Pertti Tuominen

Pakkolaskúharjoittelua Teiskon lentokentälle (EFTS) ?

12 viestiä aiheessa

TERVEHDYS !

 

Olimme ma 5.9.2016 keskustelemassa Tampereen kaupungin valtuuston valtuustoryhmien kanssa Teiskon moottori- ja ilmalukeskuksen tilanteesta.

 

TIY oli mukana TIMOKkeen ryhmässä.

 

Ahti Laakso, Vauhtipuiston pj., kertoi että lentokentälle on tehty pakkolaskuharjoittelua.

 

Kertaukseksi:

 

- lentokenttä on suljettu ja siellä ei saa tehdä lentoonlähtöjä ja laskuja

- ympäristöluvan mukaisia vaatimuksia ei ole tehty, joten tältäkään osalta kenttä ei ole käytössä

 

Käyttökieltoa osoittaa merkinantopaikalla oleva keltainen risti punaisella pohjalla. Aikoinaan suljettaessa kenttää sovimme Trafin kanssa ettemme laita kentän päihin valkoisia ristejä, koska kuvittelimme sulkemisen olevan väliaikaista. em. asiasta tiedotimme myös Tampereen kaupungin poliittista- sekä virkamiesjohtoa.

 

terv.

 

Pertti Tuominen

puheenjohtaja

Tampereen IY

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teiskoa en ole käynyt lähelläkään vuosiin, mutta ihan uteliaisuudesta.. Mikä tarkalleen ottaen estää kentän sijaintipaikalla tehdyt pakkolaskuharjoitukset? Olettaen että kyse siis on koulutuksessa tehtävistä pakkolaskuharjoituksista jotka päättyvät ylösvetoon jo huomattavasti ennen maanpintaa.

 

Kiitotie toki voi olla käyttökiellossa, mutta mikäli harjoitusta suorittava kone ei käy lähelläkään kosketusta kiitotiehen niin miten kentän status vaikuttaa asiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERVEHDYS !

 

Olimme ma 5.9.2016 keskustelemassa Tampereen kaupungin valtuuston valtuustoryhmien kanssa Teiskon moottori- ja ilmalukeskuksen tilanteesta.

 

TIY oli mukana TIMOKkeen ryhmässä.

 

Ahti Laakso, Vauhtipuiston pj., kertoi että lentokentälle on tehty pakkolaskuharjoittelua.

 

Kertaukseksi:

 

- lentokenttä on suljettu ja siellä ei saa tehdä lentoonlähtöjä ja laskuja

- ympäristöluvan mukaisia vaatimuksia ei ole tehty, joten tältäkään osalta kenttä ei ole käytössä

 

Käyttökieltoa osoittaa merkinantopaikalla oleva keltainen risti punaisella pohjalla. Aikoinaan suljettaessa kenttää sovimme Trafin kanssa ettemme laita kentän päihin valkoisia ristejä, koska kuvittelimme sulkemisen olevan väliaikaista. em. asiasta tiedotimme myös Tampereen kaupungin poliittista- sekä virkamiesjohtoa.

 

terv.

 

Pertti Tuominen

puheenjohtaja

Tampereen IY

 

 

eli kun teikäläisillä ei ole toimintaa niin siloin ei muutkaan saa käytää  vai?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teiskoa en ole käynyt lähelläkään vuosiin, mutta ihan uteliaisuudesta.. Mikä tarkalleen ottaen estää kentän sijaintipaikalla tehdyt pakkolaskuharjoitukset? Olettaen että kyse siis on koulutuksessa tehtävistä pakkolaskuharjoituksista jotka päättyvät ylösvetoon jo huomattavasti ennen maanpintaa.

 

Minimilentokorkeudet. En tosin tiedä kuinka korkealla tässä tarkoitettu "huomattavasti ennen maanpintaa"..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosääntöjen mukaiset minimilentokorkeudet saa toki alittaa silloin kun siihen on lupa, eikä Teisko tuolta osin eroa millään tavalla muusta vapaasta maa-alueesta.

 

Asia sitten erikseen, että olisiko jonkun neuvottelun kannalta järkevämpää olla harjoittamatta toimintaa ko. alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli kun teikäläisillä ei ole toimintaa niin siloin ei muutkaan saa käytää   vai?

 

Miten joku ilmailukerho voisi kieltää jonkun lentokentän käytön, jos ei sitä omista, eikä ole kentän pitäjä? TRAFI lienee taho johon voit olla yhteydessä jos tahtoo kentän ottaa käyttöön.

 

TIY ja TiMoKe r.y. olisivat tahtoneet ylläpitää kenttää ja järjestää siellä toimintaa, kuten olivat tehneet vuosikymmeniä. Sen sijaan alueen toiminnot päätettiin antaa tämän Vauhtipuiston järjestettäväksi. Olen ollut heihin yhteydessä, ja kuulemma purjelentokoneiden hinaukset ym. onnistuvat heti, kun Tampereen Kaupunkin järjestää heille ympäristöluvan. Eli heillä on oman kertomansa mukaan tiedossa hinauskone, lentäjät jne.

 

Tampereen kaupungin suunnalta kerrottiin jo 2015 että toiminta alkaa pikimiten, kun ympäristölupa jonka haku on meneillään saadaan.

 

Muistanko oikein, että tämä Vauhtipuisto r.y. sai vuonna 2015 tuloja

- Tampereen kaupungilta 75.000 eur

- Käyttökorvauksia alueen käyttäjiltä 15.000 eur

 

Ihan vertailun vuoksi, tyypillinen ilmailukerho pyörittää noin 100.000 euron liikevaihtoa.

 

Vauhtipuisto ei ilmeisesti itse tee ylläpitotöitäkään alueella, koska muistini mukaan 30.000 eur on ohjattu ulkopuolisten palvelujen ostoon. Talkootyöt ovatkin kyllä tehoton tapa ylläpitää tällaisia harrastuspaikkoja...

 

Jokatapauksessa onhan se hienoa että Suomeen on Tampereen kaupungin myötävaikutuksella syntymässä paikka, jossa voi käydä purjelentämässä milloin sattuu huvittamaan, ilman kerhoihin tehtävää talkootyötä, ja vielä kohtuullisin kustannuksin. Ja aika vilkasta toimintaakin on luvassa, koska Vauhtipuisto on sitoutunut järjestämään toimintaa samassa laajuudessa kuin TIY.

 

Tampereen kaupungin vuosittaisella avustussummalla 75.000 eurolla pitäisi mielestäni olla mahdollista vuokrata hinauskone ja palkata lentäjä ja apumies. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla. Vauhtipuisto r.y. on yleishyödyllinen yhdistys, ja täytyy sanoa, että on kunnioitettavaa, että he ovat hyvää hyvyyttään ja ilman minkäänlaista voitontavoittelua päättäneet ryhtyä tarjoamaan lentäjille tällaisia palveluja.

 

Vauhtipuiston toimintatapaa on syytä seurata tarkasti, koska kyseessä on selvästi jokin uusi kolmannen sektorin palveluntarjoamiseen liittyvä innovaatio, joka voi tarjota merkittäviä yhteiskunnallisia sääntöjä kun sitä sovelletaan vaikkapa vanhustenhuoltoon. Lentäjien keski-iän jatkuvasti kohotessa Vauhtipuisto voisi ehkä järjestää myös lentäjien vanhainkodin palveluita?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ollut hyvin arvattavissa oleva väite.  Myönnän itse,  että alkukesästä kävimme kerran katsomassa Teiskon kenttää ja minkälaiset merkinnät kiitotiellä on.  Koska jo silloin pohdimme, että ilmailijoita varmasti "kytätään", pidimme tarkasti huolta,  ettemme alita minimilentokorkeuksia.  En ole myöskään kuullut, että kenttää olisi käyttänyt pakkolasku harjoituksiin. Aikanaan omalla PPL-kurssillani pakkolaskuharjoitukset suoritettiin kyllä koulutuksellisesti mielekkäämpiin paikkoihin kuten pelloille.  Väite osoittaa mielestäni tietämättömyyttä lentämisestä.  Eri asia on sitten maaliinlaskuharjoitukset,  joita voi toteuttaa Pirkkalan lisäksi Hämeenkyrön tai Jämin lentopaikoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ollut hyvin arvattavissa oleva väite.  Myönnän itse,  että alkukesästä kävimme kerran katsomassa Teiskon kenttää ja minkälaiset merkinnät kiitotiellä on.  Koska jo silloin pohdimme, että ilmailijoita varmasti "kytätään", pidimme tarkasti huolta,  ettemme alita minimilentokorkeuksia.  En ole myöskään kuullut, että kenttää olisi käyttänyt pakkolasku harjoituksiin. Aikanaan omalla PPL-kurssillani pakkolaskuharjoitukset suoritettiin kyllä koulutuksellisesti mielekkäämpiin paikkoihin kuten pelloille.  Väite osoittaa mielestäni tietämättömyyttä lentämisestä.  Eri asia on sitten maaliinlaskuharjoitukset,  joita voi toteuttaa Pirkkalan lisäksi Hämeenkyrön tai Jämin lentopaikoilla.

 

Minulla on tiedossa ainakin yksi lento, jolla on tehty harjoitus juurikin Teiskon entisen lentopaikan maa-alueen yläpuolelle. Viranomaisnäkökulmasta toiminta on ollut aivan luvallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ahti Laakso, Vauhtipuiston pj., kertoi että lentokentälle on tehty pakkolaskuharjoittelua.

 

Kertaukseksi:

 

- lentokenttä on suljettu ja siellä ei saa tehdä lentoonlähtöjä ja laskuja

- ympäristöluvan mukaisia vaatimuksia ei ole tehty, joten tältäkään osalta kenttä ei ole käytössä

 

Käyttökieltoa osoittaa merkinantopaikalla oleva keltainen risti punaisella pohjalla.

Tampereen IY

 

Kieltaako tama merkinantopaikalle rakentamanne risti myos taman ex. lentopaikan ylapuolisen ilmatilan kayton? Jos kieltaa, milla perusteella? Onko paikan ylapuolelle perustettu jonkinlainen rajoitus- tai kieltoalue?? Ellei ole, pariset turhasta. Jos olisin lahempana tulisin leijumaan siihen ylapuolelle koko paivaksi. Siinahan ihmettelisit. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kieltaako tama merkinantopaikalle rakentamanne risti myos taman ex. lentopaikan ylapuolisen ilmatilan kayton? Jos kieltaa, milla perusteella? Onko paikan ylapuolelle perustettu jonkinlainen rajoitus- tai kieltoalue?? Ellei ole, pariset turhasta. Jos olisin lahempana tulisin leijumaan siihen ylapuolelle koko paivaksi. Siinahan ihmettelisit. :laugh:

 

Ei, mutta lainsäädäntö kieltää lentotoiminnan alle 500 ft AGL, jos siihen ei ole poikkeuslupaa, ja eiköhän koko asiassa ole perimmälti kyse siitä, että idiootit räimivät siellä minimilentokorkeuksien alla luvatta. Tuominen tuskin on siellä alueella toimintaa itse ihmettelemässä.

 

Kommentoimasi idea on yhtä saatanan tyhmä kuin se, että menisit ainoana motiivina häiriöin aiheuttaminen (kuten Teiskonkin kohdalla) leijumaan joka aamu klo 05-06 väliseksi ajaksi esimerkiksi Ullanlinnan tai Ala-Malmin päälle, koska mikään ei kiellä. Ja vaikka lentäisit ne lennot EFHK:lta käsin, niin arvata saattaa, minkä lentoaseman julkisuuskuva siinä todellisuudessa kärsisi. Ei, ei Hernesaaren tai Vantaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kommentoimasi idea on yhtä saatanan tyhmä kuin se, että menisit ainoana motiivina häiriöin aiheuttaminen (kuten Teiskonkin kohdalla) leijumaan joka aamu klo 05-06 väliseksi ajaksi esimerkiksi Ullanlinnan tai Ala-Malmin päälle, koska mikään ei kiellä.

Ei se hymio tossa viestin perassa nakojaan riittanyt jollekin tosikolle. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos TIY on aikanaan hoitanut kentälle asianmukaiset merkinnät kentän sulkemisesta, mutta sillä ei ole kentälle enää mitään asiaa, niin kovin vaikea on nähdä kentän sulkemiseen liittyvät murheet v. 2016 TIY:stä johtuvina. Ylipäätään ei kai TIY vastaa koko Suomen ilmailijoista. Jokainen lentäjä toimikoon lentosäädösten puitteissa ja siihen Vauhtipuistolla ei ole nokan koputtamista. Sitäpaitsi merkinnät haalenevat ajanmyötä, eikä niitä enää normaaleista lentokorkeuksista erota ;) ps. Se joka on kuullut Teiskossa harrastettavan räimimistä tms asiatonta toimintaa kentän sulkemisen jälkeen, nostakoon käden ylös. Minä en ole kuullut. Ensimmäisen kerran nyt Hermannin viestissä olen lukenut moista väitettävän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään