Tarmo Kallio

Kuka ostaa uutuuskännyköitä ja miksi?

12 viestiä aiheessa

Uusi iPhone 7 on julkaistu ja siitä puuttuu periteinen 3,5 mm:n kuulokeliitin. Kuulokkeet kytketään latausliittimeen ja puhelimesta pitäisi tulla samalla vesitiivis. Vielä mitä! Takuu loppuu heti, jos puhelin putoaa veteen. Ja pitäisi olla vielä IP67 ::). Lisäksi kyseistä laitetta ei pysty lataamaan samaan aikaan, kun kuuntelee musiikkia. Joku toisen, tai kolmannen osapuolen epävirallinen sovitin ehkä auttaa.. Lisäksi tuo puhelin on reilusti ylihinnoitettu.

Onneksi ei ole minun murheeni. Nokia N8 kännykässä on tarpeeksi liittimiä. On perinteinen latausliitin, eli se paras! On micro-USB, jonka kautta voi myös ladata puhelinta. On myös HDMI- liitin. Sekä tietenkin muistikorttipaikka. Ja hyvä kamera ym.............

Nokia N8 on aina mukana vyökotelossa lähinnä kameran takia, mutta en käytä sitä juuri lainkaan puheluihin. Sen takia on aina mukana Nokia 3109c. Siinä on kunnon näppäimistö. Todella hyvä puhelin puhumiseen  :) Todella pelkistetty ja hieno laite. Minun laite on jo aikaa nähnyt ja on aika huonossa kunnossa kuoreltaan. Toimii kumminkin hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä tulen puhelintekniikassa aina muutaman vuoden jäljessä, niin säästän rahaa. Nyt ostin toukokuussa iPhone 5S:n 269€:lla powerista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä enkä niin välitä tietääkään. Itselle toi pukki -99 jouluna ekan kännyn(olin 36v) ja kun siitä alkoi noin 7v kuluttua aika jättämään, ostin työkaverilta vuoden laatikossa turhanpanttina lojuneen luurin. Sitten taas noin 7 kuluttua se alkoi olla sippi ainakin akultaan, joten sain 50v lahjaksi vanhentumassa olleen Lumia 900 tiilen. Se on nyt ollut vähän yli 3v käytössä, saa olla niin kauan kuin suunnilleen pelittää. Että ei kännykauppiaat minun rahoilla isommin pröystäile. Ja kaikilla on voinut soittaa ja textata, tässä nykyisessä on oikein nettikin, ja mitään muuta en tarvitsekaan, jaa no kamera on kiva joskus kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Että kuka ostaa. Muistan lukeneeni jotain statistiikkaa Applen laitteista ja suurin ostajaryhmä uusimmalla älypuhelimelle on ollut pari sukupolvea vanhan laitteen omistajat. Eli nyt vaihdettaisiin iPhone 5-6:ia. Vanhassa laitteessa ei sinänsä ole mitään vikaa mutta sen hyvitysarvo on vielä sellainen, että kannattaa vaihtaa. Suomessa ainakin Gigantti ottaa vastaan vanhoja vaihdossa.

Älypuhelin on nuoren sukupolven PC, henkilökohtainen tietokone. Ensisijainen laite kaikenlaisten arkipäivän asioiden hoitamiseen. Esimerkiksi nettiselaaminen mobiililaitteilla ohitti jo ajat sitten perinteisen tietokoneilla selailun. Ne teidän nokialaiset alkaa olla jo museolaitteita. Ei niillä voi edes metsästää Pokemoneja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokainen saa puolestani omistaa sellaisen puhelimen kuin haluaa eikä minulla ole tarkoitus dissata ketään joka omistaa ns. vanhanmallisen puhelimen mutta onhan älypuhelimessa paljon loistavia ominaisuuksia ja onhan se todella hyödyllinen keksintö arkipäivän elämässä ja kyllä välillä tuntuu jopa ettei ilman sitä pärjäisi niin hullulta kuin se kuulostaakin. Vaikka onhan tuo todella hölmön näköistä kun kaveriporukat istuvat kahvilan pöydissä ja tuijottavat puhelimiaan tai vielä idioottimaisemman näköistä on tuo Pokémon go:n pelaaminen kun porukat liikkuvat kaupungilla ja kaikilla naamat kiinni puhelimissaan. No harrastuksia saa toki olla ja parempi varmaan näin, että jengi sentään edes liikkuu ulkona kuin, että olisivat neljän seinän sisällä pelailemassa. Siltikin älypuhelin on mielestäni loistava keksintö. Olen itse "Apple-fani" ja se on ainoa puhelinmalli mitä voin kuvitella ostavani. Ennen käytin vain Nokian malleja ja sitten hommasin Iphone5s:n, nyt olen käyttänyt sitä jo kolme vuotta ja edelleen toimii hyvin ja akkukin on vielä hyvässä kunnossa. Seuraavakin puhelin minkä ostan, tulee olemaan Iphone. Kyllä se vaan on niin selkeä ja helppokäyttöinen puhelin ja kun sovelluksiakin siihen saa niin hienosti. Eli ainakin minä ostan älypuhelimia edelleen ja merkkinä mieluiten Apple.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi iPhone 7 on julkaistu ja siitä puuttuu periteinen 3,5 mm:n kuulokeliitin. Kuulokkeet kytketään latausliittimeen...

Eikä kytketä. Kuulokkeet liitetään puhelimeen bluetoothilla kuten vuonna 2016 kuuluisi tehdä. Erikoistarpeita varten sitten on tuo adapterikaapeli olemassa.

Ihan asiallinen veto Applelta tuo, isona markkinapelaajana. Tuon myötä BT-kuulokkeisiin tulee varmasti lisää valinnanvaraa ja tuotekehitystä markkinoiden kasvaessa, ja taas ihmiskunta on päässyt eroon yhdestä totaalisen tarpeettomasta kaapelista.

Tottakai jotakuta saattaa harmittaa että niitä Tokmannin alelaarista poimittuja euron nappikuulokkeita ei voi suoraan käyttää, mutta.. Ehkä niiden on aikakin kuolla. Laadukkaita vaihtoehtoja on jo vaikka kuinka, hintaa toki yleensä vähän enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ei varsinaisesti liity kännyköihin, mutta laitan silti. Eilen tuli jakeluun iOS 10. Ja iPad kolmoseen sitä ei ilmeisesti saa. En kokeillut vielä itse. Lukemani mukaan iOS 10 on yhteensopiva iPad nelosesta ylöspäin.

iPad3 on minun ainoa Applen laite ja se on toiminut todella hienosti. Nyt minulla on iOS 9.3.5. Ja toimii upeasti. On todella harmi, jos näitä vanhoja hienoja laitteita ei enää päivitetä. Voisivat edes laittaa ne tärkeät tietoturvapäivitykset vanhoille laitteille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loppujen lopuksi, maailma saastuu ja tukehtuu koko langattomaan businekseen. Mitä nopeammin, sen parempi. ;D

Yksi kunnon aurinkomyrsky niin kännykät lakkaisivat toiminasta noin kolmen tunnin sisällä, ainakin tämän artikkelin mukaan: :P

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015022819267209_uu.shtml

Ehkä kannattaisikin varmuuden vuoksi ostaa uutuuskännykän sijasta polttoainetta ja ruokaa varmuusvarastoon. Käteistä rahaa olisi varmaan myös hyvä olla jemmassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tuo puhelin on reilusti ylihinnoitettu.

Ne piirtää joilla on liitua.

Miksi kukaan ostaa uusia autoja kun se 60-luvun Ooppelikin kulkee vielä hyvin eteenpäin? Jos haluat pysyä noissa kivikautisissa Nokian kapuloissa niin pysy. Jos joku haluaa ostaa aina pakasta vedetyn iPhone-mallin, niin ostakoot. Se ei nimenomaan ole sinun murheesi.

Niin ja mitä ne muut "uutuuskännykät" oli? Vai oliko tarkoituksesi vain haukkua tuo Applen "uutuuskännykkä"?

Ollin kanssa samoilla linjoilla ollaan. En tosin tiedä laskisinko itseäni "Apple-faniksi" sentään. Hankin ekan iPhonen kun Nokia N97 meni huoltoon ja kyllästyin odottamaan korjaantumista. Aikanaan tuli pakasta vedetty uusi N97 takaisin, mutta jäi suoraan käyttämättömänä hyllyyn. Eka oli siis iPhone 3GS. Sen jälkeen ei ole paluuta ollut enkä ole muita kuin Appleja harkinnutkaan. Enkä Harkitse. Tähän asti siis ollut iPhoneista 3GS, 4, 5S ja nyt tällä hetkellä 6S Plus ja sillä mennään taas niin pitkälle kuin pärjätään ja sitten vaihtuu sen hetkiseen Applen "uutuuskännykkään".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En hauku mitään kännyköitä.

Itseäni harmittaa aikoinaan ostamani Nokia N-90. Oli silloin pakko saada se heti julkaisun jälkeen. Kiertelin kauppoja ja myytiin "ei- oota". Löysin sattumalta kaupan, jossa sitä myytiin.  Se maksoi lisävarusteisen Bluetooth taittonäppäimistön kanssa noin 1000 euroa.

Nyt ei ole mitään hinkua vaihtaa puhelimia. Ikivanhat Nokiat toimivat varsin hyvin. Eli Nokiat N8 ja 3109c. Liituja kyllä on varastossa  ;) Nokiat 7650 ja N90 ovat myös tallessa varastossa, kuten on Motorolan tehokas kiinteä NMT-450-autopuhelinkin. Taisi olla lähetystehoa virallisesti 15 Wattia. Oikeasti 19 W. Mitä tapahtuu, jos kytken tämän laitteen jälleen päälle?

Olisi pitänyt laittaa se ensimmäinen kännykkäkin myös varastoon. Myin sen pois. Minulla se oli Nokia 121 NMT.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin vuoden verran jäljessä puhelinkaupoilla ollut, mutta ei haittaa. Ollut Samsungin, Nokian ja LG:n puhelimia. Tämän hetkinen Honor 5X, melkein vuoden julkaisusta ja hyvin toimii. Ja on samalla myös paras mitä on tullut käytettyä. Samsungia ei tule enää eikä myöskään Nokiaa. LG oli hyvä kunnes alkoi akku hyytyä, toki sehän tulee kaikissa joskus eteen.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään