Tarmo Kallio

Ulkoisen näytön kuvasuhde on väärä käytettäessä HDMI-liitäntää.

5 viestiä aiheessa

Minulla on iPadissa lisävarusteena HDMI-adapteri. Sillä pystyy vaikka lataamaan iPadia samalla, kun HDMI-kaapeli on kytketty. https://varimport.fi/tuotteet/ipad/ipad-tarvikkeet/apple-digitaalinen-av-adapteri-30-pinninen.html

Tämä toimii kyllä muuten hyvin, mutta kuva on esimerkiksi 16:9 (1920x1080) televisiossa aika pieni. Ylös, alas ja reunoihin jää paksut mustat palkit. Ipadini resoluutio on (2048x1536) ja kuvasuhde on 4:3. Pystynkö jostain asetuksista skaalaamaan kuvan vaakasuunnassa reunoihin asti? Samalla kuva kasvaisi myös korkeussuunnassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan vielä selvennykseksi. Tuo adapteri, tai iPad skaalaa kuvan ilmeisesti 16:9 muotoon. Kuva on vaan todella liian pieni televisiossa, tai monitorilla. Mustat palkit reunoilla ovat pienemmät, kuin ylhäällä ja alhaalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin eri liitäntätapoja iTunes ostoelokuvaan. Ostin The Martian elokuvan HD-laadulla iTunesista.

En ollut katsonut elokuvia iPadilla pitkään aikaan. Hyvältä näyttää. Laitoin näytön valon aivan maksimiin. 100 %. Minun iPadissa jää tietenkin ne mustat palkit ylös ja alas. Se on ok, kun tuo elokuvakin on pitkällä kuvasuhteella. Ostamani elokuva oli hieman alle 5 Gt. Se on ehkä 1080p laatua. En tiedä. Mutta varmasti on 720p laatua.

iPadilla läheltä katsoessa kuva on huikean hyvää. Ja värit.  Minulla oli lisäksi hyvät langalliset kuulokkeet päässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkein sama ongelma on, kun katson Blu-ray elokuvia 16:9 näytöllä. Ylös ja alas jää ne mustat palkit. Elokuvakatselussa tuo 16:9 suhde on aivan väärä. Samoin 4:3. Pitäisi olla vaakasuunnassa pitkä monitori. Eli sellainen, kuin elokuva esitetään isolta valkokankaalta. Mikä muuten on nykyisten elokuvien kuvasuhde? Vaikka uusin Star Wars The Force Awakens, tai The Martian.

Näin tuon The Martian elokuvan todella isolta valkokankaalta 3D- muodossa Dolby-3D-laseilla. Myös tuon Star Wars elokuvan.  Värit olivat tietenkin vääristyneet paljon tuon  3D-tekniikan takia.

Vasta iPadilla näin kaikki värit oikein. Elokuvaa oli ja on hienoa katsella 9,7 tuuman retinanäytöllä. Ipadin kuvasta on varmaan 1/3 osaa mustaa palkkia, eli on varmaan täyttä 1080p-laatua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koko ongelma ratkesi varsin helpolla tavalla. Latasin iTunes ohjelmiston Windows 10-1607 koneeseeni. Sieltä laitoin Storen asetuksista lataa vain 1080p laadulla. Nyt tuo lataus oli jo yli 5 Gt.

PC-kone piti valtuuttaa iTunesiin. Tiedä sitten, mitä sekin tarkoittaa  ::). Sitten vaan iCloudin salasana ja elokuvan lataus alkoi ilmaiseksi. Toki olin sen jo maksanut iPadilla. iTunesin PC-version HDMI-liitäntä toimii normaalisti. Nyt on kaikki ok.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään