Marja Lampi

Brewster -372 : näin se löytö uutisointiin Yhdysvalloissa v. 2004

185 viestiä aiheessa

Niin, lahjuksia vastaanottaneet Karjalan päämies Sergei Katanandov ja kulttuuriministeri Tatjana Kalashnik eivät enää ole viroissaan. Gary Villiard on tuomittu Yhdysvalloissa maksamaan korvauksia 50 000 dollaria Marvin Kottmanille, mutta Villiard pysyttelee tiiviisti Thaimaassa. Navy hyväksyi ainoana todistajanlausuntona Helsingin yliopiston oikeustieteen laitoksella assistenttina työskennelleen Tero Ermeen paikkansapitämättömän todistajanlausunnon. Tietääkseni Erme ei ole enää yliopistolla töissä.  Tämä "puolueeton" todistaja kirjotti yliopiston hallintojohtajalle, että hän on palkatta neuvonut ja avustanut Gary Villiardia ja Michael Ryania, minulla ja Kansallisarkistossa on sekin kirje. Tämä vyyhti kuuluisi kansainvälisten rikostutkijoiden ratkaistavaksi. Suurin rikos on varmaan tapahtunut Yhdysvalloissa, kun Navy vaihtoi Brewsterin rikollisten kanssa kolmeen merivalvonta- ja sukellusveneentorjuntakoneeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä katkelma New York Timesin artikkelista 1998:

"Between 1992 and 1995, Mr. Fainberg took trips with one or both his co-defendants to Latvia, Russia, Panama and Finland to promote their drug business, the indictment says. Mr. Almeida and Mr. Yester's role, the indictment says, was to ''supervise and control'' the import of cocaine from South America to both the United States and the former Soviet Union.

Mr. Fainberg, Mr. Almeida and Mr. Yester conspired to hide cocaine in air shipments of fresh shrimp from Ecuador to St. Petersburg, Russia, according to court papers."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko foorumilla ihmeempää politiikkaa tämän suhteen, mutta ainakin itse pitäisin toivottavana, että se mitä on sanottavaa, kirjoitettaisiin yhteen viestiin eikä lisättäisi uutta viestiä muutaman minuutin välein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko foorumilla ihmeempää politiikkaa tämän suhteen, mutta ainakin itse pitäisin toivottavana, että se mitä on sanottavaa, kirjoitettaisiin yhteen viestiin eikä lisättäisi uutta viestiä muutaman minuutin välein.

Kieltämättä tuntuu että vaikkapa Twitter voisi toimia tällaisten lyhyiden pikapäivitysten foorumina paremmin. Tai ehkä tässä aihepiirissä olisi riittävästi aineistoa omaan blogiinkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon esiin pöyristyttäviä faktoja ja te puhutte muotoseikoista. Luulin, että tämä asia kiinnostaisi ilmaliuharrastajia ja kommentointi itse asiasta olisi vilkkaampaa. Näköjään lukijoita kuitenkin on ollut yli 31 000.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Marja, todella harvoin olen törmännyt tähän blokkaukseen, mutta nyt tuli tällainen esto tuosta Villiardin ja kumpp. lentolippu linkistä.

stop.jpg.2c9d1c0f5484410a0234501dcdd72eca.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon esiin pöyristyttäviä faktoja ja te puhutte muotoseikoista. Luulin, että tämä asia kiinnostaisi ilmaliuharrastajia ja kommentointi itse asiasta olisi vilkkaampaa. Näköjään lukijoita kuitenkin on ollut yli 31 000.

et ole tuonnut faktoja vaan vain väitteitä.faktoina niitä ei voi pitää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topi, jos joku haluaa estää lippujen näkymisen netissä niin siitä vain, liput itsessään ovat hyvässä tallessa ;D

Jouni, fakta on että New York Times kirjoitti näistä kolmesta henkilöstä, se on tässä:

http://www.nytimes.com/1997/03/07/us/russian-submarine-drifts-into-center-of-a-brazen-drug-plot.html

Fakta on myös, että Gary Viliard kävi heidän kanssaan Venäjällä. hän on siitä itsekin kirjoittanut, sekin paperi on olemassa.  Liput puhuvat myös puolestaan.                                                                En tiedä, mikä on kielitaitosi.

En minäkään mitenkään pidä näistä tapahtumista, näin vain on tapahtunut. Aina uusia yllätyksiä, on saanut henkeään haukkoa. Ja ota huomioon, että olen joutunut valitettavasti elämään tämän kaiken, en vain lukemaan netistä tai muualta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topi, jos joku haluaa estää lippujen näkymisen netissä niin siitä vain, liput itsessään ovat hyvässä tallessa ;D

Banni kertoo kuinka suurien voimien kanssa tässä hiljentämisoperaatiossa liikutaan  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä hiljaisuus asian ympärillä kertoo siitä, että Suomen ilmavoimat ja Yhdysvaltain laivasto vain odottavat koneen löytäjien lahoamista ja kuolemaa. Vielä olemme kaikki elossa, vielä voi korvata ja kiittää. Toivon, että jotkut minua vaikutusvaltaisemmat tahot ottaisivat tämän asian hoitaakseen.

Jos isäni olisi elossa ja voimissaan, tällaista ei olisi voinut tapahtua. Reino Helismaan sanoin: "ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiio hoi, puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa, hiio hoi", tältä se tosiaan vaikuttaa.

Ilahduin tästä Veikko Huuskan kirjotuksesta Uudessa Suomessa                                                                                               

http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/235586-alikersantti-heimo-lampi-ja-jatkosodan-ensimmainen-ilmataisteluvoitto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yle Areenassa katsottavana.

Lainaa

Brewster - Taivaan helmi

Kansainvälinen ryhmä etsii miljoonien arvoista vanhaa hävittäjäkonetta, Brewsteria, oligarkkien Venäjältä. Suomalaislentäjen muistoissa Brewster on menestyksekäs ja rakas. Koneen etsijät puolestaan joutuvat keskelle surrealistista tarinaa.

https://areena.yle.fi/1-997697

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Seppo, että kerroit tämän palstan lukijoille dokumentista. Olin maalla, enkä seurannut maailman menoa, joten en tiennyt asiasta mitään. Ylellä oli oikeus näyttää tämä kolme kertaa, ensimmäiset kaksi se näytti v. 2011.

https://areena.yle.fi/1-997697

Hieman selvennystä tähän dokumenttiin. Halusimme näyttää, mitä oikeasti tapahtui, sen jälkeen näytimme niiden ihmisten kommentteja, jotka pokkana valehtelivat ja auttoivat rikollisia hankkimaan koneen haltuunsa. Vaikuttaa siltä, että moni katsoja ei ole tätä ymmärtänyt.

Siispä selitys: kohta 35.35 miliisivääpeli Aleksandr Animisov, puhuu palturia, kohta 44.36 ainoa Navyn hyväksymä "puolueeton" todistaja Tero Erme puhuu palturia mm: "koko seitsemän vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään laitonta eikä moraalisesti väärin", lisäksi 50.35 toimittaja Harri Ekholmin kommentti. Joihinkin voi tehdä vaikutuksen Ermeen tyyli ja selvitys taitavasti tehdyistä sopimuksista ja vaitiolovelvollisuudesta, minä kysyn mihin näitä  salaisuuksia ja taitoja tarvitaan yksinkertaisessa museokoneen siirtämisessä.

Lopuksi vielä Suomen ilmavoimat ryhtyvät rikollisten asiamiehiksi!

Jos joku juttu tässä dokumentissa jää epäselväksi, kysykää!

Marja Lampi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmoitus Suomen ilmavoimamuseon (Tikkakoski) sivulla:

Brewster sai jatkoaikaa

Uuden sopimuksen mukaan Brewster on näyttelyssämme periodin 2018 – 2020.

Voi, mikä pettymys Navylle, en kuollut edellisen kahden vuoden aikana, mutta toivoa tietysti on, että näiden kahden seuraavan. Tällaiset ovat tunnelmani tältä osin.

Luulisi Brewsterin ja tämän uutisen kiinnostavan englanninkielisiä ilmailuharrastajia, mutta asiasta ei museon sivuilla mainita englanniksi mitään, monesta muusta sivusta löytyy kyllä käännökset myös englanniksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään 17.6.2018 on kulunut 20 vuotta siitä, kun Timo Nyman, Brewsterin paikallistettuaan, ensimmäisen kerran sukelsi sen luo 15 metrin syvyyteen. Silloinkin oli kaunis ja aurinkoinen päivä. Tämä tapahtui aamupäivällä, samanaikaisesti oli isäni, etsintöjen alkuunpanijan, siunaustilaisuus Helsingissä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokosin itseni henkisesti ja kävin läpi Gary Villiardin viime vuonna ilmestyneen 769-sivuisen opuksen The Last Great Buffalo Hunt - A True Story. Eipä ihme, että siitä on oltu niin hiljaa. Väärinkäsityksiä, valheita, hillitöntä parjausta. Marvin Kottman ja minä olemme Villiardin tarinan konnat: Gary kirjoittaa, että minä tulin etsintöihin mukaan, koska halusin tulla rikkaaksi ja kuuluisaksi. Heimo Lammesta hän ei ollut koskaan omien sanojensa mukaan kuullut mitään. Hän ei ymmärtänyt, että Timo Nyman ja Vladimir Prytkov olivat samaa etsintäryhmää. Suuhuni on laitettu sanoja, joita en ole ikinä sanonut enkä siis todellakaan ole voinut sanoa, esim ettei konetta voi viedä Suomeen, kun juuri sinne olimme ajatelleet sen ensin viedä.

Esimerkkitapaus kevyemmästä päästä: Veimme Prytkovin kanssa Garyn Pietarin lentokentältä arkkitehtiystäväni kautta keskustasta hankkimaani isoon asuntoon, jossa asui englantia puhuva eläkkeellä oleva ballerina, jolla oli ajokortti ja auto. Englannin taito, ajokortti, auto, suuri asunto yhdellä ihmisellä oli tuolloin erittäin harvinaista Venäjällä. Olin nähnyt vaivaa saadakseni vuokratuksi Villiardille edullisesti ison huoneen, jonne mentiin suoraan eteisestä. 

Näin Villiard kuvaa episodia: " Saavuimme Marjan kälyn (!!!) asuntoon. Yhdellä silmäyksellä halusin heti päästä eroon siitä. Että olisin jakanut viiden huoneen asunnon kolmen perheen kanssa (!!!), joilla kaikilla oli erilaiset kylpytavat kuin mihin olin tottunut, se ei tulisi tapahtumaan. Marja vähän loukkaantui, kun sanoin, etten asuisi siellä, mutta olin tehnyt päätökseni. Halusin sopivan majoituksen, en täyttää Marjan tai hänen sukulaistensa lompakkoa (!!!)  ... Marja jatkoi valitusta kuinka paljon rahaa häneltä oli mennyt tuloni valmisteluun. Välittömästi halusin saada asian kuntoon. Omien kulujensa lisäksi Marja sanoi, että olen myös velkaa 350 dollarina hänen kälylleen (!!!) perutusmaksun.  Maksoin Marjallle 2 500 dollaria ennenkuin poistuimme asunnosta." 

Totta tuossa on sen verran, että minua nolotti asunnon emännälle aiheuttamani vaiva ja sanoin Garylle, että emännän pitää saada korvaus. Gary antoi hänelle 300 dollaria. 

Lainaan kirjaa halukkaille. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä ohjaaja Tiller Russellin haastattelu.

Ylellä esitetyssä dokumentissa: "Taivaan helmi" nämä henkilöt myös vilahtavat.

Minusta on vaikuttanut siltä, että moni luulee, että olen nämä jutut keksinyt omasta päästäni. En todellakaan ole. Olisin ollut hyvin onnellinen ilman kaikkia näitä kiemuroita. Koneen löytyminen, kiitokset ja korvaukset, museointi jo vuosia sitten, se oli minun unelmani. Rikollisuus on tuonut monta mutkaa matkaan, myös Suomessa.

http://remezcla.com/features/film/interview-tiller-russell-operation-odessa-true-crime-documentary-sxsw/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään