Jukka Hälinen

Luullaan ja "tiedetään", että ilmatilaa riittää.

4 viestiä aiheessa

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20160831-0

 

Valitettavasti kaksi lentsikkaa löytävät yhteisen pisteen 3-ulotteisessa maailmassa. Jopa Alaskassa. :'(

Suomen Lapissa toimii tällä hetkellä käytännössä kaksi luvallista operaattoria, mutta entä ne luvattomat, ilman radiokutsua toimivat "elämysmatkaajat"?

 

 

Miten luvanvaraisuus ja radiokutsu (tai sellaisen puuttuminen) liittyvät toisiinsa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
mutta entä ne luvattomat, ilman radiokutsua toimivat "elämysmatkaajat"?

 

Entäs ne luvalliset, jotka valvomattomassa ilmatilassa lentävät. Ei siellä ole radioyhteysvaatimuksia, eikä edes ohjeellista kuunneltavaksi tarkoitettua taajuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään vaikuttaa että onnettomuuspaikka sijaitsee jossain Yokon-jokilaaksossa.

 

Siispä alkuperäisen viestin kirjoittajan epäilystä ihmetellen esitän seuraavaa: Vuoristoisella alueella ilmaliikennekin kanavoituu laaksoihin ja soliin ja erityisesti lentokenttien läheisyyteen. Ilmatilaa on siis tosiaan vähemmän käytettävissä kun se on täytetty kivillä (osittain).

En oikein ymmärrä miksi radiokutsun puuttuminen tai AOC puuttuminen asiaan vaikuttaa. Noissa oloissa myös Suomen kairassa lenentään VFR ja se toiminta on altis havaintovirheille oli sitten kutsu, koodi tai lupa. Alaskassa vielä enemmän kun niitä kiviäkin pitää varoa. Ja taitaa siellä olla matkaajiakin siinä ilmatilassa enemmän kuin meillä.

 

Antaa elämysmatkaajien nauttia vaan, heilläkin voi olla ihan mittavaakin osaamista käytettävissään.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään