6422_800.jpg.c4f8c08aa437d9a67583b3e6c3b02bd3.jpg

p> Air New Zealand Link (opb Mount Cook Airline) ATR 72-600 ZK-MVF.

img_6424_800.jpg.1ca02763c8c383a4e41a15a1b799290b.jpg

p> "Juliet Romeo" kääntyi saman tien takaisin Aucklandiin.

img_6427_800.jpg.43c8fdee30df7122349a47d9f2805921.jpg

p> Lopulta hotellilla. Uusi-Seelanti on minulle maa numero 100 ja huoneessa odotti mukava yllätys jolla juhlistaa sadatta maata. En ollut huomannut hotellia varatessani, että hintaan sisältyi pullo kuplivaa ja tämä tuli siis täysin puskista. No toisaalta, kerrankin tuli tarpeeseen  ;D

p> 

Jaahas, jaahas part II.

p> 

Uuden-Seelannin parlamentti istuu täällä.

img_6432_800.jpg.ce08ce186fa43871dd7503d6b6d4c76e.jpg

p> Sarvipää. Liekö joku Valkohäntäpeura Japaninpeura?

p> 

Uudenseelanninmerikarhuja (Arctocephalus forsteri) ovat kai he?

img_0956_800.jpg.58cf3b372588798092cd0150464cd423.jpg

bd.j

img_0962_800.jpg.f046bc964cd982a17c412cafc8350c4c.jpg

[attachment]420789_img_0964_800.jpg[/attachment]

p> Jossain vaiheessa junalla Wellingtonista Aucklandiin.

img_6470_800.jpg.00011190d26319fce9a415565ea46b3b.jpg

p> Mt. Ruapehu.

img_1025_800.jpg.41bbe31747632daf57617b885cb62773.jpg

p> Rotoruassakin piti vierailla matkan aikana.

p> 

Muutama ilma-alus MOTATista (Museum of Transport and Technology Auckland).

p> De Havilland Devon NZ1813.

img_1108_800.jpg.9a2d3aa3746fbf6659b8590448ec6084.jpg

p> AESL Airtourer 115 ZK-CXU. Tällä on tehty maailmanympärilento.

p> 

Short S45A Solent Mk 4, ZK-AMO. TEAL, eli Tasman Empire Airways Limited oli Air New Zealandin edeltäjä. Kone taasen on toinen kahdesta jäljelle jääneestä Short Solent lentoveneestä. Tämä on entisöity myös sisätiloiltaan, mutta juuri nyt sen sisään ei päässyt. Googlella kuitenkin löytyy kuvia asiasta kiinnostuneille.

img_1120_800.jpg.3aefc0a117965b4e50f534a1fcf4f0e3.jpg

p> Toinenkin Shortille. Etualalla Commonwealth Aircraft Ceres B, ZK-BPU.

p> 

Takapihalla seisoo yksi viidestä jäljelle jääneestä Sunderlandista. Short S25 Sunderland MR V NZ4115 ‘Q’.

img_1122_800.jpg.69502035a6b3bdb0420a42675e899561.jpg

p> Lockheed  Hudson GR Mk III NZ2031.

p> 

Etelänselkälokki (Larus dominicanus).

img_1131_800.jpg.d05d905553e610a0a3259e5e4dbb895e.jpg

p> Red-billed gull (Chroicocephalus scopulinus). Tälle kaverille en löytänyt suomenklielistä nimeä edes Birdlifen saitilta.

p> 

Yksi eksoottisimmista jutuista Uudessa-Seelannissa oli sauna! Aucklandin satamassa tuli törmättyä pop-up konttisaunaan ja pitihän se mennä testaamaan. Samalla pääsi pulahtamaan kylmään Tyyneenmereen.

img_6562_800.jpg.fd0f287d5cb33dd9dcbb5c0b9ffc7179.jpg

p> Pukuhuoneina ja toimistona toimi toinen kontti.

img_6565_800.jpg.3a57ac6ca7fc5a3297f45ff1943af95b.jpg

p> Suihkuna toimiva kasteluletku suihkusuuttimella löytyi pukuhuonekontin takaa.

p> 

Hyvä sauna se oli. 94 astetta lämmintä ja löylyäkin sai heittää.

p> 

Kolmikko saunaprojektin takana on tällainen. "Sam Seiniger is the founder of the project. Mike Handley joined the team as co-director, and Elina Nykanen has done all of the graphic design for the events." http://www.nzpopupsauna.com/

p> Mutta kaikista saunoista pitää lähteä jossain vaiheessa pois ja niinpä seuraavana oli vuorossa kotimatka Aucklandista Hong Kongin kautta kotimaahan. Lähtöpäivän liikennettä Aucklandista.

p> United Airlines Boeing 787-8 Dreamliner N30913.

img_1150_800.jpg.e249ad12f3501929eb2f3ace824bc643.jpg

p> Air New Zealand Link (opb Air Nelson) De Havilland Canada DHC-8-311Q Dash 8 ZK-NEG vielä vanhoissa väreissä.

p> 

Jetstar Airways (opb Sunstate Airlines) De Havilland Canada DHC-8-315Q Dash 8 VH-SBI.

img_1161_800.jpg.46958f84f1b998ef7ede0534718b0d7d.jpg

p> Air New Zealand Airbus A320-232 ZK-OJE.

p> 

Air New Zealand Airbus A320-232(WL) ZK-OXI.

img_1165_800.jpg.5ff2bb4c645f86712261010fc477e56b.jpg

p> Air New Zealand Link (opb Air Nelson) De Havilland Canada DHC-8-311Q Dash 8 ZK-NFI.

p> 

Thai Airways International Boeing 777-2D7(ER) HS-TJW.

img_1177_800.jpg.9f372578737f3e0a88d098ec1d14cce0.jpg

p> Edessä Starship Air Ambulance Beechcraft 300 Super King Air ZK-SSH, takana Jetconnect Boeing 737-838(WL) ZK-ZQC.

p> 

Fiji Airways Boeing 737-8X2(WL) DQ-FJH.

img_1188_800.jpg.0efe81ebfd0388cc4d61f36ad0be24af.jpg

p> Airmed International Raytheon Hawker 800SP N811AM.

p> 

Aircalin - Air Caledonie International Airbus A320-232 F-OZNC.

img_1202_800.jpg.04dd3d9db3b3a69cd242a64c8511f879.jpg

p> Air New Zealand Boeing 777-219(ER) ZK-OKE.

p> 

Air New Zealand Airbus A320-232 ZK-OAB "All Blacks" värityksessä.

img_1208_800.jpg.dc699db1c80d0574fbe3c3e773a5a707.jpg

p> Skyline Aviation Nextant Aerospace 400TXi (joka on joku uusi kehitelmä Beechcraft 400A Beechjet koneesta) ZK-NXJ.

p> 

Cathay Pacific Airbus A340-313 B-HXF tarjosi kyytiä Hong Kongiin.

img_1224_800.jpg.5aadb31a0f74fc8da2797deab1b06659.jpg

p> Singapore Airlines Boeing 777-312(ER) 9V-SWG.

p> 

Jetstar Airways Airbus A320-232 VH-VQS.

img_1247_800.jpg.96bebdf77f76c09b289f81c9b3cb394f.jpg

p> Emirates Airbus A380-861 A6-EEF.

p> 

Boarding ja koneeseen siirtyminen tapahtui ajallaan. Tässä Cathayn versio Premium Economy tuotteesta.

img_6584_800.jpg.807fe16d366669892207f76defceea19.jpg

p> Turistia edestä..

p> 

.. ja takaa.

img_6592_800.jpg.04faf0f980d72e575ca5afec611eb2ac.jpg

p> Oma paikka tälle noin 12 tunnin lennolle.

p> 

Air New Zealand Boeing 787-9 Dreamliner ZK-NZI. Vain reilun viikon ikäinen Driimi oli ainoa ANZ:n Driimi joka osui kameran eteen tällä reissulla.

img_1255_800.jpg.4ad225c541409fc3ff5c954d1631beae.jpg

p> Emiratesin iso mörkö.

p> 

Air New Zealand Boeing 767-319(ER)(WL) ZK-NCJ.

img_1265_800.jpg.29e4e1ba0ccd5d17845cea936a3b8485.jpg

p> American Airlines Boeing 787-8 Dreamliner N809AA.

p> 

Tasman Cargo Airlines Boeing 757-236(PCF) VH-TCA.

img_1276_800.jpg.4685c29be1a618e76ab7109b17853a1e.jpg

p> Nokka kohti Hong Kongia.

p> 

Tarjoilun alkuun juotavaa ja pähkinää. Tällä kertaa mentiin alkoholittomalla linjalla vaikka CX:n tapaan täysi baari on tarjolla myös turistin paroille.

img_6597_800.jpg.dee0be40f29efcc432274dcbb6f5d186.jpg

p> Ateria josta ei jäänyt jälkipolville muisteltavaa.

p> 

Mutta jätski jälkkärinä pelasti taas kokonaisuuden plussan puolelle.

img_6600_800.jpg.d8f737a76b51ff4fdf95b1a20a5d6371.jpg

p> Pakollinen siipikuva.

p> 

Välipala noin pari tuntia ennen saapumista. En nyt muista mitä tämä oli, mutta sen muistan, että tämä kakkostarjoilu oli ihan maukas kokemus.

img_6603_800.jpg.76b5bc758853c8f143d77e3eb484d36f.jpg

p> Lähestymistä Hong Kongiin.

p> 

Ja siellähän se WiskiBasso jo odottelee kotiinmenijöitä.

img_6618_800.jpg.354e8a4535893309abe856aa1c96090c.jpg

p> Johonkin ne kertyneet pisteet pitää käyttää.

p> 

Flyertalk trip report "Mulla on jalkatilaa" -tyyppinen kuva.

img_6622_800.jpg.13c2eddcad2dcf745c6e1d3830eae73e.jpg

p> "Cleared for takeoff".

p> 

Ja kohti Helsinkiä. Lähdettiin kolme varttia myöhässä mannerkiinan ATC rajoituksien vuoksi.

img_6640_800.jpg.5eb8891ed546c68c9bb4b33f261958b2.jpg

p> Mukavasti sisustettu WC. Mutta kukat ovat muovia.

p> 

Lohta ruoaksi. Tämä oli huomattavasti surkeampi esitys kuin HEL-SIN lennon Nieriä. Syötävää toki, mutta ei nyt mitään kovin ihmeellistä.

img_6643_800.jpg.4a9c56a11d410884ba1ba88a32b532e4.jpg

p> Jälkkäriksi taas jätskiä. Jee!

p> 

Hiukopalaa yöllä leffan katselun ohessa.

img_6649_800.jpg.bb842d90d645d86cd2648e7615cebed1.jpg

p> Auringonnousu jossain siperiassa.

p> 

Etuosan iso bisnes.

img_6653_800.jpg.f8551438445bdaee626be781cf9e339d.jpg

p> Ja kakkosovien jälkeinen pikkubisnes. Tässä osassa on ruhtinaallisesti tilaa bisnesluokan matkustajien käsimatkatavaroille, sillä etuosan bisneksestä poiketen täällä on myös keskellä hattuhyllyt.

p> 

Brekkari.

img_6655_800.jpg.f88fa72162c2347b196388102616e05d.jpg

p> Laskuun 22L:lle.

p> 

Tuntemattomaksi jäänyt A340-300 seiskahallin kulmilla.

img_6672_800.jpg.031d6c6b7e230956c64aa1dc110722d4.jpg

p> Hi-Fly taisi boordata Norjalaisen vuorolla Roomaan.

p> Ja vielä loppuun lähestyminen matkustajasillalle.

img_6681_800.jpg.9d1a3b08b187abf0eb0bcbe438834846.jpg

p> Tähän on taas hyvä päättää. Kiitos jos jaksoit loppuun ;D

p> Edit, korjattu typoja.

p>img_0530_800.jpg.22040b05a1e7c02fd4ea610d9a23a4a7.jpg>img_6193_800.jpg.d94cbbc6926d4e73ca788622195fdcc7.jpg>img_6196_800.jpg.c73a0cb1ebe2e1b9027ef68ee4187ee1.jpg>img_6202_800.jpg.f624a1d03b38585de88711d8265dd0d4.jpg>img_6209_800.jpg.a84fb8cb155b15fb34bdc9ea0f441339.jpg>img_0533_800.jpg.321a76068aa65266935278f3bc0d3f7a.jpg>img_0543_800.jpg.3f68e2a3139a2d88b962b5a49158c1db.jpg>img_6212_800.jpg.0c62f4c7a6937fb5deea574a85886b<a class=img_6429_800.jpg.8101b5bb8fe6743d57ee2556b9a31d95.jpg>img_0942_800.jpg.1c46ee95cb7563c256d5e6cea73646>img_0957_800.jpg.79fc2d2a60f2e45ad34109507464931c.jpg>img_0964_800.jpg.e2b7a23cb4d9f238684557e67c6f0aef.jpg>img_1015_800.jpg.db9e06ade69594bffca6a81df374ca83.jpg>img_6500_800.jpg.650edfac9948a3abff04760728b9d8a0.jpg>img_1119_800.jpg.e84678706a13749aea6480b03e5a6222.jpg>img_1128_800.jpg.bcd8859261a691468924532d46b5fe72.jpg>img_1129_800.jpg.eac5a728939d4e33f16d8324f2130c5d.jpg>img_1136_800.jpg.39f920fad53347086bbef0d4e4a85f90.jpg>img_6563_800.jpg.d62b0588f2eac96423c0e2e90546eab1.jpg>img_6568_800.jpg.a40f2817753d5c18986fa0bdb90e45c5.jpg>img_1157_800.jpg.42bb82eae16e7a5c8b4ad465355a31a8.jpg>img_1162_800.jpg.6f7bef7415c9142cb33fa5df21c47cf6.jpg>img_1168_800.jpg.f955f69c7f046b0a04181dbf358a3011.jpg>img_1186_800.jpg.7ea0b69efe830e52f36f14647d488248.jpg>img_1191_800.jpg.53784d0679782673616dc7b0d5ab775a.jpg>img_1206_800.jpg.64faa66e426393c58a23bf1317d626db.jpg>img_1210_800.jpg.eb488b6d42c9d52898418baab493aed1.jpg>img_1236_800.jpg.050bf6b9c17413856d52f45302000e28.jpg>img_1252_800.jpg.2d8a643bbf4cadde47bcb713d7632229.jpg>img_6586_800.jpg.595fa5a2d47808ceb15feb2fb2b38e59.jpg>img_6589_800.jpg.0ad5ddc2c3150a13f1cab05b2180a2de.jpg>img_1257_800.jpg.bb70d618887c92a7ff417b40b666e0ef.jpg>img_1270_800.jpg.5db6631bd8b1adeb3f0a6dffee8eaa8b.jpg>img_12811_800.jpg.7c98e8a81464b236c18847a8c2274ce9.jpg>img_6599_800.jpg.d3daa1f4cae9eed145146ba344befc71.jpg>img_6601_800.jpg.8a115043440f5adf43df9d4529d30d83.jpg>img_6608_800.jpg.2b3936d75530f4cca0eea7b3511e5cbb.jpg>img_6621_800.jpg.ad985a2cbd6a9f183b266845dd83752e.jpg>img_6637_800.jpg.87e06d56deba787f56ffd97ae9520b6f.jpg>img_6641_800.jpg.a6ddfa6bd3fad8c2d16127c60702513b.jpg>img_6644_800.jpg.4b627b922719decfb21e54ab0e86d7db.jpg>img_6647_800.jpg.e173483c52009c54310ed7a17d06b445.jpg>img_6652_800.jpg.e20cb14fe9821d17425c43e1ae58f78b.jpg>img_6666_800.jpg.945766d021a5bb065ee0d5056b822ccc.jpg>

Hyvät olivat kuvat, kiitos!

 

Scoot kiinnostanut itseänikin, näköjään aloittavat 787-lennot Eurooppaan ensi kesäkuussa, jostain syystä Ateenaan. Heillä näkyy olevan samantyylinen premium-luokka kuin Norwegianilla.

 

"Ja kakkosovien jälkeinen pikkubisnes. Tässä osassa on ruhtinaallisesti tilaa bisnesluokan matkustajien käsimatkatavaroille, sillä etuosan bisneksestä poiketen täällä on myös keskellä hattuhyllyt."

 

Aikoinaan uudesta koneesta tiedottaessaan AY mainitsi, että pikkubisnes on muunneltavissa nopeasti turistiluokaksi, kai tätä ajatellen hattuhyllyt löytyvät keskeltäkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas kovasti kaikille kommenteista  :)

 

Seuraava reissu on jo työn alla, mutta vasta ajankohta on selvillä. Matkan kohteesta ei vielä ole mitään käryä. Mulla on nyt se sata maata kasassa ja YK:ssa taitaa tällä hetkellä olla 193 jäsenvaltiota. Lisäksi on muutama itsenäinen valtio jotka eivät ole YK:n jäseniä. Joten vielä riittää tekemistä maiden kiertämisessä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo Aucklandissa käytössä oleva pushback vehje käytännössä toimii? Onko koneen kääntäminen lentäjien vastuulla jos traktori kiinnittyy päätelineeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo Aucklandissa käytössä oleva pushback vehje käytännössä toimii? Onko koneen kääntäminen lentäjien vastuulla jos traktori kiinnittyy päätelineeseen?

BhobRg4.jpg

Mulla on sellanen kutina että senkin voisi hoitaa kaukosäätimellä kun siitä menee johto koneen nokkaan. Toki tuolla johdolla voi olla muukin tarkoitus mutta näin veikkaisin mututuntumalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo Aucklandissa käytössä oleva pushback vehje käytännössä toimii? Onko koneen kääntäminen lentäjien vastuulla jos traktori kiinnittyy päätelineeseen?

 

Googlailin tätä ja lentäjäthän siellä ohjaamossa ohjaavat konetta työnnön aikana. Ramp mies joka hoitaa työntöä käskyttää maasta ohjaajia mihin suuntaan ja milloin pitää kääntää.

 

Tässä yksi youtube video aiheesta.

https://youtu.be/9Nc5G_ExOmY

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kauan sitten kun olin Asematasolla Startissa duunissa ,niin meillä oli kokeiltavana Tana merkkinen kuljetin joka kiinnitettiin DC- 9  vasempaan  telineeseen ja luurien kautta annettiin ohjaamoon käsky minne suuntaan nokkapyörää käännettiin ns Bush bagin aikana  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Halpalentoyhtiössä pitää kaivaa kuvetta jos jotain tarjoilua haluaa. Maksullista olutta. Hyh.

[attachment]420716_img_6214_800.jpg[/attachment]

 

 

Olutta JÄILLÄ??!!??!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olutta JÄILLÄ??!!??!

 

Näin tarjoilivat. En käyttänyt tarjousta hyväkseni, vaan join suoraan tölkistä. Filppareilla yritettiin monesti tarjota jäitä oluen kera. Paikalliset taitavat juoda mieluummin kylmää ja vetistä mallasta, kuin että antaisivat avatun tölkin lämmetä auringossa hörppäilyn aikana. Jossain muuallakin maailman reissuilla olen törmännyt siihen, että tarjotaan yhdistelemään jäitä ja olutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on sellanen kutina että senkin voisi hoitaa kaukosäätimellä kun siitä menee johto koneen nokkaan. Toki tuolla johdolla voi olla muukin tarkoitus mutta näin veikkaisin mututuntumalla.

Tuo johto on lähettäjän kuulokkeiden piuha vaan. Ainakaan minä en kuvasta muuta johtoa erottanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin tarjoilivat. En käyttänyt tarjousta hyväkseni, vaan join suoraan tölkistä. Filppareilla yritettiin monesti tarjota jäitä oluen kera. Paikalliset taitavat juoda mieluummin kylmää ja vetistä mallasta, kuin että antaisivat avatun tölkin lämmetä auringossa hörppäilyn aikana. Jossain muuallakin maailman reissuilla olen törmännyt siihen, että tarjotaan yhdistelemään jäitä ja olutta.

 

Laosissa ukot kertoivat, että jäiden tarkoitus on nimenomaa sulaa bissen sekaan, näin hörpittävä juoma kestää pidempään ja viilenee mukavasti samalla. Sen verran arvokasta litkua kuulema on, että mieluummin juovat väljähtänyttä kaljaa enemmän kuin ei-väljähtänyttä vähemmän.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Uusi- Seelanti oli aina yksi mun unelmista ! 8)

Chris

 

Uusi Seelanti on nyt hieman säröillä. Wellingtonissa monet talot (mm. pääposti) ovat käyntikiellossa ja kadut halki. Eteläsaarella pikkukaupunki Kaikoura ja sen ympäriltä päärata sekä valtatie 1 ovat hukassa. Meni osa maantie- ja rautatiematkoista lentämisiksi.

 

Katukäytävä Wellingtonissa 16.11.16

katu.jpg.315670696fadae3686d466745c3cb6ac.jpg

 

Kilpi talon ovessa, näitä oli paljon

>kilpi.jpg.13fef1ff8f3c943d3df43a5c22ae0f71.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla