newsBot

Finnair avaa uudenlaisen liikennelentäjien koulutusohjelman Patrian kanssa

26 viestiä aiheessa

Finnair ja Patria Pilot Training ovat solmineet sopimuksen uusien liikennelentäjien kouluttamisesta. Sopimuksen mukaan Patria toteuttaa MPL eli Multi-Crew Pilot License -koulutusohjelman Finnairille yhdessä Finnair Flight Academy Oy:n kanssa.

 

Ensimmäinen uuden yhteistyön mukainen kurssi alkaa jo tämän vuoden lopulla. Vuosittain on tarkoituksena aloittaa kolme uutta, puolitoista vuotta kestävää kurssia. Opintojen alkuvaihe toteutetaan Tampere-Pirkkalan uudessa koulutuskeskuksessa, jonne Patria Pilot Training siirtää toimintansa Malmilta tämän vuoden lopulla.

 

Koulutuksen hyväksyttävästi läpäisseet saavat Finnairista työpaikkalupauksen ja suoran reitin Finnairin Airbus A32S -lentokoneen perämiehen tehtäviin. Oppilailta ei edellytetä aikaisempaa ilmailualan kokemusta.

 

"Olemme iloisia tästä yhteistyöstä. Finnairin kiihdytetyn kasvustrategian ja kasvavan A350-laivastomme myötä lentäjätarpeemme kasvaa tulevina vuosina merkittävästi. MPL-yhteistyömme Patrian kanssa luo rinnakkaisen koulutusväylän nykykoulutukselle. Nämä yhdessä tarjoavat laadukkaat koulutusmahdollisuudet lentäjiksi haluaville ja yhteistyö vastaa Finnairin tulevien vuosien rekrytointitarpeisiin. Strategiamme antaa hyvät mahdollisuudet päästä lentämään eri Airbus-lentokonetyyppejä ja edetä uralla aina kapteeniksi ja kouluttajaksi saakka", sanoo Finnairin lentotoiminnan johtaja Jari Paajanen.

 

"Olemme hyvin tyytyväisiä aloittaessamme yhdessä Finnairin kanssa suunnitellun ja yhteistyönä toteutettavan liikennelentäjien koulutuksen. Tämä ensimmäinen Suomessa toteutettava MPL-koulutusohjelma on olennainen lisä Patrian kattavaan lentokoulutustarjontaan, ja tuo lentäjän ammatin yhä useamman ulottuville", kertoo Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen.

 

Finnair Flight Academy toteuttaa koulutusohjelman Airbus-tyyppikoulutusvaiheen Vantaalla. 

 

"MPL-koulutusohjelma tarjoaa erinomaisen lähtökohdan liikennelentäjän uralle. Koulutuksessa käytetään perinteistä lentokoulutusta ja modernia simulaatiotekniikkaa, joilla oppilas koulutetaan suoraan Finnairin ohjaamomiehistön jäseneksi lentämään Finnairin A320-sarjan koneita perämiehenä", selventää Finnair Flight Academyn toimitusjohtaja Ari Kuutschin.

 

Lisätietoja:

 

Finnair Media Desk: 09 818 4020, comms@finnair.com

 

Mikko Paronen, toimitusjohtaja, Patria Pilot Training, p. 040 869 3113, mikko.paronen@patria.fi

 

Patria Pilot Training on kouluttanut satoja ammattilentäjiä perustamisvuodestaan 1998 lähtien. Patrialla on laaja koulutusohjelmatarjonta, ja oppilaitoksella on käytössään huippumoderni lentokoulutuskalusto. Patria Pilot Training on osa Patria-konsernia, joka on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. patria.fi

 

Lisätietoja:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Tämäkö olikin se todellinen syy kun SIO:n haastatteluissa kerrottiin, ettei Finnair jatkossa välttämättä ota opiskelijoita SIO:sta ja että SIO:sta jo valmistuneet eivät ole missään "jonossa" Finnairille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä tilanne tosiaan.

Mikä tämä MPL on, täysin uusi lupakirjaluokka? Pysyykö SIO:n koulutus tulevaisuudessa edelleen houkuttelevana väylänä nimenomaan työnantajan näkökulmasta, vai tuleeko pääosa uusista lentäjistä (Finnairille) jatkossa tätä MPL -reittiä?

 

SIO vieläkin panttaa kurssiajankohtien julkaisua, toivottavasti selviää pian. Vai pitäiskö tehdä vaan töitä hetki ja lähteä Patrian ohituskaistaa pitkin opiskelemaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO:ssa on jo katsottu aiheelliseksi ryhtyä rauhoittelemaan oppilaita/hakijoita.  ::)

 

Suomen Ilmailuopiston koulutus jatkuu normaalisti

julkaistu 05/10/2016

 

Väärinkäsitysten välttämiseksi tiedotamme, että Suomen Ilmailuopiston koulutus jatkuu normaalisti. Muutoksena tulee olemaan viime vuosia suuremmat kurssikoot jatkossa.

 

Finnairin käynnistämä yhteistyö Patrian kanssa tulee olemaan tarpeellinen lisäkapasiteetti, jonka Finnair on kertonut tarvitsevansa tulevien vuosien huomattavan lentäjätarpeen takia.

 

Lentäjille tulee riittämään töitä tulevina vuosina, sekä Suomen Ilmailuopistosta että muista lentokouluista valmistuneille lentäjille.

 

http://www.finaa.fi/fi/ajankohtaista/81

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen.... Eikö tästä Patrian ja Finnair Flight Academyn välisestä MPL-koulutusyhteistyöstä ole tiedotettu jo pari vuotta sitten?

 

Otetaanko tässä nyt askelia SIO:n lopettamisen suuntaan? Veikkaan edelleen, että SIO ja Patrian lentokoulutus paketoidaan jossain vaiheessa yhteen esim. niin että Finnair myy SIO-osakkeensa Patrialle tms.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen.... Eikö tästä Patrian ja Finnair Flight Academyn välisestä MPL-koulutusyhteistyöstä ole tiedotettu jo pari vuotta sitten?

 

Otetaanko tässä nyt askelia SIO:n lopettamisen suuntaan? Veikkaan edelleen, että SIO ja Patrian lentokoulutus paketoidaan jossain vaiheessa yhteen esim. niin että Finnair myy SIO-osakkeensa Patrialle tms.

 

Juha

 

Vuonna 2012 on ainakin foorumilla julkaistu tieto suunnitelmista aloittaa koulutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Otetaanko tässä nyt askelia SIO:n lopettamisen suuntaan? Veikkaan edelleen, että SIO ja Patrian lentokoulutus paketoidaan jossain vaiheessa yhteen esim. niin että Finnair myy SIO-osakkeensa Patrialle tms.

 

Juha

 

Itselleni tuli ihan sama mieleen, kun uutisen luin. Voi olla täysin väärä päätelmä, mutta kyllä tuosta vähän tulee mieleen juurikin se ajatus, että Finnair haluaa päästä ehkä eroon SIO:n osakkuudesta ja alkaa ottamaan töihin ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan koulutuksesta aiheutuneet kulut. En toki tiedä aiheutuuko SIO:sta juurikaan kuluja Finnairille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä tilanne tosiaan.

Mikä tämä MPL on, täysin uusi lupakirjaluokka? Pysyykö SIO:n koulutus tulevaisuudessa edelleen houkuttelevana väylänä nimenomaan työnantajan näkökulmasta, vai tuleeko pääosa uusista lentäjistä (Finnairille) jatkossa tätä MPL -reittiä?

 

SIO vieläkin panttaa kurssiajankohtien julkaisua, toivottavasti selviää pian. Vai pitäiskö tehdä vaan töitä hetki ja lähteä Patrian ohituskaistaa pitkin opiskelemaan?

 

 

 

Veikkaan että tässä Finnairin MPL/Patria-tapauksessa, sinne ei ihan tuosta vaan lähdetä ohituskaistalle, vaikka se ylimääräiset 80K lojuisikin taskunpohjalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ottaa edelleenkin suurimman osan lentäjistään SIO:lta, mutta nämä eivät ole enää missään "jonossa" eli valmistumisjärjestyksessä, kuten vielä muutamia vuosia sitten oli. Tässä on siis kyse lisäkapasiteetista, joka hankitaan muualta. Vahvistamattomien tietojen mukaan määrä olisi noin parikymmentä vuosittain tuota Patrian reittiä.

 

-T

 

Tuossa on kuitenkin kommentoitu lehtien palstoilla, että kaikille, jotka tuon reitin valitsevat on luvassa perämiehen paikka, jos vaan kurssin läpäisevät. Se on kuitenkin aika kova lupaus ja tietty en tiedä kuinka pian valmistumisen jälkeen lupaus on täytettävä (esimerkiksi, että lupaavatko paikan yhtiössä 5 vuoden sisällä valmistumisesta vai välittömästi). SIO:lla tällaista lupausta ei ole eikä kyllä muillakaan Suomalaisilla lentokouluilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on kuitenkin kommentoitu lehtien palstoilla, että kaikille, jotka tuon reitin valitsevat on luvassa perämiehen paikka, jos vaan kurssin läpäisevät. Se on kuitenkin aika kova lupaus ja tietty en tiedä kuinka pian valmistumisen jälkeen lupaus on täytettävä (esimerkiksi, että lupaavatko paikan yhtiössä 5 vuoden sisällä valmistumisesta vai välittömästi). SIO:lla tällaista lupausta ei ole eikä kyllä muillakaan Suomalaisilla lentokouluilla.

 

Mä voin kertoa jos pääsen siihen pisteeseen että allekirjoitan sopimuksen Finnairin kanssa tästä koulutuksesta. Jännä yksityiskohta muuten tuosta koulutuksesta: "Koulutuksen kustannus oppilaalle on noin 80 000€. Oppilaalle ei aiheudu kustannuksia, mikäli hän ei kehity Finnairin vaatimusten

mukaisesti ja koulutus keskeytetään."

http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_1_1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Koulutuksen kustannus oppilaalle on noin 80 000€. Oppilaalle ei aiheudu kustannuksia, mikäli hän ei kehity Finnairin vaatimusten

mukaisesti ja koulutus keskeytetään."

http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_1_1.html

 

Mietin tuossa jo aiemmin, että entäpä jos koulutus onkin järjestetty siten, että tuo 80k maksetaan takaisin palkasta, jota alat saamaan? Tällöin noita kustannuksia ei opiskeluajalta tule vaan summa tulee maksettavaksi kun olet läpäissyt kurssin. Tosin en usko tähän teoriaan, mutta olisi mahdollista...

Elikkä sitoudut olemaan töissä tietyn ajan ja palkasta vähennetään tuota koulutusmaksua. Mikäli irtisanoudut aiemmin -> maksat kaiken ASAP.

Mut siis mielenkiinnolla odotellaan lisätietoa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan että tässä Finnairin MPL/Patria-tapauksessa, sinne ei ihan tuosta vaan lähdetä ohituskaistalle, vaikka se ylimääräiset 80K lojuisikin taskunpohjalla.

 

Ensimmäisille MPL-kursseille haetaan SIOon jo hyväksyttyjä opiskelijoita, eli heidän on kyllä mahdollista "lähteä ohituskaistalle" ja aloittaa opinnot jo tämän vuoden aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tuossa jo aiemmin, että entäpä jos koulutus onkin järjestetty siten, että tuo 80k maksetaan takaisin palkasta, jota alat saamaan? Tällöin noita kustannuksia ei opiskeluajalta tule vaan summa tulee maksettavaksi kun olet läpäissyt kurssin. Tosin en usko tähän teoriaan, mutta olisi mahdollista...

Elikkä sitoudut olemaan töissä tietyn ajan ja palkasta vähennetään tuota koulutusmaksua. Mikäli irtisanoudut aiemmin -> maksat kaiken ASAP.

Mut siis mielenkiinnolla odotellaan lisätietoa :)

 

Tuo kuulostaa järkeen käyvältä. Laskeskelin että takaisinmaksussa menee n. 5-7 vuotta. Riippuu erien suuruudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeskelin että takaisinmaksussa menee n. 5.7 vuotta. Riippuu erien suuruudesta.

 

Joo, yleensä osamaksun ja lainan takaisinmaksuaika riippuu erien suuruudesta.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, yleensä osamaksun ja lainan takaisinmaksuaika riippuu erien suuruudesta.  :laugh:

Kas painovirhepaholainen pääsi tuohon kommenttiin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kuulostaa järkeen käyvältä. Laskeskelin että takaisinmaksussa menee n. 5-7 vuotta. Riippuu erien suuruudesta.

 

Aika optimistinen arvio. Vaikka tähtäisit siihen seitsemän vuoden maksuaikaan olisi kuukausilyhennys toista tonnia per kuukausi. Käytännössä siis puolet aloituspalkasta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tätä ei ole (ainakaan avoimesti) kilpailutettu, en ainakaan löytänyt Hilmasta. Tartteeko näitä sinänsä edes kilpailuttaa?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko että tarvitsee kilpailuttaa, koska kyse on uudesta koulutusohjelmasta jota muilla ei ole tarjota. Ja eikö MPL:n tuonut Suomeen Patria? Elikkä he ovat varmaan yhteistyötä ehdottaneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tätä ei ole (ainakaan avoimesti) kilpailutettu, en ainakaan löytänyt Hilmasta. Tartteeko näitä sinänsä edes kilpailuttaa?

 

t. Timo

 

Mitä kilpailuttamista tässä olisi? Finnair, SIO tai Patria ei osta mitään (yhtä FNPT:tä lukuunottamatta), vaan yksityiset ihmiset tekevät 80 tonnin hankintapäätöksiä itsenäisesti. Sama kuin ostais auton. Jos tarkoitat Patrian tarvitsemaa simulaattoriresurssia, joka tulee FFA:lta, niin siinä ei taas ole muita vaihtoehtoja jos (ja kun) Finnair ei muualla halua toimintaansa järjestää.

 

En usko että tarvitsee kilpailuttaa, koska kyse on uudesta koulutusohjelmasta jota muilla ei ole tarjota. Ja eikö MPL:n tuonut Suomeen Patria? Elikkä he ovat varmaan yhteistyötä ehdottaneet.

 

Melkoinen logiikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika optimistinen arvio. Vaikka tähtäisit siihen seitsemän vuoden maksuaikaan olisi kuukausilyhennys toista tonnia per kuukausi. Käytännössä siis puolet aloituspalkasta..

 

Käytin yhtälössä 1 000€/kk kokoista summaa ja ilman korkoja tuo on kuitattu 80kk:n (~6.6v) kuluttua. Tiedä sitten miten paljon korkoja tulee päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Melkoinen logiikka.

 

Logiikka onkin siinä, että sellaista mitä ei ole olemassa ei tarvitse kilpailuttaa. Niin kuin kerroin ymmärtääkseni Patria on se taho, joka tätä yhteistyötä on ehdottanut (tai niin ainakin aikaisempien vuosien uutisoinnista on voinut luulla). En ole aikaisemmin kuullut, että yritys myy uutta ideaa toiselle yritykselle ja vastaanottava yritys olisi velvollinen kilpailuttamaan idean, jota muilla ei ole tarjolla... Voin toki olla väärässä.

 

Toisaalta sitten taas kyse on jokatapauksessa ostopalvelusta. Finnair on tehnyt sopimuksen, jonka perusteella Patria järjestää tietyn osan koulutuksesta ja Finnair on edelleen vissiin valtionyhtiö, mutta kuten sanoit jos oppilas loppujen lopuksi maksaa kaiken omasta pussista niin ei kait ole väliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on edelleen vissiin valtionyhtiö, mutta kuten sanoit jos oppilas loppujen lopuksi maksaa kaiken omasta pussista niin ei kait ole väliä.

 

Mitä tekoa valtion enemmistöomistuksella Finnairissa on tässä asiassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekoa valtion enemmistöomistuksella Finnairissa on tässä asiassa?

 

Laki julkisista hankinnoista 30.3.2007/348 6§ 4c-kohta ja 15§ jos Finnairin osuus kuluista olisi ollut yli 30 000€, mutta alle 211 000€ ja 16§ tilanteessa jossa arvo olisi yli 211 000€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään