Ilkka Mäkelä

Ethiopian ehdottaa monikansallisen afrikkalaisen lentoyhtiön perustamista

1 viesti aiheessa

Ethiopian Airlinesin tj Tewolde on ehdottanut seitsemälle Keski- ja Etelä-Afrikan valtiolle (Sambia, Zimbabwe, Uganda, Ruanda, Namibia, Kongon Demokraattinen Tasavalta ja Botswana) neuvotteluja yhteisen, monikansallisen panafrikkalaisen lentoyhtiön perustamiseksi vastaamaan Afrikan ulkopuolisten lentoyhtiöiden haasteeseen.

 

Nykyisessä tilanteessa jopa 80 % Afrikan lentoliikenteestä on ulkopuolisten lentoyhtiöiden käsissä. Persianlahden suuret lentoyhtiöt lisäävät reittejä Afrikkaan ja esim. Turkish Airlines lentää yli 40 kohteeseen Afrikassa. 10 vuodessa afrikkalaisten yhtiöiden 40 % osuus Afrikan sisämarkkinoista on pudonnut puoleen. Ethiopianin ehdotus ko. maiden hallituksille on perustaa afrikkalaiselle yhteistyöyritykselle tukikohta Keski- tai eteläiseen Afrikkaan, mistä käsin yhtiö lentäisi sisäisiä, alueellisia ja kansainvälisiä lentoja. - Tewolden mukaan afrikkalaisten maiden ja yhtiöiden on yhdistettävä voimansa, tai muuten Afrikan ulkopuoliset lentoyhtiöt syövät afrikkalaiset yhtiöt markkinoilta kokonaan.

 

Seven countries in eastern, central and southern Africa have begun talks aimed at establishing a multinational Pan African Airline.  Africa’s largest airline, Ethiopian Airlines, initiated the talks, Ethiopian Airlines Group CEO Tewolde Gebremariam told AIN on the carrier’s inaugural flight to Windhoek, Namibia, on October 6. The proposal to the governments of Zambia, Zimbabwe, Uganda, Rwanda, Namibia, DRC Congo and Botswana calls for the Pan African airline to establish a base in central or southern Africa, from which it would run domestic, regional and international flight services.

 

The three Middle Eastern giants–Emirates, Qatar Airways and Etihad Airways–have put Africa at the center of their growth strategy. Some European carriers and Turkish airlines also control significant market share in Africa. Turkish Airlines flies to more than 40 destinations in Africa, for example. Today, non-African airlines carry 80 percent of African passenger traffic.

 

“African carriers are being driven out of the market,” said Tewolde. “Some ten years ago African carriers had forty percent market share on the intra-African market. This has dwindled to 20 percent.

 

According to Tewolde, airlines need critical mass to survive. “Size matters,” he said. “So are gone the days that every African country needs to have its own small national flag carrier. This mindset has to change. You cannot survive the mounting tremendous competition with small airlines operating a couple of aircraft. You need to have the minimum number of fleet that justifies the economies of scale.”

 

Toward that end, the countries of eastern, central and southern Africa must combine their resources, Tewolde said.  “Unless we collaborate, the giant carriers would swallow us for lunch,” he warned.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2016-10-11/african-countries-contemplate-new-multinational-airline

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään