Lauri Fontell

Passin voimassaoloaika

12 viestiä aiheessa

Hei! Olen lähdössä Malediiveille, eikä siellä ole määritelty tarkkaa aikaa kuinka kauan passin olisi oltava voimassa matkan jälkeen, mutta välilaskupaikka Qatarissa aika on ilmeiseti 6kk(??). Täytyykö passin voimassaoloaikaa noudattaa, vaikka kyseessä olisi vain koneenvaihto, eikä poistu kentältä, eli ei saavu maahan "virallisesti". Toivottavasti joku saa selvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pitänyt aina huolen siitä, että passi on vähintään 6kk voimassa paluupäivästä eteenpäin, on siitä kohdemaassa tai välilaskupaikassa ohjeistusta tai ei. Jos passi on jokatapauksessa menossa kohta vanhaksi, niin ei se ole kummoinen kuluerä lisää uusia sitä ennen matkaa.

Kun käyt ottamassa passikuvan paikassa mikä lähettää kuvat sähköisesti, niin uusi passi tulee parissa viikossa. Pikapassi huomattavasti nopeammin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen matkustanut Dohan kautta kohdemaahan, jossa riitti, että passi on vähintään 3 kk voimassa maahantulosta. En poistunut Dohassa lentokentältä, joten Qatarin maahantulosäädöksillä ei ollut asiassa merkitystä.

Itse tilasin juuri viime sunnuntaina 9.10. uuden passin nettihakemuksella. Sähköisen kuvan olin hommannut lauantaina. Eilen torstaina 13.10. tuli tekstari klo 8.38, että passi on noudettavissa lähi-Ärrältä. Kyseessä oli ihan tavallinen 44 euroa maksanut passi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tilasin juuri viime sunnuntaina 9.10. uuden passin nettihakemuksella. Sähköisen kuvan olin hommannut lauantaina. Eilen torstaina 13.10. tuli tekstari klo 8.38, että passi on noudettavissa lähi-Ärrältä. Kyseessä oli ihan tavallinen 44 euroa maksanut passi.

Juu ei tuo kylla mitaan kahta viikkoa kesta. Ehka heinakuussa kun kaikki ovat lahdossa kesalomalle..?. Omani (tavallinen, ei pika) sain viime vuodenvaihteessa viikossa vaikka siina oli joku pyhakin valissa... Hyvin toimii Suomessa tuo passin saanti, harmi vaan kun eivat enaa myonna niita kymmenen vuoden passeja, joutuu alvariinsa ravaamaan... :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen ohje löytyy Ulkoministeriön sivustoilta:http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=49389&contentlan=1&culture=fi-FI

Passi

Suomen kansalaisena voit käyttää passia matkustusasiakirjana kaikkiin maihin matkustaessasi. Passi on myös todistus henkilöllisyydestäsi.

EU-maissa passi on kelvollinen matkustusasiakirja sen voimassaolon päättymiseen saakka, eli passin on oltava voimassa koko matkan ajan. Tarkista muiden maiden osalta kohdemaan viranomaisilta, kuinka kauan passisi on oltava voimassa matkan päättymisen jälkeen (yleensä 3 tai 6 kuukautta).

Voit hakea passia Suomessa miltä tahansa poliisilaitokselta tai sähköisesti Poliisin asiointipavelusta. Ulkomailla sinun tulee hakea uutta passia kohdemaassa sijaitsevasta Suomen edustustosta. Mikäli kohdemaassa ei ole Suomen edustustoa, hae hätämatkustusasiakirjaa (Emergency Travel Document) toisen EU-maan edustustosta. Hätämatkustusasiakirjan saaminen ei yleensä onnistu odottaessa.

Lähde: Ulkoministeriö

Eli mielestäni välilaskumaan passin voimassaolovaatimusta ei tarvitse noudattaa jos ei poistu välilaskumaan terminaalista. Mutta kannattaa kysellä vielä vaikka ulkoministeriöstä tilannetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ei minullakaan edellisessä mennyt kuin alle viikko tilauksesta. Muistaakseni se luvattu toimitusaika vain on tyyliin 10 arkipäivää tjsp..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Passin voimassaoloaika lukee passissa. Ja piste . Jos jotkut muut valtiot tekevät tyhmiä päätöksiä, niin miksi edes lentää sinne? Kotona on aina parasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Passin voimassaoloaika lukee passissa. Ja piste . Jos jotkut muut valtiot tekevät tyhmiä päätöksiä, niin miksi edes lentää sinne? Kotona on aina parasta.

Rakkaassa kotimaassamme on ulkomaalaisen passin oltava voimassa 3kk matkan päättymisen jälkeen.

--- lainaus

Passin tulee olla voimassa vähintään kolme (3) kuukautta suunnitellun matkan jälkeen ja sen on oltava myönnetty viimeisten kymmenen (10) vuoden aikana.

---

http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=49459&contentlan=1

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli mielestäni välilaskumaan passin voimassaolovaatimusta ei tarvitse noudattaa jos ei poistu välilaskumaan terminaalista. Mutta kannattaa kysellä vielä vaikka ulkoministeriöstä tilannetta.

Mannikaisen Ilkka saattaa olla kanssasi tästä vähän eri mieltä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän täytyy olla todella huono provokaation yritys?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mannikaisen Ilkka saattaa olla kanssasi tästä vähän eri mieltä...

Heh. jos tässä viitataan taannoiseen käännytykseeni Delhin lennolta Vantaalla, niin toteasin että ongelma Delhissä kääntymiseen ilman e-visaa on Finnairilla, ei Intialla.

Passi oli kunnossa. Tietenkin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään