Marja Lampi

Brewster -372 : näin se löytö uutisointiin Yhdysvalloissa v. 2004

185 viestiä aiheessa

Kertausta: vuonna 1998 17.6. isäni hävittäjä-ässä Heimo Lammen perustaman Brewster- etsintäryhmän jäsen Timo Nyman löysi maailman ainoan Brewsterin Isosta Kolejärvestä Venäjältä. Löytöä oli edeltänyt neljän vuoden etsintä, josta oli sovittu jo vuonna 1992 Pensacolassa, Foridassa Meksikon lahden rannalla sijaitsevan Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseon kanssa. Ryhmäämme kuuluivat Timo Nyman ja venäläinen Vladimir Prytkov avustajineen, amerikkalainen Marvin Kottman avustajanaan Gary Villiard ja minä. Gary Villiard osoittautui epäluotettavaksi ja toimi muuta ryhmää vastaan koneen löydyttyä. Esimerkkinä epäluotettavasta uutisoinnista näin Yhdysvalloissa kerrottiin tapahtuneesta. En vuosiin voinut kylmänrauhallisesti lukea juttua, mutta nyt se onnistui ja jopa pystyin miettimään, missä kaikessa ei ollut totuuden häivääkään.

 

https://news.google.com/newspapers?nid=1346&dat=20040819&id=5FFIAAAAIBAJ&sjid=tv0DAAAAIBAJ&pg=5205,6382502&hl=fi

 

OIKAISUT:

- Villiard ei ollut lentoinsinööri vaan mekaanikko

- Villiard työskenteli helikopterifirmassa mekaanikkona, business oli Charles Haynesin.

- Koneen etsintöihin ei ryhdytty Villiardin aloitteesta. Kottman pyysi Villiardin mukaan, koska itse perhesyistä ei voinut matkustaa. Hän maksoi Villiardin matkat ja toimitti hänen kauttaan rahaa etsintäryhmälle osittaisiin kulukorvauksiin.

- Aloitteen koneen etsinnöistä Pensacolan museoon tekivät Kottmanin (Malesian etsinnät) ohella Heimo Lampi ja amerikansuomalainen Vic Sargon (entinen Veikko Sarakontu), Sargon ja Lampi myös saivat museon johtajalta Robert Rasmussenilta myöntävän vastauksen (kirjeet tallella 17.6.1992, maaliskuussa 1993).

- Kaikuluotaimen (sonar scan) osti Kottman ja Venäjälle vein minä.

- Vuonna 1994 Brewsterin etsinnät alkoivat, eikä sitä silloin vielä löydetty, raskaiden neljä vuotta kestäneiden etsintöjen jälkeen (joihin Villiard ei osallistunut kuin kerran, ja silloinkin kylmyyteen tottumattamana sisätiloissa) koneen löysi vuonna 1998 Timo Nyman avustajineen ja nosti Vladimir Prytkov avustajineen.

- Koneen nostivat samat sukeltajat, jotka jo 1994 olivat osallistuneet Prytkovin pyynnöstä etsintöihin, ei ollut mitään Villiardin palkkaamaa "local dive teamiä".

- Prytkovilla oli virallinen etsintälupa, ei Villiardilla. Myös varusteet olivat Prytkovin ja sukeltajien hankkimia. Paikalla oli mm Prytkovin matemaatikkoystävä yliopistolta tekemässä lujuuslaskelmia.

- Lentäjä Lauri Pekurille Villiard ei toimittanut mitään saapasta, Villiardilla ei sitä ollut. Saapas oli löytäjällä Timo Nymanilla, joka luovutti sen Keski-Suomen ilmavoimamuseoon, missä konekin tällä hetkellä on (eri tarina, pöyristyttävä sekin).

Tapasin Pekurin Villiardin asiamiehen käynnin jälkeen. Pekuri sanoi, ettei ryyppylasikaan ollut hänen, arveli, että se olisi ollut kalastajien, Pekurilla itsellään ei ryyppylaseja koneessaan ollut.

 

OLEN VIENYT KANSALLISARKISTOON ASIAAN LIITTYVÄT PAPERIT JA VALOKUVAT, NE OVAT SIELLÄ ASIANMUKAISESTI JÄRJESTETTYINÄ JA LUVALLANI (MUSEO HANKKII) KAIKKIEN NÄHTÄVINÄ. TOIVON, ETTÄ KIINNOSTUNEET KÄVISIVÄT KATSOMASSA.

 

Marja Lampi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Myyn DVD:nä aiheeseen liittyvää dokumenttia (Brewster - Taivaan helmi suomenkielisenä ja myös englanniksi tekstitettynä Hunt for the Lost Brewster), joka on esitetty tv 1:ssä v. 2011.

 

 

Hinta 25 e, tilaukset tellustopsfilms@gmail.com

 

Marja Lampi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo, pelkkä otsikko jo särähtää pahasti korvaan...nazi fighter :D Mutta hyvä selonteko, varmasti oli monta mutkaa ja mäkeä tuossa projektissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että BW-372-projektista on tullut Marja Lammelle hyvin henkilökohtainen juttu. Aivan ymmärrettävästi! The Ledger on mikkihiiri-sanomalehti Lakeland, Floridassa. Ei kannata vetää paljoa henkeen jonkin paikallislehden kirjoituksista.

 

Lauri Pekuri vaikutti eläköitymisensä jälkeen Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuollossa. Selviytyminen tuosta Iso Kolejärveen uponneesta Brewsteristä oli kyllä huikea juttu. Oikea tosimies. Kandee lukea kahdestakin kirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vai kannata. Toimittaja on Associated Pressistä, "uutinen" on ollut mitä todennäköisemmin useissa lehdissä, joka tapauksessa se edustaa Yhdysvaltain Laivaston virallista kantaa ja käsityksiä Brewsterin löytymisestä, vaikka he kyllä tietävät erittäin hyvin, ketkä koneen oikeasti löysivät. Setäni Sotaveteraaniliiton monivuotinen puheenjohtaja Aarno Lampi kirjoitti totuudenmukaisen meitä puoltavan todistajanlausunnon Yhdysvaltain laivastolle, mutta Navy katsoi sen epäluotettavaksi eikä sitä noteerannut, koska Aarno kertoi olevansa Heimo Lammen veli. Samoin Navy jätti huomioimatta toimittaja Jukka Nykäsen todistajanlausunnon, koska hän tuli maininneeksi, että hän on isäni ja minun ystävä ja seurannut alusta lähtien koneen etsintöjä.

 

Tämä ei ole henkilökohtainen asia vain minulle vaan myös muille asianosaisille, erityisesti Nymanille, Prytkoville, Kottmanille. Kottman sanoi, että hän pyrkii olemaan ajattelematta asiaa, koska se saa hänet raivoihinsa.  Nyman ja Prytkov eivät kirjoittele sujuvasti nettiin, joten tämä puoli on jäänyt minun harteilleni, ei mikään hauska tehtävä. Asiaa ei voi jättää niinkuin se on nyt, mene katsomaan papereita Kansallisarkistoon, niin ymmärrät sen. Onneksi minullakin on paljon muutakin ajateltavaa ja tehtävää, mutta linja on selvä: totuus esiin tässä asiassa ja kiitokset ja korvaukset niille, joille ne kuuluvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vai kannata. Toimittaja on Associated Pressistä, "uutinen" on ollut mitä todennäköisemmin useissa lehdissä, joka tapauksessa se edustaa Yhdysvaltain Laivaston virallista kantaa ja käsityksiä Brewsterin löytymisestä, vaikka he kyllä tietävät erittäin hyvin, ketkä koneen oikeasti löysivät. Setäni Sotaveteraaniliiton monivuotinen puheenjohtaja Aarno Lampi kirjoitti totuudenmukaisen meitä puoltavan todistajanlausunnon Yhdysvaltain laivastolle, mutta Navy katsoi sen epäluotettavaksi eikä sitä noteerannut, koska Aarno kertoi olevansa Heimo Lammen veli. Samoin Navy jätti huomioimatta toimittaja Jukka Nykäsen todistajanlausunnon, koska hän tuli maininneeksi, että hän on isäni ja minun ystävä ja seurannut alusta lähtien koneen etsintöjä.

 

Tämä ei ole henkilökohtainen asia vain minulle vaan myös muille asianosaisille, erityisesti Nymanille, Prytkoville, Kottmanille. Kottman sanoi, että hän pyrkii olemaan ajattelematta asiaa, koska se saa hänet raivoihinsa.  Nyman ja Prytkov eivät kirjoittele sujuvasti nettiin, joten tämä puoli on jäänyt minun harteilleni, ei mikään hauska tehtävä. Asiaa ei voi jättää niinkuin se on nyt, mene katsomaan papereita Kansallisarkistoon, niin ymmärrät sen. Onneksi minullakin on paljon muutakin ajateltavaa ja tehtävää, mutta linja on selvä: totuus esiin tässä asiassa ja kiitokset ja korvaukset niille, joille ne kuuluvat.

 

 

hmm mitkä korvaukset?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käy Kansallisarkistossa tutustumassa aiheeseen niin asia tulee selväksi.  Kolme sukellusveneentorjunta- ja merivalvontakonetta Lockheed P-3 Orion annettiin korvaukseski Brewsteristä taholle, joka uhkailemalla, lahjomalla ja väärin asiapaperein ym. oli ottanut koneen haltuunsa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vai kannata. Toimittaja on Associated Pressistä, "uutinen" on ollut mitä todennäköisemmin useissa lehdissä, joka tapauksessa se edustaa Yhdysvaltain Laivaston virallista kantaa ja käsityksiä Brewsterin löytymisestä, vaikka he kyllä tietävät erittäin hyvin, ketkä koneen oikeasti löysivät. Setäni Sotaveteraaniliiton monivuotinen puheenjohtaja Aarno Lampi kirjoitti totuudenmukaisen meitä puoltavan todistajanlausunnon Yhdysvaltain laivastolle, mutta Navy katsoi sen epäluotettavaksi eikä sitä noteerannut, koska Aarno kertoi olevansa Heimo Lammen veli. Samoin Navy jätti huomioimatta toimittaja Jukka Nykäsen todistajanlausunnon, koska hän tuli maininneeksi, että hän on isäni ja minun ystävä ja seurannut alusta lähtien koneen etsintöjä.

 

Tämä ei ole henkilökohtainen asia vain minulle vaan myös muille asianosaisille, erityisesti Nymanille, Prytkoville, Kottmanille. Kottman sanoi, että hän pyrkii olemaan ajattelematta asiaa, koska se saa hänet raivoihinsa.  Nyman ja Prytkov eivät kirjoittele sujuvasti nettiin, joten tämä puoli on jäänyt minun harteilleni, ei mikään hauska tehtävä. Asiaa ei voi jättää niinkuin se on nyt, mene katsomaan papereita Kansallisarkistoon, niin ymmärrät sen. Onneksi minullakin on paljon muutakin ajateltavaa ja tehtävää, mutta linja on selvä: totuus esiin tässä asiassa ja kiitokset ja korvaukset niille, joille ne kuuluvat.

 

 

sinänsä hyvä että asiat on arkistoitu mutta aika vavalosita kyllä kiinostuneiden mennä kansallisarkostoon. mikä estää noiden papeeiden julkaisemisen esim netissä jossa ne helpomin olisivat saatavissaa kiinostuneille..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin kyllä, että aika vaivalloista oli kyllä myös koneen etsintä, jos niinkuin Kansallisarkistoon meno on vaivalloista  :) Siellä kuitenkin tietää löytävänsä sen mitä etsii  :thmbup: Kenestä tännekin kirjoittavasta olisi ollut koneen etsijäksi, vaivalloiset tuhansien kilometarien matkat edestakaisin monta kertaa tuloksetta, kovat pakkaset ja muut ankarat vaikeudet. Aina vaan lähtivät uudestaan etsimään, kunnes kone löytyi ja saatiin nostetuksi!

 

Tällä sivulla on pieni osa asia-papereista, niitä on muistaakseni neljä kansiollista. Älkää säikähtäkö venäläistä tekstiä, siellä on osa suomeksi ja osa englanniksi, osa myös venäjäksi. Itse tietysti pystyn ne lukemaan, ajatelkaa sitäkin, mikä aika ja vaiva on ollut opetella kieli, minäkin aloitin 28-vuotiaana.

 

Tässä suomennan luettelon - oma nimeni oli tuolloin vielä Marja tai Anna-Marja Dmitriev:

 

1) sopimus Karjalan hallitus - Aviazaptsast (venäjäksi)

2) Moskovan kulttuuriministeriön vastaus  - koneesta jäljellä ruostuneet jäännnökset (venäjäksi)

3) lentolippu, suomennos vas ylhäällä

4) New York Times kertoo henkilöistä, jotka lensivät Villiardin kanssa (engl, juttu jatkuu kun guuglaatte sen erikseen)

5) Museonjohtajan kirje Vic Sargoneille  (yksi niistä) (engl)

6) Prytkovin oikeusjutusta osa (ven.)

8) Laivaston hankintaosaston  kirje minulle (engl)

9) Ven apulais oikeusministerin kirje minulle (engl käännös)

10) engl

11) koneen nostosta valokuva Prytkov, Villiard , minä

13) Navyn kirje minulle 2004

 

http://www.brewster.16mb.com/dokumets.html

 

Voitte vain kuvitella, kuinka paljon olen hukannut aikaa elämästäni tähän juttuun. Olen neljän lapsen äiti ja yhdeksän isoäiti. Tämäkin taas vei tunnin elämästäni.

 

Puolustusministeriöstä pitäisi jonkun tulla katsomaan nämä paperit ja säästää minun aikaani.

 

 

Marja Lampi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä ainakin hurjasti respektiä koneen oikeille etsijöille ja löytäjille.  :thmbup:

 

Koneen omistusuhteisiin ja muihin sotkuihin en ota kantaa, siihen ei kompetenssini riitä. Sellainen kuva kuitenkin on jäänyt, että perusrehellistä suomalaista huiputettiin oikein kunnolla - osin jopa maanmiestensä toimesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Tero! Monia tässä on huiputettu, kummallisinta on se, että huiputuksesta on esittää selvät faktat pöytään, mutta viralliset tahot eivät ole halukkaita asiaa tutkimaan. Olen valittanut asiasta eduskunnan oikeusasiamiehelle - tapahtumista oli kulunut yli kaksi vuotta joten asiaa ei käsitelty, mutta jonkinlaista sympatiaa sain -, nykyiselle puolustusministerille - hän vastasi, että hänellä ei ole aikaa tutustua papereihin (ikään kuin ei olisi avustajia!)  - , aikanaan pyysin kansainvälistä rikostutkintaa rikospoliisilta, siihen sain jotenkin sentyyppisen vastauksen että tämä rouva kuvittelee olleensa mukana Brewsterin etsinnöissä, ei syytä tutkintaan. Tämäkin vastaus on tallella Kansallisarkistossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä ainakin hurjasti respektiä koneen oikeille etsijöille ja löytäjille.  :thmbup:

 

Koneen omistusuhteisiin ja muihin sotkuihin en ota kantaa, siihen ei kompetenssini riitä. Sellainen kuva kuitenkin on jäänyt, että perusrehellistä suomalaista huiputettiin oikein kunnolla - osin jopa maanmiestensä toimesta.

 

 

huiputetiinko oikastaan? meillä on vain yhden tappiolla olevan osapuolen sana ja me emme tiedä kaikkea tästä jutusta. olisi hyvä kuulla myös toisenkin osapuolen kanta asioista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, minähän olen juuri julkaissut tässä aluksi Gary Villiardin ja Yhdysvaltain laivaston näkemyksen.  Mene arkistoon ja tarkista, miten paikkansapitäviä ne ovat. Jospa vaivautuisit perehtymään olemassaolevaan aineistoon, myös kirjasta Lampi - Prytkov: Kadonneen Brewsterin metsästys löytyy asiaa valaisevia dokumentteja, ja sitten esittäisit ajatuksiasi tästä asiasta.  Tämä ei ole asennekysymys.

 

Typerää tuo yksi hävinnyt osapuoli. Meitä asiassa mukana olleita ja sen eteen töitä tehneitä on kolmisenkymmentä, olen luetellut nimeltä nämä ihmiset kirjan lopussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella sekä konetta lentäneitä kohtaan kuten kaikkia etsintään ja niihin liityviä nosto, kuljetus restaurointi ym. kohtaan.Kone on nyt näytillä täällä missä sen kuuluukin olla.Ei voida edellyttää että porukat keski, länsi, pohjois ja itäsuomesta opiskelisivat venäjää, matkustaisivat Helsinkiin viikoksi, ehkä kahdeksi tutustumaan aineistoon, joku ehkä vielä opiskelisi englantia venäjän lisäksi.

Uskon että kaikki osallistujat ovat tehnneet ainakin jonkun osan projektista enkä lainkaan vähättele.Sivuseikkoja ovat jos joku on insinööri tai asentaja, ISMO eli (Ihan Sama Minulle Oikeasti).

Vallitseva käytäntö on että se joka syystä tai toisesta omistaa oikeudet, oli sitten hankittu tavalla tai toisella, määrää.Ellei oikeusjärjestelmä muuta tätä ovat vissiin näytöt liiankin heikot tai väärällä tavalla esitetyt.

Eletään näillä ja ollaan iloisia siitä ettei tarvitse Pensacolaan matkustaa konetta katselemaan.Siellä ei ehkä edes olisi nähtävissä koska eivät pidä konetta minkään arvoisena.

Korvausasioissa voi tietty nostaa sivilikanteen jos katsoo asiakseen.

Olen itse käynnyt kolme kertaa katsomassa ja kaksi kertaa kirjan lueskellut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arne, tässä mekaanikko/lentokoneinsinööri asiassa on kyse siitä, että henkilö valehtelee jo tällaisessa asiassa  saati sitten isommissa, ei siitä, etteivätkö molemmat ammatit olisi tärkeitä.

Mitä tulee näyttöihin, ne ovat vastaansanomattomat, mutta laivasto kuunteli vain Tero Ermettä, "puolueetonta " todistajaa, joka vuosia vietti joulunsa Thaimaassa Villiardin kanssa. En myöskään vaadi että kukaan tulisi Helsinkiin asti lukemaan arkistoja vaan sitä, että jos et tiedä riittävästi asiasta niin olisi mahdollisuus perehtyä siiihen

ennenkuin esittää vastaväitteitä. Kiva, että olet lukenut kirjan, siinä olevat asiakirjakopiot kertovat asiasta paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arne, tässä mekaanikko/lentokoneinsinööri asiassa on kyse siitä, että henkilö valehtelee jo tällaisessa asiassa  saati sitten isommissa, ei siitä, etteivätkö molemmat ammatit olisi tärkeitä.

 

Tai sitten asia liittyy ammattien nimikkeiden käännöksiin kielestä toiseen. Lentokoneinsinööri suoralla käännöksellä on kyllä aircraft engineer, mutta englannin kielessä olen usein nähnyt käytettävän sitä tarkoittamaan lentokonemekaanikkoa.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Maintenance_Engineer

https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_maintenance_technician

 

Omassa työssä lentokone mekaanikkoa olen nähnyt kirjoitettavan Aircraft engineer, aircraft mechanic ja aircraft technician. Ongelma alkaa siitä kun joku sattuu katsomaan sanakirjasta käännöksen tuolle engineer sanalle yksistään ja kuvittelee sen tarkoittavan tässä tapauksessa insinööriä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Associated Pressin artikikelissa se oli flight engineer.  Keskustelu tuntuu helposti menevän sivuraiteille. Sekä Suomen ulkoministeriö että Suomen ilmavoimamuseo ovat vahvistaneet dokumentteihimme (Kansallisarkistossa!) perehdyttyään ettei Villiardin tarina pidä paikkaansa, etsintöjen käynnistäjä ja etsintäryhmän kokoaja on Heimo Lampi (avustajanaan minä), löytäjä on Timo Nyman avustajineen, nostaja on Vladimir Prytkov avustajineen, samat henkilöt myös etsivät konetta ja hankkivat arkistotiedot. Joskus jouduin esittelemään Prytkovin virallisena löytäjänä, koska venäläissä papereissa se on hän eikä Nyman jossain vaiheessa halunnut nimeään julkisuuteen, nyt kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Associated Pressin artikikelissa se oli flight engineer.  Keskustelu tuntuu helposti menevän sivuraiteille. Sekä Suomen ulkoministeriö että Suomen ilmavoimamuseo ovat vahvistaneet dokumentteihimme (Kansallisarkistossa!) perehdyttyään ettei Villiardin tarina pidä paikkaansa, etsintöjen käynnistäjä ja etsintäryhmän kokoaja on Heimo Lampi (avustajanaan minä), löytäjä on Timo Nyman avustajineen, nostaja on Vladimir Prytkov avustajineen, samat henkilöt myös etsivät konetta ja hankkivat arkistotiedot. Joskus jouduin esittelemään Prytkovin virallisena löytäjänä, koska venäläissä papereissa se on hän eikä Nyman jossain vaiheessa halunnut nimeään julkisuuteen, nyt kyllä.

 

 

Ja rahoitajana oli....? ja millaisin ehdoin? se on olenaisin kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight Engineer kääntyy suomeksi suunnilleen lentomekaanikko. Lentokoneen miehstön kolmas jäsen. Suomessa vissiin DC-6:ssa viimeksi oli lentomekaanikkoja. Kaseissa ja kympeissä kolmantena miehistön jäsenenä oli lentäjä, System Operator taisi olla toimenkuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight Engineer kääntyy suomeksi suunnilleen lentomekaanikko. Lentokoneen miehstön kolmas jäsen. Suomessa vissiin DC-6:ssa viimeksi oli lentomekaanikkoja.

Spearairin DC-8:t taisivat lentää myöhemmin kuin Kar-Airin DC-6:t (1972-1974). Ja niissä oli kolmantena Flight Engineer (lentomekaanikko), joka ei ollut lentäjä. Yhdelläkään Spearairin lentomekaanikoista ei ollut lentolupakirjaa isoon koneeseen. Myönnetään, O.T.!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spearairin DC-8:t taisivat lentää myöhemmin kuin Kar-Airin DC-6:t (1972-1974). Ja niissä oli kolmantena Flight Engineer (lentomekaanikko), joka ei ollut lentäjä. Yhdelläkään Spearairin lentomekaanikoista ei ollut lentolupakirjaa isoon koneeseen. Myönnetään, O.T.!

Oikeassa olet, enpä muistanut Spear Airia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä se, Jouni. Rahoittajana oli Marvin Kottman: kulut ja laitteet, jonkun verran tietääkseni Charles Haynes, etsinnät omalla ajalla palkatta, nosto omalla ajalla palkatta, paljon myös omia ja avustajien laitteita kuten autot, veneet, sukellustarvikkeet. Oli sovittu, että korvaus työstä saadaan kunhan Kottman ensin vaihtaisi Brewsterin  Navyn kalustoon ja realisoisi sen rahaksi. Kaikki olemme perheellisiä, ei kukaan hiki hatussa paiskinut töitä pelkästään ilmailuharrastajien iloksi. Villiard ei rahoittanut mitään, hän toi toisten rahoja, joita muut käyttivät hyvin säästäväisesti paitsi Villiard itse, joka Pietarissa ollessaan yöpyi Astoriassa ja muutamassa nukutussa yössä kulutti saman verran Kottmanin rahoja kuin Suomenlahden etsijät neljässä viikossa.

 

Charles Haynesin vaimo oli vihainen Villiardille monestakin syystä ja kirjoitti tuohtuneena, että mekaanikko esiintyy insinöörinä. Puolustakaa vain häntä, sehän on oikein hienoa, siinä teille esimerkillinen mies! Miettikääpä, suunnittelette, rahoitatte ja rakennatte talon, pyydätte paikalle katontekijän, joka ajaa teidät turvamiehineen talosta ulos, myy talon ja pistää rahat omiin ja rikostoveriensa taskuun. Siinä teille Brewster-tarina pähkinänkuoressa. Eikä siinäkään vielä kaikki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään