Petri Lehtovirta

Puolustusvoimat korvaavat Vinkat käytetyillä Grob G115E:llä

39 viestiä aiheessa

Grobien tyyppihyväksyntä siis näyttäisi tuossa menevän ja/tai muuttuvan vaikeaksi.

 

Olisiko se tosiaan liian noloa ottaa mallia Nigeriasta, https://nigerianaviation.wordpress.com/2010/04/09/naf-to-resurrect-the-air-beetle/

 

Ehdottaisin kyllä kutosen sijaan kasia, se on peräkkäinistuttava. Kokoaminen onnistuisi TIkkakoskella niks naks ja lasiohjaamot saisi laitettua just eikä melkein.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ehkä olisi viisasta lyödä lukkoon kauppaa ennenkuin on tutkittu muitakin mahdollisuuksia.

 

Niitä muita mahdollisuuksia on tutkittu nyt vuosia. Ei tämä ole mikään PV:n päähänpisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilaskone ei ymmärtääkseni taritse tyyppihyväksyntää.

 

Eivät varmaan vaadikaan, siksi ihmettelin alkuperäistä speksiä jossa tuo oli yksi kriteeri.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät varmaan vaadikaan, siksi ihmettelin alkuperäistä speksiä jossa tuo oli yksi kriteeri.

 

Jos on suunnitelmia, että ilmavoimien alkeiskoulutus siirtyisi kokonaan tai osaksi yrityksen suorittamaksi...olisiko silloin siviilirekisterissä olevista koneista etua? Voisiko yritys operoida sotilasrekisterissä olevalla kalustolla...ehkä ei?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on suunnitelmia, että ilmavoimien alkeiskoulutus siirtyisi kokonaan tai osaksi yrityksen suorittamaksi...olisiko silloin siviilirekisterissä olevista koneista etua? Voisiko yritys operoida sotilasrekisterissä olevalla kalustolla...ehkä ei?

 

Kuten mielestäni tässäkin keskustelussa on todettu, koulutus ostetaan jo nyt yksityiseltä yritykseltä ja on ostettu jo hyvän aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on suunnitelmia, että ilmavoimien alkeiskoulutus siirtyisi kokonaan tai osaksi yrityksen suorittamaksi...olisiko silloin siviilirekisterissä olevista koneista etua? Voisiko yritys operoida sotilasrekisterissä olevalla kalustolla...ehkä ei?

 

 

Kyllähän ulkopuolinen yritys pitää Puolustusvoimilla C- ja D-kortti koulutuksia ja käytössä on keltakilpiset autot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös tässä Grob hankinnassa on ollut ongelmia kasvaneiden kustannuksien vuoksi:
 

Lainaa

 

Käytettynä ostetut Ilmavoimien koulutuslentokoneet tulevat Suomelle selvästi aiempaa arviota kalliimmaksi.

Grob G115E -koneiden tekniikan päivittäminen on saanut kolmen miljoonan euron lisälaskun. Tieto käy ilmi hallituksen tuoreimmasta lisätalousarvioesityksestä.

Ilmavoimien esikunnan suunnitteluosaston mukaan lisäkustannukset johtuvat siitä, että koneiden rakenteet paljastuivat oletettua huonokuntoisemmiksi. Tämä selvisi vasta, kun koneet tarkastettiin laajemmin Suomessa.

Jotta lentokoneita voisi käyttää turvallisesti, modernisointiin on sisällytetty jo aiemmin sovittujen muutostöiden lisäksi koneiden laaja tarkastus, huollot ja vikakorjaukset.

– Tämä aiheuttaa lisätöitä ja lisämäärärahan tarvetta keskimäärin noin 100 000 euroa konetta kohden, suunnitteluosastolta kerrotaan.

Lisäkustannus mukaan lukien koneiden modernisointi maksaa nyt kaikkiaan 17,5 miljoonaa euroa.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11052522

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_grob_g_115_koulukoneiden_k_ytt_notto_viiv_styy_uusia_tarkastusvaatimuksia

Ilmavoimien Englannista käytettynä hankittujen Grob G115E -alkeiskoulukoneiden (GO) käyttöönotto viivästyy ja lentokoulutuksen antaminen on koneilla keskeytetty. Jo aiemmin ilmenneiden rakennekorjaustarpeiden lisäksi ulkomailla vastaavalle konetyypille sattuneessa vaaratilanteessa ilmeni lisää tarkastustarpeita ja edessä on mahdollisesti lisäkorjaustarpeita. Toistaiseksi ilmavoimat antaa alkeislentokoulutusta edelleen Vinka-kalustolla (VN).

Uudesta tarkastusvaatimuksesta ja sen aiheuttamasta mahdollisesta korjaustarpeesta johtuen ilmavoimilla ei vielä ole arvioita, koska kaikki 28 GO-konetta olisivat käytössä. Tilannetta arvioidaan sen osalta parhaillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.3.2021 at 12.25, Harri Koskinen kirjoitti:

http://lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_grob_g_115_koulukoneiden_k_ytt_notto_viiv_styy_uusia_tarkastusvaatimuksia

Ilmavoimien Englannista käytettynä hankittujen Grob G115E -alkeiskoulukoneiden (GO) käyttöönotto viivästyy ja lentokoulutuksen antaminen on koneilla keskeytetty.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/pieni-kone-iso-riesa-ilmavoimien-koulukone-paatyi-lentokieltoon-ennen-kuin-sen-kaytto-ehti-kunnolla-alkaa/

Suomen Kuvalehdessä juttua samasta aiheesta.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Kataja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!
 

Tälläkin saattaa olla yhteyttä asiaan:

EASA Emergency Airworthiness Directive
AD No.: 2021-0057-E

ATA 27 – Flight Controls – Control Surface Hinge Bracket Attachment Bolts – Inspection

https://ad.easa.europa.eu/blob/EASA_AD_2021_0057_E.pdf/EAD_2021-0057-E_1

EASA Safety publications tool -sivulta löytyy haulla G115 AD:ta muitakin liittyen esim. korkeusperäsimeen ja -trimmiin.

 

Grobin sivuilta löytyy myös lista Service Bulletineista:

https://grob-aircraft.com/en/g-115e.html

https://grob-aircraft.com/en/g-115e.html?file=files/content/PDFs/G115/SB/List_of_SB_1078.pdf&cid=4885

Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään