Anssi Lisko

Rajat ylittävää lennonjohtopalvelua Ylä-Lapissa

12 viestiä aiheessa

https://www.canso.org/avinor-and-finavia-agree-cross-border-air-traffic-services

 

On September 1, the air navigation service providers Avinor Flysikring AS and Finavia Corporation signed the Service Agreement committing themselves to cross border Air Traffic Services between Norway and Finland already this autumn.

 

In line with the Agreement, the parties have agreed to transfer the responsibility for Air Traffic Services from parts in the Finnish airspace to Kirkenes Tower/Approach in Norway. The new arrangement will facilitate more efficient flight operations in this cross-border area and will serve the interests of airspace users.

 

Uusi järjestely otetaan käyttöön AIRAC-päivänä 10. marraskuuta 2016, mikäli yllättäviä esteitä toiminnan aloittamiselle ei ilmaannu.

 

Anssi Lisko

Avinor Flysikring AS

Kirkenes ENKR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tollei noin niinku ilmailulain näkökulmasta pelkkä englantikin riittää, jos reunaehdot täyttyvät.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö voi päättää, että Suomen vastuulla olevassa ilmatilassa tai sen osassa annetaan lennonvarmistuspalvelua vain englannin kielellä, jos se on tarpeen lentoturvallisuuden ja ilmailun sujuvuuden varmistamiseksi sekä yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan tavoitteiden toteuttamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuohon kieliasiaan vaikuta melkeinpä enemmän EU kuin Suomi?

EU on yhtenäistämässä / yhtenäistänyt Euroopan ilmatilaa ja on mm. antanut noottia Suomelle, koska toiminta on ollut tappiollista palvelujen osalta ym.

Nuo asiat varmaan painavat myös aika paljon vaakakupissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh, Suomi (Finavia) on saanut verkostolaskentaoikeuden EU:ssa ja Suomen verkoston voitto on 50M/vuosi.

 

Olisiko tietoa tästä EU:n valittelusta?`

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh, Suomi (Finavia) on saanut verkostolaskentaoikeuden EU:ssa ja Suomen verkoston voitto on 50M/vuosi.

Ja tämä voittohan tehdään valtaosin EFHKn pysäköintimaksuilla, ei ilmassa. Mutta voittoa se on silti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutta ilmatilaa ja siihen liittyviä tietoja voi tarkastella jo julkaistusta AIP AMDT 06/2016:sta.

 

https://ais.fi/ais/eaip/amdt/index.htm

 

Sieltä käy ilmi mm. seuraavaa:

 

- Ilmatilassa on vaatimus ilma-alusten varustamisesta toisiotutkavastaimella (SSR-transponderilla), ENR 1.6 kohta 5.1.1.

- ENKR TMA Suomen FIR:n sisällä sijaitsevissa osissa siirtokorkeus on 7000 ft, ENR 1.7 kohta 2.1.2.

- ENKR TMA WEST ja CENTER sivu- ja korkeusrajat, ilmatilaluokka, vastaava ATS-elin taajuuksineen sekä käytettävä kieli löytyy muiden muassa kohdasta ENR 2.1

 

Reittikartassa näkyy myös alueen rajat kartalle piirrettynä.

 

Kuten AIP:stä näkyy, lennonjohtopalvelussa käytettävä kieli kyseisessä valvotussa ilmatilassa on englanti. Joku täällä kyseli LVM:n päätöksen perään; en tiedä mistä kyseinen päätös suoranaisesti löytyy, mutta eiköhän tämäkin asia ole käsitelty LVM:ssä (tai sen valtuuttamassa instanssissa) projektin valtiotason hyväksymisen yhteydessä.

 

Epävirallisesti jaksolla saattaa joskus joku huudella takaisin suomeksikin, riippuen sattuuko jompi kumpi meistä suomalaisista olemaan juuri sillä kertaa työvuorossa. Luonnollisesti kuitenkin lennonjohtoselvitykset ja muu virallinen jutustelu jaksolla tapahtuu englanniksi muiden toimijoiden tilannetietoisuuden ylläpitämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä seuraava edustaa vain ja ainoastaan minun omia henkilökohtaisia näkemyksiä ja mielipiteitä:

 

Kukaanhan ymmärtääkseni ei ihan täysin tiedä miten tuo voitto ja tappio Finaviassa jakautuu, kun Finavia ei suostu moisia erittelyjä julkistamaan. Tiedossa kuitenkin on, että monessa paikassa maailmalla lennonvarmistuspalvelut ovat varsin voitollista toimintaa. LV-palveluiden järjestämisestä jopa ihan kilpaillaan, joten on syytä olettaa, että Finaviankin tapauksessa sitä voittoa tahkotaan ihan mukavasti, myös ilmassa. Toki kun lopullisessa laskelmassa lyödään yhteen koko verkoston ja eri liiketoimintojen tulot ja menot, voidaan helposti saada tilanne näyttämään siltä, että kaikki paitsi tax free -myynti ja parkkipaikkojen rakentaminen on turhaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kukaanhan ymmärtääkseni ei ihan täysin tiedä miten tuo voitto ja tappio Finaviassa jakautuu, kun Finavia ei suostu moisia erittelyjä julkistamaan. Tiedossa kuitenkin on, että monessa paikassa maailmalla lennonvarmistuspalvelut ovat varsin voitollista toimintaa. LV-palveluiden järjestämisestä jopa ihan kilpaillaan, joten on syytä olettaa, että Finaviankin tapauksessa sitä voittoa tahkotaan ihan mukavasti, myös ilmassa. Toki kun lopullisessa laskelmassa lyödään yhteen koko verkoston ja eri liiketoimintojen tulot ja menot, voidaan helposti saada tilanne näyttämään siltä, että kaikki paitsi tax free -myynti ja parkkipaikkojen rakentaminen on turhaa.

 

Tähän liittyen sopiikin toivoa, että se ns. lex länsimetro-projekti etenisi niin pitkälle, että nämä julkishallinnon omistamat julkista palvelutehtävää hoitavat yritykset joutuisivat avaamaan hallintoaan ja toimimaan käytännössä samalla julkisuusperiaatteella kuin viranomaiset. Nykyisellään tilanne on vinoutunut, kun julkisia palvelutehtäviä siirretään osakeyhtiöille, jonka jälkeen lähes kaikki tilinpäätöstä lukuunottamatta onkin sitten salaista.

 

No, joka tapauksessa, tämä Avinorin hoitama lennonjohtopalvelu Suomen puolella kuulostaa molempien osapuolten kannalta ihan fiksulta vedolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No, joka tapauksessa, tämä Avinorin hoitama lennonjohtopalvelu Suomen puolella kuulostaa molempien osapuolten kannalta ihan fiksulta vedolta.

 

Meille ainakin Kirkkoniemessä varsin tervetullut muutos. Itse asiassa tätä on kaavailtu jo vuodesta 2010 lähtien, kun täällä oltiin ottamassa tutkaa käyttöön. Ongelma kun meidän päässä on ollut FIR:n (ja samalla TMA:n ja valvotun ilmatilan raja alle FL95) rajan sijainti 16,5 NM päässä kiitotien 06 kynnyksestä. Tästä johtuen kaikki Suomen FIR:stä saapuva liikenne 06:n ollessa käytössä on käytännössä joutunut valvomattomaan ilmatilaan Suomen puolella.

 

Tokikin liikennettä on tuolla kulmalla yleensä melko vähänlaisesti, mutta näin tutkalennonjohtajan näkökulmasta liikenteen "pakkoajattaminen" valvomattomaan on ollut epämukavaa. Jatkossa tämä liikenne lentää koko matkan valvotussa ilmatilassa ja me lennonjohtajat voimme antaa palvelua, josta meille maksetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään